• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • HannaE
    Vissla skrev 2011-01-16 18:44:41 följande:
    De måste nästan registreras på nåt sät ungefär som hundar, annars är det fullkomligt omöjligt att veta om det är en fångad eller uppfödd grävling, förmodligen får man väl med nåt papper också men ett papper är väldigt svårt att bevisa att det hör till just den individen.
    Men det blir väl en tatuering på örat då, som på kisse? Eller en sådan gul plastmojäng som kossor har på örat?
  • Vissla
    HannaE skrev 2011-01-16 19:16:25 följande:
    Men det blir väl en tatuering på örat då, som på kisse? Eller en sådan gul plastmojäng som kossor har på örat?
    Tatuering o plastörhängen gör ju ont, halsband kan väl funka?
  • delirium

chipmärkning tror jag på 

• Vissla

Av nån anledning känns chippet mest humant, blir ungefär som en vanlig vaccinations spruta.
    Vaccinerar och avmaskar man föresten grävlingar?

• HannaE
    Vissla skrev 2011-01-16 19:20:07 följande:
    Tatuering o plastörhängen gör ju ont, halsband kan väl funka?
    Mina katter blev sövda inför märkningen. De skulle ju ändå kastreras. Så de märkte väl inte av märkningen... (Uuuuh, ryser själv över den ohyggligt dåliga ordvitsen.) Bör tama grävlingar kastreras?
  • blockflöjten

Men grävling är faktiskt ett godkänt husdjur som lätt präglas på människan och blir otroligt tam. Läs på jordbruksverket. Här har jag tagit ut en liten bit av en text där i från:  Vissa djur är inte tillåtna att ha som sällskapsdjur
    Det finns djur som inte är tillåtet att hålla som sällskapsdjur.
    De är

apor rovdjur förutom hund, katt, tamiller och grävling rovfåglar hybrider mellan tamhund och varg och hybrider mellan tamkatt och vilda katter

Anledningen till att man inte får ha dessa djur som sällskapsdjur är helt enkelt att de anses vara för svåra att hålla på ett bra sätt för privatpersoner.

Men man måste ta en som är uppfödd i fångenskap inte en vild grävling.

Ha, ha det är lite sjukt faktiskt och jag undrar hur det skulle vara att ha en grävling som husdjur, vad skulle hunden säga. Är det någon som har grävlingskennel? En chokladfärgad grävling som matchar hunden kanske vore någon hmmm...

• delirium

Jag är också sugen på grävling. De är otroligt charmiga djur! Verkar kräva enheldel dock. 

">

Verkar kunna leka med grävlingshundar också .. :) 

">

Svar på tråden skaffa grävling