• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym

Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-11 13:22:50 följande:

nöjd med mitt liv. jag har brutit foten och skaddat ryggen illa och jag är för "frisk" för sjukskrivning, FK godkänner det inte. så jag tycker det är fel att det finns folk som har både sjukskrivning och jobbar.
    F¨låt inte visste jag att du var nekad ersättning från FK.Då förstår jag. Jag skulle också tycka att det var fel att ngn annan samtidigt fick ersättning och jobbade- men jag jobbar inte. Krya på dig.
  • Anonym (Jisses)

Nej inte ser jag något fel i vad du gör. Däremot i vad vissa missundsamma personer här skriver. Men det är väl den där kända sparka på den som ligger mentaliteten som lyser igenom allt för ofta här.

Snart blir väl sjukskrivna anmälda till fk om de så mycket som skrapar en trisslott..

Lycka till på börsen!

• johannajois

Det är så fjantigt att vissa är så missundsamma...

Men alltid så är det en massa människor här som tror dom vet allt och måste bara sparka lite till på dom som redan ligger.

Skitdåligt resonemang av dom tycker jag då man faktiskt måste få bestämma själv vad man vill göra med sina pengar. En del köper lotter, en del daytradar... ;)

• Anonym (Ursäkta?)
    johannajois skrev 2009-05-11 16:39:32 följande:
    Det är så fjantigt att vissa är så missundsamma...Men alltid så är det en massa människor här som tror dom vet allt och måste bara sparka lite till på dom som redan ligger. Skitdåligt resonemang av dom tycker jag då man faktiskt måste få bestämma själv vad man vill göra med sina pengar. En del köper lotter, en del daytradar... ;)
    Men jag tror att du missförstår?? För MIG handlar frågan inte ett dugg om att vara missundsam, TS (och alla andra för den delen) får torka sig därbak med sina egna pengar om de vill Det som hela tråden går ut på (eller det trodde jag i alla fall när jag läste TS) var ju själva kärnfrågan "Är det oetiskt att "jobba" när jag är sjukskriven".. Men TS har själv vänt sig ifrån sin ursprungsfråga och därför är det inte lätt att svara överhuvudtaget.

JA, att "daytrada", att "spela dataspel", att "bygga en altan" KAN KANSKE likställas med arbete - ur lagens synpunkt - den lagen som ger TS rätt till sjukpenning. Och DÅ kan det vara så att TS blir både återbetalningsskyldig och polisanmäld. Men varken TS eller några av er andra som direkt skriker "avundsjuka" och "missundsamhet" tar till er dessa "RÅD" att det kanske är bra att TS kontaktar sin personliga handläggare på FK och hör sig för - för att inte hamna i svårigheter. Men om TS inte "bryr sig" om det rådet så hade tråden aldrig behövt skapas så vi kanske bara pratar i cirklar.

Jag kan säga så här - JA jag tycker det är oetiskt OM det klassas som "att arbeta" = TS har en viss arbetsförmåga. NEJ jag tycker inte det är oetiskt om det INTE klassas som "att arbeta" = TS har INGEN arbetsförmåga.

Solklart?
  • johannajois

Jag håller såklart med dig där Anonym Ursäkta...

• Anonym (Svar på hur det faktiskt är)
    Som en som själv har sjukersättning och sysslar lite med aktier (så verkligen lite), så tyckte jag detta var en intressant fråga, så jag slängde iväg ett mail Till fk. 
    Som ni ser så är det oväsentligt hur mycket pengar du tjänar. Det som de kollar på är arbetsförmåga, det du faktiskt gör, så du borde kontakta FK snarast möjligt. 
    Säg till dem att du märkt att du ibland klarar av att jobba, men på detta sättet. Och hur ni ska gå vidare med det. Tex är det så att du ska ha vilande sjukersättning då, för är ju inte rimligt att du alltid ska behöva ansöka på nytt. Blir för mycket stress och jobb. 
    Men jag rekommenderar dig att kontakta dem snarast, för det räcker med att det svider k ögat på någon, så anmäls det. Och om händer kan du räkna med att bli rejält granskad, där de kommer dissikera dina deklarationer bak i tiden och från det att de ser att du varit väldigt aktiv med aktier så kommer du bli återbetalningsskyldig. 
    Det finns trots allt de som arbetar som daytraders, så om du fixar att sitta så mer än 1-2 dagar i månaden så ta inte risken. 
    Kontaktar du själv kommer de tycka att ohh va roligt att vi har någon som kan börja återgå lite till jobb, istället för att nu jävlar, hon sk inte komma undan med detta bidragsfusken, hon ska minsann få betala tillbaka varje öre hon fått under denna tiden. Inte till din fördel
    och obs, jag är inte ett dugg avis för att du gör det du gör och tjänar pengar till det. All credd till dig där. Var stolt över dig själv. Men finns inget som hindrar dig att fortsätta med den typen av sysselsättning. 

