• Bamse04

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
    Nu undrar jag varför.
    Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.

• Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
  • Desimanda

min son är fullt frisk så varför ska jag byta mat han gillar?

• skrubban

Vi köper nästan bara nestlé, tack vare dom så kunde jag ge mitt son ett alternativ till bröstmjölken och det tackar jag för. Det finns visst fler märken men jag tyckte att det var alldeles utmärkt bra vanliga livsmedels affärer har inte så många märken att erbjuda när det kniper riktigt ...Han och hans mage mådde väldigt bra på deras ersättning!!! TACK!!!!
    Ska jag vara helt ärlig så blir jag mest förvånad när jag läser sånna här trådar...att folk inte kan få ha egna åsikter och tycke utan att andra ska behöva hoppa på dom..att man alltid ska behöva "omvända" andra människor till sin egen tro...
    Vi gillar nestlé och min son älskar deras burkmat, välling, gröt osv. socker eller ej...han gillar annat också. Skulle aldrig sluta handla den!!! Då får jag verka hur obildad som helst men jag har också läst om nestlé och jag tycker att de gör mycket bra också...
    Ska man börja gräva i många företag och annat så är det mycket vi både skulle bli mörkrädda över och bojkotta..

• Titti och mini

Mickan - jag skulle tro att de flesta bojkottar Nestlé pga deras oetiska och omänskliga reklamkampanjer i tredje världen, inte pga sockret, så därför klarar sig Semper som inte gör ngn skada på det sättet

Skrubban - tror de flesta är ense om att NAN är en produkt som är OK att köpa - även för de som bojkottar eftersom det ju faktiskt inte finns så många alternativ till det Du får supergärna skriva vad du läst som är gott om Nestlé Jag samlar all info jag kan om dessa företag o hittills hittar jag bara hemska saker. Tror dock inte att ngn i den här tråden försökt omvända ngn, utan den har mest handlat om att presentera reaultat o undersökningar om Nestlés marknadsföringsmetoder

• skrubban

Titti och mini-
    men är inte det lite konstigt? Att man kan bojkotta annan mat och sedan köpa en produkt? Jag vet inte luktar lite dubbelmoral... varför skulle det vara okej om de gör så mycket hemskt..?
    Nä det är väl inget jag läst direkt bara min egen uppfattning...just som med ersättningen varför ska jag kunna köpa den och inte deras övriga barnmat? Jag vet inte jag är väl en vanlig konsument som läser deras råd och tips och tycker att de har bra produkter helt enkelt och min son mår bra av dom kalla mig korkad. Om jag hela dagarna skulle gå runt och fundera på allt hemskt i världen då vet jag inte om jag skulle må så bra...Det är bra kvalite på deras mat sedan hur de skött marknads föringen osv. ja det kan inte jag stå för...inte mitt eller min son fel jag är mest glad att han äter som han ska och går upp i vikt, det har varit nog för mig att tänka på att han får i sig det han ska.

• Tiili

skrubban- jag tror inte att det handlar om att omvända, som du uttryckte det. det är väl JÄTTEVIKTIGT att belysa det dåliga med ett företag vars verksamhet så många i vår situation (småbarnsföräldrar) är involverade i.
    att lägga fram saklig fakta är ingen lobbyverksamhet på några sätt. var och en handlar ju därefter utifrån sin egen moral och empatin för människor som lever utsatt.
    att blunda för orättvisor är att ge imperialisterna rätt att fortsätta bedriva sina kampanjer.
    om vi kan förändra bör vi göra det, men bara om vi själva är redo till den kampen!

