• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • Bohman
    LillanM skrev 2009-09-14 11:55:35 följande:
    Bohman: det låter som att du är inne på helt rätt spår, skönt att höra. Var beredd på att du går på förlossningshormoner nu ett tag, jag upplevde en ordentlig svacka efter någon vecka som tog lång tid att kravla sig upp ur mentalt. Det kommer att vara upp och ner, ett steg fram och två tillbaka en bra tid framöver. Hur gick förlossningen? Såg ni barnet och var det en flicka eller pojke?
    Jo jag vet, har gått igenom detta helvete en gång förrut... med första barnet.
    så har jag fått två friska barn emellan.
    Så ja, det kommer gå upp o ner, det är jag beredd på.

Förlossningen var ganska otäck, det gick så fort...
    kl.22 satte värkarna igång ordentligt, sen 00.20 är han född.
    kände att vattnet gick, och jag skulle böja mig framåt för att se hur det såg ut (färg o allt) då "Flyger" bebisen ut, var jätte läskigt, kändes fruktansvärt, var inte alls beredd på det.
    Men det var en liten liten kille, William.
    150g och 18cm lång, så en liten liten kille.
    Har bilder och fotavtryck från honom. han var så fin. min lilla kille...
    Vi höll i barnet, vi pussade på honom... vi bara myste med honom. Våran lille kille...
    ♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ?°♥°? Wilma ♥¸.?°´¯)♥
  • Skrutt74

Jaha... Så bar man en pergopingla igen då. Har haft ett tre månaders uppehåll, men ska nu igen äta enkelkur i två månader. Ska dessutom på VUL i slutet av sept. för att kolla
    äggblåsor och för att få en pregnylspruta som ska skjutsa iväg ÄL. Hoppas att detta går vägen....

Måste fråga er andra hur ni tänker angående svininfluensa och vaccination? Tänker ni vaccinera er? Jag jobbar inom vården och hör ju till en av grupperna som ska bli vaccinerade först. Sedan har jag hört att om man är i trimester ett el. två så bör man INTE vaccinera sig, utan först i trimester tre. Hur ska man då göra??? Jag vet ju inte om jag lyckas bli gravid.... Dela med er av era tankar, ni andra pinglor som önskar bli gravida!

• Nektarin

Bohman, min djupaste medkänsla till dig och din familj. Så orättvist att lille William skulle bli en ängel...

Vimsan, välkommen tillbaka glad gubbe men ändå inte förstås, men du vet hur jag menar tror jag. Hoppas det funkar denna gång då, sprutan kanske är ett nytt grepp för din del?

Angående svinsjukan så är jag ju alltid så "struts" när det gäller sådant här, det händer inte mig osv osv...Så vi bakar på och hoppas på det bästa. Just därför man har denna inställning så åker man väl på eländet....

• Mermaid78

Hej tjejjer,
    Tråkiga nyheter, idag kom mensen. Helvete! Men men bara att köra på igen! Kör en till kur, men nu enkel.

• Bohman
    Mermaid78 skrev 2009-09-14 15:02:36 följande:
    Hej tjejjer,Tråkiga nyheter, idag kom mensen. Helvete! Men men bara att köra på igen! Kör en till kur, men nu enkel.
    håller tummarna på att det blir något denna gång....
    ♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ?°♥°? Wilma ♥¸.?°´¯)♥
  • Lilo75

Hej alla gamla och nya pergopinglor !!!

Jag har inte varit så aktiv här inne på flera månader...behövde en paus från pergo, famlijeliv....livet började kännas så urjäkligt jobbigt, efter ex antal kurer, trots äl inte gett något plus. Men nu har jag samlat nya krafter och har precis haft äl efter en dubbelkur pergo (min 8:e kur ).....Har även införskaffat en fertilitetsmonitor som verkligen hjälper mig att koppla av och verkligen ser när jag får äl....Vi får väl se om den hjälper oss att pricka äl bättre *S*.....kram Lilo

• Lilo75
    timmisen skrev 2009-09-14 18:08:34 följande:
    Härlig inställning Lilo75! Den där fertilitetsmonitorn, funkar den vid pco?
    Jag har en mild form av pco, och för mig är monitorn tydligare än ägglossningsstickorna...där jag alltid får två streck...Nu slipper jag tyda och monitorn kunde påvisa mina två dagar med störst fertilitet, utan problem.

Monitorn visar väldigt många dagar med "hög fertilitet"...som jag tror är en påverkan av pco i kombination med pergon....Men jag fick ju iallafall en tydlig max stegring (max-fertilitet)...på dag cd13 och cd 14... På cd 16 idag, gick den ner på "låg fertilitet"...Monitorn mäter både östrogenet och lh- hormonet i urinen.
  • Nektarin

Mermaid78, skitmens också

Lilo75, välkommen tillbaka, ibland kan man helt klart behöva en paus. Jag tog en "ofrivillig" paus från just pergo och gravid-trådar när jag fick molan och grav.förbud.
    Låter bra med fertilitets-monitorn och skönt att få lite tydligare besked om när äl:en egentligen är på g.