Önskar dig all lycka till att få rätt på dethär. 
    Uppdattera gärna här sen hur det går med kassan och vad du hittar för jobb som du landade på och så. Hade gärna velat få följa din framgångssaga 💞
    ?Ja precis som du skriver så är det arbetsförmågan vi utreder och inte ersättningen man evetuellt får genom daytrading. Det finns lite olika bestämmelser utifrån när man beviljades sjukersättning men har man sjukersättning sedan 2008 eller senare så är det förmågan att arbeta som Försäkringskassan tittar på, inte inkomst. Därför kan man på olika sätt få in pengar utan att det påverkar sjukersättningen men det kan påverka bostadstillägg om man har det och har man kapacitet att göra det hela dagar så är det precis som du säger kanske en arbetförmåga man uppvisar. Det går alltid att skicka in information kring en person om man vill att vi gör en utredning/kontroll kring detta. Det kan vara så att personen inte utgör en arbetsförmåga på mer än fem timmar i veckan vilket då är godkänt men uppvisar man mer så bör det utredas tänker jag. Svårt att svara generellt men intressant fråga och Försäkringskassan jobbar hårt med att förhindra att ersättning betalas ut felaktigt, brott och även fusk och där kan du som medborgare hjälpa oss. 
    På vår hemsida kan du gå in och tipsa om detta. Gå in på kontakta oss så finns den en länk som heter  Tipsa oss om fel, "fusk" eller bidragsbrott. På detta sätt kan vi utreda detta vidare. 
    Det kan göra skillnad och vi tackar för att du informerar om detta. ?
  • Anonym (...)
    Anonym (Svar på hur det faktiskt är) skrev 2025-04-18 03:32:45 följande:
    Som en som själv har sjukersättning och sysslar lite med aktier (så verkligen lite), så tyckte jag detta var en intressant fråga, så jag slängde iväg ett mail Till fk. 
    Som ni ser så är det oväsentligt hur mycket pengar du tjänar. Det som de kollar på är arbetsförmåga, det du faktiskt gör, så du borde kontakta FK snarast möjligt. 
    Säg till dem att du märkt att du ibland klarar av att jobba, men på detta sättet. Och hur ni ska gå vidare med det. Tex är det så att du ska ha vilande sjukersättning då, för är ju inte rimligt att du alltid ska behöva ansöka på nytt. Blir för mycket stress och jobb. 
    Men jag rekommenderar dig att kontakta dem snarast, för det räcker med att det svider k ögat på någon, så anmäls det. Och om händer kan du räkna med att bli rejält granskad, där de kommer dissikera dina deklarationer bak i tiden och från det att de ser att du varit väldigt aktiv med aktier så kommer du bli återbetalningsskyldig. 
    Det finns trots allt de som arbetar som daytraders, så om du fixar att sitta så mer än 1-2 dagar i månaden så ta inte risken. 
    Kontaktar du själv kommer de tycka att ohh va roligt att vi har någon som kan börja återgå lite till jobb, istället för att nu jävlar, hon sk inte komma undan med detta bidragsfusken, hon ska minsann få betala tillbaka varje öre hon fått under denna tiden. Inte till din fördel
    och obs, jag är inte ett dugg avis för att du gör det du gör och tjänar pengar till det. All credd till dig där. Var stolt över dig själv. Men finns inget som hindrar dig att fortsätta med den typen av sysselsättning. 

Önskar dig all lycka till att få rätt på dethär. 
    Uppdattera gärna här sen hur det går med kassan och vad du hittar för jobb som du landade på och så. Hade gärna velat få följa din framgångssaga 💞
    ?Ja precis som du skriver så är det arbetsförmågan vi utreder och inte ersättningen man evetuellt får genom daytrading. Det finns lite olika bestämmelser utifrån när man beviljades sjukersättning men har man sjukersättning sedan 2008 eller senare så är det förmågan att arbeta som Försäkringskassan tittar på, inte inkomst. Därför kan man på olika sätt få in pengar utan att det påverkar sjukersättningen men det kan påverka bostadstillägg om man har det och har man kapacitet att göra det hela dagar så är det precis som du säger kanske en arbetförmåga man uppvisar. Det går alltid att skicka in information kring en person om man vill att vi gör en utredning/kontroll kring detta. Det kan vara så att personen inte utgör en arbetsförmåga på mer än fem timmar i veckan vilket då är godkänt men uppvisar man mer så bör det utredas tänker jag. Svårt att svara generellt men intressant fråga och Försäkringskassan jobbar hårt med att förhindra att ersättning betalas ut felaktigt, brott och även fusk och där kan du som medborgare hjälpa oss. 
    På vår hemsida kan du gå in och tipsa om detta. Gå in på kontakta oss så finns den en länk som heter  Tipsa oss om fel, "fusk" eller bidragsbrott. På detta sätt kan vi utreda detta vidare. 
    Det kan göra skillnad och vi tackar för att du informerar om detta. ?
    Tråden är från 2009....
    Anonym (...) skrev 2025-04-18 03:41:35 följande:
    Tråden är från 2009....

