• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • myran
    Authorless skrev 2013-03-11 17:10:33 följande:
    Jag är så blandad kring detta. Jag vill inte ta reda på det då det är underbart att gå och undra och få det som en överraskning på förlossningen.... Samtidigt vill jag förbereda och fördriva de långsamma veckorna med att preparera men inte bara ha allting i könsneutralt....

Ultraljud för oss imorgon så det återstår att se hur det går... Solig 
    Jag har RUL om en vecka, vi har sagt att om den lilla/lille därinne vill visa oss så blir vi glada men vi bökar inte runt en halvtimme extra för att få svar Om vi senare får för oss att vi måste få veta så finns ju möjligheten. Se'n kan jag ju förstås ha ändrat mig om en vecka Skrattande Vi har fått en massa bebiskläder, "pojkkläder", så det blir en tufft klädd liten tjej om det skulle vara en hon

Lycka till imorgon!!!
  • Yohan

Oavsett om man får reda på könet vid UL eller förlossning är det ju en överraskning och lika spännande. Jag vill veta allt så snart man bara kan. Kan inte vänta tills jag får veta könet!

• elyse

Njae. Om det är alldeles uppenbart vid ett vanligt ultraljud så absolut. Men jag skulle inte gå igenom extra tester/undersökningar bara för att få reda på könet. 

• lipa3646

Jag väntar mitt andra barn nu, vi har inte tagit reda på kön nån av gångerna.

• Yohan

Att få veta könet vid UL är väl lika mycket överraskning som att få veta det vid förlossning? Då får man ju nya överraskningar som att få se sitt barns ansikte och hålla om sitt barn för första gången, och då har könet för länge sedan tappat all betydelse.

• myran
    myran skrev 2013-03-09 01:25:33 följande:
    Oj vad många åsikter det finns om varandras val! Vi är ju olika som människor och har olika behov. Själv har jag alltid tänkt att när jag får barn vill jag absolut inte veta p.g.a. att "man ska ju spara överraskningen till förlossningen". Nu står jag här och är äntligen gravid och vill nog visst veta.

Inte för att det är viktigt vilket kön barnet har eller att jag bryr mig om färger och klädval, inte för att jag vill "öppna julklappen i förväg", inte för att jag har kontrollbehov. Nej, helt enkelt för att jag får en chans att förbereda mig mentalt och göra det hela mer verkligt för oss båda och att mannen och jag får lättare att välja ett namn (vi har väldigt  Tyst olika smak i frågan). Simple as that.

Min kompis som fött 4 barn tyckte att det skulle ta bort en del av överraskningsmomentet och motivationen vid förlossningen. Hm, lite som att undra över sin blivande stora kärlek och när man vet att det är en man/kvinna så tappar man lite av intresset? Nä, hahaha, det köper jag inte. Jag har väntat i över 20 år på det här barnet och jag kommer att vara såååå nyfiken på vem det är som är därinne oavsett om jag vet könet. Jag tycker varje dag av graviditeten är full av överraskningar och glädje och oro och overklighetskänslor och förlossningen kommer att vara så omtumlande ändå.
    Men jag respekterar alla olika val och tror man gör helt rätt hur man än väljer att göra Flört Inte många verkar ju ångra sitt val, vad det än var!
    myran skrev 2013-03-11 17:32:24 följande:
    Jag har RUL om en vecka, vi har sagt att om den lilla/lille därinne vill visa oss så blir vi glada men vi bökar inte runt en halvtimme extra för att få svar Om vi senare får för oss att vi måste få veta så finns ju möjligheten. Se'n kan jag ju förstås ha ändrat mig om en vecka Skrattande Vi har fått en massa bebiskläder, "pojkkläder", så det blir en tufft klädd liten tjej om det skulle vara en hon

Lycka till imorgon!!!

