Crypt392 skrev 2016-08-13 13:29:31 följande:
Man blir fan inte förvånad när man läser i denna tråd alltså. Det känns som väldigt lite vårdpersonal är nöjda med sitt jobb och går omkring och beklagar sig hela tiden. Använder "stress" som ursäkt för ett dåligt jobb eller underbemanning som ursäkt för bristande kompetens.
Sanningen är den att de allra flesta jobben innehåller saker och ting som man inte tycker om att göra men som måste göras. Det är ett jävla tjat bland de människor jag känner som jobbar inom vården hur mycket de har att göra osv. Men tror inte de har en jävla aning om hur LITE stress de faktiskt har på sig.
I mitt fält (IT) så är varje dag en kamp mot klockan och är inte alls ovanligt att jag jobbar över en normal arbetsvecka på 40h. Det är vanligt att man får jobba långt över detta för att ens överhuvudtaget hinna klart med ett projekt till deadline. Men inte fan sitter mina kollegor eller jag själv och beklagar mig över hur jävla tråkigt allting är.
Finns det något mer värdefullt jobb än att hjälpa andra människor? Förstår att det inte alltid är rolig sysselsättning men du lär hitta ytterst få jobb där man slipper göra saker som är tråkiga.
Du är välkommen att göra en dag på avdelningen för att uppleva den "lilla stress" som varje dag läggs på våra sjuksköterskor runtom i landet.
Den "lilla stressen" att veta att man inte har tid att sitta med anhöriga vars mamma/pappa/syskon/osv. avlidit eftersom det fortfarande finns människor som lever och som behöver din tid bättre.
Den "lilla stressen" i att på en vecka ha en sammantagen lunch på en timme. Den "lilla stressen" i att stå bredvid chefen som svarar i telefonen och säger "X är sjuk, kan du köra dubbelpass idag?" när man vet att det inte ens är i närheten av en fråga, dubbelpass blir det oavsett om man kan eller inte. Den "lilla stressen" man känner när dagen inte ens har börjat och man vet att man ska vara kvar i 14 timmar till, hem och sova och sedan köra en
Den "lilla stressen" när Lisa, 67 helt plötsligt tappar blodtryck postoperativt och blir okontaktbar samtidigt som hon blir blek och kallsvettig och börjar andas 35 gånger per minut.
Den "lilla stressen" när du har 6 saker som
ska göras samtidigt, vårdplanering, antibiotika på två patienter, insulin på tre och dessutom koordinatorn som frågar om någon patient kan gå hem idag eftersom det är två multitrauma på väg. När dina nio patienter är gravt dementa och/eller kräver 3-4 personer för att komma upp ur sängen.
Jag är sjuksköterska och jag avskyr sjuksköterskor som hela tiden klagar på lönen, stressen, hur jobbigt jobbet är och så vidare. Jag älskar mitt jobb, med bra och dåliga sidor och jag hanterar stressen bra, jag går inte direkt till jobbet med ett leende klockan sex på morgonen men jag är definitivt inte ledsen.
Men du har inte en aning om vad du pratar om när du säger att sjuksköterskor har "lite stress", det är inte en verklighetsförankrad bild överhuvudtaget och det är tragiskt att se en vuxen människa som lever i en sådan vanföreställning.
Och nej, jag säger inte att ditt jobb inte är stressigt, för det är det säkerligen. Jag tänker inte ens, som vissa av mina kollegor gör, säga "men mitt jobb innebär liv och död, det är mer stressigt än ettor och nollor" eftersom jag inte har något intresse av att jämföra stressen, du valde ditt yrke och jag valde mitt. Men att säga att sjuksköterskor (och annan vårdpersonal) har "lite stress" tyder på en mycket dålig omvärldsuppfattning.