• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • smurfisar

OK. Om man då tror mer eller mindre vet att en person tidigare blivit avstäng och personen är här igen ka man anmäla detta då eller går avstängningtiden "ut" efter ett tag?

• MuminMy

Normalt blir man avstängd på sex månader. Har du information om medlem som du tror är här "olovandes" kan du maila någon moderator så fixar vi så att redaktionen får reda på det.

/my - mamma, medlem och moderator
  • Lady Namárië

Jag har fått svaret från Patrik en gång att det inte går att söka på ts därför att man inte skall kunna kartlägga någon.

• smurfisar

Hur kan vissa vara annonyma i en tråd när inte valmöjligheten finns????
    Har tråden blivit flyttad innan ag han dit.

Ps MIn anonymitet är inte förbrukad

• brokig

smurfisar: jag tror att det är så att om en tråd anses vara felplacerad i KR och TS inte är anonym flyttas hela tråden till läpmlig del av FL men ingen kan längre vara anonym. Om TS är anonym tas istället hela tråden bort.

• smurfisar

Men den tråd jag pratar om tycker jag personeligen man skulle kunna var annonym i. Det handlar om varför man "förbjuder" porr. Vissa kanske inte där vill vara sig själva och tala om varför de tycker de är fel då det är latt att bli påhoppas
    d

• brokig

Men det finns ju ingen passande kategor för den i KR, då får den inte postas där.

När det handlar om porrens vara eller icke vara är väl etik eller övrigt lämpligast att posta under?

• wynona

i och med plustjänsten ska man väl kunna låsa sina sidor, gästböcker osv? eller? I så fall, hur kontroleras evetuella ryktesspridningar och skitsnack mellan tillåtna personer?

• Eofrysina

Men jag begriper inte riktigt var gräns för ryktesspridning går Jag menar... det går ju inte att hindra folk att umgås och träffas, speciellt inte om de gör det utanför FL. Vad de då har för samtalsämnen angår väl inte FL, det är ju lite mysko att tro att allt går att reglera. Däremot funkar det väl utmärkt att kontrollera överträdelser inom trådarna på FL?

• MuminMy

wynona: Vi diskuterar just nu detta med redaktionen.

/my - mamma, medlem och moderator
  • wynona

oki, för det är ju olyckligt om det bildas allianser mot enskilda medlemmar, som kanske utveckas till mobbing här på FL.

• fenomena83

Lady N, det låter ju ganska vettigt egentligen.
    Men om man bara är ute efter att hitta sina egna trådstartar då, jag borde väl ha rätt till mina egna "verk"? Dom ska ju inte bara försvinna bara sådär jag borde ju kunna hitta dom om jag vill?
    Tex så kan väl favoriter sträcka sig lite längre än bara 5 sidor för där hamnar ju allt man skriver, men som sagt var bara 5 sidor..
    eller så borde det finnas nån sida på ens egna sida där man kan hitta allt man själv har skrivit, om det nu inte ska gå att söka på ts då.

• Majblomma12

fanomena, du får börja rensa i favoriterna. Ta bort ovidkommande trådar med hjälp av krysset.

• Anton Chigurh
    MuminMy skrev 2005-11-16 14:44:00 följande:
    Ewis och lövet2: I rapportlistan ser vi enbart inlägget, inte vem som skrivit det eller i vilket sammanhang det står. Är det redan här ett solklart övertramp så "varnar" vi redan i det läget (och då menar jag SOLklara fall, t.ex.: Du är ju helt slut i huvudet jävla subba!).

Är det inte så solklart öppnar vi tråden där inlägget ligger (alltså på den sidan)       och läser inlägget och inläggen strax innan och strax efter för att på så sätt bilda oss en uppfattning om i i vilket sammanhang inlägget är skrivet,sedan fattar vi vårt beslut.

(Är vi fortfarande osäkra diskuterar vi sinsemellan innan beslut tas, ev. skickas ärendet till redaktionen för granskning).
    Jag vill dock poängtera att bara för att någon annan gjort ett regelbrott så kan man inte själv få "ge igen med samma mynt" - då varnas båda inläggsskrivarna, så egentligen spelar det liksom ingen roll VAD som orsakade regelövertrampet (t.ex. ett spydigt svar). Det vi möjligtvis tar hänsyn till är kulturen i tråden och så tittar vi såklart på om vi kanske behöver göra en allmän tillsägelse.
    Det där.....har en del moderatorer slutat med. Och det är synd. Kan jag tycka. 

Typ då.

KRAM //Antontreeswing.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Moderatortråden