• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • 5busar
    pussgurkan86 skrev 2009-08-05 20:15:41 följande:
    jag tycker man är för ung mamma om man inte kommer in på systembolaget.
    Det var ju en bra måttståck!!!
    Jag fick mitt första barn när jag var 19, nr 2 när jag var 20, nr 3 när jag var 25, nr 4 nar jag var 34 och nr 5 när jag var 35 och jag har inte varit på systemet ännu.
    Mognadsmässigt så är det skillnad att få barn när man är 19 och när man är 35.
    Min dotter insåg när hon gick på gymnasiet att hon hade en extremt ung mamma. Jag var den yngsta mamman i hennes klass de andra mammorna var ca 10 år äldre än mig.
  • AdriansMum

i sverige är väll medeln nu runt 29år
    men när min mamma som 22 åring hade två barn var d normalt...så d ändras ju hela tiden.

ja var 17 när jag fick första som idag är 6år
    och 24när ja fick andra som föddes i maj.

• minafyra
    Koloraturell skrev 2009-08-06 22:18:36 följande:
    Jag kan hålla med om att deras sätt var dåligt, men samtidigt klarar jag inte att ta på mig skulden för att jag skulle ha framkallat något de sa eller gjorde. Tycker mest synd om min gråtande bebis som fick en rejäl fläskläpp av kärringens framfart.
    Hade det varit mig det hände hade händelsen varit polisanmäld kan jag säga...att ngn gav min bebis en fläskläpp av dyl anledning hade jag aldrig accepterat utan jag hade anmält det direkt!!!
  • Mirva
    vittra skrev 2009-08-06 10:25:19 följande:
    Ska man följa biologin så är det ju så det ska vara. Ibland krockar det ganska rejält åtminstone i det svenska samhället när det har blivit så viktigt att "leva" och SEDAN skaffa barn. Det är så samhället är uppbyggt, bara det att våra kroppar är inte skapta för det, de är skapta för att bilda familj runt 20 eller tom innan...
    Och hur var då kvinnorna skapta i början på 1900-talet? Om de fick 12 barn så måste några rimligtvis ha föttsefter 30 års ålder.
  • Mirva
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:42:04 följande:
    Skulle min mamma få ett barn nu skulle jag tycka hon var alledes för gammal. Hon är 43 nu. Men det är klart för gammal blir man nog först när man inte kan få barn längre. Då kroppen säger ifrån är man för gammal, skulle jag vilja påstå.Åldern har ju egentligen ingenting med saken att göra eftersom det är en mognadssak.Var bara nyfiken på hur andra såg på saken.
    Så vad skulle du göra om din mamma fick ett barn till? Jag är fyllda 46 år och min dotter fyller snart två år, och det går hur bra som helst. Det trista blir om inskränkta föräldrar lär min dotters jämnåriga kamrater vad som är en passande ålder för en mamma.

Vad roligt ditt barn verkar ha på maskeraden
  • Jeanette89
    Mirva skrev 2009-08-07 21:49:47 följande:
    Så vad skulle du göra om din mamma fick ett barn till? Jag är fyllda 46 år och min dotter fyller snart två år, och det går hur bra som helst. Det trista blir om inskränkta föräldrar lär min dotters jämnåriga kamrater vad som är en passande ålder för en mamma.Vad roligt ditt barn verkar ha på maskeraden
    Om min mamma mot all förmodan skulle få barn nu så skulle jag faktiskt bli lite chockad men skulle inte se annorlunda på henne.
    Nu vet ju jag att jag inte kommer få fler syskon eftersom hon är sjuk.. men så länge kroppen orkar så blir man ju inte för gammal.
  • Finesse
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:42:04 följande:
    Skulle min mamma få ett barn nu skulle jag tycka hon var alledes för gammal. Hon är 43 nu. Men det är klart för gammal blir man nog först när man inte kan få barn längre. Då kroppen säger ifrån är man för gammal, skulle jag vilja påstå. Åldern har ju egentligen ingenting med saken att göra eftersom det är en mognadssak. Var bara nyfiken på hur andra såg på saken.
    1985 fick min svärmor, hennes syster och hennes mamma barn samtidigt.. så alltså min sambos bror, kusin och morbror är lika gamla Dom var 23, 18 och 42 år..
  • Jeanette89
    Finesse skrev 2009-08-08 14:31:31 följande:
    1985 fick min svärmor, hennes syster och hennes mamma barn samtidigt.. så alltså min sambos bror, kusin och morbror är lika gamla Dom var 23, 18 och 42 år..
    Lite coolt faktiskt är det.
  • J Isabelle

