Mzm skrev 2014-01-26 22:13:08 följande:
Förstår att folk resonerar olika, alla har rätt till sin åsikt kring om det anses var rätt eller fel att kolla könet. Personligen tycker jag att det är totalt oviktigt vad det är för kön på barnet, det enda som betyder något är att barnet är friskt och att allt går bra under förlossning. Jag tycker det är helt otroligt att i dagens läge så tar 50% reda på könet på barnet. Man kan inte förändra någonting bara för att man vet könet, det är ju inte så att oj neej det är en flicka, då vill jag inte ha det. Folk kan inte vänta utan har kontrollbehov, man måste helt enkelt veta. En del av charmen med att vara gravid är ju att man själv samt människor omkring en ska spekulera och undra över vad det kan vara, magen lyser av spänning för man vet inte vad som finns därinne. När jag fått reda på av gravida vänner vad dem väntar för kön och vad barnet ska heta så försvinner den spänningen kring ens graviditet. All uppmärksamhet och alla spekulationer är borta. Det är inte lika intressant längre, man tar inte på magen och säger åhhh jag tror det blir en pojke? Jag tycket det är tråkigt för man förlorar ett mysigt samtalsämne. Jag tycker det är konstigt att folk säger att dem vill veta könet för att dem måste mentalt förbereda sig?? Man måste ju vara mogen nog att kunna hantera en pojke/flicka, varför ska man ställa in sig mentalt? Om man väl är gravid så måste man ställa in sig på att man ska få en bebis, inte ett kön. Tänk för ett antal år sedan så kunde man inte ta reda på könet, trots det så har alla klarar sig igenom graviditeter ändå. Man väljer att ta reda på könet bara för att man kan. Vissa säger åhhh jag kan inte vänta!! Fast jo det kan man, men man vill inte. Problemet är ju också att könet inte kan fastställas till 100%, så har man målat rummet rosa och köpt klänningar, sedan kommer det ut en liten pojk.. Det är också jobbigt om vet könet och gett bebisen i magen ett namn redan då känns det verkligen sol att det ligger en person ligger därinne. Om något då går fel innan förlossningen eller under så måste det kännas mer då bebisen inte är ett ? utan redan har en identitet. Jag tycker att det är tråkigt att världen är påväg åt ett hål där allt är så klart och förutsägbart. Det finns så få ting som har spänning kvar. Graviditet borde vara en av dem, låt naturen sköta sitt, rör den inte bara för att du kan...
Det jag tycker är så intressant med de som är helt emot att kolla kön ofta har så starka åsikter om de som vill kolla kön. Det är vääääldigt sällan som jag ser någon som har kollat kön att dumförklara eller hitta på en himla massa anledningar till varför det är så fel att inte kolla upp könet.
Tog nu Mzm:s exempel då det fanns massor där. Jag kommer att ta reda på könet nu i oktober, men det är inte pga någon av dessa "anledningar" som du har räknat upp:
-
Man kan inte förändra någonting bara för att man vet könet
Nej varför skulle jag det bara för att jag vill ta reda på könet? Dumheter.
-
oj neej det är en flicka, då vill jag inte ha de
Varför skulle jag inte vilja ha det barn jag har kämpat för bara för att jag får reda på om det är en kille eller tjej?
-
har kontrollbehov
Jag har heller inget kontrollbehov, jag är nyfiken. Vem är du att avgöra att de som kollar har kontrollbehov? Snarare du som har kontrollbehov som måste skriva varför det är så fel att andra väljer som de gör. Låt var och en göra som de vill.
-
En del av charmen med att vara gravid är ju att man själv samt människor omkring en ska spekulera och undra över vad det kan vara
För mig är det ett under oavsett, jag vet ju ändå inte hur den ser ut eller dennes personlighet. Sen struntar jag i andras spekulationer, varför ska jag låta bli att kolla för att andra ska få spekulera?
-
förlorar ett mysigt samtalsämne.
Äh, det finns massor av andra saker att prata om som är mysiga. Om det enda som är mysigt är att prata kön så tycker jag snarare att de/du är mer besatt av könet än att det är en bebis. En bebis är ju faktiskt mer än bara ett kön, inte sant?
-
Man måste ju vara mogen nog att kunna hantera en pojke/flicka, varför ska man ställa in sig mentalt?
Så nu är man inte mogen att hantera ett barn om man tar reda på kön? Jag tror att du har missförstått det här med att mentalt förbereda sig. Det kan ha att göra med namn, att kunna säga hon eller han istället för den, att "bonda" med bebisen på en annan nivå. Alla är kanske inte som du, det finns kanske de som behöver mer info och vill ha mer info för att lättare kunna förbereda sig, det har inget med mognad att göra. Också dumheter.
-
Det är också jobbigt om vet könet och gett bebisen i magen ett namn redan då känns det verkligen sol att det ligger en person ligger därinne. Om något då går fel innan förlossningen eller under så måste det kännas mer då bebisen inte är ett ? utan redan har en identitet.
Jag tror att det är lika jobbigt om det går snett vid en förlossning även om du inte har kommit på ett namn. Du har ju förlorat ett barn oavsett namn eller inte?
-
Jag tycker att det är tråkigt att världen är påväg åt ett hål där allt är så klart och förutsägbart. Det finns så få ting som har spänning kvar.
Av vad jag har sett tidigare i forum så säger de som kollat kön att de har all spänning kvar och att de inte förlorar någon spänning. Jag anser att könet bidrar med en så liten del av all spänning som har med en graviditet och förlossning att göra. Bara ni som är så emot att kolla kön som tycker att all spänning försvinner.
-
Det finns så få ting som har spänning kvar. Graviditet borde vara en av dem, låt naturen sköta sitt, rör den inte bara för att du kan...
Man ändrar inget naturligt bara för att man kollar kön. Det är en flicka eller pojke precis lika mycket efter som man vet vad det är för kön som innan man inte vet. Naturen fortsätter att sköta sitt oavsett ska du se.
Jag blir så arg, anledningen till att jag blir så arg är för att jag ALLTID måste försvara mitt eget beslut som ingen annan kan eller ska ta åt mig. Det är ingen annan som ens ska bry sig om mitt beslut, för det är MITT. Om jag har beslutat mig, vad ger de då dig att stå och säga hur fel det är av mig? Dumheter. Jag skulle aldrig få för mig att göra så och av vad jag har sett i forum tidigare så säger aldrig någon annan som vill kolla kön emot er som inte kollar.
Ingen kan bestämma åt någon annan, ingen kan avgöra eller säga att det någon annan gör är fel, alla gör som de vill, man skadar inte barnet, man gör det inte för att vara elak, man gör det inte för att man har kontrollbehov, man gör det inte för att man är omogen, man tappar inte all spänning då en graviditet är så mycket större än ett kön, man rör inte naturen och dess krafter samt ändrar något, man tror inte att man kan ändra något bara för att man får veta kön, man blir minst lika ledsen även om man inte tagit reda på könet om man förlorar barnet.
Jag blir så arg, sköt er själva! ALLA har LIKA stor RÄTT att INTE ta reda på könet som man har ATT ta reda på könet. Visst?!