Kan bara berätta att den här lilla ungen som snart kommer ut inte velat visa sitt kön, t.o.m. vänt bort huvudet på UL Haha, så kan det gå. Vi har ingen aning om kön, kallar bebisen för hon och han och den om vartannat, ibland känns det som en tjej och ibland som en kille. Vi har istället fått mer fokus på hur den rör sig, har för "vanor" och vilken liten personlighet den redan är. Hade ju gärna velat veta, men inte så pass att vi rotat runt eller tagit extra UL, men nu inför förlossningen så känner jag att det gör faktiskt ingenting att vi inte vet
  • Mzm

Förstår att folk resonerar olika, alla har rätt till sin åsikt kring om det anses var rätt eller fel att kolla könet. Personligen tycker jag att det är totalt oviktigt vad det är för kön på barnet, det enda som betyder något är att barnet är friskt och att allt går bra under förlossning. Jag tycker det är helt otroligt att i dagens läge så tar 50% reda på könet på barnet. Man kan inte förändra någonting bara för att man vet könet, det är ju inte så att oj neej det är en flicka, då vill jag inte ha det. Folk kan inte vänta utan har kontrollbehov, man måste helt enkelt veta. En del av charmen med att vara gravid är ju att man själv samt människor omkring en ska spekulera och undra över vad det kan vara, magen lyser av spänning för man vet inte vad som finns därinne. När jag fått reda på av gravida vänner vad dem väntar för kön och vad barnet ska heta så försvinner den spänningen kring ens graviditet. All uppmärksamhet och alla spekulationer är borta. Det är inte lika intressant längre, man tar inte på magen och säger åhhh jag tror det blir en pojke? Jag tycket det är tråkigt för man förlorar ett mysigt samtalsämne. Jag tycker det är konstigt att folk säger att dem vill veta könet för att dem måste mentalt förbereda sig?? Man måste ju vara mogen nog att kunna hantera en pojke/flicka, varför ska man ställa in sig mentalt? Om man väl är gravid så måste man ställa in sig på att man ska få en bebis, inte ett kön. Tänk för ett antal år sedan så kunde man inte ta reda på könet, trots det så har alla klarar sig igenom graviditeter ändå. Man väljer att ta reda på könet bara för att man kan. Vissa säger åhhh jag kan inte vänta!! Fast jo det kan man, men man vill inte. Problemet är ju också att könet inte kan fastställas till 100%, så har man målat rummet rosa och köpt klänningar, sedan kommer det ut en liten pojk.. Det är också jobbigt om vet könet och gett bebisen i magen ett namn redan då känns det verkligen sol att det ligger en person ligger därinne. Om något då går fel innan förlossningen eller under så måste det kännas mer då bebisen inte är ett ? utan redan har en identitet. Jag tycker att det är tråkigt att världen är påväg åt ett hål där allt är så klart och förutsägbart. Det finns så få ting som har spänning kvar. Graviditet borde vara en av dem, låt naturen sköta sitt, rör den inte bara för att du kan...

Tråkigt
  • Louise1991

Vi valde att ta reda på könet och det är både min kille o jag glada för.
    Man blir glad oavsett och det känns precis lika spännande som om man inte skulle vetat det. Spänningen handlar ju bara inte om könet! Så mycket runt omkring som är spännande också, hur allt kommer gå och hur förlossningen kommer bli. Det är ju någonting nytt som man aldrig upplevt förut :) 

• Det vackraste

Fick veta för fjärde gången i förrgår. (Femte graviditeten) Det är alltid lika kul! En tjej nu sa bm. Fått veta pojke, flicka, flicka förut. Och det har stämt perfekt det! Som vanligt sa bm att hon måste upplysa om att det inte är 100%, men också att hon aldrig skulle säga om hon inte såg tydligt och är säker. Hon visade underlivet och blygdläpparna och sa att vore det en pojke så ser man tydligt pungen och snoppen. Och så var det med pojken. Kommer det ut en kille i sommar så svimmar vi väl.

• Gudinnan

1:a barnet så var min mammas önskan att inte titta så vi gav henne önskningen och mamma var med på min förlossningen och en dotter kom till värden
    Jag hade samma dag när vattnet gick så kollade jag på Tv 1 en domumenter om en kvinna som adopterade en liten flicka från Kina som fick namnet Ebba och jag blev så förälskad på detta namn så det blev Ebba som kom ut sen

2:a Samma dag jag fick ett + så sa något mig det var en kille och plötsligen kom namnet upp från ingenstans och det var Amadeus så jag stod på mig och sa sen på ultraljudet att det är en kille inne i magen och den har redan ett namn hon frågade mig om jag redan hade kollat könet men det hade jag inte.
    Så när det väl var dags så stämde det det var en Amadeus där inne

3:a Barnet sa jag och mannen att det var en Nelli men uha när vi var där på Ultraljudet och skulle se sanningen var det en pojke och ingen Nelli hehhe så det var att åka hem igen och leta reda på den perfekta namnet till honom med och det blev Elias.