Ja, fast infon är ju fortfarande relevant ändå om någon annan trillar in på tråden när de undrar kring detta 😊

Är så jag själv hamna här. Så oavsett hur gammal den blir, så finns du den korrekta infon om vad som gäller om någon annan skulle vilja veta. Alternativt om ts fortsatt men att vara daytrader i alla år, så kan det ju vara bra även för hen att veta.

• Noname00

Nej det är inte olagligt och mer omoraliskt än att tvätta, måla huset och andra icke relaterade sysslor på arbetstid när man arbetar hemifrån .
    Så trada på du.

• Anonym (,ö nÖKB ÖNK)

Spontant; du borde säga ifrån dig din sjukskrivning och daytrada som ditt arbete istället, kanske även åt andra om du är bra på det. 

Vid eftertanke: om du avsäger dig din sjukskrivning gör ju inte att någon annan får den istället så, det är ok at daytrada. 

Personligen, om jag kunde detta och fick in så pass mycket att jag kunde leva bra på det och spara undan till sämre perioder så hade jag nog inte haft mage att tära på samhällets resurser. 

Noname00 skrev 2025-04-18 08:18:22 följande:

Nej det är inte olagligt och mer omoraliskt än att tvätta, måla huset och andra icke relaterade sysslor på arbetstid när man arbetar hemifrån .
    Så trada på du.

Anonym (,ö nÖKB ÖNK) skrev 2025-04-18 10:09:37 följande:

Spontant; du borde säga ifrån dig din sjukskrivning och daytrada som ditt arbete istället, kanske även åt andra om du är bra på det. 

Vid eftertanke: om du avsäger dig din sjukskrivning gör ju inte att någon annan får den istället så, det är ok at daytrada. 

Personligen, om jag kunde detta och fick in så pass mycket att jag kunde leva bra på det och spara undan till sämre perioder så hade jag nog inte haft mage att tära på samhällets resurser. 

Om ni läser här nedan så är svaret från FK att det faktiskt anses vara att man har arbetskraft då. Klart om det bara är lite här och där bara så är det inte arbetskraft, men annars inte, för då behövs det som arbetskraft. 
    Därmed att man kan åka på återbetalningsskyldighet om det uppdagas. 
    Rätt information är ju faktiskt viktigt här, och om man fortsätter säga att det är okej så riskerar man att göra så att fler kommer bli anklagade för bidragsfusk än ch bli återbetalningsskyldiga 😳
    ??????????????

Ja precis som du skriver så är det arbetsförmågan vi utreder och inte ersättningen man evetuellt får genom daytrading. Det finns lite olika bestämmelser utifrån när man beviljades sjukersättning men har man sjukersättning sedan 2008 eller senare så är det förmågan att arbeta som Försäkringskassan tittar på, inte inkomst. Därför kan man på olika sätt få in pengar utan att det påverkar sjukersättningen men det kan påverka bostadstillägg om man har det och har man kapacitet att göra det hela dagar så är det precis som du säger kanske en arbetförmåga man uppvisar. Det går alltid att skicka in information kring en person om man vill att vi gör en utredning/kontroll kring detta. Det kan vara så att personen inte utgör en arbetsförmåga på mer än fem timmar i veckan vilket då är godkänt men uppvisar man mer så bör det utredas tänker jag. Svårt att svara generellt men intressant fråga och Försäkringskassan jobbar hårt med att förhindra att ersättning betalas ut felaktigt, brott och även fusk och där kan du som medborgare hjälpa oss. 
    Det kan göra skillnad och vi tackar för att du informerar om detta. 
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (Svar på hur det faktiskt är) skrev 2025-04-18 10:37:42 följande:
    Anonym (,ö nÖKB ÖNK) skrev 2025-04-18 10:09:37 följande:

Om ni läser här nedan så är svaret från FK att det faktiskt anses vara att man har arbetskraft då. Klart om det bara är lite här och där bara så är det inte arbetskraft, men annars inte, för då behövs det som arbetskraft. 
    Därmed att man kan åka på återbetalningsskyldighet om det uppdagas. 
    Rätt information är ju faktiskt viktigt här, och om man fortsätter säga att det är okej så riskerar man att göra så att fler kommer bli anklagade för bidragsfusk än ch bli återbetalningsskyldiga 😳
    ??????????????

