• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • n0c87
    snuddi skrev 2010-08-10 22:53:53 följande:
    Hej n0c87, välkommen hit! :) Känner igen rätt mycket av din historia, så jag förstår om du känner igen dig här.
    Det är bara att fråga om det är något, ventilera bra och dåliga dagar och prata om allt som du kommer på. :)
    Det finns alltid någon som svarar snabbt. Tror att rätt många här inne är här i perioder -ibland mer och ibland mindre. Så är i alla fall jag. Men alla tjejer är fantstiska :)

Försöker du att skaffa barn?
    Tack :D

Ja alltså inte exakt nu men vi försökte förra hösten efter att jag hade fått en egen blödning mellan det att jag åt Provera så då tog jag en paus med det men det hände ju inget så det var därför jag sökte mig till kvinnokliniken i skellefteå för att kolla igen att det verkligen vad PCO-s osv. Jag ville nog förneka det lite först kanske.

(glömde skriva det i första inlägget) MEN när jag var där så vågade jag inte ens säga att jag ville testa bli spontant gravid eftersom att hon överrumplade mig lite med att hon tyckte att jag skulle käka ppillerna då direkt och så sa hon faktikst "Ja du är ju så ung än så barn är ju inget alternativ än så du kan ju komma tillbaka den dagen du har börjat komma i sådana tankar".  Sånt gör mig irriterad men ändå vågade jag inget säga... Men nu känner jag mig mer säker på hela grejen och tror att det ändå var bra att jag har käkat ppiller under denna tid så kanske det är större chans i höst då vi förmooodligen ska pröva igen ;)
  • valkyrie
    n0c87 skrev 2010-08-10 20:49:45 följande:
    Tack tack :)

Ja kanske hade jag tur :) Jag har alltid haft oregelbunden mens så jag hade som aldrig ens tänkt på att det var något konstigt med det eftersom att jag hade sökt för det när jag var i 15 och 17-årsålder också så...
    vah har du mer för symtom än mensen?

jag menar du hade tur med en bra gynläkare..
  • valkyrie
    LillaFlingan skrev 2010-08-10 20:50:57 följande:
    så skulle jag absolut INTE uttrycka det.
    PCO är en äggstockstyp. (det är så som äggstocken ser ut och är enormt vanligt).
    PCOS däremot är PCO äggstock med syndrom som övervikt,acne,uteblivna menstruationer(och då ägglossningar) - vilket bidrar till fertilitetsproblem, ökad behåring osv osv...

n0c87:

jag har själv pcos DOCK har jag ganska regelbundna menstruationer, men har fått 2 barn på helt egen hand sas.. :)
    och det är så min läkare med har uttrykt sig. men ber om ursäkt att du inte gillar hur jag skriver.
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-08-07 10:24:56 följande:
    okej då hängger jag med. visst blir man glad att någon annan lyckas men sen blir man ledsen, besviken och avensjuk.  men gick hon ner först och sen blev gravid eller belv hon gravid medans hon gick ner?

jo så känner jag med. det är juh nåt kroppen behöver och nåt förhållandet behöver för att funka.

känns det pirigt nu då när det börjar närma sig? hoppas att du får hjälp nu så att du inte bra jaja....typ

hehe ja visst är det skumt... men jag vet inte hur jag ska tackla det heller...
    Självklart blir man ju glad när ens bästa vän blir gravid, men det är som du säger, man blir också avundsjuk och ledsen eftersom man är i den här situationen. Hon hade gått ner massor när hon blev gravid, så det var inte under tiden hon gick ner.

Det känns pirrigt att det börjar närma sig, men just nu är det SKITJOBBIGt... Sambon har fått avbryta semestern för att åka in på krismöte på jobbet.... Vet inte alls hur det blir, om han har nåt jobb kvar eller ej... Så jag vet inte vad vi gör om han blir utan, då har han inte längre fast jobb och jag har bara jobb till sista december..... :S
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-08-18 10:31:40 följande:
    Självklart blir man ju glad när ens bästa vän blir gravid, men det är som du säger, man blir också avundsjuk och ledsen eftersom man är i den här situationen. Hon hade gått ner massor när hon blev gravid, så det var inte under tiden hon gick ner.

