• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • Cecci78
    Liten Mjau skrev 2010-12-02 23:05:01 följande:
    Cecci78-ok. Ska läsa på lite mer. Dessvärre luktar det lite bilstolsleverantör som helgarderar sig. Jag ska söka efter exakt forskning som gjorts att oberoende institut. Sen kanske jag ändrar mig.
    eNej det är inte bilstolsfabrikaterna som rekommenderar detta i främsta ledet utan oberoende organisationer som NTF

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default30998.asp

">

• goatess82
    tinis77 skrev 2010-12-02 15:44:30 följande:
    ?? :-O Så du menar att jag ska vända min tvååring? Bara för att han sitter med böjda ben och riskerar att bryta dem i en olycka? Det var nog det mest idiotiska jag läst på länge... På vilket sätt är det bättre att han sitter framåt och bryter nacken vid en olycka??? Hoppas verkligen ingen tror på ditt påstående...
    Ser du inte skillnad på böjda ben och när dom har knäna uppe vid öronen, och nu handlar det om en 3 och halv åring... 6 månader innan den nya rekommederade åldern.
    Konstigt att ni bara tänker på kollision framifrån, ja det är vanligare men det förekommer bakifrån också, tror ni verkligen att det bara är benen som krossas????? OCH jag menar fortfarande för högt böjda ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni lyssnar ju mer på en regel än på varje undantag, barnet följer ju dom måtten som ska vara när dom ska vändas förutom åldern....
  • sara1981

Det finns inga mått på när barnet SKA vändas, förutom när de har växt ur den största bakåtvända stolen.
    Den är urväxt när öronen når över stolens kant eller barnet väger över 25kg.

• Stargirl
    Liten Mjau skrev 2010-12-02 22:17:22 följande:
    Min bror kontaktade bvc-läkaren när hans son inte fick plats längre och kollade hans fysik vid 3;5 ålder och fick ''godkänt'' att vända honom. Han hade bra muskelatur i nacke och rygg. Det står att man ska ha sina barn bakåtvända till ca 4års ålder. Så det finns garanterat 3,5 åringar som är redo för framåt vända stolar. Men jag kommer absolut kontakta läkare innan vi vänder dottern. Om det nu blir tal om att vändas innan hon är runt 4 år.
    Hahaha....det löjligaste jag hört. BVC eller läkare har för övrigt ingen koll. Min egen barnläkare var förvånad när jag diskuterade detta med att ha barnen bakåtvända, han hade ingen aning om vad som var farligt. Bara barnen har bälte så klarar de sig nog, det var hans uttalande. Han tyckte för övrigt också att vi skulle strunta i att resa med våra barn innan de fyllt 1 år, för i "utlandet" fanns det mycket sjukdomar som inte finns här, därför får hundar sitta i karantän.....hahahahha.....kan ni fatta.....vi skulle till Holland och dottern var 3 månader. Han var väl rädd att hon skulle få rabies.
  • LillTussa
    goatess82 skrev 2010-12-05 12:55:32 följande:
    Ser du inte skillnad på böjda ben och när dom har knäna uppe vid öronen, och nu handlar det om en 3 och halv åring... 6 månader innan den nya rekommederade åldern.
    Konstigt att ni bara tänker på kollision framifrån, ja det är vanligare men det förekommer bakifrån också, tror ni verkligen att det bara är benen som krossas????? OCH jag menar fortfarande för högt böjda ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni lyssnar ju mer på en regel än på varje undantag, barnet följer ju dom måtten som ska vara när dom ska vändas förutom åldern....
    Det är redan konstaterat i flera flera flera krocktester att alla barn sitter säkrare bakåtvänt i alla sorts kollisioner. Du  kan själv googla fram de resultaten och de filmerna som visas.
  • tinis77

Så här skrev du: "Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!"