• Titti och mini

Skrubban - anledningen till att jag tror att de flesta, mig själv inklusive, att NAN är OK är att det kanske inte finns ngt alternativ. Många barn tål ju bara en typ av ersättning t.ex. Men om min klarade ngt annat lika bra skulle jag köpa det. Att jag inte skulle köpa barnmat är för att det finns andra sorter som är lika bra, eller för att man kan göra egen Skulle aldrig få för mig att kalla dig korkad När man läser om hur de beteer sig så är det bara svårt att inte vilja sprida det, men naturligtvis är det upp till var o en att ta ställning till det sedan

• skrubban

Jag tycker också att det är jätte hemskt det dom har gjort....men det finns så mycket orättvisor här i världen och så många som gör fel...se bara på att jag varken har kraft eller ork ...även om det gäller så barnmat jag köper andra märken ibland och gör även vanlig mat men det finns som inget annat för honom älskar deras äppelgröt...och pärongröt...och välling framför allt. Jag kan bara tänk på allt barnarbete som finns runt om i världen eller djur som blir plågade för att vi ska vara vackra och fina...oj det är nog mycket vi inte skulle handla då...eller bakom charken heller...
    jag tycker det är bra att det finns människor som känner starkt för olika saker det är viktigt och jag har mycket som jag håller varmt om hjärtat och kämpar för men detta är inte nått jag lägger ner hjärta och själ på...tyvärr kanske jag ska säga

• Angel74

men ersättning behövs faktiskt i tredje världen oxå

• Titti och mini

Angel74 - javisst, speciellt m tanke på HIV. Men det Nestlé gör är att säga det är bäst för ALLA o så ger de gratisprover samtidigt

• Eli

Problemet är att Nestlé använder sig av en rasistisk världsordning och lanserar ersättning som ett bättre alternativ än bröstmjölk bl.a. genom att använda sig av vita mammor och bebisar i sina kampanjer (även om detta också har ändrats).

I fattiga delar av världen är det därför med stor ansträngning fattiga mammor skaffar sina barn ersättning - fast de kanske har alldeles utmärkt näring själva. Det skulle vara bättre om de använde de pengarna till att köpa mat till sig själva så att de kunde producera näringsrik mjölk.

Detta är särskilt viktigt eftersom barnet då får i sig moderns antikroppar - särskilt bra med tanke på den dåliga tillgången till medicinsk vård.

Det allvarligaste med ersättning är dock att fattiga människor sällan har råd och tillgång till rent vatten, varför barnen som får ersättning löper mycket hög risk att dö i olika magsjukdomar. Nestlé bär därmed som företag mer ansvar än många andra (företag) för att fattiga barn dör i tredje världen.

Ni som säger att alla företag har gjort dåliga saker och att ni inte orkar bära hela världens tyngd på era axlar: en sak att inte hitta alternativ och vilja göra det bästa för sitt barn. En annan sak är att inte ens försöka.

Vi lever i en så oerhört priviligierad del av världen med otroligt låg spädbarnsdödlighet och mödradödlighet (i samb. m. grav.). Hur svårt är det då att skicka en tanke till medsystrar och barn i andra delar av världen och åtminstone försöka? Att man sedan inte alltid lyckas vara principfast är väl bara mänskligt. Men det finns inget moraliskt försvar för att skita i allt som gör det det minsta obekvämt för en själv när det drabbar andra så hårt. Det är lite magstarkt att begära att man ska lyckas i 100% av fallen, men det är inte svårt att försöka åtminstone lite, så mycket man kan. Och tar man sig bara tid att sätta sig in i frågorna så märker man rätt fort att det finns alternativ till mycket. Man måste t.ex. inte klä sig i päls.

Konsumentmakt är ett kraftfullt vapen att förändra med!

• Angel74

Ersättning behövs i bland annat i många länder där hiv drabbat många människor. Sen att de inte har råd att köpa det när de verkligen behöver det är en tragedi.

• jeannette

gud, det är mycket att bojkotta

nestle säger några
    H&M kläder från indien paskistan china...de tillverkare har dålig betald, anväder barn som ska jobba för misär lön
    MC Donald, som har med regnskogar att göra
    disel jag mins inte för vad.
    bojkotta eller inte äta tunfisk som kommer i metalbukar som inte är markerad med en liten delfin märke ...
    listan kan va lång........
    smink som är inte testa på djur ska man köpa
    ekologiska ägg så att man vet att kykling lever bra.

ja listan kan va länge...........jag väljer några som kommer närmare hjärta för mig o som det känns rätt..

