• Zebre

Utlandsföräldrar diskuterar

Hej all familjelivare!
    Startar pa förfragan en liten trad om hur det är att vara gravid, föda barn och vara förälder i ett annat land.
    (Kanske finns det redan manga tradar om detta, men jag har inte hittat nagon nystartad.)
    Jag blir ibland förvanad över vilka skillnader det faktiskt verkar finnas i uppföljningen av graviditeter, pa förlossningen, pa förskolan, i och med föräldraledighet osv.

Fraga gärna om ni undrar nagot eller kom med egna erfarenheter fran andra länder!

Jag bor i Frankrike, har en dotter pa 2 ar och är gravid i vecka 37.

• Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar
  • Mealla

Intressant att lasa era erfarenheter. 

Jag bor i USA strax utanfor NYC och har 3 barn.
    Aldste borjade kindergarten (part of public school dar vi bor) och trivs jattebra. Han ar 5. Tidigare har han gatt privat preschool halvdagar. Min dotter som ar 3 gar i preschool, och sa har jag en liten kille pa 18 man. Jag har alltsa varit hemma med barn de senaste 5.5 aren. Jag skickar med lunch till sonen varje dag, dottern far snack i form av frukt eller gronsaker. (Ibland ett treat som isglass da nagon fyller ar). 

Modravarden ar fantastiskt bra (eller har gar du ju till din egna OB/GYN som ar den som forloser dig) , jag har bara positiva upplevelser. Jag har inte fott nagot barn i Sverige sa jag kan inte jamfora, men den storsta skillnaden verkar vara att man har garna kollar saker en gang for mycket  (som ibland kan leda till onodig stress, utder mottot, better safe than sorry) och att man blir pampered pa ett helt annat satt efter forlossningen (i form av, painkillers, kylpack att ha i trosorna for att fa ner svullnaden, sma dusch och sprayflaskor sa att man ska slippa torka sig nar man gar pa toaletten, mjuka wipes med hazelwitch att laka irriterade omraden) etc man. I Sverige har jag lite fatt intrycket att, suck it up, kvinnor har fott barn i artusenden och det SKA gora ont

Ingen foraldrapenning eller ledighet att tala om, antingen borjar du jobba igen efter 12v eller sa stannar du hemma. Det finns dock en del pappor som ar hemmapappor aven fast det till majoriteten ar kvinnor som stannar hemma. 

Generellt satt sa ar amerikanska man relativt bra pa att vara med sina barn, de byter blojor, matar, nattar barnen och leker med dem i parken / andra aktiviteter. Det ar valdigt barnvanligt har med fina lekplatser, bra service pa restauranger etc med barn.  

• evaoregon
    Mealla skrev 2011-11-09 17:08:27 följande:
    Intressant att lasa era erfarenheter. 

Jag bor i USA strax utanfor NYC och har 3 barn.
    Aldste borjade kindergarten (part of public school dar vi bor) och trivs jattebra. Han ar 5. Tidigare har han gatt privat preschool halvdagar. Min dotter som ar 3 gar i preschool, och sa har jag en liten kille pa 18 man. Jag har alltsa varit hemma med barn de senaste 5.5 aren. Jag skickar med lunch till sonen varje dag, dottern far snack i form av frukt eller gronsaker. (Ibland ett treat som isglass da nagon fyller ar). 

Modravarden ar fantastiskt bra (eller har gar du ju till din egna OB/GYN som ar den som forloser dig) , jag har bara positiva upplevelser. Jag har inte fott nagot barn i Sverige sa jag kan inte jamfora, men den storsta skillnaden verkar vara att man har garna kollar saker en gang for mycket  (som ibland kan leda till onodig stress, utder mottot, better safe than sorry) och att man blir pampered pa ett helt annat satt efter forlossningen (i form av, painkillers, kylpack att ha i trosorna for att fa ner svullnaden, sma dusch och sprayflaskor sa att man ska slippa torka sig nar man gar pa toaletten, mjuka wipes med hazelwitch att laka irriterade omraden) etc man. I Sverige har jag lite fatt intrycket att, suck it up, kvinnor har fott barn i artusenden och det SKA gora ont

Ingen foraldrapenning eller ledighet att tala om, antingen borjar du jobba igen efter 12v eller sa stannar du hemma. Det finns dock en del pappor som ar hemmapappor aven fast det till majoriteten ar kvinnor som stannar hemma. 

