Som en som själv har sjukersättning och sysslar lite med aktier (så verkligen lite), så tyckte jag detta var en intressant fråga, så jag slängde iväg ett mail Till fk.
Som ni ser så är det oväsentligt hur mycket pengar du tjänar. Det som de kollar på är arbetsförmåga, det du faktiskt gör, så du borde kontakta FK snarast möjligt.
Säg till dem att du märkt att du ibland klarar av att jobba, men på detta sättet. Och hur ni ska gå vidare med det. Tex är det så att du ska ha vilande sjukersättning då, för är ju inte rimligt att du alltid ska behöva ansöka på nytt. Blir för mycket stress och jobb.
Men jag rekommenderar dig att kontakta dem snarast, för det räcker med att det svider k ögat på någon, så anmäls det. Och om händer kan du räkna med att bli rejält granskad, där de kommer dissikera dina deklarationer bak i tiden och från det att de ser att du varit väldigt aktiv med aktier så kommer du bli återbetalningsskyldig.
Det finns trots allt de som arbetar som daytraders, så om du fixar att sitta så mer än 1-2 dagar i månaden så ta inte risken.
Kontaktar du själv kommer de tycka att ohh va roligt att vi har någon som kan börja återgå lite till jobb, istället för att nu jävlar, hon sk inte komma undan med detta bidragsfusken, hon ska minsann få betala tillbaka varje öre hon fått under denna tiden. Inte till din fördel
och obs, jag är inte ett dugg avis för att du gör det du gör och tjänar pengar till det. All credd till dig där. Var stolt över dig själv. Men finns inget som hindrar dig att fortsätta med den typen av sysselsättning.
Önskar dig all lycka till att få rätt på dethär.
Uppdattera gärna här sen hur det går med kassan och vad du hittar för jobb som du landade på och så. Hade gärna velat få följa din framgångssaga 💞
?Ja precis som du skriver så är det arbetsförmågan vi utreder och inte ersättningen man evetuellt får genom daytrading. Det finns lite olika bestämmelser utifrån när man beviljades sjukersättning men har man sjukersättning sedan 2008 eller senare så är det förmågan att arbeta som Försäkringskassan tittar på, inte inkomst. Därför kan man på olika sätt få in pengar utan att det påverkar sjukersättningen men det kan påverka bostadstillägg om man har det och har man kapacitet att göra det hela dagar så är det precis som du säger kanske en arbetförmåga man uppvisar. Det går alltid att skicka in information kring en person om man vill att vi gör en utredning/kontroll kring detta. Det kan vara så att personen inte utgör en arbetsförmåga på mer än fem timmar i veckan vilket då är godkänt men uppvisar man mer så bör det utredas tänker jag. Svårt att svara generellt men intressant fråga och Försäkringskassan jobbar hårt med att förhindra att ersättning betalas ut felaktigt, brott och även fusk och där kan du som medborgare hjälpa oss.
På vår hemsida kan du gå in och tipsa om detta. Gå in på kontakta oss så finns den en länk som heter Tipsa oss om fel, "fusk" eller bidragsbrott. På detta sätt kan vi utreda detta vidare.
Det kan göra skillnad och vi tackar för att du informerar om detta. ?