• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • USB

Har fortfarande bara fått hög på min monitor. Vet att man inte ska kolla på strecken på stickorna men jag har gjort det varenda dag och för några dagar sedan så var strecken lika starka och nu syns det bara ett streck. Antar av det att det inte kommer att komma någon äl senare iaf...Kanske har haft den och monitorn inte har känt av den eller också har den uteblivit....

• Mumman
    USB skrev 2011-07-16 10:03:14 följande:
    Har fortfarande bara fått hög på min monitor. Vet att man inte ska kolla på strecken på stickorna men jag har gjort det varenda dag och för några dagar sedan så var strecken lika starka och nu syns det bara ett streck. Antar av det att det inte kommer att komma någon äl senare iaf...Kanske har haft den och monitorn inte har känt av den eller också har den uteblivit....

Var strecken lika starka så är det ju ett positivt test.
  • MammaRamqvist

Jippiiiieee!!! Plussade i onsdags efter mycket kämpande! Är i vecka 6 och hoppas innerligt att lilla pyret villstanna där inne:). Kan ge er ett tips ... Jag har ätit pergo och efter 2 behandlingar utan resultat så ville ja testa nåt mer. Fick tips av en väninnasmor att testa zonterapi så de gjorde ja o efter en behandling var ja gravid!!

• ettplustack
    MammaRamqvist skrev 2011-07-17 21:54:47 följande:
    Jippiiiieee!!! Plussade i onsdags efter mycket kämpande! Är i vecka 6 och hoppas innerligt att lilla pyret villstanna där inne:). Kan ge er ett tips ... Jag har ätit pergo och efter 2 behandlingar utan resultat så ville ja testa nåt mer. Fick tips av en väninnasmor att testa zonterapi så de gjorde ja o efter en behandling var ja gravid!!
    Jag har också hört att zonterapi är effektivt ;) Grattis =) Jag ska nog testa nattljusolja denna månad tillsammans med pergotime. Och nästa månad blir det rosenrot och nattljusolja ;)
  • Mumman
    MammaRamqvist skrev 2011-07-17 21:54:47 följande:

Grattis!! :)
  • USB
    Mumman skrev 2011-07-17 09:18:59 följande:
    Var strecken lika starka så är det ju ett positivt test.
    Men med monitorn så så ska man inte kolla på stickorna utan den läser av dem...
  • Mumman
    USB skrev 2011-07-18 21:07:04 följande:
    Men med monitorn så så ska man inte kolla på stickorna utan den läser av dem...

Trodde du menade på äl testerna :) Sorry!
  • ettplustack

Nu kom mensen i dag, lite senare varje månad och lika besviken varje gång :( Så nu ska jag äta min sista kur pergotime som jag fått utskriven. Jag började också äta två kapslar nattljusolja i dag och ska äta två om dagen fram till äl. På söndag börjar jag med pergotime och nästa fredag den 29/7 GIFTER jag mig med min fina blivande man =)

• USB

Mår så fruktansvärt dåligt just nu. Har stora problem med "värmeattacker". Känner mig så varm och febrig men tempen är bara lite förhöjd och ligger runt 37,5 och ibland fryser jag som en tok.
    Ringde gyn idag angående mitt blodprov som jag tog i måndags men bm fick inte ge några svar så nu vet jag ingenting.
    Är idag på cd 29. Har kissat otroligt ofta den sista veckan. Vet att det är ett gravtecken men jag tror att det lika gärna skulle kunna vara en UVI.
    Frågade bm när jag ringde idag om hur länge biverkningarna på Pergo satt i och hon visste inte. När jag berättade om mina svettningar så sa hon att hon också var så och att det troligen var av vädret!! Jag sa att det här är en helt annan känsla än vanlig värme. Det riktigt hettar i kroppen men svetten rinner ju inte.

Hur länge har era biverkningar suttit i efter Pergo? Det är ju 20 dagar sedan jag tog sista tabletten så det borde väl vara ute ur kroppen nu eller vad tror ni?

• Millan01
    Hej alla! Jag började med pergotime denna månad, var på vul i måndags (dag 15), hade då två mogna äggblåsor på 18 mm. Är nu på dag 18 och har testat ägglossningsstickor sen dag 16, men har inte visat positivt :/ betyder det att jag inte kommer att ha någon ägglossning ändå? Fast att man har mogna blåsor så betyder det inte alltid att man får ägglossning eller hur? Har setat och läst om några sprutor man kan ta för att ägget ska släppa.. det var inget jag
    visste om, och min läkare har inte sagt något om det heller, utan bara att jag skulle testa detta i 6 månader ungefär. Hoppas att någon kan svara på mina funderingar :) kram på er!