Generellt satt sa ar amerikanska man relativt bra pa att vara med sina barn, de byter blojor, matar, nattar barnen och leker med dem i parken / andra aktiviteter. Det ar valdigt barnvanligt har med fina lekplatser, bra service pa restauranger etc med barn.  
    Jag bor också i USA och håller med!  Glad 

Jag känner till en del mammor som varit hemma med sina barn längre än i 12 veckor och sedan gått tillbaka till samma jobb.  På en del jobb, oftast sådana med bättre lön och där det behövs ganska lång utbildning, så kan man i vissa fall förhandla sig till lite längre föräldraledighet.  En av makens fd kollegor (advokat) var t ex hemma i ett halvår och gick sedan tillbaka till jobbet.  Fast för de flesta så blir det att återgå till jobbet efter 12 veckor.  Jag har en väninna som väntar barn och hon kommer att jobba fram tills hon ska föda så att hon kan utnyttja sina 12 veckor maximalt med bebisen.
  • emmisss

Skrev tidigare i tråden om att vi eventuellt skulle flytta till Dubai! Det är inte eventuellt längre!! Vi flyttar i januari!!!! 2 år som det ser ut nu!

• Zebre
    emmisss skrev 2011-11-13 17:43:37 följande:
    Skrev tidigare i tråden om att vi eventuellt skulle flytta till Dubai! Det är inte eventuellt längre!! Vi flyttar i januari!!!! 2 år som det ser ut nu!
    Vilket äventyr! Da har du inte mycket tid att förbereda dig, men det gar säkert bra! Har du varit i Dubai förut eller är det första gangen?
  • emmisss

Nej inte mycket tid, men det drog ut på pga massa processer i företaget som min man jobbar på! Men idag har vi tackat ja till kontraktet! Så nu är de till att hyra ut huset och rensa och slänga massa saker! Nej aldrig varit i Dubai innan!

• förvirrande

Jag bör i Danmark sedan 3 år. JAG har fått föräldrapenning i två omgångar, eller barselsdagpeng som detockså kallas. Då JAG hade jobbat heltid så fick JAG JAG drygt 15000 i månaden. Påminner väl om det man får i Sverige tror JAG.

• mia567

Jag bor i Österrike med min österikiska sambo och våra två barn, E som är 2,5 år (blir 3 i mars) och M som är 14 månader.

E är född  i Sverige och vi flyttade till Österrike när hon var knappt en månad. M är född här.

Jag tycker Sverige och Österrike är lika på många sätt men det finns såklart olikheter också. Jag upplevde både mödravåren och även kontrollerna för bebisen/barnet som mer medicinska här edan man i Sverige fokuserar mer på känslor och hur man själv upplever hur man mår.

Mödravård
    Här går man till gynekolog, man kan välja både helt privat och "föräkringsansluten" läkare. Vi valde försäkringsansluten och då får man ultraljud v. 12, 20 och 32 , blodprover, glukosbelastningstest, ctg vid varje besök från v. 35 och sen ca 10 besök (eller fler om det behövs) hos läkaren under graviditeten. Dom flesta väljer till fler ultraljud för en billig peng.

När det är dags att föda kan man göra det på statligt sjukhus (kostar inget), privat sjukus (betalar själv), hemmafödsel med barnmorska eller födslohus (då bor ofta en barnmorska i samma hus och har en del där dom tar emot födande kvinnor, blir alltså ungefär som hemmaförlossning). Kejsarsnitt är vanligare på dom privata sjukhusen. Jag födde på vanliga sjukhuset och valde något som kallas "ambulante geburt" vilket innebär att man åker hem 6-24 timmar efter födseln och så kommer en  barnmorska hem varje dag i ungefär en vecka och kontrollerar hus bebis och mamman mår. Annars är det vanligt att man stannar ungefär 5 dagar på sjukhuset.