De flesta barn sitter med böjda ben redan i tvåårsåldern, enligt ditt inlägg ska man vända barnet då. Kollision framifrån är den vanligaste och även den kraftigaste, därför är det säkrast att ha barnet bakåt. Det är INTE vikt och längd som avgör när man ska vända, utan ålder. Det rekommenderas att barn ska sitta bakåt tills MINST 4 år, helst längre. Om nu barnet är så stort att det vuxit ur en britax two-way redan i treårsåldern, ja då har man ju inget val, men jag har aldrig sett en så stor treåring faktiskt.. 
    Barnet bryter nacken, dör eller blir förlamad, bara för att föräldrarna anser att det sitter trångt. Idiotiskt. 
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85

Jag har aldrig sett ett barn i bilstol som sitter med knäna vid öronen! Kan du inte lägga ut en bild?
  • H  e  l  e  n  a

Hej! Hoppar in med en fråga till er som verkar mer insatta än jag! Är Britax Twoway den största bakåtvända bilbarnstolen? Vilka andra kan betraktas som stora? Min son på 3 1/2 har en Acta Graco Duologic som nu är väldigt trång...

ღ♥Mamma till älskade Eskil 070707 och Simon 100308♥ღ
  • sara1981

Two way är den största, även multi tech tror jag är ganska stor?
    Duologic är nog en av de mindre stolarna tror jag...
    :)

• H  e  l  e  n  a
    sara1981 skrev 2010-12-05 20:01:15 följande:
    Two way är den största, även multi tech tror jag är ganska stor?
    Duologic är nog en av de mindre stolarna tror jag...
    :)
    Multi Tech? Får googla det! Ja, tyvärr är den i minsta laget nu och sonen är stor för sin ålder... Vi köpte faktiskt en Rally Sport häromveckan och tänkte sätta honom i den och lillebror (snart 9 mån) i Duologicstolen. Sen läste jag här och såg klippet någon lade upp och då kom jag på bättre tankar...
  • tinis77
    H e l e n a skrev 2010-12-05 19:58:12 följande:
    Hej! Hoppar in med en fråga till er som verkar mer insatta än jag! Är Britax Twoway den största bakåtvända bilbarnstolen? Vilka andra kan betraktas som stora? Min son på 3 1/2 har en Acta Graco Duologic som nu är väldigt trång...
    Japp, den är störst. Multi-tech är lika stor men axlarna tar i huvudskyddet innan den är urvuxen på längden så t-w kan de ha längre.
    H e l e n a skrev 2010-12-05 20:05:34 följande:
    Multi Tech? Får googla det! Ja, tyvärr är den i minsta laget nu och sonen är stor för sin ålder... Vi köpte faktiskt en Rally Sport häromveckan och tänkte sätta honom i den och lillebror (snart 9 mån) i Duologicstolen. Sen läste jag här och såg klippet någon lade upp och då kom jag på bättre tankar...
    Härligt att det faktiskt finns folk som tänker om!
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • H  e  l  e  n  a
    sara1981 skrev 2010-12-05 20:14:59 följande:
    Jag tror det också är en britax-stol.

Vad bra att du tänkt om! :)
    tinis77 skrev 2010-12-05 20:34:13 följande:
    Japp, den är störst. Multi-tech är lika stor men axlarna tar i huvudskyddet innan den är urvuxen på längden så t-w kan de ha längre.
    H e l e n a skrev 2010-12-05 20:05:34 följande:
    Härligt att det faktiskt finns folk som tänker om!
  • Cecci78

Men åldern är det första och viktigaste kriteriet, när de har åldern inne så ska man kolla att vikten är uppfylld osv.

Jag har ärligt talat inte heller sett ett barn med knäna uppe vid öronen, skulle vilja se hur det ser ut med tanke på att min 120-centimetare åker bakåt....
  • FrkJenny

Nr 1. Jag har aldrig sett ett barn med knäna uppe vid öronen och ingen har ens någonsin kunnat visa upp en bild på hur det ser ut. Jag tror helt enkelt inte på att ett barn, inom den vikt och längd som fortfarande är möjligt att sitta bakåtvänt med (25 kg och 120-125cm), får knäna uppe vid öronen. 

Nr 2. En liten parantes, men 3,5 år är mer än sex månader ifrån minimiåldern vilken är minst fyra till fem år. Det händer inget magiskt vid fyraårsdagen som gör att det plötsligt blir helt säkert att åka framåtvänt. En normalväxt 3,5-åring har inte bara 6 månader kvar bakåtvänt utan minst 6-18 månader.

