• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • Gumsegumsan
    nevermind skrev 2012-06-22 09:46:08 följande:
    Hur gör ni föräldrar när BÅDA jobbar heltid?

tar natten som den kommer. den som behöver sova får göra det (oftast jag)

samma sak med helgmorgnar, den som är mest morgontrött får sova (oftast maken)

brukar funka bra hos oss. 
  • Dr Mupp

Enkelt. Jag ammar, maken gör inte det. Så kan bebis somna om med bröstet så är det jag som kliver upp. Om bebis däremot inte somna om får maken ta honom.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Millicent
    Gumsegumsan skrev 2012-06-21 22:40:14 följande:
    här håller jag med!

visserligen har jag ett yrke där jag behöver vara ganska så alert, men för att klara en dag med en ett-åring som är högt och lågt och knappt sover middag så behöver man vara utvilad för att tålamodet ska klara det 

många gånger är mitt kontor rena semestern jämförelsevis. fikapauser, lunchraster och möjlighet till toalettbesök när och nästan hur länge man vill. något som inte alltid är möjligt hemma.    
    Exakt min upplevelse. Hellre ett pass på akutmottagningen efter en jobbig natt än en dag med en ettåring. 
  • I korimo Lithea

Min sambo studerar hemma på distans så han och jag har hjälpts åt lika mkt ända sen våran dotter föddes :) Hon ammade i 4 månader och då tog jag henne på natten. Nu är hon 8 månader

• Iryelle
    Tow2Mater skrev 2012-06-22 02:02:01 följande:
    Ok, nu vet vi varför soshandläggare gör så manga fel - de antas inte behova sova mer än deras partner som är föräldralediga med deras barn. Man kan göra många fel (!) i kontorsjobbet om man är trött.

I mitt jobb skulle jag snart bli sparkad om jag inte kunde visa mina sifferberäkningar korrekta utan om o om igen visade siffror som inte stämde for att jag var trött hela dagarna. Ar jag hemma med barnet spelar det ingen större roll, där behöver man mest bara behärska sitt humör.

Fast det spelar ju lite roll för kan man inte behärska sitt humör för att man är trött är det inte heller bra. Sen går ett riktigt dåligt humör ut över relationen också.

Det är ett val man måste göra tillsammans och helt beroende på hur barnet är och hur hela situationen ser ut. Jag tar alla nätter men min tjej sover väldigt bra och ammas fortfarande till sömns och då hon väl vaknar är det enklast att jag tar henne. För mig är nätterna inga problem så länge jag får avlastning och lite tid för mig själv under dagen, får jag inte det så kan jag må sämre och får jobba på att vara engagerad. Men visst hade en hel natts sömn inte suttit fel, det är väl snart ett år sedan om man räknar graviditeten. Om hon hade vaknat oftare eller längre så hade det nog sett annorlunda ut för då hade jag inte orkat.
  • Granen

Det gör jag inte. Gubben tar flest nätter. Men det beror mest på att jag jobbar dagtid och han jobbar några nätter i månaden. Han sover när han behöver det och samma här.

• Your Mama Bear

Tow2Mater: Det kan hända tråkiga saker om en föräldraledig person är extremt trött också. Har du haft barn som har vaknat 15 gånger per natt och sedan velat bli burna och vaggade hela dagarna? Barn som har varit missnöjda och gnällt en stor del av sin vakna tid samtidigt som du max har sovit två timmar i sträck någon enstaka gång? Barn är olika - det är en viktig faktor att ta in. För det spelar stor roll för hur desperat en förälder kan bli.

• tobiq

Tvåan ammades till hon var 20 mån på nätterna, har aldrig ätit varken ersättning eller välling.
    Ettan åt ersättning och åt sällan på nätterna, men det var krångel med uppvak i perioder och då tog jag det alltid eftersom vi bodde i en tvåa och jag ändå vaknade, i gengäld har jag i stort sett alltid fått sovmorgon och får det även nu när båda barnen sover på nätterna, går tio gånger hellre upp på nätterna än kl 05-06 på morgonen!

