• Anonym (THE mom!)

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

Jag separerade från min dotters pappa för lite mindre än ett år sedan.

Pappan träffade en ny tjej för några månader sedan (de har dock känt varann i flera år och jag vet också vem hon är, men har aldrig umgåtts med henne då vi tillhört olika kompisgäng).

Jag är kompis med pappan på FB. Jag och pappan har också en hel del gemensamma vänner där.

Pappans nya tjej har ALDRIG träffat min dotter. Ändå har hon lagt ut flertalet kommentarer på sin sida om min dotter, samt även en bild på min dotter. Hon skriver saker i stil med "åh, visst är hon söt min lilla bonusdotter", "jag är så stolt över att vara extramamma till den lilla godingen", osv.

Jag upprepar: de har A L D R I G träffats!

Alltså, är inte detta HELT vrickat!? Jag menar, vilken normal människa gör så!?

Hon har taggar mitt ex i flertalet av dessa kommentarer, samt på bilden, vilket lett till att många av våra gemensamma vänner kunnat kommentera detta och alla har hittills ifrågasatt vad hon håller på med. Men hon svarar bara att hon är lika mycket min dotters familj, som jag och pappan är. Alltså VA!?

Det känns på riktigt som att jag är med i "dolda kameran" eller nått.

• Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".
  • Brumma
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 09:51:09 följande:

Finns säkerligen undantag. Har pappan ingen vårdnad eller ens umgängesrätt så borde s.k kryphål finnas att tillgå. Ska inte säga något säkert för jag vet inte utan detta är bara en spontan tanke som kan vara värd att ta reda på.

Man får publicera bilder på vem man vill så länge de inte är kränkande eller att personen ifråga tex har skyddande identitet.

Samt att man har rättigheterna till bilderna (dvs anta gen tagit dem själv eller fått tillstånd från ägaren att använda dem).

Jag kan alltså om jag vill gå till en lekpark och fotografera barn som leker och lägga upp bilden på min Facebook eller blogg utan föräldrarnas tillstånd.
  • Anonym (c)
    Brumma skrev 2015-04-27 10:23:37 följande:

Man får publicera bilder på vem man vill så länge de inte är kränkande eller att personen ifråga tex har skyddande identitet.

Samt att man har rättigheterna till bilderna (dvs anta gen tagit dem själv eller fått tillstånd från ägaren att använda dem).

Jag kan alltså om jag vill gå till en lekpark och fotografera barn som leker och lägga upp bilden på min Facebook eller blogg utan föräldrarnas tillstånd.

Okej. Det känns ju fruktansvärt. Som om barn är livegna och inte har rätt till sin integritet.

Jag frågar ALLTID min dotter om jag får lägga ut bilden på henne på instagram och visar henne bilden. Säger hon nej så är det nej. Tycker barn förtjänar den respekten. Synd att inte lagen samtycker med mig :/

Vi vuxna ska ju skydda våra barn och att lägga ut bilder höger vänster utan att behöva tillåtelse är inte att skydda barnen anser jag. Tycker det är egenmäktigt förfarande.

Men tack för upplysningen dock. Hoppas alla ser till att vara försiktiga med vem dom väljer ska ha bilder på deras barn då
  • Brumma
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 10:33:37 följande:

Okej. Det känns ju fruktansvärt. Som om barn är livegna och inte har rätt till sin integritet.

Jag frågar ALLTID min dotter om jag får lägga ut bilden på henne på instagram och visar henne bilden. Säger hon nej så är det nej. Tycker barn förtjänar den respekten. Synd att inte lagen samtycker med mig :/

Vi vuxna ska ju skydda våra barn och att lägga ut bilder höger vänster utan att behöva tillåtelse är inte att skydda barnen anser jag. Tycker det är egenmäktigt förfarande.

Men tack för upplysningen dock. Hoppas alla ser till att vara försiktiga med vem dom väljer ska ha bilder på deras barn då

Det är ju likadant med vuxna. Jag kan ju ta kort på stan, på min fest osv och lägga ut. Så länge de inte är kränkande.

Tycker det är värre med alla föräldrar som lägger ut bilder på sina snoriga skrikande barn med orden "så här kul har vi det idag" osv än bilder från en utflykt med familjen tex. De kan nog gå under begreppet kränkande.. Problemet är ju att det är föräldrar som lägger upp sådana bilder, så vem skall stämma?

Personligen lägger jag aldrig upp bilder på barn utan att ha frågat en av föräldrarna i fråga. Är barnet några år så frågar jag barnet också såklart.

Men om man bortser från vad jag gör och vad lagen säger så KAN jag lägga upp bilder på vem jag vill...
  • Anonym (c)
    Brumma skrev 2015-04-27 10:47:46 följande:

Det är ju likadant med vuxna. Jag kan ju ta kort på stan, på min fest osv och lägga ut. Så länge de inte är kränkande.

Tycker det är värre med alla föräldrar som lägger ut bilder på sina snoriga skrikande barn med orden "så här kul har vi det idag" osv än bilder från en utflykt med familjen tex. De kan nog gå under begreppet kränkande.. Problemet är ju att det är föräldrar som lägger upp sådana bilder, så vem skall stämma?

Personligen lägger jag aldrig upp bilder på barn utan att ha frågat en av föräldrarna i fråga. Är barnet några år så frågar jag barnet också såklart.

Men om man bortser från vad jag gör och vad lagen säger så KAN jag lägga upp bilder på vem jag vill...

Håller med.

