• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • Lilaa
    1969 skrev 2010-12-25 15:57:56 följande:
    Det är väl just så man gör
    ja antingen det att båda är konsekventa i sina språk eller att man fokuserar på ett språk. Inte blanda språken.
  • kaffekatten

Jag är tvåspråkig (sv/eng) och har pratat eng med min son sedan han var liten. Han är jättetidig med språket och säger 3 ordsmeningar (är 1,5), sjunger sånger och kan hålla isär språken mkt bra. Det är en myt som säger att barnen inte lär sig lika fort när de lär sig 2 språk samtidigt. Däremot kan det vara så att om det är "normalt" att kunna säg 100 ord vid en viss tidpunkt så kan det vara så att de säger 50 ord på ena språket och 50 ord på det andra så det verkar som om de inte kan lika mkt som andra barn... Sen är det ju faktiskt väldigt olika. Somliga barn säger inte ett knyst förrän de är 3 år och då pratar de helt rent. Tror inte du behöver vara orolig om allt känns bra i övrigt. Skickar en kram!

• mage06
    Lilaa skrev 2010-12-25 09:43:30 följande:
    Ingen myt tyvärr. de barn på min förskola som är tvåspråkiga och har föräldrar som blandar språket pratar jättedålig svenska och de pratar även det andra språket dåligt. Medans de barn med ett annat språk hemma som har lärt sig sitt hemspråk först och svenska sen kan båda språken flytande.
    Jo det är en myt... Däremot är det en hjälp, precis som du säger, att barnet lär sig hemspråket ordentligt men det går bra att lära sig båda språken samtidigt. Och ja, man skall naturligtvis vara konsekvent med respektive språk. Att lära sig det ena språket först och det andra sen är bara dumt eftersom den grammatiska sråkbilden sätter sg redan i treårsåldern (tror jag det var). Det här är de allra senaste rönen som lärs ut vid universiteten idag.
  • Nape

Hm, jag tycker inte ni ska låta ett språk "stå åt sidan" ett tag- håll språken levande! Jag är lärare i sv2 och har läst mycket om språkinlärning, det är inga problem att lära sig flera språk samtidigt för små barn. Det kan komma perioder då barn blandar språken friskt, bli inte skraj- det går över. Mina barn är tvåspråkiga och deras kusiner är fyrspråkiga. Kusinerna har haft alla fyra språken naturligt från de var små.

• Wagram

Självklart skall du fortsätta prata svenska med pojken! Båda språken kommer så småningom. Min son är trespråkig och talade i princip inte alls innan han var tre. Då började han på dagis, och plötsligt bara exploderade språkutvecklingen. Min dotter är nu 2 1/2 och hon talar otroligt bra, så det där är individuellt. Jag misstänker att min son hade varit sen även om han hade varit enspråkig. Problemet med att enbart tala ett språk under en period (förutom att det är helt onödigt och förmodligen inte skulle förändra något) är att det sedan är väldigt svårt att byta tillbaka. I regel är det svårt att stå emot omgivningen och tala ett minoritetsspråk, så det är lite farligt att släppa det, för risken är att man aldrig tar upp det igen. I de familjer där de bestämt att barnen först skall lära sig majoritetsspråket och sedan minoritetsspråket har det blivit så att de aldrig kommit igång, och barnen har växt upp enspråkiga.

• mammamumin

Jag tycker också du kan ha lite mer is i magen, fortsätt prata svenska det kanske ger sig snart, han är ju bara 2år.. En del är lite senare med språket..

• cattitude

jag är tvåspråkig, var trespråkig när jag var mindre, min sambo är svensk, vi pratar svenska och engelska...barnen svarar däremot alltid på svenska...barn är duktiga på att skilja på språken och kan sortera det bättre än vad man tror. 
    hade jag varit du så hade jag fortsatt prata svenska med barnen för du är ju svensk och han har en svensk släkt som ni vill att han ska kunna kommunicera med. din man kan prata sitt språk och du ditt med barnen. 

• Maria R

Har inte läst hela tråden men jag har hört att flerspråkighet inte försenar språket, det är barnet mognad som avgör då det börjar prata. Ett av mina barn är har en språkstörning(föresnad språkutveckling) och går på en språkförskola och där rekomenderar man att man ej tar bort något språk om familjen är flerspråkig. Barn psykologer är ju dessutom experter på barnspsykologiska utveckling, ej språkutvecklingen, om man vill ha expert råd gällande språk utvecklingen är det en logoped som brukar gälla här i Sverige i alla fall.

