• jansson77

"Nya" kring adoption !!!

Startade en ny tråd, hoppas att Ni hittar hit (om ingen annan redan startat)!!

• Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!
  • Qermit

Nämen Jansson så kan det ju bara inte få gå till!!! Jag blir urförbannad när jag läser och kan bara tänka mig hur ni känner er nu. Kan han inte bara träffa er snabbt och få utredningen avklarad om han inte vill lämna över det till en ny utredare?! Kram!

• jansson77

Jag blev så paff att jag inte frågade så mycket.....
    Han sa att det inte var bestämt än vem vår nya handläggare blir så att vi ska få vänta, och att det inte kommer bli före tiden vi hade 22/3......

Tänker att jag ringer Familjerätten, kanske imorgon, kanske nästa vecka....

Känns sååå trist iom att vi ändå fått vänta så länge nu......slutade ju kursen i oktober/november.....

{#lang_emotions_yell}

• ProvisT

Janson: Ohh nej det är ju skitjobbigt. Vilket strul, och vilken ohjälpsam utredare. Vår utredar går i pension om 2 månader så hon skynande på allt så vi kom upp i nämnden en månad tidigare så att det inte skulle bli strul och så skulle hon inte vara där. Vi gillade henne inte först, men sedan gick det bättre och bättre.

Jag hoppas verkligen ni kan få komma i kontakt med någon som förstår vilket nonsens det är. Så oeffektiva kan inte ens de vara. 

Kram till dig 

• Ung singel

Hej på er! 

Jansson77: Vad jobbigt  för er. Konstigt att det ska vara så låg prioritet på adoptionsärenden hos kommunerna. Hoppas det går i ilfart med nästa person istället! Håller tummarna för det...
    Lite uppdateringar från lilla mig: Jag hade nyss mitt första möte med mina två familjerättstjejer/damer:) Det blev ett hembesök och förmodligen blir alla möte det. Verkar som jag får ladda upp med bakverk för månader framöver;) De var iaf jättetrevliga men det som slog mig var hur lite de faktiskt kan om den här processen. Kändes som att jag bestämde allt och föreslog till och med att jag skulle skriva ihop en levnadsberättelse som de kan läsa till nästa gång, vilket de tyckte var en bra idé. Sedan sa de rent ut att adoptionsärenden inte är prio och att det ofta är de som läggs på hög när mer brådskande ärenden dyker upp...Jaja, det verkar iaf som om vi siktar på att ärendet ska upp i nämnden i början av juni, efter ett flertal möten och ett nätverksmöte med av mig utvalda personer. Blir nog bra det här till slut, ett steg till har tagits i rätt riktning äntligen!
    Kram allihop!
  • Hjärtat längtar

Usch vad jobbigt Janson77! Hoppas det går fort sen när ni får börja igen med den nya personen!

På måndag har vi ju som sagt första träffen på socialtjänsten. Det börjar kännas väldigt nervöst! Vad ska jag tänka på inför mötet?
    Den senaste tiden har våra tankar legat  på Donatorinsemination. Jag antar att vi kanske måste säga det till fam.rättssekreteraren eller?
    Antagligen får vi inte börja hemutredning förrän vi fyllt 25 iaf, men det är ju alltid bra att få lite info om det skulle bli aktuellt med adoption. 
  • Emeli
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-27 23:36:34 följande:
    Usch vad jobbigt Janson77! Hoppas det går fort sen när ni får börja igen med den nya personen! På måndag har vi ju som sagt första träffen på socialtjänsten. Det börjar kännas väldigt nervöst! Vad ska jag tänka på inför mötet? Den senaste tiden har våra tankar legat  på Donatorinsemination. Jag antar att vi kanske måste säga det till fam.rättssekreteraren eller? Antagligen får vi inte börja hemutredning förrän vi fyllt 25 iaf, men det är ju alltid bra att få lite info om det skulle bli aktuellt med adoption. 
    Mötet är inget att vara nervös för. Ni behöver antagligen inte säga så mycket. På detta första möte kommer ni att få information om hur adoptionsprocessen går till och lite om vilka krav som ställs på blivande adoptivföräldrar. Det är inte utredningen som startar med det mötet. Det kanske är en gruppinformation - det beror på hur många sökande det finns i er kommun just nu. Nämn inget om donnatorinsemination till utredaren i det här läget, om de inte frågar om det. Det är er privatsak. Låt socialsekreterarna leda mötet.
  • Hjärtat längtar
    Emeli skrev 2010-02-28 01:07:20 följande:
    Mötet är inget att vara nervös för. Ni behöver antagligen inte säga så mycket. På detta första möte kommer ni att få information om hur adoptionsprocessen går till och lite om vilka krav som ställs på blivande adoptivföräldrar. Det är inte utredningen som startar med det mötet. Det kanske är en gruppinformation - det beror på hur många sökande det finns i er kommun just nu. Nämn inget om donnatorinsemination till utredaren i det här läget, om de inte frågar om det. Det är er privatsak. Låt socialsekreterarna leda mötet.
    Tack så mycket! Nu känner jag mig lite lugnare. Jag känner mig inte så jätte-påläst om adoption, men tanken är väl att vi ska få information i morgon. 
    Jag tror bara det är vi på mötet. Vi bor i en liten kommun. Jag behöver alltså inte förvänta mig en utfrågning nu?!...Men lite nervös är jag iaf
  • Lapinette