Nästa gång kommer vi inte att kolla vad det är för kön i magen utan det får bli en överraskelse för oss

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • cecililia
    Mzm skrev 2014-01-26 22:13:08 följande:

Förstår att folk resonerar olika, alla har rätt till sin åsikt kring om det anses var rätt eller fel att kolla könet. Personligen tycker jag att det är totalt oviktigt vad det är för kön på barnet, det enda som betyder något är att barnet är friskt och att allt går bra under förlossning. Jag tycker det är helt otroligt att i dagens läge så tar 50% reda på könet på barnet. Man kan inte förändra någonting bara för att man vet könet, det är ju inte så att oj neej det är en flicka, då vill jag inte ha det. Folk kan inte vänta utan har kontrollbehov, man måste helt enkelt veta. En del av charmen med att vara gravid är ju att man själv samt människor omkring en ska spekulera och undra över vad det kan vara, magen lyser av spänning för man vet inte vad som finns därinne. När jag fått reda på av gravida vänner vad dem väntar för kön och vad barnet ska heta så försvinner den spänningen kring ens graviditet. All uppmärksamhet och alla spekulationer är borta. Det är inte lika intressant längre, man tar inte på magen och säger åhhh jag tror det blir en pojke? Jag tycket det är tråkigt för man förlorar ett mysigt samtalsämne. Jag tycker det är konstigt att folk säger att dem vill veta könet för att dem måste mentalt förbereda sig?? Man måste ju vara mogen nog att kunna hantera en pojke/flicka, varför ska man ställa in sig mentalt? Om man väl är gravid så måste man ställa in sig på att man ska få en bebis, inte ett kön. Tänk för ett antal år sedan så kunde man inte ta reda på könet, trots det så har alla klarar sig igenom graviditeter ändå. Man väljer att ta reda på könet bara för att man kan. Vissa säger åhhh jag kan inte vänta!! Fast jo det kan man, men man vill inte. Problemet är ju också att könet inte kan fastställas till 100%, så har man målat rummet rosa och köpt klänningar, sedan kommer det ut en liten pojk.. Det är också jobbigt om vet könet och gett bebisen i magen ett namn redan då känns det verkligen sol att det ligger en person ligger därinne. Om något då går fel innan förlossningen eller under så måste det kännas mer då bebisen inte är ett ? utan redan har en identitet. Jag tycker att det är tråkigt att världen är påväg åt ett hål där allt är så klart och förutsägbart. Det finns så få ting som har spänning kvar. Graviditet borde vara en av dem, låt naturen sköta sitt, rör den inte bara för att du kan...

Det jag tycker är så intressant med de som är helt emot att kolla kön ofta har så starka åsikter om de som vill kolla kön. Det är vääääldigt sällan som jag ser någon som har kollat kön att dumförklara eller hitta på en himla massa anledningar till varför det är så fel att inte kolla upp könet. 

