• Morrizz

Engelska Tråden *** del 6 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 09:06:08:
    Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.

Senasta listan för tråden:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m20100254.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***
  • Fjäril

Grattis Rutiga Rutan!
    Jag har varit gift i snart sex år och tillsammans med min man i 11 men kan fortfarande inte sångerna!

• FreeForAll

Halla!

Jag vill veta hur ni andra gor med dagis har? Min son gar pa dagis, kostar £800 i manaden.

Vi far hjalp med £90 i manaden fran Tax Credits men det ar fortfarande ratt mycket vi maste betala sjalva.

Ar det nagon som vet vart vi kan fa hjalp ifran?

• Rutiga Rutan

Hej PigeonP,

Tyvärr ingen egen erfarenhet från bidrag kring detta. Vårt företag sponsrar lite med Child Vouchers (det blir billigare för att de dras före skatt - så i princip betalar du mindre skatt). Och så erbjuder vårt dagis alla på mitt företag 10% rabatt.

Här finns också några tips, men vet inte vilka är applicerbara på dig och dina omständigheter:

www.fsa.gov.uk/financial_capability/tools/fmf/pdf/CHILDCARE.pdf

eller

www.wcs.org.uk/TextPg.php

• FreeForAll

Rutiga Rutan:

Tack for tipsen. Har pratat med mina arbetsgivare om Child Vouchers igar och dom tittar pa det just nu.

Tycker det ar sa fel att man maste betala sa mycket for barnomsorg.

• Morrizz
    Rutiga Rutan; det blir ju ungefär som vid 6juni här i Stockholm, då får alla nyblivna svenska medborgare ett slags certifikat och skaka hand med Stockholms borgarråd i Blå Hallen i Stadshuset.

PigeonP; ja barnomsorgen är dyr i UK, fast blir det inte billigare sen efter att dom är 3 år (eller är det 4 år)? Är det inte gratis från en viss ålder sen? Nån tipsade förut om en aupair, kanske det kan bli billigare för er om ni har plats hemma?
    Jag känner flera engelska kvinnor som säger att när de får barn ska de stanna hemma de första åren, fast dom har bra arbeten så väljer dom det. Antar att det är mera vanligt i UK än här i Sverige att kvinnan fortfarande väljer att stanna hemma.
  • Rutiga Rutan

Det blir billigare terminen efter när de fyller 3 år. När de börjar skolan vid 4-5 års ålder är det gratis såtillvida man inte vill ha typ "fritids" före / efter skolan (breakfast club, after school club)

Egentligen är det så här med kostnaderna när man tänker efter:

Det kostar lika mycket att driva dagis i Sverige som i UK. Dvs en plats för ett barn kostar lika mycket.
    - I UK betalar föräldern för den kostnaden när man har barnet på dagis (dvs max 4 år).
    - I Sverige betalar alla som jobbar för den kostnaden via skatten, hela livet oavsett om man har barn eller inte.

Så visst kostar det mer här för oss föräldrar, men i gengäld har vi lägre skatter. Så jag ser fram emot när jag blir "dagisfri" och kan få mer pengar att använda till annat...

• Sleepyhead

Hejsan hejsan *vink*

jag är ny här Tänkte presentera mig lite: Annelie 26 år med pojkvän Waine 26 år, från Doncaster, South Yorkshire. Skulle vara kul om man fick lite kontakt med ngn eller några person(-er) som kanske oxå BOR i Sverige, med Eng-pojkvän eller snart ska flytta hit. Waine ska komma hit igen i 10 dgr (bara) i September, och sen så kommer han hit och ska söka jobb i början av nästa år. Massa LÄNGE!!! Men men...den som väntar på ngt gott..

Hoppa gärna in o skriv ngt i gästboken om ni vill.. Jag är inte här så ofta, så jag kanske inte hinner med i forumet riktigt annars...

Jag älskar min Teo 060101!!!!
  • Billy

Hallå!
    I morgon styr jag kosan mot översvämmningarnas underbara land! Ska ju på bröllop på lördag så jag hoppas att det torkat upp lite tills dess... Har fortfarande ingen klänning... så jag håller tummarna att jag hittar nån på fredag annars så blir det panik jakt på lördag morgon eller så går jag väl som jag är... naken med andra ord, svenska tjejer är väl ändå känd för sin nakenhet å andra grejer (verkar iallafall resten av världen tro!) så ingen lär bli förvånad!!! ha ha...

Förresten Morrizz... nu stäng denna tråd snart va...?

• Fjäril

Billy: Lycka till med klänningsjakten!
    Och ännu mer lycka till inför Englandsresan! Ta med flytväst.

Jag hoppas det torkar upp rejält tills vi ska dit i september.

• FreeForAll

Rutiga Rutan skrev 2007-07-20 13:44:15 följande:

Det blir billigare terminen efter när de fyller 3 år. När de börjar skolan vid 4-5 års ålder är det gratis såtillvida man inte vill ha typ "fritids" före / efter skolan (breakfast club, after school club)Egentligen är det så här med kostnaderna när man tänker efter:Det kostar lika mycket att driva dagis i Sverige som i UK. Dvs en plats för ett barn kostar lika mycket.- I UK betalar föräldern för den kostnaden när man har barnet på dagis (dvs max 4 år).- I Sverige betalar alla som jobbar för den kostnaden via skatten, hela livet oavsett om man har barn eller inte.Så visst kostar det mer här för oss föräldrar, men i gengäld har vi lägre skatter. Så jag ser fram emot när jag blir "dagisfri" och kan få mer pengar att använda till annat...
    Men så mycket lägre är ju inte skatten här? Komme rinte ihåg exat hur mycket skatt jag betalar nu, men det ar väl en 20 %, och sen betalar jag NI och sen council tax. Så jag tycker dte känns som att jag betalar lika mycket skatt i Negland trots att allt inte dras på lönen.
  • Rutiga Rutan

Det är ju alltid svårt att räkna ut exakt - beror väl också på hur mycket man tjänar. Ju högre lön du har, desto mer skillnad blir det mellan England och Sverige. Det är ju också andra typer av skatter som finns, tex är momsen 25% i Sverige medans den är 17.5% i England.

Här finns en tabell som jämför skattetryck i olika länder - men det är inte samma sak som exakt hur mycket som dras från lönen utan i denna sammanställning räknas alla skatter ihop.
    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket_i_Sverige_och_internationellt/

Där ligger Sverige på 51% medans England är på 37%.

• Sjuttiosjuan

Hej och valkommen Sleepyhead! Om du vill kan du lagga till dig i "listan" som finns lankad i tradstarten.

• Walrus2

Hallå, hallå. Är säkert någon som svarat på detta förut, men jag orkar inte gå tillbaka i tråden. Sorry!

Jag har fått för mig att barnvälling är en typisk svensk grej (min man har bara hört om väling i Dickensromaner säger han - men han är ju man iofs , så nu undrar jag om jag borde ta med mig några paket när jag åker till USA i september med min 8-månaders kille?? Eller kan man köpa något liknande där?

Hoppas alla har en bra sommar!!

• Rutiga Rutan

Hej Walrus2,

Välling är en typisk svensk grej - jag bor i England och här finns inte det - vi ger barnen mjölk istället. Är 99% säker på att det inte finns i USA heller.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***