Hej!

Har nu läst er tråd och följt inläggen med stort intresse och en hel del igenkännande. Hoppas jag får vara med på ett hörn då vår adoptionsprocess äntligen börjar ta lite fart i o m vårt första hemutredningsbesök imorgon (är lite nervös)!

Vi har stått i kö hos AC sedan juni 2008 men fortsatte att försöka med IVF och FET ända tills sommaren 2009 då vi la ned det helt. Gick adoptionskursen i november och har sedan den var klar väntat på att bli utredda. Nu är det äntligen dags!

Har liksom några av er här inne funderingar på Korea och grät när jag såg att kön har ökat med 1 år. Ibland känns det så oändligt långt borta och längtan är så stor!

• Lapinette

Här kommer mina kommentarer/frågor.

GreenGal – hur gick infomötet? Ska ni eller har ni påbörjat kursen?

Ung singel – vad jobbigt att ”damerna” inte verkar så kunniga gällande adoptionsärenden. Har det blivit några fler möten sen i februari?

Jansson77 – hur har det gått med er nya handläggare?

ProvisT – hur har det gått, är allt klart uppe i rätten? Har ni anmält vilka länder ni är intresserade av?

JP01 – är ni klara med kursen?

Och er som jag har glömt att nämna .. hur går det?

• Hjärtat längtar

Hej! 

Kul att tråden har tagits upp igen. Jodå, infomötet gick väl bra. Vi får börja utredningen innan jag fyller 25 så det är ju positivt.
    Vi har lagt ner planerna på spermiedonation, det kändes inte rätt helt enkelt. 
    Så nu satsar vi fullt ut på adoption, (även om vi så klart hoppas på ett mirakel). 
    Vår plan är att gå föräldrautbildning i höst. Utredningen nästa vår, så att den förhoppningsvis är klar till nov-2011 då jag fyller 25 år! 
    Vi står ju i kö hos AC sedan feb i år. Men många här på FL har tipsat oss att ställa oss i kö hos minst en organisation till, så nu letar vi lite, vilken som är bäst. Det är ju så många länder man måste vara 30 för. SUCK.
    Det blir intressant att höra hur det går för er andra. Och välkommen Lapinette!
  • Ung singel
    Hej, hej! 
    Hoppas allt går framåt för er alla! Det gör det iaf här, sakta men säkert (hoppas jag) ;)
    Fler och fler får ta del av mina planer och hittills har reaktionerna varit enbart positiva från släkt såväl som från vänner...
    Lapinette: Någon särskild anledning till Koreafunderingarna? Är det i huvudsak en låg ålder som är viktigt för er? Eller har ni ett band till landet sedan tidigare? 
  • Lapinette

GreenGal - verkar som en smart plan! Vi har också fått tips om att ställa oss i åtminstone två köer men så har det ändå inte blivit av. Nu när vi redan stått hos AC i nästan två är känns det lite dumt att påbörja någon annanstans.

Ung singel - varför Korea? Jo, för att jag sagt att jag främst vill adoptera från Asien då jag själv har ursprung därifrån. Först var det Vietnam som var intressant men sen avtalet upphörde så har mina/våra funderinga mest legat på Korea. En annan anledning till Korea var den korta kötiden ... som tyvärr har ökat rejält. Men som sagt, vi hinner nog ändra oss eller få tips om andra bra länder innan vi tar ett slutgiltligt beslut.

Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!