Mealla skrev 2011-11-09 17:08:27 följande:
Intressant att lasa era erfarenheter.
Jag bor i USA strax utanfor NYC och har 3 barn.
Aldste borjade kindergarten (part of public school dar vi bor) och trivs jattebra. Han ar 5. Tidigare har han gatt privat preschool halvdagar. Min dotter som ar 3 gar i preschool, och sa har jag en liten kille pa 18 man. Jag har alltsa varit hemma med barn de senaste 5.5 aren. Jag skickar med lunch till sonen varje dag, dottern far snack i form av frukt eller gronsaker. (Ibland ett treat som isglass da nagon fyller ar).
Modravarden ar fantastiskt bra (eller har gar du ju till din egna OB/GYN som ar den som forloser dig) , jag har bara positiva upplevelser. Jag har inte fott nagot barn i Sverige sa jag kan inte jamfora, men den storsta skillnaden verkar vara att man har garna kollar saker en gang for mycket (som ibland kan leda till onodig stress, utder mottot, better safe than sorry) och att man blir pampered pa ett helt annat satt efter forlossningen (i form av, painkillers, kylpack att ha i trosorna for att fa ner svullnaden, sma dusch och sprayflaskor sa att man ska slippa torka sig nar man gar pa toaletten, mjuka wipes med hazelwitch att laka irriterade omraden) etc man. I Sverige har jag lite fatt intrycket att, suck it up, kvinnor har fott barn i artusenden och det SKA gora ont
Ingen foraldrapenning eller ledighet att tala om, antingen borjar du jobba igen efter 12v eller sa stannar du hemma. Det finns dock en del pappor som ar hemmapappor aven fast det till majoriteten ar kvinnor som stannar hemma.
Generellt satt sa ar amerikanska man relativt bra pa att vara med sina barn, de byter blojor, matar, nattar barnen och leker med dem i parken / andra aktiviteter. Det ar valdigt barnvanligt har med fina lekplatser, bra service pa restauranger etc med barn.
Jag bor också i USA och håller med!
Jag känner till en del mammor som varit hemma med sina barn längre än i 12 veckor och sedan gått tillbaka till samma jobb. På en del jobb, oftast sådana med bättre lön och där det behövs ganska lång utbildning, så kan man i vissa fall förhandla sig till lite längre föräldraledighet. En av makens fd kollegor (advokat) var t ex hemma i ett halvår och gick sedan tillbaka till jobbet. Fast för de flesta så blir det att återgå till jobbet efter 12 veckor. Jag har en väninna som väntar barn och hon kommer att jobba fram tills hon ska föda så att hon kan utnyttja sina 12 veckor maximalt med bebisen.