För barnets kontroller går man sen tlll barnläkare som kontroller utvecklingen.

Man får inte jobba 8 v innan förlossningen och 8 v efter. Man är hemma med full lön innan (har tom för mig att man får mer än 100% av lönen). Just dom här veckorna efter är dom noga med att man ska ta det lugnt, helst ligga ner största delen av tiden.

För föräldrapenningen finns några olika alternativ, man får samma slutsumma men kan sprida ut den över oliak lång tid. Vi har valt 15+3 månader vilket innebär att vi får ca 800 euro/månad, man kan fördela dom lite som man vill mellan föräldrara men den ena måste ta 3 månader som minst. Det finns även ett alternativ med 12+2 månader och då får man 80% av sin lön. Sen får man barnbidrag till "barnet" är 26 år(!!!), ca 200 euro/månad.

Dagis och skola skriver jag mer om en annan dag, nu är det dags att väcka lillasyster för att gå och hämta storasyster på dagis

• änglavinge

Hej alla! Jag hoppar in i denna tråden, ska bli väldigt intressant att läsa igenom allt vad ni har skrivit än så länge :)

Själv bor jag med min man och våra två barn (3 och 5) i Kina. Första året bodde vi på 'landsbygden' och barnen gick på kinesisk skola, men i somras flyttade vi till Beijing och barnen går nu på Svenska Skolan här istället.

Återkommer när jag fått tid att läsa igenom tråden!

• Kina79
    änglavinge skrev 2011-12-06 16:43:19 följande:
    Hej alla! Jag hoppar in i denna tråden, ska bli väldigt intressant att läsa igenom allt vad ni har skrivit än så länge :)

Själv bor jag med min man och våra två barn (3 och 5) i Kina. Första året bodde vi på 'landsbygden' och barnen gick på kinesisk skola, men i somras flyttade vi till Beijing och barnen går nu på Svenska Skolan här istället.

Återkommer när jag fått tid att läsa igenom tråden!
    Roligt med nån mer i Kina
    Vi bor i Shenzhen sedan i oktober.
    Barnen går i amerikansk internationell skola.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • gbg1977

Har en kamrat som precis kommit hem från Dubai med sina två små barn (i och för sig bara på semester) och hon rekommenderade det starkt. Hon kan nog tänka sig att bo där.

Själv bor  jag och familjensedan tre månader tillbaka i Moskvas utkant pga maken arbete. Sonen som är tre går på pre-nursery och stormtrivs, är där tre timmar varje förmiddag. Han har redan börjat prata lite engelska och det är fantastiskt kul att se hur snabbt barn plockar upp andra språk.

Här har man inte riktigt tänkt hela vägen angående trottoarer och vägar. Kanterna är två dm höga så det gäller att ha en bra vagn (har en dotter också på snart 7 månader).

Bussen har jag inte kommit till än riktigt, men ryssarna i moskva kör som biltjuvar så man får verkligen passa sig när man är ute och åker.

• Kina79
    gbg1977 skrev 2011-12-08 06:53:30 följande:
    .

Här har man inte riktigt tänkt hela vägen angående trottoarer och vägar. Kanterna är två dm höga så det gäller att ha en bra vagn (har en dotter också på snart 7 månader).

Bussen har jag inte kommit till än riktigt, men ryssarna i moskva kör som biltjuvar så man får verkligen passa sig när man är ute och åker.
    Känner igen det där
    I Kina är det inte direkt barnvagnsvänligt för att uttrycka det milt!
    Jag bär mkt i sele, köpte en pognae för nån månad sen, innan hade jag en Ergo Baby - kopia.

Min yngsta är 19 månader och det går jättebra att bära henne, på ryggen kan jag bära henne långa stunder.