Jag struntade i att lägga upp en bild på min dotter när hon hade ridlektion just för att en annan flicka råkade komma med på kortet. Jag har iofs enbart de jag känner väl på min instagram men det känns ändå fel.
  • Miss P

Jag och du kan skapa en klubb TS... Mitt barns pappas flickvän har gjort ett fotoalbum med hennes barn samt vår son. mitt EX har sänt bilder till henne när han varit och hälsat på vår son hemma hos mig. I fotoalbumet är det kommentarer som björnfamiljen och vi älskar dig allihopa. Hennes barn gör teckningar till honom och skriver att de älskar honom. De har inte ens varit tillsammans i 1 år. De bor dessutom 30 mil ifrån varandra... Alltså inte ens sambo. Har förstått att det finns många konstiga kvinnor/tjejer nu förtiden då jag fått barn. Hon har aldrig träffat mitt EX och vår son. Tycker hon är mycket märklig!

• Brumma
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 10:55:29 följande:

Håller med.

Jag struntade i att lägga upp en bild på min dotter när hon hade ridlektion just för att en annan flicka råkade komma med på kortet. Jag har iofs enbart de jag känner väl på min instagram men det känns ändå fel.

Är det en bild jag väldigt väldigt gärna vill lägga upp ändå så photoshoppar jag (om det inte bara går att klippa bort).

Tex en bild på bonusdotter med sin idol. Det kom med en person på bilden som liksom "stack in huvudet" i bakgrunden. Då såg jag till att bilden blev "ren" :)

Nog OT nu - kopplar vi detta till TS så har pappans tjej laglig rätt att lägga upp bilderna så länge hon har fotografens tillstånd. Tex pappans.

Är det däremot så att hon använder bilder hon kopierat utan lov så är det olagligt. Skulle tro att det gäller bilder som TS tagit tex och skickat till pappan för att han skall ha kort på sin dotter. Rättigheten att publicera sådana bilder borde TS äga och inte pappan.
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 11:02:50 följande:

Jag och du kan skapa en klubb TS... Mitt barns pappas flickvän har gjort ett fotoalbum med hennes barn samt vår son. mitt EX har sänt bilder till henne när han varit och hälsat på vår son hemma hos mig. I fotoalbumet är det kommentarer som björnfamiljen och vi älskar dig allihopa. Hennes barn gör teckningar till honom och skriver att de älskar honom. De har inte ens varit tillsammans i 1 år. De bor dessutom 30 mil ifrån varandra... Alltså inte ens sambo. Har förstått att det finns många konstiga kvinnor/tjejer nu förtiden då jag fått barn. Hon har aldrig träffat mitt EX och vår son. Tycker hon är mycket märklig!

De har varit tillsammans ett år men aldrig träffats? Ditt ex och tjejen?
  • Miss P
    Brumma skrev 2015-04-27 11:06:08 följande:
    De har varit tillsammans ett år men aldrig träffats? Ditt ex och tjejen?
    Jo de har träffats typ 1-2 ggr/månad. Oj såg nu att det blev visst lite fel skrivit  där. Har varit tillsammans i 9 månader.
  • Regndamen
    BioBonus skrev 2015-04-27 10:17:16 följande:

Det är fortfarande kärlek, och den kan fortfarande vara extremt stark. Se på all idoldyrkan, alla fans som älskade Elvis, Beatles eller Måms Zelmerlöw. Att du tycker att den typen av kärlek är fånig, innebär inte att den är det för dem som känner den.

Hon kanske älskar just det - bilden av barnet. Vad spelar det för roll?
    Och varför skulle du/jag/vi ha rätten att säga att det får hon inte, för det kan hon inte. För det kan inte jag/du/vi. 
    Förstår du vad jag menar?

Det är inte riktig kärlek.
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 11:14:29 följande:

Jo de har träffats typ 1-2 ggr/månad. Oj såg nu att det blev visst lite fel skrivit  där. Har varit tillsammans i 9 månader.

Då missuppfattade jag din mening "Hon har aldrig träffat mitt EX och vår son" :)
  • Miss P
    Brumma skrev 2015-04-27 11:18:38 följande:
    Då missuppfattade jag din mening "Hon har aldrig träffat mitt EX och vår son" :)
    hon och mitt EX har ett förhållande, NEJ hon har ALDRIG träffat min son som jag har med mitt EX.
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 11:25:59 följande:

hon och mitt EX har ett förhållande, NEJ hon har ALDRIG träffat min son som jag har med mitt EX.

Jo. som jag skrev så hade jag missuppfattat. ....

Det såg ut som att hon aldrig träffat ditt ex. Det var därför jag frågade - för att kolla om jag förstått meningen fel....
  • Miss P
    Brumma skrev 2015-04-27 11:31:28 följande:
    Jo. som jag skrev så hade jag missuppfattat. ....

Det såg ut som att hon aldrig träffat ditt ex. Det var därför jag frågade - för att kolla om jag förstått meningen fel....
    Det var jag som sagt skrev lite tokigt..hahahhaa....
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 12:21:25 följande:

Det var jag som sagt skrev lite tokigt..hahahhaa....

:)
  • Anonym (Aj, aj...)

"Jag älskar dig för det du får mig att känna." Funkar med idol och blivande adoptivbarn.

"Jag älskar dig för det du ger mig." Funkar bara med personer man har något slag av ömsesidig relation med.

• Anonym (var vaksam)

Hon verkar störd.

Soc har säkert sina anledningar till anmälan, det är ju bra att ts man kollas upp ifall polisen tycker det. Det är för flickans skull inte faderns!

Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".