• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • challis777
    Bohman skrev 2009-09-11 11:35:04 följande:
    Hej... Hamnar nog här jag snart med. Väntar på att jag ska få min Clomid. så många frågor, så många tankar.... Var på UL igår, bebisen var död. Förlossning idag...IGEN (andra gången jag går så här långt nu, v.20) Försöker hålla tankarna på annat just nu............... Under denna Clomid-behandling (har fattat som om pergo o clomid är samma sak) Hur äter ni denna? När börjar ni? När slutar ni? Biverkningar? Ja, jag har som sagt många funderingar.... (kommer ta några månader innan jag börjar med detta, men jag vill forska lite)
    Nej vad förfärligt...
    Såg man när bebisen hade dött ungefär? Jag har också haft ett MA, men tidigare än du. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Och du har drabbats TVÅ gånger, och så pass sent. Jag blir så ledsen, kan bara säga att jag lider med dig och hoppas att du orkar ta nya tag och att det blir "tredje gången gillt" för dig nu.

Har du fått något för att motverka Mf? Själv är jag gravid i v. 9 efter min 4:e pergobehandlig och jag äter trombyl samt tar progesteronvagatorier. Skall fortsätta med progesteron fram till v. 11+0, skall äta trombyl till nga veckor föra Bf.
    Man kan även få trombyl för att få embryot att fästa lättare, alltså redan INNAN man blir gravid. Det är inte vetenskapligt bevisat att det funkar, men studier visar på att det kan hjälpa. Jag fick det och blev gravid efter 7 års försök, så jag tror att det hjälper. Kanske du ska höra med din läkare om det är något för dig?

Många kramar!
  • LillanM

Bohman: jag vill också beklaga det obeskrivliga som drabbat er, det finns verkligen ingen rättvisa här i livet. Jag är själv änglamamma (vi var tvugna att avbryta graviditeten med vår efterlängtade Fredrik i v 23+4 pga ett mkt allvarligt hjärtfel och har därefter fått ett MA i v 12+) och vet en del av det helvete du genomgår just nu. Jag hoppas förlossningen går bra och att du får bra stöd!

Pergotime och Clomid är samma sak (där jag bor kallas det bara Clomid så jag kollade upp det). När du väl fått tillbaka din mens så börjar du som pinglorna säger  äta pergon (tex från cykeldag 5 till 9) och sen är det bara att vänta på ÄL och humpa som normalt (typ varannan dag mellan CD 12-19). Vissa läkare vill kontrollera äggen med VUL, andra tycker det ar onödigt men man bör i alla fall lämna ett progesteronprov efter ÄL (kring cykeldag 21-23) som visar om man haft ÄL (jag personligen kollar alltid med CB ÄL-monitor också). Vad har du för underliggande diagnos som föranledit pergon (vi har alla har inne lite olika anledningar)?

Meja1: min kom på dag 16-17 första kuren och på dag 20 denna gången!! Det är ganska mänga som får senare ÄL med pergo (och jag vet några i en annan tråd som blivit gravida i alla fall, trots ÄL på tex CD 23) - hoppet lever!

Nektarinen: jag hoppas så på dig denna gången och skickar en extra kram. Hoppas det är lite bättre för dig nu!