• Love is everything

Vet inte hur jag ska tänka... Har fått det där vikariatet på kirurgen, var där igår. Det är på 2 år, 75% dag- och kvällsturer. När vikariatet är över har jag samlat ihop tillräckligt många dagar för att kunna få en fast anställning. Hur ska jag göra med barnplanerandet??? Det har ändå tagit ca. 1 år med behandlingar utan resultat. Ska jag ha uppehåll ca. 1 år och försöka med låghormonsprutorna då? Eller ska jag fortsätta som planerat? Ekonomin spelar en stor roll trots allt... Även om jag 1000 gånger hellre vill ha barn... Men sen är jag så ung med. Och då känns ett jobb ganska lyxigt! Ska man ta chansen? Hur hade ni gjort? Jag skulle ju kunna jobba lite mer än ett år och sen börja försöka så att det blir lagom att gå hem då man fått anställningen... Vet att det låter hemskt och att det inte är så schysst mot chefen. Men ibland måste man vara ego och tänka på vad man själv verkligen vill ha! Eller? Och då kanske vi har kunnat spara ihop till en IVF med? Det kostar ju ändå en hel del...

Jag behöver kloka råd från er!!! Hur hade ni gjort i min sits??

• Mermaid78

Love is everything
    Står du i kö till ivf?

• CattiM

En snabb fråga: är det "alltid" så att man har äl senare med pergotime?
    Är på dag cd 12, och tycker mig ha älkänningar. Kan jag ha äl så tidigt? Tog min första dubbelkur den här månaden.

• Love is everything

Mermaid78: Jag är för ung för att få landstingsfinansierad IVF. Så vi måste ta kontakt med en privat klinik om vi ska kunna göra IVF och betala hela kalaset själva (ca. 20.000:- / gång). Så nej, jag står inte i kö... Men önskar att jag gjorde...

CattiM: Nej, det är inte alltid så! Om det är första gången med dubbelkur så är det klart att den kan komma tidigare denna gången än om du tagit enkelkur. Kör på med varannan-var tredje dag vet´ja! : P

Någon som har något bra råd att ge mig??

• Lilo75

Love is everything skrev 2009-09-15 12:46:48 följande:

Vet inte hur jag ska tänka... Har fått det där vikariatet på kirurgen, var där igår. Det är på 2 år, 75% dag- och kvällsturer. När vikariatet är över har jag samlat ihop tillräckligt många dagar för att kunna få en fast anställning. Hur ska jag göra med barnplanerandet??? Det har ändå tagit ca. 1 år med behandlingar utan resultat. Ska jag ha uppehåll ca. 1 år och försöka med låghormonsprutorna då? Eller ska jag fortsätta som planerat? Ekonomin spelar en stor roll trots allt... Även om jag 1000 gånger hellre vill ha barn... Men sen är jag så ung med. Och då känns ett jobb ganska lyxigt! Ska man ta chansen? Hur hade ni gjort? Jag skulle ju kunna jobba lite mer än ett år och sen börja försöka så att det blir lagom att gå hem då man fått anställningen... Vet att det låter hemskt och att det inte är så schysst mot chefen. Men ibland måste man vara ego och tänka på vad man själv verkligen vill ha! Eller? Och då kanske vi har kunnat spara ihop till en IVF med? Det kostar ju ändå en hel del...Jag behöver kloka råd från er!!! Hur hade ni gjort i min sits??
    Jag kan ju bara säga hur jag skulle resonera.... Jag skulle fortsätta i bebisverkstan och ta vikariatet....Man vet ju aldrig hur långt tid det tar, innan man lyckas få plusset , med hjälp eller på egen hand....
    Du får ju säkert en bättre föräldrapenning om du har en stadigvarande inkomst en tid...Skulle du bli gravid får ju chefen ta det helt enkelt....kan va bra med ett fast vik ifall du behöver Hp= havandeskapspenning som man kan få 3 månader innan förlossning....
    Jag tycker inte det ena ska behöva utesluta det andra......Jag menar om du blir gravid och får barn så har du ju hela mammaledigheten att leta efter annat jobb/vikariat..

Lycka till oavsett beslut, Kramar Lilo
  • Nektarin

Love is, det är en knepig sits men precis som Lilo säger så kanske den tid du jobbar ger dig mer pengar i fickan som föräldraledig trots att du inte jobbar tiden ut och man vet ju inte hur lång tid plusset tar på sig. Din längtan är ju oerhört stark så jag hade nog legat i i alla fall
    Sen är det ju så att tyvärr tackar ingen en för att man tänker på sitt jobb före sig själv, låter lite bittert kanske, men mååååånga före dig har gjort samma sak och liknande. Klart man ser om sitt hus!

• NoahLeah

Är lite fundersam ang gravtest.
    Förra månaden väntade jag ju till dag 35 i cykeln innan jag testade men eftersom det redan 2 dagar efter blev negativt pga missfall så borde jag ju egentligen testat positivt tidigare?
    Nu är jag på dag 28 så kanske man kan testa redan imorgon el övermorgon..vad tror ni?

• Boo 79

Hmm, Taniko, vi kan testa ihop på fredag kanske?

Svar på tråden Pergopinglorna del 18