• Anonym (Less)

Så less

Här kommer (ytterligare) en gnälltråd, så ni som inte orkar läsa gnäll om bonusar kan ju lämna tråden nu. :)

Jag är less. Less på hela den här bonusfamilj-situationen. Less på att sambon inte förstår och hamnar i försvarsställning så fort jag drar upp något som jag upplever som ett problem när det gäller bonus. Less på att bli tagen för givet. Jag ska minsann ställa upp och ha bonus så fort sambon ska iväg. Han frågar inte ens. Om jag frågar om det inte går att byta just den helgen då jag tänkte passa på att hitta på någonting på egen hand blir han jättesur. Han vill inte hålla på och byta en massa (kan tillägga att detta sker väldigt sällan). När bonus mamma vill byta är det inga problem.

Jag har bara skyldigheter, inga rättigheter. Mina åsikter räknas inte. Sambon kom här om dagen och sa att bonus ska vara hos oss hela sommaren för mamman jobbar. Är det ingenting som man diskuterar i en familj? Jag ska bara hacka i mig allt och rätta mig efter sambon och hans barn? Är det det man menar med en bonusfamilj?

Svar på kommentarer jag antagligen kommer få:
    - Nej jag visste inte vad jag gav mig in på när jag valde en kille med barn. Jag visste ATT han hade barn och respekterade det. Jag visste INTE att mina åsikter inte skulle räknas.

- Ja, om det fortsätter så här (antagligen) kommer jag inte stå ut och då kommer jag lämna honom. Vi har ett barn gemensamt så att packa mina väskor och dra är inget jag bara gör över en natt. Trots allt så älskar jag min sambo men det är just det här med bonus som inte fungerar.

- Jag är inte elak mot bonus utan det är sambon som gör fel (enligt mig).

• Svar på tråden Så less
  • Ess
    Lilje skrev 2014-01-24 21:09:40 följande:
    Men vänta nu. Dom helgar han åker bort och räknar med att du jan ta hand om hans barn, och du har planerat in annat du vill göra själv...vad tänkte du göra med erat gemensamma barn då? Lägga undan det i garderoben undertiden?
    Sitt eget barn tar man med sig, om man inte har barnvakt åt det.
    Precis som jag hade förväntat mig att min man skulle göra med sina barn, mamman eller barnvakt. Dumpa dem på mig hade han kunnat glömma, om dom inte var stora nog att klara sig helt själva.
  • Ess
    city cat skrev 2014-01-24 22:20:41 följande:
    Men du tycker inte att det är konstigt att pappan till TS bonusbarn passar på att ha egentid på just den helgen när hans barn ska ha umgänge? Så att ansvaret faller på TS?Förvånad
    Nej, det är väl inget konstigt!?
    Han är ju man, och behöver slappa lite efter en hel veckas arbete. Han försörjer ju kvinnan han bor med, eftersom mannen ALLTID tjänar mest, och då är det självklart kvinnans plikt och skyldighet att ställa upp för sin familj. Annars kommer barnet att känna sig utanför och få men för livet......................................

Sitt nu inte här vid datorn, utan gå och diska och passa upp din försörjare och hans barn, och va en riktigt duktig liten kvinna. Har du tur så får du kanske en klapp i baken som belöning................................
  • Deborah

Det man inte skall göra, är, att leva ett liv som plågar en.
    Och det andra man absolut inte skall göra, är att skylla på barn, som fanns innan man satte bo med deras mamma/pappa.

Dags att flyga ur boet, T.S.?

• Anonym (mm)
    Deborah skrev 2014-01-24 22:41:31 följande:

Och det andra man absolut inte skall göra, är att skylla på barn, som fanns innan man satte bo med deras mamma/pappa.

Jag förstår inte, vem skyller på barnen?
  • Ess
    Deborah skrev 2014-01-24 22:41:31 följande:

Jag kan inte se att ts ger barnet skulden. Hon är förbannad på mannen, som mest troligt snart kört sin andra familj i sank.
  • Deborah
    Anonym (mm) skrev 2014-01-24 22:49:39 följande:

Jag förstår inte, vem skyller på barnen?

Syftar på trådstarten. Dess rubrik: trött på bonuslivet.
  • Anonym (mm)
    Deborah skrev 2014-01-24 22:51:58 följande:
    Syftar på trådstarten. Dess rubrik: trött på bonuslivet.

Ja? Och var står det att man ger barnet skulden?

Bonuslivet bör avse livet man lever med en person som har barn sen tidigare och allt vad det innebär. Inte bonuslivet som i "det lilla livet" där livet avser en person.
  • city cat
    Ess skrev 2014-01-24 22:39:14 följande:
    Nej, det är väl inget konstigt!?
    Han är ju man, och behöver slappa lite efter en hel veckas arbete. Han försörjer ju kvinnan han bor med, eftersom mannen ALLTID tjänar mest, och då är det självklart kvinnans plikt och skyldighet att ställa upp för sin familj. Annars kommer barnet att känna sig utanför och få men för livet......................................

Sitt nu inte här vid datorn, utan gå och diska och passa upp din försörjare och hans barn, och va en riktigt duktig liten kvinna. Har du tur så får du kanske en klapp i baken som belöning................................
    1) Jag har högre inkomster än min sambo.

2) Hans barn (dotter och son) är äldre än min dotter. Alla är dock myndiga och bor i egna hem.

