• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • 81linneaa

Grattis juliette!! Låter ju som bästa möjligaste utgångsläge! och tack för svaren på mina frågor med!

Man orkar det man måste
  • Avalie

Hej tjejer, få man vara med här?

Har själv gjort 4 IVf, fick många fina ägg, flera blaston har gjort 3 FET.
    Gravid endast 1 gång men slutade i missfall v6.

Nu är vi inne på Embryoadoption, äggdonation har jag också funderat på men kom fram till att det är alldeles för dyrt, och vi har inte pengar över för att chansa. Så denna vägen känns helt klart säkrast.
    Jag har tagit kontakt med Penny på Serum Lab i Athen, har hört mkt gott om henne och hennes team.

Jag kommer förmodligen göra ett försök i Maj-Juni, ska bli kul att följas åt :) 

• Juliette F
    Avalie skrev 2012-03-30 23:20:06 följande:

Nu är vi inne på Embryoadoption, äggdonation har jag också funderat på men kom fram till att det är alldeles för dyrt, och vi har inte pengar över för att chansa. Så denna vägen känns helt klart säkrast.
    Jag har tagit kontakt med Penny på Serum Lab i Athen, har hört mkt gott om henne och hennes team.

Välkommen hit Avalie! Ju fler vi är, desto bättre! Dags att skapa en tråd "vi som gör embryoadoption", för vi blir allt fler, av många olika skäl. Många av oss har redan testat både IVF och ÄD och det har inte funkat av olika anledningar, och då är ju embryoadoption ett bra och "prisvärt" alternativ - om man nu kan mäta chansen till barn i pengarObestämd. Men faktum kvarstår att ÄD gör ett rejält hål i ekonomin, och behöver man dessutom flera försök....alla har inte råd! I vårt fall så är jag i dagsläget för gammal för IVF (har gjort ett försök 2010) och min mans spermier är för dåliga även för ÄD (ett försök 2011). Så det återstår bara EA, och vi är jätteglada att den möjligheten finns!

Fick mail från koordinatorn idag att de har hittat lämpliga donatorer till oss! De har matchat allt - längd, vikt, ögonfärg, hårfärg, utbildning etc till punkt och pricka för båda donatorerna  - ja till och med lockigt hår har de lyckats matcha. Är helt imponerad :). Så vi har tackat ja till donatorerna och nu blir det till att boka in sig på kliniken i slutet av maj för EA. Sååå spännande...  
  • Avalie

Juliette: ÅÅÅÅÅÅh så spännande, det låter ju för bra för att vara sant!
    Håller tummar och tår för att allt ska gå vägen...

Jag skrev precis till Serum i Athen och kollade med dem till vilken grad de kan matcha, själv är vi glada de kan matcha en av oss, men kanske ska kika där ni gör det.
    Konstigt nog så vill man ju ändå att barnet ska vara likt en lite i alla fall... Man bär ju barnet och föder det, detta är ändå ngt så pass nytt och ingen vet hur man kommer att känna och reagera i framtiden... Jag tror definitivt att man kommer älska barnet oavsett men jag tror att det är sunt att bolla med all dessa frågor. Bara lite funderingar..... 

• Angels
    Juliette F skrev 2012-03-31 14:17:18 följande:
    Välkommen hit Avalie! Ju fler vi är, desto bättre! Dags att skapa en tråd "vi som gör embryoadoption", för vi blir allt fler, av många olika skäl. Många av oss har redan testat både IVF och ÄD och det har inte funkat av olika anledningar, och då är ju embryoadoption ett bra och "prisvärt" alternativ - om man nu kan mäta chansen till barn i pengarObestämd. Men faktum kvarstår att ÄD gör ett rejält hål i ekonomin, och behöver man dessutom flera försök....alla har inte råd! I vårt fall så är jag i dagsläget för gammal för IVF (har gjort ett försök 2010) och min mans spermier är för dåliga även för ÄD (ett försök 2011). Så det återstår bara EA, och vi är jätteglada att den möjligheten finns!

Fick mail från koordinatorn idag att de har hittat lämpliga donatorer till oss! De har matchat allt - längd, vikt, ögonfärg, hårfärg, utbildning etc till punkt och pricka för båda donatorerna  - ja till och med lockigt hår har de lyckats matcha. Är helt imponerad :). Så vi har tackat ja till donatorerna och nu blir det till att boka in sig på kliniken i slutet av maj för EA. Sååå spännande...  
    Grattis, vad roligt att höra! Vi måste åka och fixa fram blodtyp och rh-status för sambon innan vi kan få en matchning. Vad jag kan se kommer blodbussen till centrum på måndag så ska försöka få sambon att gå dit då och ge lite blod, så vi får fram en blodgruppering.