Förresten USB: jag har lite lika symptom som dig, värmeattacker, och mått lite konstigt b.la. och har haft ett fruktansvärt dåligt humör så jag antar beror på pergo? Det börjar dock bli bättre nu :) men på bruksanvisningen står det att biverkningarna ska ge sig så fort man slutar, och det trodde jag var efter varje kur? Fast kanske inte.. :)
  • USB

Nu har min läkare ringt mig. Några biverkningar kunde det inte vara så långt efter sa hon men däremot tyckte hon att det lät som graviditetshormoner.....Ska vänta några dagar och ta ett test om inte mensen kommer.
    Hormonprovet var lite lågt men hon trodde det berodde på att det togs så pass sent i cykeln som dag 26. Hon trodde att jag haft äl för allt såg verkligen lovande ut när jag var på VUL på dag 15 och skulle jag haft äl på dag 17-18 så borde provet ha tagits på dag 23 istället för sedan blev det för sent iom att halten sjunker ganska fort sa hon. Jag hoppas ju att det är nåt på g men jag tvivlar faktiskt. Så lätt borde det inte gå. Är väldigt skör i slemhinnorna och det verkar som jag börjar få svamp så förmodligen kommer väl mensen som ett brev på posten...Får väl kämpa vidare nästa månad....

• USB
    Millan01 skrev 2011-07-21 16:24:43 följande:
    Hej alla! Jag började med pergotime denna månad, var på vul i måndags (dag 15), hade då två mogna äggblåsor på 18 mm. Är nu på dag 18 och har testat ägglossningsstickor sen dag 16, men har inte visat positivt :/ betyder det att jag inte kommer att ha någon ägglossning ändå? Fast att man har mogna blåsor så betyder det inte alltid att man får ägglossning eller hur? Har setat och läst om några sprutor man kan ta för att ägget ska släppa.. det var inget jag
    visste om, och min läkare har inte sagt något om det heller, utan bara att jag skulle testa detta i 6 månader ungefär. Hoppas att någon kan svara på mina funderingar :) kram på er!

Förresten USB: jag har lite lika symptom som dig, värmeattacker, och mått lite konstigt b.la. och har haft ett fruktansvärt dåligt humör så jag antar beror på pergo? Det börjar dock bli bättre nu :) men på bruksanvisningen står det att biverkningarna ska ge sig så fort man slutar, och det trodde jag var efter varje kur? Fast kanske inte.. :)
    Mina svettattacker började förra veckan. Jag kände ingenting när jag åt pergon utan det har kommit på slutet. Jag har testat med Clearblues fertilitetsmonitor under den här cykeln men den har inte påvisat någon äl men jag tror att det kan vara lätt att missa. Den har visat på hög fertilitet under hela tiden och det brukar den inte göra. Jag vet inte om det blivit något fel på den.
    Jag vet flera stycken som testar både morgon och kväll för att inte missa äl. 
  • Mumman
    Millan01 skrev 2011-07-21 16:24:43 följande:

Jag fick positivt äl test på dag 18, så det är absolut inte för sent! pergotime kan ge en något senare ägglossningar än i vanliga fall. Min blåsa var på 22mm några dagar innan, så ibland behöver dom växa sig större innan dom släpper.

dock är det precis som du säger inte säkert att ett ägg faktiskt släpper även fast äggblåsorna är stora tyvärr. Sprutorna tror jag dom inte ger i första taget utan man räknar med att ägg släpper om dom mognar visst mycket.
  • FruZäll

Någon som gått upp i vikt av pergo?
    Jag har gått upp nästan 2kg från igår?!
    Är på dag 23 nu och monitorn visar fortf stegring på 2st streck.. knepigt de där, borde ju få mensen snart. 

• ale81

Hej Allihopa! 

Vad trevligt att det finns detta forum som man kan fråga massor! 
    Jag har läst mycket om era resor för längtar efter barn och nu börjar jag min resaGlad!!!

Jag skulle hade börjat med pergo i juni men fick aldrig mens fast jag tog provera så min doktor sa att det var ingen meningen att ta den senare eftersom hon(doktor) skulle vara på semester och hon skulle inte hinna att göra någon VUL på mig men hon skulle komma tillbaka den 15 augusti. Nu på måndag! Som tur fick jag mens själv utan någon tablett förra veckan och då när jag kom hem idag natt efter resan tog jag min första tabletten.