3) Jag gillar att diska. Uppassningen är ömsesidig.

4) Jag förväntar mig, nej kräver, en redig klapp eller två i baken.

Skål
    Fnudden for president
  • nymedlem
    Påven Johanna skrev 2014-01-24 10:49:29 följande:
    Och i vår familj har ingen av oss någonsin förhört sig med den andre och tillsammans bestämt om ungarna velat eller behövt komma hem, stanna extra länge, komma på andra tider eller vad det nu kan vara. Ingen av oss skulle vara intresserade av någon sort vetorätt när det handlar om våra barn.

Men sådant var vi överens om innan vi flyttade ihop då för många år sedan. Jag skulle inte valt en partner som velat ha någon typ av utslagsröst när det gäller mina ungars vistelse i sitt hem, och jag skulle tycka att det var hemskt konstigt att bli tillfrågad om det är okej att min mans barn kommer då eller då. Det är alltid okej. 
    Håller med fullt ut!
  • nymedlem
    Ess skrev 2014-01-24 16:32:26 följande:
    Det spelar ingen roll om det gäller en häst, ett barn, en båt, eller precis vad som helst. Man pratar om det innan, speciellt om det inkräktar på den andres liv.

OM min man varit sådan som tar beslut över mitt huvud, så får han räkna med att jag både säger nej, och att jag behandlar honom likadant. Att det sen gäller Baaarnet, ger honom ingen vetorätt i vårt förhållande.

Självklart kollar han av med mig innan han bokar in något, oavsett om det gäller att hans barn ska hälsa på, eller att faster Hilda ska. Jag kollar av med honom också innan jag bokar nåt.
    Den andra personen har kanske andra planer, eller bara är trött efter veckan och vill ta igen sig i lugn o ro.
    Mannen ska såklart meddela att barnet kommer, men att han ska "fråga" sin sambo om barnet får komma låter hur galet som helst.

Därav finns det inget att diskutera innan, bara han meddelar när barnet kommer!
  • Anonym (--)
    nymedlem skrev 2014-01-25 14:05:35 följande:
    Mannen ska såklart meddela att barnet kommer, men att han ska "fråga" sin sambo om barnet får komma låter hur galet som helst.

Om bioföräldern är hemma när barnet är hemma och tar fullt ansvar för allt merarbete det innebär att barnet är hemma så håller jag med om att barnet har "rätt" att komma när barnet vill. Sen finns det alltid undantag som att man är bortbjuden/köpt teaterbiljetter/liknande som gör att även bioföräldern inte tycker att det passar att barnet kommer hem just då.

MEN om bioföräldern förväntar sig att partnern ska passa barnet eller räknar med att partner utför merarbetet, så tycker jag att partnern har vetorätt.

För mig handlar det om respekt för sin partner. Jag är personligen bioförälder och jag respekterar både min partner och mina barn, vilket innebär att jag stämmer av förändringar i planeringen med både partnern och tonåringarna. Jag är ingen diktator utan vill att alla i familjen ska kunna påverka vår vardag.

• Ess
    Anonym (--) skrev 2014-01-25 16:28:01 följande:
    Om bioföräldern är hemma när barnet är hemma och tar fullt ansvar för allt merarbete det innebär att barnet är hemma så håller jag med om att barnet har "rätt" att komma när barnet vill. Sen finns det alltid undantag som att man är bortbjuden/köpt teaterbiljetter/liknande som gör att även bioföräldern inte tycker att det passar att barnet kommer hem just då.

MEN om bioföräldern förväntar sig att partnern ska passa barnet eller räknar med att partner utför merarbetet, så tycker jag att partnern har vetorätt.

För mig handlar det om respekt för sin partner. Jag är personligen bioförälder och jag respekterar både min partner och mina barn, vilket innebär att jag stämmer av förändringar i planeringen med både partnern och tonåringarna. Jag är ingen diktator utan vill att alla i familjen ska kunna påverka vår vardag.

• RubyRed

Jag har inte orkat läsa igenom tråden..

Så långt jag läste verkar vissa här ha problem med läsförståelsen. Det handlar INTE om att bonusen inte är välkommen. Det handlar om att ts bara har skyldigheter och inga rättigheter. Det handlar om att ts sambo bestämmer över ts tid över hennes huvud.

Trots gemensamma barn bestämmer inte min man över min tid! Det är inte ok att han tar beslut gällande barnen över mitt huvud.

• Ess
    nymedlem skrev 2014-01-25 14:05:35 följande:

I vår familj kollar vi av med varann innan vi bestämmer något. Vi brukar inte heller bjuda hem någon utan att ha kollat av att det funkar med övriga familjen o ev aktiviteter.
  • Lilje

Men om man är bortbjuden, har teaterbiljetter etc, som någon använde som exempel, är ju det något bioföräldern borde veta om innan planer göras, så det ska ju knappast vara ett problem. Man pratar ju ihop?

• Ess
    Lilje skrev 2014-01-25 20:20:57 följande:
    Men om man är bortbjuden, har teaterbiljetter etc, som någon använde som exempel, är ju det något bioföräldern borde veta om innan planer göras, så det ska ju knappast vara ett problem. Man pratar ju ihop?
    Hos oss är det aldrig så roliga saker som gör att vi säger nej. Oftast rör det sig om att någon är sjuk, eller tråkiga "måsten" som vi varit tvungna att skjuta upp till helgen.
Svar på tråden Så less