• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • asparinC

Vet ni i vilken utsträckning barnen behöver bli exponerad för ett andraspråk? Min väninna är Australiensare och talar då endast engelska med honom mend ert är endast en gång i veckan i genomsnitt.

Krya på sjuklingarna!

• lärjunge

Hejsan!

Idag börjar ÖF - äntligen! Dom har varit sommarstängt sedan 17/5! :-O

Kl 9 öppnar dom igen. Ska bli SÅ kul att börja igen!

Nu ska vi ha frukost men vi hörs!

Kram!

• lärjunge
    asparinC skrev 2008-08-10 19:45:45 följande:
    Vet ni i vilken utsträckning barnen behöver bli exponerad för ett andraspråk? Min väninna är Australiensare och talar då endast engelska med honom mend ert är endast en gång i veckan i genomsnitt.Krya på sjuklingarna!
    Jag prata Amerikanska med min son, men ofta blanda i svenska. Han föredrar Svenska (pga allt tv/filmer o alla runt honom talar det). Min man som är svensk pratar Amerikanska med honom också. När vi är alla tillsammans, då är det Amerikanska. Men när Maken är själv med honom, då talar han Svenska med honom förståss.

Barnen sen väljer själv vad dom ska prata. Men eftersom sonen spendera mest av tiden med mig under dagen, så talar han Svenska med Amerikansk dialekt haha!
  • marre67
    Milkina cerka skrev 2008-08-09 00:11:35 följande:
    Oki - min fundering berodde på att jag funderar på att ta mina mindre barn med mig ner för att utsätta dem för serbiska(under en sommar eller så) så att de lär sig.Får forska vidare .
    jag har flera kompisar som farit till sitt hemland med sina småbarn, allt från åldrar 3-8 åringar, och de har utan några som helst lektioner av ngt slag lärt sej språket genom att vistas med sin familj och andra barn. Barn har så lätt för detta med språk så du behöver inte oroa dej eller göra en stor grej av det kan jag nog lova dej.
  • marre67

Förresten är jag jättesjuk själv, hög feber hosta mm. Inte roligt Hoppas ingen annan smittas.

Lärjunge- häftigt med flerspråkig hund,hahaha. Angående språk så gillar jag amerikanskan jättemkt.
    Det första ordet min 6 åring sa var Ninni. jag fattade inte vad han tjatade om för han sa det ordet i ca 6 timmar. Sen kom en iranier till oss och jag frågade om det betyder ngt? Ja sa han, det betyder baby, och mkt riktigt så hade sonen hört småbarn hos grannen Så även jag har tvingats lära mej lite persiska eftersom vi lever i en blandfamilj.

Fairyfloss- kul med ny tvättmaskin! Jag har själv investerat i en samsung som rymmer 6 kg tvätt. Helt suveränt med större trumma.
    Tänk att man kan bli lycklig åt en tvättmaskin

• Milkina cerka
    marre67 skrev 2008-08-11 14:47:00 följande:
    jag har flera kompisar som farit till sitt hemland med sina småbarn, allt från åldrar 3-8 åringar, och de har utan några som helst lektioner av ngt slag lärt sej språket genom att vistas med sin familj och andra barn. Barn har så lätt för detta med språk så du behöver inte oroa dej eller göra en stor grej av det kan jag nog lova dej.
    Vad glad jag blev av att läsa detta! Hoppas att det stämmer på mina med.
  • lärjunge

I aftonbladet...

Eva Longoria är helst hemmafru
    Eva Longoria lär inte stå högt i kurs bland feministerna. Skådespelerskan från tv-serien ?Desperate housewives? uppger att hon gärna skulle byta Hollywoodkarriären mot spisen.

? Jag är som en hemmafru från 1950-talet. Jag älskar att baka. Jag älskar att sy, säger hon.

Longoria är gift med basketstjärnan Tony Parker och trivs med att vara hemma med honom.

Aftonbladet text-tv
    Publicerad: 2008-08-11

• mamalikola

angående tvåspråkighet: här holland debatteras det just nu om tvåspråkighet och enl deras rön är det fram till ca 12 års ålders som barn har lättare att lära sig andra språk.
    jag pratar svenska med mina barn- och de förstår mig helt bra. det jag tycker är svårt ibland är att byta språk- när vi umgås med andra (barn) sitter jag hela tiden och pratar dubbelt, så att alla förstår. sen när jag blir ensam med mina ungar fortsätter jag ofta av bara farten... det måste jag jobba på. dessutom har jag bott här nu i 13 år och har bara några få svenska vänner att umgås med.och tyvärr pratar inte min man svenska.
    men som sagt det är ju fantastiskt att få ett språk med sig 'gratis' så jag ger nte upp!
    tror också att en sommar i hemlandet eller så kan göra under!

• Milkina cerka

mamalikola: Lika glad av att se vad du har att säga om tvåspråkigheten som jag blev när jag tidigare läste här.
    Det du skriver bekräftar ju det jag så gärna ville veta .

Här doftar det underbart gott av äpple och kanel just nu, det beror på att jag just kokat äppelkräm att ha till efterrätt.
    Äpplena ramlar ner för fullt just nu o. sommaräpplena är mogna, på något sätt måste de ju tas omhand.
    Imorgon blir det nog äppelpajer :) mums..

• lärjunge

Oh jag älskar äppelpaj... måste nog hitta en lågkolhydratsrecept för det hehe

• marre67

Spomenka- hur gör du äppelkräm?
    Lät gott! Min sambo gick hela vintern å väntade på sina kära körsbär, så hände ngt märkligt och det blev bara 7 körsbär i hela trädet och de åt barnen upp,hahaha. Va synd,,,han som var så förväntansfull. Förra året fick ´vi hur mkt som helst. Vi har planterat det trädet själv så det är ju också lite speciellt.

• Milkina cerka

Jag skalade o. kärnade ur äpplen tills vågen visade 800g skalde äppelklyftor. Kokade upp 6dl vatten med 2msk socker o. en bit kanelstång. När det kokat sönder, häller man med fin stråle i 2mskpotatismjölutrört i lite vatten. Sedan får det bara koka upp.
    Klart!
    Häller upp det i en karott o. strör liiite socker över.
    Serverar ljummet eller kallt m. mjölk.

Det där med de 7 körsbären känner jag igen tyvärr;), förra året åt fåglarna dessutom upp de få som var(vi har ett pyttelitet träd ännu).

marre67 skrev 2008-08-12 16:10:35 följande:
    Spomenka- hur gör du äppelkräm?Lät gott! Min sambo gick hela vintern å väntade på sina kära körsbär, så hände ngt märkligt och det blev bara 7 körsbär i hela trädet och de åt barnen upp,hahaha. Va synd,,,han som var så förväntansfull. Förra året fick ´vi hur mkt som helst. Vi har planterat det trädet själv så det är ju också lite speciellt.
  • Milkina cerka

Hittar du ett sånt recept skulle jag bli glad över att få det med .

lärjunge skrev 2008-08-12 16:10:03 följande:
    Oh jag älskar äppelpaj... måste nog hitta en lågkolhydratsrecept för det hehe
  • lärjunge
    Milkina cerka skrev 2008-08-12 16:17:39 följande:
    Hittar du ett sånt recept skulle jag bli glad över att få det med .
    Hehe jag älskar att baka men sedan jag började LCHF, då får jag inte äta alla goda bakelser...
Svar på tråden Jag är hemmafru