Det känns pirrigt att det börjar närma sig, men just nu är det SKITJOBBIGt... Sambon har fått avbryta semestern för att åka in på krismöte på jobbet.... Vet inte alls hur det blir, om han har nåt jobb kvar eller ej... Så jag vet inte vad vi gör om han blir utan, då har han inte längre fast jobb och jag har bara jobb till sista december..... :S
    precis. fu jag vet när jag fick reda på att min bror och hans fru berättade att dom ska att sin nr 2. jag satt och grätt en hel dag när dom hade berättat det.

fy då förstår jag att du/ni har det jobbigt nu. när vet han om han får sparken da? hoppas att han får vara kvar. det är så svårt att få ett nytt jobb nu mera.
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-08-18 10:48:08 följande:
    precis. fu jag vet när jag fick reda på att min bror och hans fru berättade att dom ska att sin nr 2. jag satt och grätt en hel dag när dom hade berättat det.

fy då förstår jag att du/ni har det jobbigt nu. när vet han om han får sparken da? hoppas att han får vara kvar. det är så svårt att få ett nytt jobb nu mera.
    Ja det är inte roligt alls, det känns jobbigt att man ska behöva vara avundsjuk på varenda kotte med stor mage, barnvagn eller bebis i famnen. Usch! Livet är orättvist!

Jag antar att han vet mer snart, mötet är fortfarande för han har inte kommit hem än. Jag hoppas att de har fått raka besked och inte bara något löst....  Vore jävligt dumt om de la ner allt här, då blir ett helt kontor utan jobb... :S
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-08-18 11:15:32 följande:
    Ja det är inte roligt alls, det känns jobbigt att man ska behöva vara avundsjuk på varenda kotte med stor mage, barnvagn eller bebis i famnen. Usch! Livet är orättvist!

Jag antar att han vet mer snart, mötet är fortfarande för han har inte kommit hem än. Jag hoppas att de har fått raka besked och inte bara något löst....  Vore jävligt dumt om de la ner allt här, då blir ett helt kontor utan jobb... :S
    ja det känns inte bra att man ska vara det.

okej hoppas som sakt att det ska gå bra.
  • Heobea
    Höstflickan83 skrev 2010-08-18 11:15:32 följande:

Håller med om att det är trist och tokjobbigt att behöva vara avundsjuk på allt vad barnvagnar, bebisar, runda magar etc. heter. Visst är vi långt från skaffabarnfasen än men jag börjar bli så sugen. Dels så är det sjuuuukt mycket folk i min närhet som gifter sig/förlovar sig och därmed skaffar barn och dels finns den där biologiska som klämtar rätt starkt. Det sjuka är ju att jag faktiskt varit i barnplaneringssvängen med exet. Det är rätt hårt att gå från den fasen kan jag säga.

Hoppas att det löser sig till det bästa för dig och sambon. Usch, inte roligt med att hitta ett nytt jobb just nu. Kontakter och jävla massa tur ska man ha. JAg är glad att jag jobbar i en branch där det alltid lär finnas jobb. Vi blir ju inte yngre och/eller friskare precis! Även att jag bara har ett vik är jag inte orolig. Men det vore inte fel med en fast tjänst.....
    Massa kramar!
  • Höstflickan83
    Heobea skrev 2010-08-18 18:08:55 följande:
    Håller med om att det är trist och tokjobbigt att behöva vara avundsjuk på allt vad barnvagnar, bebisar, runda magar etc. heter. Visst är vi långt från skaffabarnfasen än men jag börjar bli så sugen. Dels så är det sjuuuukt mycket folk i min närhet som gifter sig/förlovar sig och därmed skaffar barn och dels finns den där biologiska som klämtar rätt starkt. Det sjuka är ju att jag faktiskt varit i barnplaneringssvängen med exet. Det är rätt hårt att gå från den fasen kan jag säga.

Hoppas att det löser sig till det bästa för dig och sambon. Usch, inte roligt med att hitta ett nytt jobb just nu. Kontakter och jävla massa tur ska man ha. JAg är glad att jag jobbar i en branch där det alltid lär finnas jobb. Vi blir ju inte yngre och/eller friskare precis! Även att jag bara har ett vik är jag inte orolig. Men det vore inte fel med en fast tjänst.....
    Massa kramar!
    Ja det förstår jag, att det måste vara grymt jobbigt att gå från att planera barn med en person, och så tar det slut med den personen... Det är ju inte så att längtan försvinner för det... :(

Han fick inte veta något alls egentligen, mer än att det är "business as usual" till de bestämt vad de ska göra med företaget... Jädra skräp! Så vi kör nog på som vi hade tänkt. Vi kan inte gå och vänta på att de KANSKE sparkar folk från företaget.... Då kommer vi ångra oss. Speciellt om det tar lång tid att bli med barn, om vi lyckas... Då kommer vi ångra oss jävligt mycket om vi väntar pga hans företags ledning...