• Bohman
    tredjejuli skrev 2009-09-11 14:32:04 följande:
    Nej vad förfärligt... Såg man när bebisen hade dött ungefär? Jag har också haft ett MA, men tidigare än du. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Och du har drabbats TVÅ gånger, och så pass sent. Jag blir så ledsen, kan bara säga att jag lider med dig och hoppas att du orkar ta nya tag och att det blir "tredje gången gillt" för dig nu. Har du fått något för att motverka Mf? Själv är jag gravid i v. 9 efter min 4:e pergobehandlig och jag äter trombyl samt tar progesteronvagatorier. Skall fortsätta med progesteron fram till v. 11+0, skall äta trombyl till nga veckor föra Bf. Man kan även få trombyl för att få embryot att fästa lättare, alltså redan INNAN man blir gravid. Det är inte vetenskapligt bevisat att det funkar, men studier visar på att det kan hjälpa. Jag fick det och blev gravid efter 7 års försök, så jag tror att det hjälper. Kanske du ska höra med din läkare om det är något för dig? Många kramar!
    tror bebisen dött i v.15+6, så har haft den i magen död ganska länge....
    nej, jag har inte fått något som motverkar missfall, har två friska barn (2år och 1år) som jag fått mellan dessa...
    Så jag tror inte att jag får det...men jag fattar inte vad det är som är fel på mig...
    kan jag bara få friska barn till 50% av fallen??!
    Och man vet inte varför det blir så här...utredning pågår nu....
    Tack o lov har jag mina friska små underbara små godingar, annars skulle jag nog aldrig klaar det här...jag MÅSTE ta mig igenom detta...för mina barns skull...
    Men vi vill så gärna ha ett barn till...men det är sådant bök....
    ♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ?°♥°? Wilma ♥¸.?°´¯)♥
  • Bohman
    LillanM skrev 2009-09-11 15:20:26 följande:
    Bohman: jag vill också beklaga det obeskrivliga som drabbat er, det finns verkligen ingen rättvisa här i livet. Jag är själv änglamamma (vi var tvugna att avbryta graviditeten med vår efterlängtade Fredrik i v 23+4 pga ett mkt allvarligt hjärtfel och har därefter fått ett MA i v 12+) och vet en del av det helvete du genomgår just nu. Jag hoppas förlossningen går bra och att du får bra stöd! Pergotime och Clomid är samma sak (där jag bor kallas det bara Clomid så jag kollade upp det). När du väl fått tillbaka din mens så börjar du som pinglorna säger  äta pergon (tex från cykeldag 5 till 9) och sen är det bara att vänta på ÄL och humpa som normalt (typ varannan dag mellan CD 12-19). Vissa läkare vill kontrollera äggen med VUL, andra tycker det ar onödigt men man bör i alla fall lämna ett progesteronprov efter ÄL (kring cykeldag 21-23) som visar om man haft ÄL (jag personligen kollar alltid med CB ÄL-monitor också). Vad har du för underliggande diagnos som föranledit pergon (vi har alla har inne lite olika anledningar)? Meja1: min kom på dag 16-17 första kuren och på dag 20 denna gången!! Det är ganska mänga som får senare ÄL med pergo (och jag vet några i en annan tråd som blivit gravida i alla fall, trots ÄL på tex CD 23) - hoppet lever!Nektarinen: jag hoppas så på dig denna gången och skickar en extra kram. Hoppas det är lite bättre för dig nu!
    Tack för hjälpen...
    ♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ?°♥°? Wilma ♥¸.?°´¯)♥
  • icka76

Bohman: Vill bara beklaga dina ma.N. Har själv haft två stycken inte riktigt lika sena men jag förstår hur du mår.

Jag kommer att lämna er mina vänner i allafall för ett tag. Ska ha ett uppehåll med pergon för det fungerar för bra på mig. Släpper minst två ägg/äl, första graviditeten var det två foster, den andra tre, nu visade VUL på minst 2 äggblåsor. Så först nu ska det utredas varför vi får ma, har även fått trombyl som jag ska börja med idag. Sen ska det tas ställning till IVF för att garantera att vi bara får ett ägg. Följer er ändå men kanske inte lika ofta.

• S75

Jag har fått utskrivet Pergotime och Ovitrelle inför insemination.
    Hur många äggblåsor får max synas inför insemination? 2? 3?
    Tacksam för svar!

• Love is everything

S75: 1 ägg (som alltså är ledande= kommer leda till ÄL).

Icka76: Skickar en kram till dig! Aldrig att det finns nåt lagom här inne... Hoppas du kan få hjälp via IVF! Tror det kommer passa dig utmärkt då du varit gravid innan! Glöm inte bort oss här bara! : P

Bohman: Välkommen! Hoppas du kan finna nåt stöd trots allt hemskt som hänt dig! : ( Du får fråga precis vad du vill! Här inne har vi inga hämningar.... : D Lycka till!!

Meja1: Jag har ÄL ca. dag 20 varje månad. ÄL-symtomen försvinner mer och mer för varje månad... Testade med stickor de första kurerna och de gav utslag. Nu ger de inte utslag trots att jag via blodprov har haft ÄL! Konstigt det där... Kör på varannan- var tredje dag och kolla ett progesteronprov runt dag 25! Lycka till!!

• LillanM

icka76: "för bra"... herrejösses, är det inte det ena så är det det andra. Jag är dock glad att de "tar tag i dig" och att du får en ordentlig utredning och hjälp så att ni kan uppnå drömmen.

• sponen

JAg hade 3 blåsor öve r20 mm när jag gjorde insem i tisdags, efter 26 efter äl spruta

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Bohman skrev 2009-09-11 13:16:48 följande:
    okej...tack för all hjälp. sen då, om man fått ägglossning, har ett ägg som bara ligger o vill bli befruktat... har man sex som vanligt, eller är det strikta regler på det med?? *pucko mig*
    Som vanligt skulle jag gissa. Regelbundet bara så att man inte missar ägglossningen.
Svar på tråden Pergopinglorna del 18