Oj vad brydd jag blir när jag läser att så pass många tycker man är ung förälder om man är under 25 år. Jag fick första barnet när ag var 16 år och det var givetvis ungt, men nu väntar jag fjärde barnet och är 24 år-och inte tusan är jag ung förälder längre??? Neee nu börjar man ju bli gammal

• 4familjen

J Isabelle skrev 2009-08-14 19:35:28 följande:

Oj vad brydd jag blir när jag läser att så pass många tycker man är ung förälder om man är under 25 år. Jag fick första barnet när ag var 16 år och det var givetvis ungt, men nu väntar jag fjärde barnet och är 24 år-och inte tusan är jag ung förälder längre??? Neee nu börjar man ju bli gammal
    ja men visst är det så (23år och mamma till 3)
  • Kya
    J Isabelle skrev 2009-08-14 19:35:28 följande:
    jag kan ju inte påstå att jag känner mig som en ung förälder heller, jag är 21. ung i mina ögon är när man fortfarande är i tonåren och går i skolan...

jag är helt enkelt... förälder.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • J Isabelle
    Kya skrev 2009-08-15 10:45:03 följande:
    jag kan ju inte påstå att jag känner mig som en ung förälder heller, jag är 21. ung i mina ögon är när man fortfarande är i tonåren och går i skolan... jag är helt enkelt... förälder.
    Precis, varken ung eller gammal=)
  • Viggo 090730
    Jag blev mamma nu 30juli, exakt 23,5år! Jag känner mig inte som en ung mamma. Försökt fått barn i 3år, så jag tycker jag är "sent ute" ;) Haha! Men skolåldern är väl en ung ålder! Så 18år och under kanske är att vara ung mamma!?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • mariell

Hmmm, jag känner mig fortfarande som ung förälder är 27 år och har barn på 7 och 5. Ingen av mina vänner har barn ,kommer nog inte ha det innan trettio,och då är man garanterat inte ung längre:o)

• Cicci1984

Jag va 22 när jag fick dottern... Vet inte om jag tycker det är såååååå tidigt att skaffa barn...

hade jobbat i några år, skolan va avklarad o allt annat...
    Kändes helt rätt för oss...
    Jag va 22 och sambon var 25...

• Valdis

Jag tycker att ung förälder termen innebär att man är under 20 år iallafall. Eller egentligen under 18, att man är uuuuuuuung själv, ungdom när man fick barnet.

Men samtidigt så känner jag mig rätt så ung, är 24 nu, blev precis 23 år när min föddes.

Av alla i min mammagrupp var nästintill alla över 30 år, så dom såg mig nog som ung. Men jag ser ju mig själv inte som dom jag tänker på som unga mammor.. Då tänker jag på en 17 åring.. Tycker just 20-25 år är nått mellanting mellan ung mamma och bara vanliga mamma =)

Man hamnar lite i kläm också kan jag tycka, det finns unga föräldragrupper men där är man ju för gammal för, och så finns det vanliga föräldragrupper men där är dom flesta runt 30.
    Den dan det startas en grupp eller öf för oss mellan 20-25 så är jag där ;)

Tycker för övrigt att 20-25 år den bästa börja skaffa barn åldern.

Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?