Ja precis som du skriver så är det arbetsförmågan vi utreder och inte ersättningen man evetuellt får genom daytrading. Det finns lite olika bestämmelser utifrån när man beviljades sjukersättning men har man sjukersättning sedan 2008 eller senare så är det förmågan att arbeta som Försäkringskassan tittar på, inte inkomst. Därför kan man på olika sätt få in pengar utan att det påverkar sjukersättningen men det kan påverka bostadstillägg om man har det och har man kapacitet att göra det hela dagar så är det precis som du säger kanske en arbetförmåga man uppvisar. Det går alltid att skicka in information kring en person om man vill att vi gör en utredning/kontroll kring detta. Det kan vara så att personen inte utgör en arbetsförmåga på mer än fem timmar i veckan vilket då är godkänt men uppvisar man mer så bör det utredas tänker jag. Svårt att svara generellt men intressant fråga och Försäkringskassan jobbar hårt med att förhindra att ersättning betalas ut felaktigt, brott och även fusk och där kan du som medborgare hjälpa oss. 
    Det kan göra skillnad och vi tackar för att du informerar om detta. 
    Men det är ju lite konstigt. För om man har social fobi, ångest, bipolär och depression är det inte svårt att sitta hemma och daytrada. Däremot av naturliga skäl är det svårt att ta sig från hemmet. Hur kan man då arbeta? Man är sjukskriven av de skälen, inte att man inte orkar med fysiska arbeten osv.

Det skulle vara om man har den enorma turen att någon kan ge en ett arbete från hemmet i så fall. ett man har kvalifikation för och om det inte måste utföras inom viss tid. Har bara svårt att tro att det finns många såna jobb.
    Anonym (förstår inte) skrev 2025-04-18 13:12:27 följande:
    Men det är ju lite konstigt. För om man har social fobi, ångest, bipolär och depression är det inte svårt att sitta hemma och daytrada. Däremot av naturliga skäl är det svårt att ta sig från hemmet. Hur kan man då arbeta? Man är sjukskriven av de skälen, inte att man inte orkar med fysiska arbeten osv.

Det skulle vara om man har den enorma turen att någon kan ge en ett arbete från hemmet i så fall. ett man har kvalifikation för och om det inte måste utföras inom viss tid. Har bara svårt att tro att det finns många såna jobb.

Det finns massor av jobb man kan arbets mestadels eller till och med helt hemma ifrån. Ännu mer nu efter covid där allt sånt med att arbeta hemifrån blivit så mycket mer utarbetat och vanligt. Och i just detta fallet så får det väl börja med typ anpassat arbete/arbetststräning anpassat till ts. 
    Eller klura ut ett sätt att starta eget.
    Eller tex, om hen nu daytradat så kan ju där finnas underlag som gör att bolag som håller på med sånt kan få se som visar på hens framgång och kanske därigenom tycker att ja, vi är ok med att du jobbar hemifrån helt för vi ser vad du kan göra.

Vi befinner oss ändå i en tid där arbetsmarknaden blir allt bättre att anpassa sig till individers behov.
    Ännu mer om det är så att företaget kan få typ lönebidrag eller så, så att de genom det får en billigare arbetskraft. som de faktiskt inte ens behöver skaffa kontor och skrivbord till osv, så de sparar in på hyran för den utan.

Och såklart, om det är en dag som tex ångesten är så kraftig att hen inte kan arbeta så är det ju sjukskrivning som gäller den dagen.
    Finns ju många med både psykiska och somatiska diagnoser (typ MS) som klarar jobba, men har dåliga dagar där de inte kan det.

För om man kan sitta och ?jobba? hela dagarna på datorn så har man ju faktiskt arbetskraft, men inte som kan ställas till hela arbetsmarknaden. 

Och är som sagt inte min åsikt utan FKs svar på vad som faktiskt gäller. 
    Jag vill bara inte att någon ska råka illa ut för att de tror något är okej när FK säger nej. 

• Anonym (2009)

Tråden är snart 16 år gammal.

Anonym (2009) skrev 2025-04-18 16:13:37 följande:

Tråden är snart 16 år gammal.

Som sagt så trillade jag över den och var själv nyfiken på svaret. Och eftersom det faktiskt inte fanns något svar i tråden så tänkte jag att jag kunde lägga in det så att folk faktiskt få veta om nu fler som jag trillar över den. 

Oavsett hur gammal tråden är så är det ju en relevant frågeställnin som nu fått svar 😊

Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?