• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • ettplustack

Har tagit första tabletten pergotime kur tre nu . Kan äl tester visa äl fast än att äggen är för små ?

• Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-25 06:18:07 följande:
    Har tagit första tabletten pergotime kur tre nu . Kan äl tester visa äl fast än att äggen är för små ?

äl testerna kan visa positivt fast det inte blir någon ägglossning. Alla symptom, hormoner osv kan vara där men ändå släpper inget ägg. Tyvärr visar testerna ändå positivt, så man kan inte riktigt veta om ett ägg faktiskt släpper -endast genom att 2 veckor senare endra bli gravid eller få mens. Frustrerande!

Dessutom om man har PCO som mig kan dom missvisa om man tar äl tester. Jag har massor med ggr fått positiva tester, men ingen ägglossning. Dessutom till och med varit till gyn som sagt att äl är på gång, testerna visat positivt, haft alla symptom men ingen ägglossning i alla fall.

• JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-06-25 07:49:41 följande:

äl testerna kan visa positivt fast det inte blir någon ägglossning. Alla symptom, hormoner osv kan vara där men ändå släpper inget ägg. Tyvärr visar testerna ändå positivt, så man kan inte riktigt veta om ett ägg faktiskt släpper -endast genom att 2 veckor senare endra bli gravid eller få mens. Frustrerande!

Dessutom om man har PCO som mig kan dom missvisa om man tar äl tester. Jag har massor med ggr fått positiva tester, men ingen ägglossning. Dessutom till och med varit till gyn som sagt att äl är på gång, testerna visat positivt, haft alla symptom men ingen ägglossning i alla fall.

En fråga, om man får mens ca två veckor efter positivt ÄL-test, menas det då att ett ägg har släppt? Jag har nämligen alltid fått min mens 13 dagar efter positivt ÄL test men kanske säger det ingenting?
  • JhjärtaK

Blir så himla frusterad. Igår så tog jag ett ÄL-test vid halv tolv men jag hann varken hålla mig i fyra timmar innan eller vänta fem minuter på att det skulle bli "klart". Så jag kollade sedan när jag kom hem på natten och då var strecket kanske 50% av kontrollstrecket vilket jag tolkade som att jag skulle få soklart positivt test idag, men icke. Testet imorse visade nästan ingenting, sedan i förmiddags så visade det lite starkare och nu återigen så ligger jag på kanske 40% styrka (ja, jag har blivit en testgalning). Kan inte den j***vla LH-stegringen komma någon gång?

Hur går det för er andra? Bättre hoppas jag

• ettplustack
    Mumman skrev 2011-06-25 07:49:41 följande:

Men jag var och lämade prover som visade att jag hade haft en fin äl, kan blodproven visa att jag haft fin äl fast äggen inte släpper ?
  • FruZäll
    JhjärtaK skrev 2011-06-24 09:53:10 följande:
    Jobbigt! När fick du stegring på ÄL-testen (om du gjorde några dvs)? Hur lång lutealfas brukar du ha?
    ja jag gjorde ju inte, annars har jag använt  Äl monitorn varje månad men inte denna??!! Klantigt..

Ingen mens ännu, inte ens några känningar på den, måndag är det 1vecka sen.

Har alltid 26dagar lång cykel, men nu ??!! super knepigt,
    min läkare ska ringa i veckan ska då fråga om ja kan komma in på vul om ej mensen kommit då. 
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-25 16:35:34 följande:
    En fråga, om man får mens ca två veckor efter positivt ÄL-test, menas det då att ett ägg har släppt? Jag har nämligen alltid fått min mens 13 dagar efter positivt ÄL test men kanske säger det ingenting?

Då borde du haft ägglossning ja! Mensen kommer ju för att rensa ut gamla slemhinnan då det inte tagit sig, för att kroppen ska starta om med ett nytt försök nästa cykel! Jag har inga egna ägglossningar och inga egna menser heller.

Man kan däremot ha mens utan att något ägg lossnar, men det är mer ovanligt än vanligt.

• Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-25 19:47:19 följande:
    Men jag var och lämade prover som visade att jag hade haft en fin äl, kan blodproven visa att jag haft fin äl fast äggen inte släpper ?

Jag tror att blodproven är ganska så pålitliga, men däremot undrar jag vad det är dom proverna egentligen mäter? För om det är hormon mängden (precis som äl testerna) så blir jag lite fundersam.

• FruZäll
    Mumman skrev 2011-06-25 21:57:14 följande:

Då borde du haft ägglossning ja! Mensen kommer ju för att rensa ut gamla slemhinnan då det inte tagit sig, för att kroppen ska starta om med ett nytt försök nästa cykel! Jag har inga egna ägglossningar och inga egna menser heller.

Man kan däremot ha mens utan att något ägg lossnar, men det är mer ovanligt än vanligt.

jo jag vet.

men jag har ingen ÄL jag heller, därför jag äter pergo..
    Men enligt blodproverna så hade jag ingen ÄL denna månaden heller, så jävla surt att mensen helt plötsligt uteblir, vill bara den ska sätta igång nu så jag kan påbörja min andra kur 
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-06-25 21:59:02 följande:

Jag tror att blodproven är ganska så pålitliga, men däremot undrar jag vad det är dom proverna egentligen mäter? För om det är hormon mängden (precis som äl testerna) så blir jag lite fundersam.

Ja precis :( Jag vet inte om jag ska försöka denna månad också och sen nästa månad när jag ska gå på kur 4 och sista kuren han skrev ut kanske jag kunde blivit undersökt :)
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)