• jeannette

ja det tar aldrig slut hihi

• Eli

Angel74

Ingen har sagt att ersättning inte behövs eller är enbart av ondo! Självklart finns det tillfällen när ersättning är viktigt och bra även i fattiga länder (liksom i rika länder, varje mamma har ju individuella förutsättningar).

Men man kan ju som företag välja att marknadsföra sig etiskt - eller oetiskt.

Jeanette: jag gör också som du. Jag väljer några saker som ligger mig närmast hjärtat. Jag klarar inte av att bojkotta allt jag vet borde bojkottas. T.ex. har jag inte tygblöjor till min dotter och det händer att jag köper lite kläder på H&M osv. Men Nestlé barnmat: aldrig i min lilla låda att jag köper det, lika lite som att jag skulle köpa något/tanka hos Shell.

• Mammamux1

Titti och mini 

Titti vännen - du borde skaffa dig ett produktivt liv istället för att bedriva hatkampanjer. 

Nestlé gör otroligt mycket gott i så kallade u-länder när det gäller människors välbefinnande. Nestlé har toppenprodukter och tar naturligtvis, som alla andra producenter, betalt för dessa. Du jobbar kanske gratis på ditt jobb - om du har något och inte låter oss andra försörja dig? 

Kanske dags att gå vidare i historiken istället för att låta gamla oförrätter hindra utvecklingen. Ska ett företag i all framtid sona gamla synder som man kommit till insikt med var dåliga val? Avsikten var god men resultatet blev fel...det är alla överens om. 

Seså... släpp ditt hat och engagera dig i de hjälporganisationer som finns på plats. Det gör jag...så påverkar man fler människors möjligheter till ett bättre liv. 

• malzac
    Mammamux1 skrev 2013-12-10 04:11:18 följande:

Titti och mini 

Titti vännen - du borde skaffa dig ett produktivt liv istället för att bedriva hatkampanjer. 

Nestlé gör otroligt mycket gott i så kallade u-länder när det gäller människors välbefinnande. Nestlé har toppenprodukter och tar naturligtvis, som alla andra producenter, betalt för dessa. Du jobbar kanske gratis på ditt jobb - om du har något och inte låter oss andra försörja dig? 

Kanske dags att gå vidare i historiken istället för att låta gamla oförrätter hindra utvecklingen. Ska ett företag i all framtid sona gamla synder som man kommit till insikt med var dåliga val? Avsikten var god men resultatet blev fel...det är alla överens om. 

Seså... släpp ditt hat och engagera dig i de hjälporganisationer som finns på plats. Det gör jag...så påverkar man fler människors möjligheter till ett bättre liv. 

Ojsan vilken gammal tråd du hittat och jag ska erkänna att jag inte har läst igenom något annat än ditt inlägg. Men tyvärr är Nestlé-bojkotten fortfarande högaktuell och baseras inte enbart på den gamla skandalen som du verkar syfta på. Se här till exempel:

info.babymilkaction.org/nestlebriefing

Naturligtvis ska Nestlé (och andra ersättnings-/barnmatsföretag) få ta betalt för sina produkter, men det är inte där problemet ligger. Problemet är hur de marknadsför sig och hur de underminerar amning på ställen där amningen faktiskt räddar liv. Dessutom kör de med en massa andra fulingar med sina arbetare och med sina "fairtrade"-produkter så det finns gott om anledningar att inte stödja dem.

Men visst får man själv välja vad man vill och orkar lägga sin energi på. För mig känns det inte svårt att låta bli Nestlés produkter (inklusive Zoégas och Kiehls, snyft!) samtidigt som jag stödjer positiva rörelser och hjälporganisationer.

• Elle75

Dessutom, om vi ska bortse från det ni skriver ovan, så är Nestlé ägda av ett företag som heter Monsanto, vars huvudsyfte är att prångla ut GMO/genmanipulerad mat på marknaden. GMO orsakar förutom cancer och andra sjukdomar även sterilitet, och ja - här inne är det nog många som kan hålla med om att det finns en hel del som har svårigheter nu med att få barn på ett naturligt vis.

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?