Nr 3. Det finns ingen här som bara tänker på kollisioner framifrån. Bakåtvänt skyddar bättre än framåtvänt i alla former av kollisioner där din egen bil färdas framåt. Det är enkel fysik. I en kollision riktas rörelseenergin åt två håll. Först och främst det håll din bil färdas åt och därefter det håll den kolliderande bilen färdas åt. Blir du påkörd framifrån riktas rörelseenergin framåt och sedan omedelbart bakåt, vilket gör att det bakvända barnet först liksom pressas in i sin stol och först därefter kastas bakåt ur stolen. Ett framåtvänt barn slungas istället typ halvvägs ur stolen och först därefter tillbaka ner i den skyddande stolen. 
    Blir du påkörd bakifrån riktas energin istället framåt i två drag: ditt bakåtvända barn skyddas därför ännu bättre i en krock bakifrån och ditt framåtvända får en ännu värre .
    Blir du påkörd från sidan så riktas energin framåt och sedan åt sidan. När det bakåtvända barnet slungas åt sidan har det därför hela bilstolen med sig som skydd, medans det framåtvända barnet är halvägs ur stolen när det slungas åt sidan.

Nr 4. Nej, "vi" tror inte att benen krossas. Alls. Det är du som hävdar att benen krossas. "Vi" vet att de inte gör det. Och "vi" påpekar att om en krock är kraftfull nog att faktiskt bryta det bakåtvända barnets ben så är den definitivt kraftfull nog att helt knäcka ett framåtvänt barns nacke.

Det hade varit spännande att hitta statistik över om det faktiskt är vanligare med benbrott hos bakåtvända barn än hos framåtvända eftersom det trots all logik så ofta tas upp som ett argument mot bakåtvänt åkande...  
  • luckynumber

I ditt fall låter det som att det bästa är att ha honom frammåtvänd, han har ju vikten för det iallafall och antagligen längden också eftersom du skriver att han är lång.

Mina föräldrar vände mig när jag var 1 år (nu var ju det här ett tag sedan men rekommendationen var ändå  bakåt vad jag har förstått) eftersom jag var åksjuk och bara kräktes om jag satt bakåt.

• LillTussa
    luckynumber skrev 2010-12-06 01:10:39 följande:
    I ditt fall låter det som att det bästa är att ha honom frammåtvänd, han har ju vikten för det iallafall och antagligen längden också eftersom du skriver att han är lång.

Mina föräldrar vände mig när jag var 1 år (nu var ju det här ett tag sedan men rekommendationen var ändå  bakåt vad jag har förstått) eftersom jag var åksjuk och bara kräktes om jag satt bakåt.
    Fast åksjuk tycker jag heller inte är ett argument för att vända. Känner ett par vars dotter var tok-åksjuk. De fipplade med stolens placering och var noga med mat etc. Och framförallt planerade de resan utefter att hon var åksjuk. Tog det 5 stopp att åka 3 mil, ja då planerade de för det! 
    Det är inte ett hållbart argument. Trots att "alla" sa att de skulle vända, utom jag då som var helt i linje med dem! Helt rätt! Och idag åker hon bakåt utan problem!
  • luckynumber
    LillTussa skrev 2010-12-06 10:15:52 följande:
    Fast åksjuk tycker jag heller inte är ett argument för att vända. Känner ett par vars dotter var tok-åksjuk. De fipplade med stolens placering och var noga med mat etc. Och framförallt planerade de resan utefter att hon var åksjuk. Tog det 5 stopp att åka 3 mil, ja då planerade de för det! 
    Det är inte ett hållbart argument. Trots att "alla" sa att de skulle vända, utom jag då som var helt i linje med dem! Helt rätt! Och idag åker hon bakåt utan problem!
    jag berättade bara hur man gjorde med mig, inte vad jag tycker var det bästa att göra. 
  • LillTussa
    luckynumber skrev 2010-12-06 12:49:50 följande:
    jag berättade bara hur man gjorde med mig, inte vad jag tycker var det bästa att göra 
    Ok..
  • hotmamma
    Miss Lau skrev 2010-12-02 13:40:35 följande:
    Hysteri skulle jag inte kalla det, däremot är vi bäst på att låta barnen åka säkert. Blir lätt lite löjligt att jämföra med andra länder och kulturer. Isf kan man ju lika gänra knyta fast ungarna bak på en vespa.
    det är väl inte löjligt att jämnföra???? anser inte jag
    Om det inte var du eller någon annan måste det varit jag
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...