Så Idag var min första dag med pergotime. Jag har börjat med pergo dagen 7 istället för dagen 5. Tror ni att det kommer att funka ändå? 

På söndag blir min sista tablett och på måndag ringer jag min doktor som förmodligen är tillbaka så hon kan göra VUL. Då blir på måndag dagen 11 för mig.

Tror ni att det finns möjlighet att till dagen 11 om man har sex under dagarna utan någon kontrol(VUL) kan man ha flerbörd? 

Kanske var det dumt att ta tabletterna utan att vänta på min doktor skulle tillbaka? men jag har väntat så länge på att börja med behandlingen och ha en chans att bli mamma! Skäms

Jag hoppas att ni kan svara!

• JhjärtaK
    ale81 skrev 2011-08-10 11:05:26 följande:
    Hej Allihopa! 

Vad trevligt att det finns detta forum som man kan fråga massor! 
    Jag har läst mycket om era resor för längtar efter barn och nu börjar jag min resaGlad!!!

Jag skulle hade börjat med pergo i juni men fick aldrig mens fast jag tog provera så min doktor sa att det var ingen meningen att ta den senare eftersom hon(doktor) skulle vara på semester och hon skulle inte hinna att göra någon VUL på mig men hon skulle komma tillbaka den 15 augusti. Nu på måndag! Som tur fick jag mens själv utan någon tablett förra veckan och då när jag kom hem idag natt efter resan tog jag min första tabletten.

Så Idag var min första dag med pergotime. Jag har börjat med pergo dagen 7 istället för dagen 5. Tror ni att det kommer att funka ändå? 

På söndag blir min sista tablett och på måndag ringer jag min doktor som förmodligen är tillbaka så hon kan göra VUL. Då blir på måndag dagen 11 för mig.

Tror ni att det finns möjlighet att till dagen 11 om man har sex under dagarna utan någon kontrol(VUL) kan man ha flerbörd? 

Kanske var det dumt att ta tabletterna utan att vänta på min doktor skulle tillbaka? men jag har väntat så länge på att börja med behandlingen och ha en chans att bli mamma! Skäms

Jag hoppas att ni kan svara!
    Härligt att ni skall börja er barnresa

Eftersom du tog din första tablett på dag 7 så blir ju din sista tablett på dag 11 så att du skulle hinna få ÄL innan dess känns väldigt otroligt enligt mig. De flesta jag har läst om (inklusive jag själv) får ÄL något senare än "normalt" (vid dag 14) när man äter pergo men såklart kan man aldrig vara säker. Jag började på dag 5 och fick positivt ÄL-test först på dag 18, dvs åtta dagar efter min sista tablett. Oroa dig inte utan kontakta din gyn och berätta att du har börjat, men på dag 7 och fråga när hon vill att du kommer in för VUL. Då kan du ju även fråga om hon tror att det är ok att ha sex fram till VUL eller om ni bör avstå.

Sedan finns det en hel del som inte gör VUL, det gjorde inte jag exempelvis så nu på torsdag skall vi se vad det blev av min första pergo-kuren då jag är gravid i vecka 9 nu
  • JhjärtaK

En liten uppdatering (även om tråden inte är så aktiv längre). Var på VUL igår och allt såg så fint ut och vi fick se embryot med det lilla pickande hjärtat, kändes så skönt! Det var bara en vilket också var en lättnad. Hoppas att det går bra för alla er där ute som försöker!

En tips på en tråd om Pergo som fortfarande är aktiv:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m59531290.html

• ale81

Hej KHjärtaj! 
    Tack för din svar! Det var ett tag sedan jag skrev här. Vilken glädje att lyckas med första kur pergo!!! Stor grattis! Vad spännande! Jag är verkligen mycket glad för din skull!
    JAg har tyvärr inte haft samma tur Skäms med pergo. Jag har tagit  3 kur utan att lyckas och nu har jag börjat med puregon sprutan men det verkar inte fungerar heller. Jag var hos min doktor i tisdag och mina ägg var för små fortfarande efter 10 dagar puregon. Så efter det är det bara att vänta på ivf och hoppas att det ska fungera. Jag trodde verkligen inte att skafa barn skulle vara så svårt och jag har faktiskt börja att funderar om adoption. Min kropp orkar inte mer bli ledsen varje gång mensen kommer. 
    Hoppas att du har en underbar graviditet!{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)