• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Tant Raffa

Åhå, då är jag med! Men hur är det med det här att man som rom vill begravas ovan jord, stämmer det?

• Piaf

marina81:

Vet du vilken bok jag menar? Har den utlånad och har såklart inte namnet i huvudet. Hur man får resa runt bland olika romska grupper i Europa.

Hemsk verklighet som visas upp

Boken har många bilder också

• marina81

Tant Raffa

Det är inget allmänt vedertaget att begravas ovan jord, i vart fall inte i min grupp, men olika seder förekommer i olika grupper.

mästerkatten

ja, men zigenare o tattare är fortfarande bottenskrapet i samhället vettu

• Piaf

Jag var på majbrasa i ett område som heter Limhamn här i Malmö för några år sedan. Dit kommer det en zigenarfamilj med sina barn. DET är ingen vanlig syn där kan jag tala om, då det är ett "exklusivt kvarter" här i Malmö, vilket väl inte håller öppna armar för någon med utländskt ursprung, typ....

Folk bara stirrade på familjen och "drog sig liksom undan" . Jag blev så J-A förbannad och tog min son i handen och promenerade fram till familjen så att våra barn kunde leka. Familjen liksom log så "tacksamt" och TACKADE mig . FATTA hur j-a illa det är ställt då!!

En familj som vill ta del av svenska samhället och låta sina barn vara DÄR i det mest svenska, och så släpper vi inte in dom

Hatar den FEGA svensken

• marina81

piaf

Nja, tror inte jag läst den tyvärr.

• Piaf

...här i Malmö skriver jag... Glömde visst bort att jag flyttat därifrån för ett halvår sedan Sitter i Höör ju...

• Piaf

marina81:
    Kan jag verkligen rekommendera

• marina81

piaf

När jag får tid så . Finns kanske på bibblan.

• mästerkattenistövlar

Piaf- och förmodligen har de bott i Sverige i generationer.
    Grr...

marina81- jo visst. Viss gamla grupper har det mycket svårare än nya grupper av minoritet att integreras, verkar det som.
    Samer, tex. Det är ju lustigt. Spelar liksom ingen roll hur mycket det faktsikt hör till sverige och det svenska, det anses var skumt och osvenskt iaf.

Vet du hur det är med romer i finland? Är det samma hårda klimat där? (förutom namnet på romer då.. hum. )

• wintersaga

Ja, själv läste jag också Katitziböckerna som ung. Är väl antagligen därför jag aldrig haft något emot Zigenare. Är också förvånad över hur illa omtyckta de fortfarande är.

Spännande att få veta att det är finska Romer som bär svart kjol! Min fundering är vad de har under kjolarna för att få vidden?

I övrigt tycker jag det är en otroligt fascinerande kultur.

Svar på tråden Romer/zigenare