• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 20:24:41 följande:

Men är du helt tappad eller!? Hon citerade just en lagtext!

Att låta andra föräldern lösa det på sin vecka är att tillgodose barnets behov. Och jag vet att du inte anser det. Och ja, det är inte korrekt eller bra men behöver inte innebära att man inte är en ba förälder. Världen är inte svart eller vit.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 20:28:15 följande:

Att låta andra föräldern lösa det på sin vecka är att tillgodose barnets behov. Och jag vet att du inte anser det. Och ja, det är inte korrekt eller bra men behöver inte innebära att man inte är en ba förälder. Världen är inte svart eller vit.

Både lagen och moralen talar emot det du påstår. Du verkar vara ruggigt korkad!
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 21:08:09 följande:
    Du slog huvudet på spiken
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 20:05:00 följande:

Skyldig nej. Borde ja.

Jo, skyldig. Helt enligt föräldrabalken. Alternativet är att socialtjänsten tvingas omhänderta barnet som inte får sina behov tillgodosedda.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 20:28:15 följande:

Nej, det är det inte om den andra föräldern är oförmögen att tillgodose barnets behov. Om den andra föräldern KAN tillgodose barnets behov så har vi inget problem. Problemet uppstår när den ena föräldern INTE kan - då är den andra skyldig att tillgodose barnets behov i hans/hennes ställe. En förälder som STRUNTAR i att tillgodose barnets behov är inte en "bra förälder". Om en förälder ligger på sjukhus och är oförmögen att tillgodose barnens behov därav och den andra föräldern lämnar barnen i sticket så bedöms den senare brista i föräldraförmåga och utsätta barnet för risk att hans/hennes hälsa och utveckling skadas allvarligt.

Precis så svart och vit är världen. Lagen är glasklar på den punkten. Vårdnadshavare har ansvar för att tillgodose sina barns behov. Du kan skrika dig blå att det är den andres vecka. Ingen förvaltningsrätt håller med dig om det.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Sweet Sofia

Korakt

Korkad? För att andra gör så?

Jag har aldrig påstått att jag gör så. Men det finns de som faktiskt gör det, vilket varken du eller jag kan hindra. Inte heller soc kan förhindra det.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 22:05:41 följande:

Korkad? För att andra gör så?

Jag har aldrig påstått att jag gör så. Men det finns de som faktiskt gör det, vilket varken du eller jag kan hindra. Inte heller soc kan förhindra det.

Du, om socialtjänsten får kännedom om att ett barns förälder ligger på sjukhus, oförmögen att tillgodose barnets behov, och den andra föräldern skiter i att ta hand om sina barn så kan socialtjänsten i allra högsta grad ingripa och ska så göra. Man är vårdnadshavare alla dagar i veckan. Det ansvaret försvinner inte av växelvis boende. Barns behov av skydd går ALLTID före eventuella umgängesavtal.
  • Sweet Sofia
    Donum skrev 2015-03-12 22:13:42 följande:

Du, om socialtjänsten får kännedom om att ett barns förälder ligger på sjukhus, oförmögen att tillgodose barnets behov, och den andra föräldern skiter i att ta hand om sina barn så kan socialtjänsten i allra högsta grad ingripa och ska så göra. Man är vårdnadshavare alla dagar i veckan. Det ansvaret försvinner inte av växelvis boende. Barns behov av skydd går ALLTID före eventuella umgängesavtal.

Självklart kan soc ingripa i ovan exempel. Om det inte löser sig på annat sätt med släktingar, barnvakt etc.

Men soc har andra saker att pyssla med än att utreda föräldrar som har barnen varannan vecka och håller på det.

Nja, en förälder med varannan vecka eller enbart umgänge behöver inte vara vårdnadshavare försorg barn. Hört talas om ensam vårdnad? Det kan man ha trots att man har varannan vecka eller pappan/mamman har umgängesrätt. Så nej, man behöver inte vara vårdnadshavare alls för att man har barn.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 22:19:53 följande:

Självklart kan soc ingripa i ovan exempel. Om det inte löser sig på annat sätt med släktingar, barnvakt etc.

Men soc har andra saker att pyssla med än att utreda föräldrar som har barnen varannan vecka och håller på det.

Nja, en förälder med varannan vecka eller enbart umgänge behöver inte vara vårdnadshavare försorg barn. Hört talas om ensam vårdnad? Det kan man ha trots att man har varannan vecka eller pappan/mamman har umgängesrätt. Så nej, man behöver inte vara vårdnadshavare alls för att man har barn.

Sedan när diskuterar vi föräldrar som inte är vårdnadshavare?

Lagen som jag hänvisade till gäller vårdnadshavare vilket jag anser att jag var mycket tydlig med.

Soc har mycket att pyssla med. Inte minst barn som far illa för att deras föräldrar överger dem.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 22:19:53 följande:

Du pratar ju om äpplen och päron!

Frågar jag dig vad klocka är, så svarar du "ljuslila".

Du är verkligen helt urbota korkad! Skrämmande!
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-13 07:50:27 följande:

Du pratar ju om äpplen och päron!

Frågar jag dig vad klocka är, så svarar du "ljuslila".

Du är verkligen helt urbota korkad! Skrämmande!

om du skulle fråga vad klockan är så hade du fått svar på vad klockan är.

att det finns folks som ignorerar sin barn den veckan som inte är deras gör inge mig till korkad, snarare de.

Och nej, ingen fruktsallad här inte.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 08:31:34 följande:

om du skulle fråga vad klockan är så hade du fått svar på vad klockan är.

att det finns folks som ignorerar sin barn den veckan som inte är deras gör inge mig till korkad, snarare de.

Och nej, ingen fruktsallad här inte.

MEN HUR TRÖG FÅR MAN VARA!?

Du påstår att de, enligt lag, har rätt till att inte ta hand om sina egna barn bara för att det inte är "rätt" vecka. Där har du FEL!!! Fatta!!!
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-13 08:39:57 följande:

Du påstår att de, enligt lag, har rätt till att inte ta hand om sina egna barn bara för att det inte är "rätt" vecka. Där har du FEL!!! Fatta!!!

Jag säger att de finns folk som håller hårt på varannan vecka regeln (oftast för att de har ett juridiskt avtal sinsemellan) och då faktiskt inte tar hand eller "bryr" sig om sitt barn den veckan de inte har barn. Må vara korkat med det existerar i allra högsta grad.

Jag gör däremot INTE så! Vilket du verkar att tro.
  • BioBonus
    Anonym (-) skrev 2015-03-13 08:39:57 följande:

Min bonus mamma vägrade under en period att ta hand om sin dotter när det inträffade en krissituation i vår familj, eftersom det var på våra veckor. Och eftersom det fanns en dom på varannan vecka så kunde vi inte heller tvinga henne. Varken enligt Familjerätten eller TR, som vi då kontaktade.
    Så då får du väl skrika även på dem att de är tröga och har fel.
  • Anonym (Dum blondin)

Nu har jag inte läst hela tråden men alla skäller på pappan. Skulle vara roligt att höra hans version om varför ni inte kan Ordna upp situationen. Alltid mannen som är en idiot uppenbart. Alla kvinnor är alltid helylle och männen idioter när kommunikationen inte funkar.

• BioBonus
    Anonym (Dum blondin) skrev 2015-03-13 09:32:58 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden men alla skäller på pappan. Skulle vara roligt att höra hans version om varför ni inte kan Ordna upp situationen. Alltid mannen som är en idiot uppenbart. Alla kvinnor är alltid helylle och männen idioter när kommunikationen inte funkar.

Det här är intressant - i en annan tråd (www.familjeliv.se/forum/thread/74976542-bonusbarnen-hatar-mig) skriver en bonusmamma om problem med konflikter från mammans sida och som även låter det gå ut över barnen.
    Där är det väldigt många som debatterar ur mammans synvinkel och anklagar bonsumamman för att vara orsaken till i princip allt ont som har hänt på jorden sen urminnes tider.
    Och att de gör det eftersom att "de bara har bonusmammans version innebär inte att det är hela sanningen och mamman har säkerligen en anledning till att vara så arg och soc anmäla till höger och vänster."
    Här är TS en mamma, och enbart hennes version som hörs, men här tas den för sanning och pappan är en, ohörd, idiot.
    Ibland är den ohörda versionen av en konflikt oerhört viktig och per se mer sann, ofta när den ohörda versionen är en mammas, och ibland är den fullkomligt oviktig,  ofta när det är en pappas eller en bonusförälders version som saknas....

Bara en reflektion till hur olika viktigt det ibland ter sig att vara att höra allas versioner beroende på vem som ger ursprungsversionen.
Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?