Tog nu Mzm:s exempel då det fanns massor där. Jag kommer att ta reda på könet nu i oktober, men det är inte pga någon av dessa "anledningar" som du har räknat upp:
    Man kan inte förändra någonting bara för att man vet könet 
    Nej varför skulle jag det bara för att jag vill ta reda på könet? Dumheter. 
    oj neej det är en flicka, då vill jag inte ha de
    Varför skulle jag inte vilja ha det barn jag har kämpat för bara för att jag får reda på om det är en kille eller tjej?
    har kontrollbehov
    Jag har heller inget kontrollbehov, jag är nyfiken. Vem är du att avgöra att de som kollar har kontrollbehov? Snarare du som har kontrollbehov som måste skriva varför det är så fel att andra väljer som de gör. Låt var och en göra som de vill. 
    En del av charmen med att vara gravid är ju att man själv samt människor omkring en ska spekulera och undra över vad det kan vara
    För mig är det ett under oavsett, jag vet ju ändå inte hur den ser ut eller dennes personlighet. Sen struntar jag i andras spekulationer, varför ska jag låta bli att kolla för att andra ska få  spekulera? 
     förlorar ett mysigt samtalsämne.
    Äh, det finns massor av andra saker att prata om som är mysiga. Om det enda som är mysigt är att prata kön så tycker jag snarare att de/du är mer besatt av könet än att det är en bebis. En bebis är ju faktiskt mer än bara ett kön, inte sant?
    Man måste ju vara mogen nog att kunna hantera en pojke/flicka, varför ska man ställa in sig mentalt?
    Så nu är man inte mogen att hantera ett barn om man tar reda på kön? Jag tror att du har missförstått det här med att mentalt förbereda sig. Det kan ha att göra med namn, att kunna säga hon eller han istället för den, att "bonda" med bebisen på en annan nivå. Alla är kanske inte som du, det finns kanske de som behöver mer info och vill ha mer info för att lättare kunna förbereda sig, det har inget med mognad att göra. Också dumheter. 
    Det är också jobbigt om vet könet och gett bebisen i magen ett namn redan då känns det verkligen sol att det ligger en person ligger därinne. Om något då går fel innan förlossningen eller under så måste det kännas mer då bebisen inte är ett ? utan redan har en identitet.
    Jag tror att det är lika jobbigt om det går snett vid en förlossning även om du inte har kommit på ett namn. Du har ju förlorat ett barn oavsett namn eller inte? 
    Jag tycker att det är tråkigt att världen är påväg åt ett hål där allt är så klart och förutsägbart. Det finns så få ting som har spänning kvar.
    Av vad jag har sett tidigare i forum så säger de som kollat kön att de har all spänning kvar och att de inte förlorar någon spänning. Jag anser att könet bidrar med en så liten del av all spänning som har med en graviditet och förlossning att göra. Bara ni som är så emot att kolla kön som tycker att all spänning försvinner. 
    Det finns så få ting som har spänning kvar. Graviditet borde vara en av dem, låt naturen sköta sitt, rör den inte bara för att du kan...
    Man ändrar inget naturligt bara för att man kollar kön. Det är en flicka eller pojke precis lika mycket efter som man vet vad det är för kön som innan man inte vet. Naturen fortsätter att sköta sitt oavsett ska du se. 

Jag blir så arg, anledningen till att jag blir så arg är för att jag ALLTID måste försvara mitt eget beslut som ingen annan kan eller ska ta åt mig. Det är ingen annan som ens ska bry sig om mitt beslut, för det är MITT. Om jag har beslutat mig, vad ger de då dig att stå och säga hur fel det är av mig? Dumheter. Jag skulle aldrig få för mig att göra så och av vad jag har sett i forum tidigare så säger aldrig någon annan som vill kolla kön emot er som inte kollar. 

Ingen kan bestämma åt någon annan, ingen kan avgöra eller säga att det någon annan gör är fel, alla gör som de vill, man skadar inte barnet, man gör det inte för att vara elak, man gör det inte för att man har kontrollbehov, man gör det inte för att man är omogen, man tappar inte all spänning då en graviditet är så mycket större än ett kön, man rör inte naturen och dess krafter samt ändrar något, man tror inte att man kan ändra något bara för att man får veta kön, man blir minst lika ledsen även om man inte tagit reda på könet om man förlorar barnet. 

Jag blir så arg, sköt er själva! ALLA har LIKA stor RÄTT att INTE ta reda på könet som man har ATT ta reda på könet. Visst?! 
  • Mijjan

I vår föräldragrupp hade ingen kollat i förväg faktiskt. För oss var det självklart från början att vänta men vid extra ultraljud i v 30 var jag inte lika säker men mannen stod på sig... Däremot tycker jag nästan andra, vänner/familj/bekanta verkar bli livm "sura" att DOM inte får veta i förväg så dom kan köpa presenter

• parentesen

Känner till ett par som fick sin femte flicka trots att sjukhuset meddelade att det skulle vara en pojke. Tråkigt men de skilde sig trots så många barn redan några år efteråt. Man ska inte ha för mycket jobb tror jag. Hade varit lugnare med max 2-3 stycken. Kvinnan blir ju utsliten och ofta deppig...

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?