J Palm skrev 2011-06-28 14:02:28 följande:
Blev inget denna gång heller. Min gynn läkare tyckte att jag skulle ringa imorgon för att skriva upp mig och min partner på vänte listan för utredning. ca 3månader brukar det vara före man får komma på informationssamtalet. Kunde hon inte satt upp mig på den listan för tre månader sedan när jag började med pergotime och sedan bara strykigt mig från den om det tog sig!? mycket omständigt system må jag säga. Jag som redan väntat i två år på att min partner ska våga ta detta steg. Vi ska ev. flytta till hösten. Kan man skriva upp sig på två väntelistor utifall att? är också lite nervös för de frågor som kan tänkas ställas under utredningen. Jag studerar och min pojkvänn är bara timmanstäld. förra året bode jag på annan ort pga utbildningen. Kommer de att vägra oss hjälp nu?
Gud vad tråkigt! Förstår din frustration över att behöva vänta i onödan i tre månader för ett jäkla informationssamtal, men med lite "jäklar anamma" så går det säkert att snabba på den processen.
Har ni påbörjat någon slags "utredning" (antar att ni har det eftersom ni fått pergotime utskrivet)? Vad har de kontrollerat på dig? Har de kontrollerat något på din partner redan?
Kolla om det inte finns någon privat gynekolog som har kortare väntetid än 3 månader, jag antar att man inte behöver gå genom landstinget för själva utredningen?
Klart att du kan skriva upp dig på två listor. Ring orten dit du kanske skall flytta och förklara hur det ligger till, att ni kommer att flytta dit och därför skulle ni vilja bli satta på väntelistan där (du behöver ju inte meddela att flytten är eventuell och inte “spikad”).
Om din kille inte är kollad så tror jag det första ni bör göra är att kontrollera hans sperma och det kan man göra rätt så enkelt. Inte heller detta kräver att någon utredning startas såvitt jag vet. Så detta kan ni ju kontrollera redan innan den "officiella" utredningen startar.