• smurfen84

Jäkla rullator

Blir så himla förbannad när man inte kommer med bussen för att det står en rullator i vägen asså e det inte till för barnvagnar. Ush det e riktigt irreterande. Dom med rullator borde få färdtjänst eller en egen liten buss som plockar upp dom det har jag sett på en annan ort att dom har.
    Dom borde tillvärka rullators som man kan fälla ihop.
    Ush vad irreterande.

• Svar på tråden Jäkla rullator
  • 1malle

Dessie...
    Jag skrev som sagt KANSKE!!!
    Och jag TROR att mammor med egna besvär/åkommor knappast skulle rata ner på handikappade....kanske!

• biomedbonus

jaja inte vet jag hur bussarna ser ut för alla som är sura på TS

men här i stockholmslän ser bussarna ut på detta sätt.
    Avdelning ett= längst fram platser för de som är riktigt gamla eller handikappade .
    bakom dessa plaster fins det  säten för de som har rolatoer som de kan ta med sig och fälla ihop, såkallade handikappsplatser.Jag har fått på huvudet mer än en gång för jag suttit där

Mitten för barnvagnar , visst rulatorn kan man ju fälla ihop och ha där men den ska tas bort om man har  handikappsplatsen tycker jag iallafall.

längre bak, plaser för icke allergiker.

bMb
  • Zahcro

Har läst några sidor orkade inte allt..

Försök att förstå TS istället för att hacka. Detta kan hända vem som helst. Tänk er att ni har bråttom till ett ställe du har antingen en (ex)
    Rullator
    Barnvagn
    STOR väska
    När du kommer in i bussen är den proppfull o platsen som är avsedd till barnvagn osv är redan upptagen av någon med liknande.

Du måste alltså gå av igen eftersom du inte får plats. Herregud alla bussar går inte var 10e minut!!!!!!

Skulle det varit härifrån o till en närliggande stad så går det en buss på morgonen och en buss på eftermiddagen. Missar jag den första så kommer man ju inte fram i tid.

Man kan inte bara anta att det går att ta nästa buss för det kanske inte finns någon.
    Och bärsjal/bärsele är väl lite dumt att föreslå när man inte ens vet vad för slags ärende personen har. Ska man åka och handla så bär man inte gärna flera påsar + barn i bärsele. Eller gå länge på stan. Barnet måste ha möjlighet att variera sin ställning.

Sen finns det alternativ till vagn självklart fast ett spädbarn kan inte åka i en paraplysulky. (minsta vagnen) så då måste man kanske ta sin stora vagn.

• Miramis 1980

Håller faktiskt med TS en smula. Mest för att dom som går på med en rullator inte är ett dugg samarbetsvilliga heller i regel. Dom vill inte fälla ihop och dom går ju inte att låsa så dom står still !? Dom åker runt o kränger när bussen svänger och bromsar, slår i min vagn dels så barnet i vagnen vaknar om han sover, eller repar chassit vilket fan inte är så kul när man lagt ut 5-7000:- kr på den.
    Givetvis så ska dom få åka buss med sina rullatorer, men varför kan det inte gå och lösa på ett smidigare sätt ? Det har väl en del med personens inställning att göra har jag märkt.

• Miramis 1980

Förövrigt rätt irriterade med mammor (och pappor) som går på bussen me vagnar i med barn som e så stora att dom i princip sitter med knäna under hakan, som sitter och spelar game boy och som lätt som en plätt hoppar upp ur vagnen när dom väl har tagit upp en plats i barnvagnsutrymmet (och därmed åker gratis). Eller folk som har påsar i vagnar för dom har storhandlat, och åxå tar upp en plats (och åker gratis). Jag tycker busschauförerna ska börja kontrollera VAD som sitter i vagnen...

• 1malle

busmamma 80
    De går visst att låsa o anledningen till att de inte fälls ihop KAN faktiskt vara att det är en HANDIKAPPAD person som använder den o kanske inte klarar av att fälla ihop den...

Håller med dig om att man ofta ser stora barn i vagnar.. som tar plats för oss med små spädisar...men även där kan det ju finnas orssak o anledning till att de sitter i vagn.
    För inte är väl alla så bekväma av sig att de har vagn till sina 4-5åringar??

• Miramis 1980

1malle: De flesta rullatorer går bara att låsa på bakhjulen vilket gör att den svänger runt på framhjulen då underlaget oftast inte är plant på barnvagnsplatserna. Så nej, den går inte att låsa på ett tillfredställande sätt enligt mig. Och ja, om det går på en handikappad person så har jag givetvis lite mer förståelse, och erbjuder gärna min hjälp med på/avstigning, ihopfällning eller låsning av rullatorn.

• noname

ha inte läst hela tråden,men man kan ju inte lacka ur på ngn gammal/handikappad som använder rullator direkt,..menar de har ju lika mycket rätt att åka buss som alla andra..ngn skrev att tänk om man har en tid å passa..jovisst men denne person som har rullator kanske oxå ska ngnstans å har en tid å passa...=/

här i uppsala är det helt knas m vissa bussar..det får plats m två-3 vagnar ..där jag bor så har vi 5 hållpaltser varav det alltid står ngn m barnvagn..vilket resulterar i att man får snällt vänta på nästa...

smaken är som baken.....
  • emmies

bussarna är anpassade för rullatorer, rullstolar och barnvagnar! inte vill väl du åka färdtjänst dit du ska? bussen är för alla/emmie

Svar på tråden Jäkla rullator