• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • The Man

Men i vart fall 4 av de länder jag skulle kunna tänka mig att flytta till finns med i listan över länder UTAN TV-licens:

USA , New Zealand, Cypern och Australien!

HURRA!!!

• Anonym (TV lös)

Anonym (Rådgivare) skrev 2009-05-17 21:13:21 följande:

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-17 14:13:01 följande:
    Varför då ha kvar lägenheten? Eller ha kvar lägenheten, men skriv dig hos din sambo så slipper du betala. Ett hushåll, en betald avgift. Och när de ringer, så säger du det.
    Är man "bara" sambo så är det ganska smart att ha kvar sin lägenhet OM det nu inte skulle funka
  • MatsAtari

The Man skrev 2009-05-17 21:33:09 följande:

Men i vart fall 4 av de länder jag skulle kunna tänka mig att flytta till finns med i listan över länder UTAN TV-licens: USA , New Zealand, Cypern och Australien! HURRA!!!
    I USA finns det väl iofs ingen direkt statlig television heller å andra sidan...
    Skulle de ha haft det så kan du ge dig fan på att de också tagit ut en ofrivillig avgift.
  • Shadilly
    Anonym (TV lös) skrev 2009-05-17 21:38:31 följande:
    Anonym (Rådgivare) skrev 2009-05-17 21:13:21 följande: Är man "bara" sambo så är det ganska smart att ha kvar sin lägenhet OM det nu inte skulle funka
    Det ligger väl i om man är skriven på adressen eller ej. Om man har en övernattningslägenhet eller en sommarstuga behöver man inte betala dubbla licenser. Det är en licens per hushåll.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Anonym (Rådgivare)

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-17 21:38:31 följande:

Anonym (Rådgivare) skrev 2009-05-17 21:13:21 följande:
    Är man "bara" sambo så är det ganska smart att ha kvar sin lägenhet OM det nu inte skulle funka
    Nu kanske jag är lite trög, men kan du förklara vad du menar med det? Menar du att är man inte gift så är det inte något seriöst förhållande eller vad? I så fall kanske jag ska börja fundera på om det inte är något fel i alla fall på mitt och min sambos förhållande då vi är BARA sambos och vi har varit det i många år och ingen av oss känner något behov av att gifta, eller förlova oss! *springer iväg och börjar kolla bostadsmarknaden*

Nä, men allvarligt talat. Man kan ju behålla lägenheten, om man nu vill det (även om jag i detta fall inte kan förstå varför man skulle det efter så lång tid, men det är väl upp till var och en) och i så fall kanske hyra ut den i andra hand, fast man skriver sig hos sambon. Även då gäller det att ett hushåll, en tv-avgift. Om man nu är sambo? För är det inte så att om man nu är sambo så bor man väl ihop? Någon som kan förklara begreppen för mig? Snälla?).

Dessutom, kom på en sak. Om TS nu aldrig är i lägenheten så spelar det väl ingen roll om de nu kommer och pejlar, för om tv:n inte är på, kontakten urdragen, liksom antennen så lär de ju inte märka något på pejlingen och då lär det ju inte bli några räkningar. Eller?

Jag skulle nog egentligen ha kallat mig "Bakom flötet" då jag förstår inte!
  • Anonym (NOPE)

Hihi de har ringt till mig nu ikväll Alltså har de int gett upp

• Anonym (NOPE)
    Ni som har haft Radiotjänsten på dörren, kommer de alltid 2 och 2 eller ensamma??
  • Anonym

Anonym (NOPE) skrev 2009-05-24 18:16:10 följande:

Ni som har haft Radiotjänsten på dörren, kommer de alltid 2 och 2 eller ensamma??
    De går de vart till mig har de bara vart en person som kommit den andra ringer på hos någonann granne om de tv eller går til ett annat hus i närheten.
  • Shadilly
    Anonym (NOPE) skrev 2009-05-24 18:16:10 följande:
    Vi har då bara haft en kille åt gången.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Gung Ho

Nu har ju de jävlarna på SR kommit på ett sätt att kräma ur pengar ur alla datoranvändare....börja sända kanaler på nätet. Jag är övertygad att de gör det bara för att öka på sina minskande intäkter, vem tittar på SRs hela utbud på nätet??....

(Vad läste man mer, företag med övervakningskameror får räkningar, då man faktiskt tittar på en monitor på vad kameran filmar. En monitor KAN användas som en TV, även om den inte har en mottagare....