• Natasha76

Språket kommer litet senare när man lär sig flera språk på en gång. Jag bor i Finland och här finns regioner som är tvåspråkiga, där hälften av de finlandssvenska familjerna har ena föräldern finskspråkig och den andra finlandssvenskspråkig. Det är med andra ord otroligt vanligt här att barnen blir tvåspråkiga. T.ex. min man är tvåspråkig med finsk styvmor och finlandssvensk pappa. 

Du talar ditt språk, svenska, och pappan pratar sitt språk och så småningom talar ert barn båda språken bra och får ta del av två kulturer inifrån. Otrolig lyx. Du ska absolut inte tveka i denna fråga.

Sen måste du också se till så ni har filmer och böcker på svenska. Jag läser på svenska åt mina barn (naturligtvis, jag är ju svenskspråkig) och läser 2-5 böcker per kväll åt dem. 

Det är helt normalt att tvåspråkiga barn är ett år efter i språkutvecklingen. Men so what, med ett extra år lär det sig två språk! Varför stressar folk barnen så, styrka skickar jag dig! 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Ritukas  0708

Hej.Man skall pråta med sitt barn bara på sitt eget språk och ingenting annat.Det gäller dig och papan.Et litet barn har förmogan att lära sig 5 språk på en gång.Och det är guld värd detta möjligheten, tar inte detta ifrån barnet.Min dotter är 4 nu, hon har börjat på dagis när hon var 1.Hemma pratar vi bara på litauiska. så hon lärde sig svenska ... på dagis.Jag kan bara säga, tar det lungt och vänta...lycka till.Rita

• Koffie

Min äldsta pratade inte heller mycket förrän hon var 2,5 år, då kom världens språkexplosion för henne. Det bara är så att vissa barn utvecklas i trappsteg istället för i en kontinuerligt stigande linje.
    Jag skulle vara helt lugn om jag var du, så länge som din son verkar förstå er båda, kan göra sig förstådd med de ljud/ord/tecken han använder och så länge ni inte misstänker att han har några andra problem (hörsel, utveckling,..)

• Koffie
    mage06 skrev 2010-12-26 14:28:39 följande:
    Jo det är en myt... Däremot är det en hjälp, precis som du säger, att barnet lär sig hemspråket ordentligt men det går bra att lära sig båda språken samtidigt. Och ja, man skall naturligtvis vara konsekvent med respektive språk. Att lära sig det ena språket först och det andra sen är bara dumt eftersom den grammatiska sråkbilden sätter sg redan i treårsåldern (tror jag det var). Det här är de allra senaste rönen som lärs ut vid universiteten idag.
    Håller med - och det stämmer att det är en myt. Man ska däremot inte blanda språk i samma mening förrän barnen fixar sådana kodväxlingar själva.

Jag pratar nederländska med min man och förut pratade jag svenska med barnen, enbart. Men, när vi flyttade till Sverige ifrån Holland blev svenskan så mycket starkare, trots att jag alltid pratar nederländska med maken, så då började jag prata nederländska med dem också, för att stärka språket. Och det funkar.
  • Glimma76

det stämmer absolut inte. tänk vilken gåva att göra honom 2språkig.

När man prata språk så lär de sig prata liiiite senare. Men vem bryr sig, när de sedan har två språk att växla mellan hur de vill.

Jag har hört att det är viktigt att DU ALLTID pratar svenska med honom, ALLTID och att din man då pratar italienska. Då blir han tvåspråkig.

Sedan kan det ju så att din son är sen med språket. Mitt ena barn var det, och vi pratar bara svenska, så det hade absolut inget med det att göra. Vissa barn är sena helt enkelt, och en del kan vara jättesena. I Sverige kopplas man då till logoped och from 4 år så börjar man träna ljuden mer.

Men din son är fortfarande så liten att det inte behöver betyda att han har svårigheter när han är 4.

men att bara prata ett gör honom ingen tjänst, och jag skulle inte gått med på det. Hade själv önskat att jag var tvåspråkig, och kan vara arg på min mamma att hon inte gjorde mig till det, när hon hade kunnat det.

Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!