• Äppelpaj80
    Studentpappa skrev 2012-06-21 18:42:42 följande:
    @äppelpaj80

För mig handlar det inte främst om att min sambo ska få sova ut även om det också är viktigt. Hon kan inte sova ikapp under dagen då dottern både sover relativt kort och hon oftast får ont i huvudet om hon sover på dagen. Hon får ju lika långa dagar som jag har och har det alldeles säkert minst lika krävande.

Det är för att jag vill ha en så nära relation jag kan med min dotter och då anser jag att trösta på nätterna ingår. Speciellt när jag har köriga perioder och är borta mycket är det ju extra viktigt att jag steppar upp och finns där. Jag vill inte bli en sådan pappa som måste ropa på mamman så fort barnet gråter.
    Att jag blir trött är för mig oviktigt i sammanhanget jag är ingen läkare som dödar någon vid ett misstag. Min dotter är bara ung en gång och då vill jag också finnas där dygnet runt inte bara vara en helgpappa.

Jag är som jag tidigare skrivit antagligen färgad av vår tid på neo då jag var den som skötte allt då mamman var sjuk. Den kontakten vill jag inte släppa.
    Ja det är verkligen olika hur man tänker men framförallt vilka barn man har
    Om ert barn sover lite och korta stunder på dagen och barnet dessutom är vaken mycket på natten så behöver hon kanske avlastning av dig? Om du dessutom inte har ett krävande jobb så är det kanske ok för dig att vara trött på jobbet.
    Min man hade ett jobb där han behövde vara utvilda, skärpt och ha stort tålamod för att orka med dagen. 
    Jag kunde dessutom vila dagtid, något min man inte hade möjlighet till att göra.

Mina barn har förresten varit väldigt pappiga även som bebisar trots att han jobbat heltid. Så det behöver absolut inte hänga på om man tar nätterna eller ej.  

• Studentpappa

@äppelpaj80

Jag läser till ingenjör så helt enkla dagar har jag väl inte.
    Matten och fysiken främst kräver väl lite skärpa. Men jag är en hård jävel så det funkar;)

Klart det inte hänger på om man tar nätterna eller ej, det är dock en sak som känns bra för mig därför gör jag det. Dottern tycker iaf inte mindre om mig för att jag gör det så jag ser ingen anledning att avstå.
    Det finns ju ingen mall att så här ska du göra utan alla väljer ju själva vad som känns bra:)

• Äppelpaj80
    Studentpappa skrev 2012-06-23 13:34:06 följande:
    @äppelpaj80

Jag läser till ingenjör så helt enkla dagar har jag väl inte.
    Matten och fysiken främst kräver väl lite skärpa. Men jag är en hård jävel så det funkar;)

Klart det inte hänger på om man tar nätterna eller ej, det är dock en sak som känns bra för mig därför gör jag det. Dottern tycker iaf inte mindre om mig för att jag gör det så jag ser ingen anledning att avstå.
    Det finns ju ingen mall att så här ska du göra utan alla väljer ju själva vad som känns bra:)

Nej precis och så länge alla är nöjda så får man göra vad man vill anser jag.
  • Maxbox
    rockaroll skrev 2012-06-21 22:16:05 följande:
    Lärka, grejen är att jag inte vågar! Tänk om han verkligen inte vaknar och sonen får skrika sig blå? Jag skulle aldrig förlåta mig själv att jag sov borta. Men tanken har såklart slagit mig. Det är snart 8 månader sen jag sov en hel natt ostört. Börjar kännas.
    I know the feeling, 4 år sedan sist här.
  • LillyLolo

Jag tar vardagarna och min sambo helgerna

Men min sambo börjar klaga på att han inte får sova ut en enda dag eftersom han jobbar på vardagarna och tar lillan på helgerna....

• Loriyana

Mannen fick panik under graviditeten och beslutade sig helt plötsligt att han inte "var redo" för barn. Sen åkte han på turne med sitt band och kom aldrig tillbaka igen.

Så jag har ensam tagit hand om dottern.  

Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?