ale81 skrev 2011-08-10 11:05:26 följande:
Hej Allihopa!
Vad trevligt att det finns detta forum som man kan fråga massor!
Jag har läst mycket om era resor för längtar efter barn och nu börjar jag min resa

!!!
Jag skulle hade börjat med pergo i juni men fick aldrig mens fast jag tog provera så min doktor sa att det var ingen meningen att ta den senare eftersom hon(doktor) skulle vara på semester och hon skulle inte hinna att göra någon VUL på mig men hon skulle komma tillbaka den 15 augusti. Nu på måndag! Som tur fick jag mens själv utan någon tablett förra veckan och då när jag kom hem idag natt efter resan tog jag min första tabletten.
Så Idag var min första dag med pergotime. Jag har börjat med pergo dagen 7 istället för dagen 5. Tror ni att det kommer att funka ändå?
På söndag blir min sista tablett och på måndag ringer jag min doktor som förmodligen är tillbaka så hon kan göra VUL. Då blir på måndag dagen 11 för mig.
Tror ni att det finns möjlighet att till dagen 11 om man har sex under dagarna utan någon kontrol(VUL) kan man ha flerbörd?
Kanske var det dumt att ta tabletterna utan att vänta på min doktor skulle tillbaka? men jag har väntat så länge på att börja med behandlingen och ha en chans att bli mamma!
Jag hoppas att ni kan svara!
Härligt att ni skall börja er barnresa
Eftersom du tog din första tablett på dag 7 så blir ju din sista tablett på dag 11 så att du skulle hinna få ÄL innan dess känns väldigt otroligt enligt mig. De flesta jag har läst om (inklusive jag själv) får ÄL något senare än "normalt" (vid dag 14) när man äter pergo men såklart kan man aldrig vara säker. Jag började på dag 5 och fick positivt ÄL-test först på dag 18, dvs åtta dagar efter min sista tablett. Oroa dig inte utan kontakta din gyn och berätta att du har börjat, men på dag 7 och fråga när hon vill att du kommer in för VUL. Då kan du ju även fråga om hon tror att det är ok att ha sex fram till VUL eller om ni bör avstå.
Sedan finns det en hel del som inte gör VUL, det gjorde inte jag exempelvis så nu på torsdag skall vi se vad det blev av min första pergo-kuren då jag är gravid i vecka 9 nu