Du jobbar som sjuksköterska?
    Jag jobbar också i branschen, som läkarsekreterare, och det borde väl finnas jobb där med.. Men man vet aldrig... :S 
  • MalinmedPCO
    Heobea skrev 2010-08-10 22:58:25 följande:
    Snuddi: Neeeej, ah förbannat! Sånt ska man inte göra! Dumt. Men förbannat fjantigt av den som skrev det. Borde väl vara rätt känt att det inte är bara att slappna av så kommer barnen. Nej nej, usch och fy! Bläk! Vad arg arg jag blir! Skickar några cyberspacekramar

N0c87: Hej och välkommen till tråden, alltid trevligt med nya ansikten.
    Jag har också hört det där med pco hos elitidrottare, spännande må jag säga. Jag har också visserligen lätt att bygga muskler framförallt på benen. Vore dock lite trevligt om fettet på magen kunde försvinna och antingen bli muskler på armarna och/eller lite bröst istället. Men men, kan väl bara drömma.

Hörreni, jag har gått runt med mensliknande molvärk i magen som ibland går bak över ryggen och njurarna i snart 2-3månader. Jag har haft det tidigare, i perioder om 1-2veckor.  Men nu ger det sig aldrig och Det ger sig aldrig och är otroligt störande. Det är inte så kraftiga smärtor som mensvärk utan mer lite dovt molande. Jag har tagit urinstickor och gravtestat, allt är negativt. Ingen mens (hahaha har inte haft spontana menstruationer på snart 3år så det finns inte på kartan), inte stressrelaterad smärta, inte ångestsmärta, inte urinvägsinfektion heller, ingen blindtarm, inte allergismärta, inte laktosmagesmärta. Så min fråga, eller mina frågor kanske, kan det vara pco:n som spökar? Eller är det bara ideopatiskt/psykosomatiskt? Är det någon som haft nått liknande??
    Ska ta upp saken med gynekologen när jag ska dit nästa gång, men det är låååångt kvar. De har fortfarande semesterstängt så det lär väl inte bli på denna sida av september.

Nehä, dags att sussa! Började jobba igen igår, huahua säger jag bara. Men det ska bli skönt med lite rutin igen. Måste ta mig i örat när det gäller träningen. Jag har varit mer än ursligt dålig i sommar och det känns i kroppen. Den är trött, seg och ond. Nej i morgon får det bli en vända på löpbandet och lite skrotlyftning.

Kram till er alla!
    Hej Heobea!
    Jag har också PCOs ägg stockar och när jag var på kontroll för cirka 6 månader sedan så upptäckte man att en äggblåsa vuxit till sig och bildat en stor cysta på min ena äggstock, jag har de senaste 2 månaderna haft molande värk ut mot njurarna som du säger, ganska attackvis ändå. Jag har inte hunnit fråga om detta än, ska tillbaka till kliniken om 2 veckor. Om det nu är den här cystan som jag har som gör ont, så borde du kanske göra ett ultraljud för att se att du inte har någon cysta på äggstocken? Om min är kvar nu om 2 veckor ska dem operera bort den. :/
  • snuddi
    MalinmedPCO skrev 2011-01-25 19:03:54 följande:
    Hej Heobea!
    Jag har också PCOs ägg stockar och när jag var på kontroll för cirka 6 månader sedan så upptäckte man att en äggblåsa vuxit till sig och bildat en stor cysta på min ena äggstock, jag har de senaste 2 månaderna haft molande värk ut mot njurarna som du säger, ganska attackvis ändå. Jag har inte hunnit fråga om detta än, ska tillbaka till kliniken om 2 veckor. Om det nu är den här cystan som jag har som gör ont, så borde du kanske göra ett ultraljud för att se att du inte har någon cysta på äggstocken? Om min är kvar nu om 2 veckor ska dem operera bort den. :/
    Hej Malin.
    Vi har gjort en fortsättningstråd på den här tråden bara för att den blev så lång. Du får gärna skriva med oss i den nya tråden istället :)
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html
    Kan du inte klicka på länken så kan du söka på "vi unga med PCO nr 2" så hittar du den.
Svar på tråden vi unga med PCO