• Dubai baby
    emmisss skrev 2011-11-13 17:43:37 följande:
    Jag bor i Dubai med min man och var 2-ariga dotter sedan 4 ar och vi stortrivs har! Min dotter ar fodd har, hade en jattebra svensk OB/GYN och fodde pa privat sjukhus som "alla andra" har. Hade en valdigt positiv upplevelse och Dubai ar fantastiskt for barn. Ok, lite varmt pa sommaren (uppemot 48 grader...) men finns valdigt mycket att gora inomhus.

Vi bodde en svang i Jordanien under min dotters 1a ar (flyttade dit nar hon var 6 veckor) och det var en upplevelse, men vi saknade Dubai och flyttade tillbaka efter 18 manader. Om du har nagra fragor om livet har sa svarar jag garna.

Manga skandinaviska mammor ses pa mamma/barn gruppen pa svensk/norska sjomanskyrkan men det finns manga andra mamma/barn grupper for expats, man maste ju inte bara umgas med svenskar... Jag jobbar 30 tim/vecdka och var dotter gar pa dagis. Det ar dyrt men haller hog standard och hon lar sig otroligt mycket redan som 1 1/2-2-aring. Har redan sokt 2 skolor, hon kommer borja hosten 2013 nar hon precis ska fylla 4 och manga skolor ar redan fulla trots att det ar 2 ar kvar, sa vanta inte for lange med ansokningar om det kommer vara aktuellt for er.

Lycka till, och valkommen!
  • emmisss

Dubai baby: hej! Vad kul att du skrev! Jag får skriva lite mera sedan, är på jobbet just nu och kan inte sitta här och skriva!!:)

• miaik

Jag är ingen utlandsmamma men tycker att det är superspännande att läsa om hur det är!

• kjf0609

Jag har bott i USA i over 8 ar och har tva killar pa 5 och 2. Barnen ar fodda har och jag fick jattebra modravard med bada tva. Med aldste sonen gick jag till en barnmorska (egentligen 3 olika) som var helt otrolig. Fick 4 UL totalt med honom - rutin vid 18v, 28v for tidiga varkar (falsk alarm), 32v da barnmorskan tyckte jag hade daligt med fostervatten och ett overgangsUL vid 41v. Med andra sonen gick jag till en klinik for forsakringslosa. Kostnaden man far sta for sjalv beror pa inkomst. Min man och jag fick 75% rabatt. Inte illa och varden var minst lika bra som hos barnmorskan. i USA ar det "defensive medicine" som galler, precis som nagon sa tidigare. De kollar allt minst en gang.

Man far som sagt var inte barnbidrag har, men val avdrag pa skatten och storre skatteaterbaringar. Beroende pa vad man tjanar kan man fa tillbaks upp till $1000/barn nar man deklarerar. Vi far tillbaks MER fran amerikanska staten an vad vi betalar in. 

Dar jag bor ar amning helt naturligt och de allra flesta mammor provar iaf. Jag har ammat offentligt utan att folk hojt pa ogona. Aven om alla kanske inte haller pa i ett ar (fast det gor val inte alla svenska mammor heller) sa ar alla jag kanner positivt installda till amning. 

Far erkanna att mina barn inte ar sarskilt bra pa att prata svenska. 5-aringen kan bara enstaka ord. 2-aringen daremot forsoker jag prata sa mycket jag kan med. Engelska har nastan blivit mitt modersmal och jag pratar det hellre an svenska. Men efersom vi ska flytta tillbaks till Sverige nasta ar maste jag verkligen ta tag i detta och prata svenska som bara den!

• emmisss

Om några veckor bär det av till Dubai!!! Mannen flyttar redan på lördag!!!!

• Kina79
    emmisss skrev 2012-01-09 14:08:10 följande:
    Om några veckor bär det av till Dubai!!! Mannen flyttar redan på lördag!!!!
    Spännande!!
    Du f år skriva sen och berätta hur allt går  
Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar