• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
  • sextiotalist
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 13:19:05 följande:

Ang bostad, bostaden ingår INTE i beräkningar för underhåll vad jag vet. Detta för att man kan få bostadsbidrag, även för ägda bostäder.

både rätt och fel, när man gör den civilrättsliga beräkningen, så får man räkna med boendekostnaden innan man beräknar överskottet, det gäller båda föräldrarna.
  • Anonym (har bara läst TS)
    sextiotalist skrev 2014-07-18 13:41:29 följande:
    både rätt och fel, när man gör den civilrättsliga beräkningen, så får man räkna med boendekostnaden innan man beräknar överskottet, det gäller båda föräldrarna.
    Jo, men man kan väl inte begära mer i underhåll med hänvisning till bostadens kostnad?
  • sextiotalist
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 13:48:08 följande:
    Jo, men man kan väl inte begära mer i underhåll med hänvisning till bostadens kostnad?
    Nej det kan man inte, det är bara indirekt boendekostnaderna påverkar, då en hög boendekostnad gör att överskottet blir mindre.
    Men det finns begränsningar (man kan inte bo hur hutlöst dyrt som helst)

• Anonym (hej)

Jag kan tycka att ni är otroligt hårda. Det är sant att underhållssystemet är kasst utformat i sverige. Den gör att föräldrar kan smita ifrån sitt ekonomiska ansvar för sina barn. De stora förlorarna är barnen till de skilda föräldrar som struntar i dem.

Lagen är utformad med den bakomliggande tanken att de båda föräldrarna tillsammans och solidariskt ska försörja sina gemensamma barn, var och en efter förmåga (obs! ej efter vilja). När standardunderhållet sedan är 1273 så måste ju var och en förstå att någonting i lagstiftningen eller dess tillämpning fattas.

• sextiotalist
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 13:58:05 följande:

Jag kan tycka att ni är otroligt hårda. Det är sant att underhållssystemet är kasst utformat i sverige. Den gör att föräldrar kan smita ifrån sitt ekonomiska ansvar för sina barn. De stora förlorarna är barnen till de skilda föräldrar som struntar i dem.

Lagen är utformad med den bakomliggande tanken att de båda föräldrarna tillsammans och solidariskt ska försörja sina gemensamma barn, var och en efter förmåga (obs! ej efter vilja). När standardunderhållet sedan är 1273 så måste ju var och en förstå att någonting i lagstiftningen eller dess tillämpning fattas.

Att folk har varit hårda kan bero delvis på TS inställning, hon har stöd i lagstiftningen att stämma pappan på högre underhåll, men det är för barnen, hon kan inte förvänta sig att ha samma standard som innan.

Det finns inget som saknas, utan lagstiftningen är fullt tillräcklig. Det som däremot många glömmer är att de flesta som är separerade tillhör inte gruppen höginkomsttagare utan har ganska så vanliga löner och för de personerna så finns det inte så mycket att hämta, för de beräkningar utgår från båda föräldrarnas förmåga att sörja för sina barn

Tack "Hej"!

På vilket vis smiter ena föräldern undan om denne betalar 1273 kr i månaden?
  • Anonym (hej)
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 14:37:34 följande:

På vilket vis smiter ena föräldern undan om denne betalar 1273 kr i månaden?

Det beror på vad man menar med föräldraansvar.

Enligt svensk lag har föräldrar över lag (nu menar jag inte endast separerade föräldrar utan föräldrar generellt) endast en enda skyldighet och det är skyldigheten att försörja sina egna barn.

Det råder säkert skilda uppfattningar om hur väl föräldrar har en skyldighet att försörja sina barn. I sverige har föräldrar relativt fria händer att själva bestämma det så länge barnens basbehov täcks. Det innebär att föräldrarna kan välja att servera sina barn makaroner och köttbullar och klä dem i säck och aska. Även om de själva äter oxfile som de sköljer ner med champagne i sina kläder från gucci. Som tur är väljer de flesta att ge sina barn det bästa de förmår. Och vad de väljer att ge varierar såklart med vilken sorts personer de själva är. Vissa väljer god mat, andra dyrare kläder, kulturupplevelser eller helt enkelt mycket fritid med föräldrarna.

Lagstiftaren felaktigt utgår ifrån att föräldrar över lag vill sina barns bästa och ge dem det de behöver och lite till. Det gör majoriteten av alla föräldrar. Problemet är barnen till de separerade föräldrarna där en av föräldrarna dragit och lämnat barnen vind för våg med den andra föräldern. Forskningen visar att ju mer frånvarande en förälder är i ett barns liv desto mindre villig är föräldern att bidra till barnets försörjning. Anledningarna till denna ovilja tänker jag inte fördjupa mig i här men oavsett så missgynnar detta dessa barn ekonomiskt. Det har stora konsekvenser för många barn och på gruppnivå ser man att barn med separerade föräldrar samt dålig kontakt med den andra föräldern har det sämre ekonomiskt ställt. Ganska orättvist med tanke på att det inte är deras fel att deras föräldrar är snåla skitstövlar.

Ett sätt att komma tillrätta med problemet är att ha ett samhällsklimat och lagstiftning som underlättar barns kontakt till båda av sina föräldrar. För forskningen visar också att en förälders vilja att försörja ett barn ökar i takt med ökat umgänge. Förståeligt ur ett biologisk perspektiv men egentligen moraliskt helt förkastligt.

Men det kommer förmodligen alltid finnas barn som av en eller annan anledning inte har värst mycket kontakt med en av sina föräldrar. Då är det tänkt att den frånvarande föräldern ska bidra till barnets försörjning genom att betala ett underhåll. Men eftersom betalningsviljan hos de frånvarande föräldrarna generellt är sämre än hos de närvarande föräldrarna så har dessa barn det ekonomiskt sämre. Särskilt med tanke på att det inte heller går att på lagligt sätt tvinga den frånvarande föräldern att betala särskilt mycket mer än minimum.

Men som svar på din fråga. Det beror helt på vad man anser hör till en förälders skyldigheter.
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 20:46:11 följande:
    Det beror på vad man menar med föräldraansvar.

Enligt svensk lag har föräldrar över lag (nu menar jag inte endast separerade föräldrar utan föräldrar generellt) endast en enda skyldighet och det är skyldigheten att försörja sina egna barn.

Det råder säkert skilda uppfattningar om hur väl föräldrar har en skyldighet att försörja sina barn. I sverige har föräldrar relativt fria händer att själva bestämma det så länge barnens basbehov täcks. Det innebär att föräldrarna kan välja att servera sina barn makaroner och köttbullar och klä dem i säck och aska. Även om de själva äter oxfile som de sköljer ner med champagne i sina kläder från gucci. Som tur är väljer de flesta att ge sina barn det bästa de förmår. Och vad de väljer att ge varierar såklart med vilken sorts personer de själva är. Vissa väljer god mat, andra dyrare kläder, kulturupplevelser eller helt enkelt mycket fritid med föräldrarna.

Lagstiftaren felaktigt utgår ifrån att föräldrar över lag vill sina barns bästa och ge dem det de behöver och lite till. Det gör majoriteten av alla föräldrar. Problemet är barnen till de separerade föräldrarna där en av föräldrarna dragit och lämnat barnen vind för våg med den andra föräldern. Forskningen visar att ju mer frånvarande en förälder är i ett barns liv desto mindre villig är föräldern att bidra till barnets försörjning. Anledningarna till denna ovilja tänker jag inte fördjupa mig i här men oavsett så missgynnar detta dessa barn ekonomiskt. Det har stora konsekvenser för många barn och på gruppnivå ser man att barn med separerade föräldrar samt dålig kontakt med den andra föräldern har det sämre ekonomiskt ställt. Ganska orättvist med tanke på att det inte är deras fel att deras föräldrar är snåla skitstövlar.

Ett sätt att komma tillrätta med problemet är att ha ett samhällsklimat och lagstiftning som underlättar barns kontakt till båda av sina föräldrar. För forskningen visar också att en förälders vilja att försörja ett barn ökar i takt med ökat umgänge. Förståeligt ur ett biologisk perspektiv men egentligen moraliskt helt förkastligt.

Men det kommer förmodligen alltid finnas barn som av en eller annan anledning inte har värst mycket kontakt med en av sina föräldrar. Då är det tänkt att den frånvarande föräldern ska bidra till barnets försörjning genom att betala ett underhåll. Men eftersom betalningsviljan hos de frånvarande föräldrarna generellt är sämre än hos de närvarande föräldrarna så har dessa barn det ekonomiskt sämre. Särskilt med tanke på att det inte heller går att på lagligt sätt tvinga den frånvarande föräldern att betala särskilt mycket mer än minimum.

Men som svar på din fråga. Det beror helt på vad man anser hör till en förälders skyldigheter.
    Minimiunderhållet plus barnbidraget räcker helt för kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring tills de är 6 år. Efter det får boendeföräldern bidra mer och mer ju äldre barnet blir. Så, hur smiter uf undan om denne betalar minimibeloppet?
  • Anonym (hej)
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 21:57:06 följande:

Minimiunderhållet plus barnbidraget räcker helt för kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring tills de är 6 år. Efter det får boendeföräldern bidra mer och mer ju äldre barnet blir. Så, hur smiter uf undan om denne betalar minimibeloppet?

Hur beräknar man barnets kostnader?
  • Anonym (hej)

Räknas barnets transportkostnader in?
  • Anonym (hej)

Räknas barnomsorg på obekväm arbetstid in?
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 22:14:25 följande:
    Hur beräknar man barnets kostnader?
    www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Hushallets-kostnader/Barn-6-manader--9-ar/

Du får sen klicka dig vidare till matkostnader samt kostnader för äldre barn. Eller klicka på endast under mitt inlägg så ser du en sammanställning jag skrev in. Men det står inte HUR de är beräknade om det är vad du är ute efter, då får du kontakta konsumentverket.
Svar på tråden Dead beat daddy!!