Grattis också till att alla dina värden såg bra ut. Nu är det bara att tuta och köra.
    Avalie skrev 2012-03-30 23:20:06 följande:

Välkommen hit, klart du får vara med! Du får gärna berätta om Athen, vilket bemötande du får, priser, tillvägagångssätt mm då all sån info är mycket intressant för oss som är inne i svängen så att säga. Hoppas du vill hänga med oss och fortsätta skriva här om er resa mot en liten och att vi får dela den med dig!
  • Avalie

Angels: I Athen finns det två olika alternativ, båda alternativen garanterar dig 3 första klass Blastocyster.

Alt 1: är frysta, dessa är ej överblivna embryon från ngt par utan då de även utför äggdonationer, så arbetar de alltid med backupdonatorer som stimuleras samtidigt som huvud donatorn, för det mesta går det bra, och bck upen behövs då inte men plockas på äggen ändå, dessa befruktas med donator spermier odlas till blaston och fryses sedan ner.
    Tinas sedan upp och sätts in i mottagar paret. Chans att lyckas är 30 % per cykel
    Kostnad är 2000 Euro.

Alt 2: Är praktiskt taget samma som ovan, men i stället för att frysa ner dem så sätts de in direkt i mottagaren. 
    Kostnad 3000 Euro. % här framkom ej, men jag förmodar att den är lite högre än med frysta.

Finns praktisk taget ingen väntetid utan man kan börja med detsamma, finns även möjlighet att göra FET/ET i naturlig cykel. 

Det jag blir lite fundersam över är att för inte så länge sen så fanns det en studie att tinade blaston var mer livsdugliga än andra, då de bl a  klarat sig till dag 5 samt frysts samt tinats upp och överlevt. Hade för mig att de hade högre chans till graviditet. Men enligt dessa kliniker så är det ju inte så... 

Klistrar in länken till deras sida om ngn är intresserad att titta närmare på dem.
     http://www.serum-ivf.com/treatment/embryoadoption/frozenembryo.html#

• Angels

Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Avalie: Jag svarade på ditt inlägg, fast kopierade in det i den nya tråden.

• Juliette F
    Avalie skrev 2012-03-31 15:34:42 följande:
    Juliette: ÅÅÅÅÅÅh så spännande, det låter ju för bra för att vara sant!
    Håller tummar och tår för att allt ska gå vägen...

Jag skrev precis till Serum i Athen och kollade med dem till vilken grad de kan matcha, själv är vi glada de kan matcha en av oss, men kanske ska kika där ni gör det.
    Konstigt nog så vill man ju ändå att barnet ska vara likt en lite i alla fall... Man bär ju barnet och föder det, detta är ändå ngt så pass nytt och ingen vet hur man kommer att känna och reagera i framtiden... Jag tror definitivt att man kommer älska barnet oavsett men jag tror att det är sunt att bolla med all dessa frågor. Bara lite funderingar..... 

Tack Avalie! Vi hoppas också.. Solig

Hoppas det går bra i Athen och lycka till där!!  Visst vill man att barnet ska vara likt en - men för min del spelar det egentligen ingen roll, det är bara för att barnet inte ska känna sig annorlunda eller konstigt som jag tycker det är bra att man matchar så mycket det går. Vid en vanlig adoption så sker ju ingen matchning alls, men med EA  så är det ju inte säkert att man berättar för precis alla att barnet kommit till genom EA. Vid vanlig adoption så är det ju en helt annan situation. Men jag tror man älskar barnet precis lika mycket, vare sig det liknar en eller inte - eller har adopterats från ett annat land. Det blir ju ens EGET barn trots allt Hjärta.
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-03-31 17:20:46 följande:
    Grattis, vad roligt att höra! Vi måste åka och fixa fram blodtyp och rh-status för sambon innan vi kan få en matchning. Vad jag kan se kommer blodbussen till centrum på måndag så ska försöka få sambon att gå dit då och ge lite blod, så vi får fram en blodgruppering.

Grattis också till att alla dina värden såg bra ut. Nu är det bara att tuta och köra.  

