• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Anonym (Tjoflöjt)
    Anonym (70-talist) skrev 2015-04-11 15:36:39 följande:

Dels är väl poängen med självscanning just att det går så fort att checka ut så att där nästan aldrig blir någon kö. Dessutom, i nästan alla de butiker jag handlar i måste man vara registrerad för att få använda självscanning, vilket är ett litet meck i sig, i synnerhet om man brukar handla hos flera olika kedjor. Jag vet bara ett ställe där de har självscanningsdisk för alla som kan betala med kort, och där är det ofta lika lång kö som till vanliga kassorna (fast kön rör sig mycket fortare).

Vart bor du? Här har vi både coop och ica butiker där du inte behöver vara "registrerad" för att kunna använda självscanningen. Det slår verkligen aldrig fel, speciellt i city, det är verkligen inte en kotte i självscanningen medan kön ringlar lång till vanliga kassorna. Min teori är att folk är lata och inte orkar blippa sina egna varor.
  • Anonym (Andere Länder andere Sitten)
    Anonym (Tjoflöjt) skrev 2015-04-12 05:01:05 följande:

Vart bor du? Här har vi både coop och ica butiker där du inte behöver vara "registrerad" för att kunna använda självscanningen. Det slår verkligen aldrig fel, speciellt i city, det är verkligen inte en kotte i självscanningen medan kön ringlar lång till vanliga kassorna. Min teori är att folk är lata och inte orkar blippa sina egna varor.

Kassajälvscanningen använder jag bara när jag har ett fåtal varor, brukar vara meckit när man ska väga med mera. Förstår däremot inte varför jag inte får rabatt när jag självscannar i butik. Jag gör jobbet och en dag och butiken spar på personal.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Andere Länder andere Sitten) skrev 2015-04-12 07:41:54 följande:

Kassajälvscanningen använder jag bara när jag har ett fåtal varor, brukar vara meckit när man ska väga med mera. Förstår däremot inte varför jag inte får rabatt när jag självscannar i butik. Jag gör jobbet och en dag och butiken spar på personal.

Varför ska du få rabatt för att du självscannar? Du väljer det ju frivilligt och det är ju knappast någon som tvingar dig.
  • Anonym (Andere Länder andere Sitten)
    Sweet Sofia skrev 2015-04-12 17:03:21 följande:

Varför ska du få rabatt för att du självscannar? Du väljer det ju frivilligt och det är ju knappast någon som tvingar dig.

Precis av den anledningen självscannar jag sällan. På min ICA gör det snabbt i kassan och jag tänker inte ta deras jobb.

Jag Kassajälvscannar bara när jag har handlat få varor och det verkligen är kö, men aldrig i min ICA.
  • nanneN
    Sweet Sofia skrev 2015-04-12 17:03:21 följande:
    Anledningen att man skulle få rabatt är väl rätt självklar?
    Man gör ju ett jobb som butiken annars skulle behöva ha anställd personal för. Det innebär minskad kostnad för butiken vilket givetvis borde resultera i ett lägre pris för kunden. Det är ju enkel matematik, eller missar jag något?
  • Sweet Sofia
    nanneN skrev 2015-04-13 11:53:56 följande:

Anledningen att man skulle få rabatt är väl rätt självklar?

Man gör ju ett jobb som butiken annars skulle behöva ha anställd personal för. Det innebär minskad kostnad för butiken vilket givetvis borde resultera i ett lägre pris för kunden. Det är ju enkel matematik, eller missar jag något?

Personalstyrkan minskar inte när man har självscanning.
  • Flash Gordon
    Sweet Sofia skrev 2015-04-13 16:24:51 följande:
    Vad tror du händer den dagen 100% av kunderna självskannar?

Istället för fyra-fem-sex tjejer som sitter i kassan under rusningstid räcker det med två som står och hjälper till vid självskanningen.

Vad tror du att butiksägarna investerat i allt med självskanning för? För att vara snälla?
  • Anonym (Miss)
    Flash Gordon skrev 2015-04-13 16:41:32 följande:
    Vad tror du händer den dagen 100% av kunderna självskannar?

Istället för fyra-fem-sex tjejer som sitter i kassan under rusningstid räcker det med två som står och hjälper till vid självskanningen.

Vad tror du att butiksägarna investerat i allt med självskanning för? För att vara snälla?
    Tjejer? Bara tjejer som jobbar i kassan?
  • isolande
    Anonym (BunnyGirl) skrev 2015-04-08 20:58:15 följande:

Hoppas att alla kassor ersätts med scanna-själv eller de där som man går till och scannar på plats. Mer praktiskt, man får sköta sig själv, slipper bry sig om sura och ovänliga kassörskor som gnäller om allt. Det räcker med ett par trevlig personal i beredskap om något krånglar eller så. Resten kan gå och lasta varor. Då slipper ni prata med kunderna överhuvudtaget och slipper klaga på att inte varorna är rättvända. Perfekt.

Larmbågar eller annat fiffigt förhindrar svinn. Det blir billigare för butikerna och färre irritationsmoment för alla.

Fattar inte ens hur en kund skulle kunna klättra över allt för att komma åt scannern???

Fast jag avskyr verkligen de där jävla gör det självkassorna!! Att man ska behöva stapla alla varor på en jävla bänk, och nåde dig om du inte gör det, då havererar hela skiten... Tror aldrig jag lyckats använda snabbkassan smidigt, och jag har ändå jobbat i kassa på coop i 3 år!!! Hatar skiten, blir alltid arg ;)
  • Voluptuous Shalimar
    isolande skrev 2015-04-13 17:02:28 följande:
    Fast jag avskyr verkligen de där jävla gör det självkassorna!! Att man ska behöva stapla alla varor på en jävla bänk, och nåde dig om du inte gör det, då havererar hela skiten... Tror aldrig jag lyckats använda snabbkassan smidigt, och jag har ändå jobbat i kassa på coop i 3 år!!! Hatar skiten, blir alltid arg ;)
    Det där låter ju bisarrt, bara varit med om det i en COOPbutik (den vid Mårtenstorget i Lund) samt på IKEA. När vi självscannar tar vi en scanner och så scannar vi vartefter vi tar varorna och lägger dem i påsarna (som vi också scannat om vi inte haft med egna). Hela vitsen med scanning är ju att man bara checkar ut och betalar i självbetjäningskassan. Jag ställer scannern i ett ställ, går till terminalen och drar mitt kundkort varpå allt jag scannat kommer upp på skärmen och jag godkänner. Sedan drar jag betalkort och betalar. Inget staplande av varor på någon bänk!!!
  • nanneN
    Sweet Sofia skrev 2015-04-13 16:24:51 följande:
    Det är väl klart att den gör.
    Du gör ju själv jobbet som en kassörska annars skulle ha gjort, så vad ska den kassörskan göra?
  • Pescetarian
    nanneN skrev 2015-04-13 22:03:29 följande:

Du gör ju själv jobbet som en kassörska annars skulle ha gjort, så vad ska den kassörskan göra?

Plocka på lagret, ställa i hyllor, plocka undan gammal frukt, ta hand om posten, pantmaskinerna, korgar, vagnar, osv, osv, osv.
  • nanneN
    Pescetarian skrev 2015-04-13 22:22:10 följande:
    Plocka på lagret, ställa i hyllor, plocka undan gammal frukt, ta hand om posten, pantmaskinerna, korgar, vagnar, osv, osv, osv.
    Men dom uppgifterna måste butiken ha personal till redan. Det kan ju inte bli mer jobb runtomkring för att man inför självscanning.

Hur du än vrider på det så är det självklart så att om kunden själv gör en kassörskas jobb, så behövs det mindre kassörskor, eller hur?
  • Sweet Sofia
    nanneN skrev 2015-04-13 22:03:29 följande:

Men tror du på fullt allvar att de som jobbar på mataffärer bara sitter i kassan?!
  • Pescetarian
    nanneN skrev 2015-04-13 22:24:13 följande:

Men dom uppgifterna måste butiken ha personal till redan. Det kan ju inte bli mer jobb runtomkring för att man inför självscanning.

Hur du än vrider på det så är det självklart så att om kunden själv gör en kassörskas jobb, så behövs det mindre kassörskor, eller hur?

Samtliga butiker jag handlat i, har personal som gör lite av varje. Förutom i charken - där är det "speciell" personal.
  • Flash Gordon
    Anonym (Miss) skrev 2015-04-13 16:48:16 följande:
    Tjejer? Bara tjejer som jobbar i kassan?
    Jaja, tanter också då ...

Om det nu var något att hänga upp sig på.

Det viktiga är ju att om kunderna "tar" arbetsuppgifter från personalen så blir behovet av personal mindre.
  • isolande
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-13 21:52:43 följande:
    Det där låter ju bisarrt, bara varit med om det i en COOPbutik (den vid Mårtenstorget i Lund) samt på IKEA. När vi självscannar tar vi en scanner och så scannar vi vartefter vi tar varorna och lägger dem i påsarna (som vi också scannat om vi inte haft med egna). Hela vitsen med scanning är ju att man bara checkar ut och betalar i självbetjäningskassan. Jag ställer scannern i ett ställ, går till terminalen och drar mitt kundkort varpå allt jag scannat kommer upp på skärmen och jag godkänner. Sedan drar jag betalkort och betalar. Inget staplande av varor på någon bänk!!!
    Ja, den varianten du beskriver är ju toppen!

De jag pratar om är de där "snabbkassorna" i vanliga småbutiker som KRÄVER att man lägger grejerna på en bänk med någon form av kontrollfunktion i sig. Lägger man inte den sista varan man blippat på bänken går det inte att handla vidare. Helt sinnessjukt opraktiskt och man blir ju galen när man har minsta bråttom eller ungarna skriker..... 

Sista gången var min lilla galen av hunger och jag tog snabbt en fruktpåse som jag tänkte att jag scannar först så kan han få den sedan, men nej, det gick ju inte, för jag var tvungen att lägga den på bänken, scanna alla varor jag skulle handla och lägga där oxå, betala och SEN kunde jag ta påsen och sticka i näven på honom. 

ARGH, blir så jävla förbannad varenda gång!
  • nanneN
    Sweet Sofia skrev 2015-04-13 22:24:40 följande:
    Men tror du på fullt allvar att de som jobbar på mataffärer bara sitter i kassan?!
    Självklart inte, men någon sitter väl i kassan?
    Om den tjänsten försvinner, vad ska den personen göra då?
    Seriöst? Förstår ni verkligen inte detta? Det känns helt absurt att jag ens har denna diskussion.

Om någons arbetsuppgift är att sitta i kassan och denna kassa inte längre behövs, då försvinner denna persons arbetsuppgift.
    Om personen då istället jobbar ute på lagret, så tar den ju arbetsuppgiften av den person som förut jobbade på lagret.
    Om den personen då istället prismärker varor, så försvinner ju jobbet för den som tidigare prismärkte varor.

Hur ni än flyttar runt arbetsuppgifter, så ändrar ni inte på att en arbetsuppgift försvinner. Det är en arbetsuppgift mindre än vad det var innan, vilket innebär att det behövs mindre personal. Detta innebär en lägre kostnad för butiken.
    Om detta inte vore fallet, så varför skulle en butik spendera miljoner på självscanningssystem? Dom gör det ju knappast för att vara snälla.

Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!