Man blir så trött. Jag skulle aldrig kunna jobba med ett yrke/bransch där jag inte känner att det jag sysslar med är rätt (skulle ej jobba inom tobaks- eller vapenindustrin), hur kan man jobba för de här klåparna...? Det har ju helt spårat ut!

• MatsAtari
    Add3 skrev 2009-05-27 22:49:17 följande:
    Nu har ju de jävlarna på SR kommit på ett sätt att kräma ur pengar ur alla datoranvändare....börja sända kanaler på nätet. Jag är övertygad att de gör det bara för att öka på sina minskande intäkter, vem tittar på SRs hela utbud på nätet??.... (Vad läste man mer, företag med övervakningskameror får räkningar, då man faktiskt tittar på en monitor på vad kameran filmar. En monitor KAN användas som en TV, även om den inte har en mottagare.... Man blir så trött. Jag skulle aldrig kunna jobba med ett yrke/bransch där jag inte känner att det jag sysslar med är rätt (skulle ej jobba inom tobaks- eller vapenindustrin), hur kan man jobba för de här klåparna...? Det har ju helt spårat ut!
    Så är det i Danmark. Räcker med att man har ett bredband med 256kb/sek så är man skyldig att betala TV-licens.
  • Gung Ho
    MatsAtari skrev 2009-05-28 00:14:56 följande:
    Så är det i Danmark. Räcker med att man har ett bredband med 256kb/sek så är man skyldig att betala TV-licens.
    Jasså, Danskarna som brukar vara så chillade....kul att de är mera TV-talibaner än SR..
  • Hemligalåda

Jag längtar tills den dagen vi får börja betala tv-licens för bredband i Sverige, då tror jag hela jävla radiotjänstappareten snabbt läggs ner.
    Folk är vana att kunna strunta i tv-licensen och kommer inte att acceptera det.

• Anonym (Ung, fattig mor)

Hej, nu ger jag tråden en liten spark i baken då jag själv sitter i en knivig sitation med Radiotjänst!

Jag är en tonårsmamma som just flyttat till min första lägenhet.
    Jag har inte anmält tv-licens då jag inte *host* äger en tv.

För ett par dagar damp dock en faktura ner i min brevlåda från radiotjänst!
    Fakturan avsedde en period.
    Fick också ett erkännande från min mamma att det var hon som anmält tv-innehav i mitt namn och angett betalningsperioder.

Kränkt som jag kände mig avbeställde jag tjänsten eftersom jag inte har anmält den och inte har tv.

*skrockar*

Eftersom Radiotjänst säkert lägger näsan i blöt innom en snar framtid undrar jag om något skett med lagarna eller metoderna angående tv-licens sedan tråden startades?

• Offshoreradio

Jag Har ALDRIG betalt EN ENDA KRONA till radiotjänst. På den tiden när gamla Televerket höll på med dessa här TV-avgifter fick jag ett antal lappar i min brevlåda då jag precis flyttat hemifrån.  Sen har radiotjänst skickat ett brev till mig varje gång jag har flyttat, Och varje gång har jag rivit deras brev i 2 delar och sen burit ut det med kaffesumpen.

Jag har aldrig ÄGT en egen TV. I alla hushåll under min levnad har det alltid varit hon som har ägt en TV och som därmed åkt på att betala skiten. Sen under vissa perioder har jag levt själv. Jag har då ALDRIG ägt en TV över huvud taget, men ändå blivit jagad av radiotjänst. Dom ringde upp mig för ett par tre år sen när jag under 48 timmar av ren olyckshändelse råkade ha telefon med ICKE hemligt nummer.

Jag svarade med följande kommentar:
    Jag innehar INGEN licenspliktig utrustning i mitt hushåll, vilket tydligen fick människan i andra änden att fullständigt komma av sig, att fullständigt tappa fattningen, för den kommentaren täckte tydligen in ALL teknik som fanns då!

Efter det så har ju lagen ändrats: 

www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%C3%B6randen/2014/Juni/7368-13.pdf

Här kan alla som ogillar Radiotjänst och dess metoder läsa!

En dator där du kollar på SVT-play ÄR FULLSTÄNDIGT LAGLIGT att inneha.
    Du som har tv OCH BREDBAND, kasta ut TV-n, avanmäl hos radiotjänst här 

www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/

Svar på tråden Tv-licens, straff?