• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • JhjärtaK
    KajsaKavat82 skrev 2011-06-23 03:29:59 följande:
    alltid fått stegring mellan dag 18-21. blir ofta så med pergo.. lite fördröjd inte ovanligt.. har denna måpnad stark äl och dessutom stegring på stickorna. köpte många denna gång så jag inte behövde käna mig begränsad av 7 då det är för lite för någon med PCO i min mening.
    Nej ett sjupack hade inte räckt långt för mig kan jag säga, köpte 53-pack senast från testlagret tror jag Nu testar jag både på morgonen och kvällen. Även om jag vet att man inte "ska" testa med morgonurin men jag gjorde det senaste gången jag fick stegring och trots att det var morgonurin så blev strecket kanske 70% av vad det skulle vara och sen på kvällen hade jag full stegring. Så jag tar testerna på morgonen mest för att inte behöva gå hela dagen på jobbet och hoppas att det är full stegring när jag kommer hem. På detta sättet får jag en indikation om vad som väntar på kvällstestet.

Tyvärr ingen stegring fortfarande, bara svaga svaga teststreck men som du, och flera andra, skriver så verkar det vara "normalt" att ÄL inte kommer på dag 14 med pergo utan lite senare.
  • lojzans

Hur är det med VUL för er del?
    Mina två tidigare Pergokurer har jag kollat tillväxt med VUL, nu tyckte dr att det inte skulle behövas iom att jag bara fått tillväxt på ett ägg båda gångerna. Jag tycker det känns rimligt och skönt att slippa åka in så ofta men det gnager iaf lite om att tänk om det blir flera... sexlingar vore ju en hit... Men plussar jag så ska jag ha tidigt VUL för att kolla!

• lojzans
    JhjärtaK skrev 2011-06-22 21:25:03 följande:
    Vad tog de för prover för att se om du haft ÄL? Jag försökte få tid för ett blodprov sju dagar efter stegring på mina ÄL-test men min gyn sa att det inte gick att säga riktigt om man haft ÄL, eller om ägget varit av bra kvalitet men detta verkar ju inte vara riktigt sant eftersom så många här har tagit prov för att se om ÄL har skett.
    Jag har inte heller hört något om att ta nåt sånt prov, det har aldrig nämnts överhuvudtaget av min fert dr. Låter märkligt att kunna konstatera ÄL genom blodprov, är det inte bara LH eller nåt man mäter då? (för i blodet kan man ju bara mäta nivåer av ämnen..) hmm
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-22 21:25:03 följande:
    Vad tog de för prover för att se om du haft ÄL? Jag försökte få tid för ett blodprov sju dagar efter stegring på mina ÄL-test men min gyn sa att det inte gick att säga riktigt om man haft ÄL, eller om ägget varit av bra kvalitet men detta verkar ju inte vara riktigt sant eftersom så många här har tagit prov för att se om ÄL har skett.

min gyn litar inte heller på sådana blodprov så hon rådde mig till att inte göra något sådant = fick aldrig någon remiss till det för att göra ett sånt.

Alla gyn gör olika och det går inte att säga till 100% någonting som det verkar, endast om man blir gravid haha :)

• Mumman
    lojzans skrev 2011-06-22 08:40:56 följande:
    Har varit öm i magen ett par dagar. Är på dag 18 och fick positivt ÄL test, känns ju fantastiskt bara det! Blir en mysig midsommar:)
    Grattis! :) Fick också det på dag 18! verkar vara vanligt med lite senare äl med pergo
  • JhjärtaK
    lojzans skrev 2011-06-23 10:07:44 följande:
    Hur är det med VUL för er del?
    Mina två tidigare Pergokurer har jag kollat tillväxt med VUL, nu tyckte dr att det inte skulle behövas iom att jag bara fått tillväxt på ett ägg båda gångerna. Jag tycker det känns rimligt och skönt att slippa åka in så ofta men det gnager iaf lite om att tänk om det blir flera... sexlingar vore ju en hit... Men plussar jag så ska jag ha tidigt VUL för att kolla!
    Jag har inte gjort VUL, har ätit en pergokur och det var aldrig på tal att jag skulle göra VUL heller. Känner inte heller att sexlingar vore en hit direkt men å andra sidan så verkar det ju vara fler som inte blir stimulerade alls.

Vet någon om man kan abortera några foster om det skulle visa sig att man har sex stycken där inne på ett tidigt VUL i vecka 8-9? (usch, inte kul att fråga om abort men hoppas att någon vet där ute)
  • JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-06-23 10:17:30 följande:

min gyn litar inte heller på sådana blodprov så hon rådde mig till att inte göra något sådant = fick aldrig någon remiss till det för att göra ett sånt.

Alla gyn gör olika och det går inte att säga till 100% någonting som det verkar, endast om man blir gravid haha :)

Min gyn sa något liknande, att det inte egentligen skulle säga något för "jag blev ju inte gravid bara för att det var högt eller lågt", enligt honom så sa ett sådant blodprov ungefär lika mycket som ÄL-stickor och det kör jag ju med. Skönt att höra att fler gynekologer tycker samma sak, kände mig lite "ensam" där ett tag
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-23 13:08:37 följande:
    Min gyn sa något liknande, att det inte egentligen skulle säga något för "jag blev ju inte gravid bara för att det var högt eller lågt", enligt honom så sa ett sådant blodprov ungefär lika mycket som ÄL-stickor och det kör jag ju med. Skönt att höra att fler gynekologer tycker samma sak, kände mig lite "ensam" där ett tag
    haha, ja man gör ju det :) tror bara att det är ens egna gyn som kommer med vissa påståenden, speciellt när man hör om motsatsen här på familjeliv. Äl stickor räcker långt. Och sen blir man antingen gravid eller får mens om äl har inträffat. Vilket man ju får veta 2 veckor senare i vilket fall som helst :)
  • FruZäll

Nu är mensen 4 dagar försenad.. suck.. 

• JhjärtaK
    FruZäll skrev 2011-06-24 03:56:25 följande:
    Nu är mensen 4 dagar försenad.. suck.. 
    Jobbigt! När fick du stegring på ÄL-testen (om du gjorde några dvs)? Hur lång lutealfas brukar du ha?
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)