• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

wintersaga

Ja, på ett sätt så kan det tyckas så..men samtidigt så ger det en kvinna en viss makt. Det är ju vi som har makten att orena någon. En man som gör sig ovän med mig kan bli utesluten ur gemenskapen om jag gör honom marimé(oren)..det kan jag göra bara genom att röra honom med kjolen! Dessutom så skyddar orenhetsbegreppet en del mot våldtäkt, eftersom ingen man utan min egen får röra mina kjolar utan att bli oren så blir ju någon som försöker göra det oren och får inte längre umgås med någon i gruppen.

Indianica

Undra om det inte var mer förr som kvinnan rent isolerades så, det sker ju fortfarande under graviditet men hade det skett under mens borde jag märkt det. Däremot så bör den som har mens inte vara i köket o laga mat åt släkten osv. Många håller sig undan ändå då de har mens, men mensskydd används då i min släkt!

Bland oss så förekommer det ofta att kvinnorna inte ens har kjol framför sin man, att man inte bryr sig om renhetsreglerna lika hårt i det privata "då ingen ser". Det innebär absolut inte att man slarvar med t.ex. renhållningen av köket, eller slarvar med tvätten, men reglerna som gäller hur man ska uppföra sig inför andra, t.ex. ha kjol, inte gå på toa framför andra osv. lättas betydligt på då man är ensam med sin man eller man är bara ett gäng ungdomar.

fenomena

eller hur?!

• leijha

Hade en fråga angående romer: Varför bär en del romer "finkläder" (om ni förstår vad jag menar). Typ kjolar o kostymer.

• marina81

leijha

Tänker du på finska zigenare nu? Många zigenska kvinnor har kjol, de finska har de stora svarta sammetskjolarna, andra har andra typer av kjolar, men det är mest de finsk-zigenska männen som har "finkläder", typ svarta finbyxor, vit skjorta, välputsade skor. Kvinnor

• marina81

konstigt inlägg det blev???

iaf kvinnor har kjolar för att vi måste täcka benen, det är en fråga om renhet och respekt. Män klär sig också fint för att visa respekt för äldre.

• leijha

marina81: Tack för svaret. Har funderat på det där ett tag. O nu vet jag hur det ligger till.

Måste bara tillägga att jag tycker väldigt synd om romer (speciellt dom utmärkande med stora kjolar),att alla tror att dom snor. Har jobbat i en butik o så fort det kommer in några romer så blir vi ombedda att vakta dom så att dom inte ska sno ngt (vilket jag inte brukar göra förstås).

• AnnaKlara

Vilken bra tråd!

Jag undrar, i en annan tråd skrev någon att för hennes släkt var det oerhört kränkande att kallas rom - de föredrog zigenare. Hur vet man när "rom" är ett klavertramp? Den tråden jag talar om blev så infekterad så det gick inte att fråga där.

Också: låter jätteintressant att äldre har hög status, att man klär sig fint för att visa respekt för äldre m.m. Kan du berätta mer om detta? Det är ju inte precis vad jag är van vid, men det låter fint! Själv tycker jag att äldre människor, som orkat genomlida ett helt liv, förtjänar STOR respekt och att åldern ger en viss rätt att bete sig lite hur man vill

• marina81

AnnaKlara

Alla zigenare är inte romer, därför så kan det bli tokigt ibland att kalla alla romer fastän man bestämt att det ska vara PK-ordet. Det går ju inte veta om rom är ett klavertramp, det är ju dessutom olika på individer vad man vill kallas. Det är krångligt o förklara, men t.ex. kalderash o lovari-zigenare är romer, vi svenska zigenare tillhör de grupperna, fast kaalet är inte romer, de är de sk. finska zigenarna. Det handlar alltså om olika grupper. I t.ex. Kosovo finns tre zigenska grupper, fast bara en är romer...ja, d är en vetenskap ju. Fast vissa anser att alla är romer, men inbördes mellan grupperna så finns det åtskildnad mellan vem som är det och inte. Egentligen så kan man ju inte säga att "vi är roma, och inte ni", men det gör vi ändå.

De äldre, speciellt männen, har makten bland oss zigenare. Det är de som tar besluten inom gruppen. Alla yngre måste visa dem respekt både vad det gäller klädsel, man måste t.ex. ha kjol framför dem, och uppförande. man får t.ex. aldrig gå på toa framför en äldre, vi går hellre till grannen och lånar toan!

• AnnaKlara

marina81: aha, tack! Ja, som tur är har jag väldigt sällan behov av att dela in folk i kategorier och dessutom benämna dem därefter - folk man talar med är ju du, han och hon liksom

Fniss, när jag var yngre hade jag en pojkvän som vägrade använda toaletten hemma hos mig. Han gick hellre till McDonalds en bit nerför gatan! Jag tänkte aldrig på det som nån visad respekt, mer som att han var lite "lustig"...

• AnnaKlara

Tillägg: exakt hur mycket av en skymf är det då, om man någon gång råkar använda fel ord? Kan du jämföra med något?

Undrar också om du kan tänka dig att berätta lite om vilka fördomar du mött och vilken sorts diskriminering du upplevt? Ignorera den här frågan om den känns för påträngande.

Svar på tråden Romer/zigenare