Tack Angels - och lycka till med blodgruppering!
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-03-31 19:49:49 följande:

Avalie: Jag svarade på ditt inlägg, fast kopierade in det i den nya tråden.
    Hoppar över till den nya tråden, men ville bara svara på de senaste inläggen!Skrattande
  • Angels
    Juliette F skrev 2012-03-31 20:48:24 följande:
    Tack Avalie! Vi hoppas också.. Solig

Hoppas det går bra i Athen och lycka till där!!  Visst vill man att barnet ska vara likt en - men för min del spelar det egentligen ingen roll, det är bara för att barnet inte ska känna sig annorlunda eller konstigt som jag tycker det är bra att man matchar så mycket det går. Vid en vanlig adoption så sker ju ingen matchning alls, men med EA  så är det ju inte säkert att man berättar för precis alla att barnet kommit till genom EA. Vid vanlig adoption så är det ju en helt annan situation. Men jag tror man älskar barnet precis lika mycket, vare sig det liknar en eller inte - eller har adopterats från ett annat land. Det blir ju ens EGET barn trots allt Hjärta.
    Så sant så det du skriver Juliette! Är helt övertygad om att vi kommer älska ett "adopterat" barn lika mycket som ett genetiskt.
    Juliette F skrev 2012-03-31 20:49:40 följande:
    Tack Angels - och lycka till med blodgruppering!
    Tack!
  • Gaaaa

Den här tråden har ju varit tyst länge och flyttad men jag provar ändå

Hur går det för er??

• Veronica1

Hej!

Är tråden flyttad??? Väldigt intressant iaf, vi har pratat mycket om EA sista tiden & tror att det är dags nu Glad.

• Angels

Ja tråden används inte längre utan vi håller till i tråden "vi som gör/funderar på att göra embroadoption". Välkomna dit! Länk finns ovan i denna tråd.

• mian04

Bambi: Jo, jag tror att de tänkte att det skulle räcka med en äggstock och att det skulle underlätta för mig att bli gravid om de tog bort cystan. Problemet var bara att jag inte kunde försöka då eftersom jag blivit singel. Sedan träffade jag en kille, men det tog slut när jag skulle fylla 32. Nu sitter jag här och är 35 o nära klimakteriet.... Tror inte de visste det då att sådana här operationer kan leda till att man skyndar på klimakteriet. Och detta händer säkert inte alla, jag råkar väl bara ha haft den här oturen.

Jag pratade med en fertilitetsläkare om detta och han sa att medvetenheten har ökat på senare år för detta. han sa att även om det bara görs pyttesmå ingrepp på äggstockarna så försvinner ändå tusentals med viktiga ägganlag som man ju aldrig kan få tillbaka.

Jag hade ju så klart hoppas att den hela äggstocken skulle vara tillräcklig, det är den som svarar bäst när jag äter Pergo, så den verkar ju fortfarande leva. På den vänstra som är opererad, kom bara en liten äggblåsa. Nu är man ju nervös varje månad att det inte ska vara någon äggblåsa där, när man åker ner och gör inseminationer.

Tycker de är trevliga på CFC, men det känns som att allting går väldigt fort och man hinner inte prata så mycket med läkarna.

Hur är det att göra IVF där? Hur bokade du tid för det? Fick du då telefontid med en läkare? Hur har du fått medicin till det? Det verkar ju svårt att få svenska läkare att översätta recepten! : -) Är väntetiden lång eller får man komma direkt?

• moonstar88

Hej:)! Jag och min man är väldigt ny innom denna sektor och jag måste bara säga att denna tråd har hjälpt oss otroligt mycket i våra funderingar om embryoadoption/donation.

Vi ska göra ett fjärdel ivf försök efter sommaren men funderar starkt på att göra ed/ea efter det försöket (om det inte är så att ivf:et skulle fungera).

Vi har både problem med mina ägg och min mans sperma så detta låter som ett helt underbart allternativ för oss:).

• Juliette F
    moonstar88 skrev 2013-05-28 22:39:24 följande:
    Hej:)! Jag och min man är väldigt ny innom denna sektor och jag måste bara säga att denna tråd har hjälpt oss otroligt mycket i våra funderingar om embryoadoption/donation.
    Vi ska göra ett fjärdel ivf försök efter sommaren men funderar starkt på att göra ed/ea efter det försöket (om det inte är så att ivf:et skulle fungera).
    Vi har både problem med mina ägg och min mans sperma så detta låter som ett helt underbart allternativ för oss:).
    moonstar 88, har startat en ny tråd om embryodonation i Brno! Kolla in den -- kanske nåt för er?
  • moonstar88
    Juliette F skrev 2013-06-01 15:37:36 följande:
    moonstar 88, har startat en ny tråd om embryodonation i Brno! Kolla in den -- kanske nåt för er?

Åhh okej:), vad heter den tråden då? Skulle vara kul att läsa om:)!
Svar på tråden Kostnad embryodonation?