Anonym (mamma) skrev 2015-11-06 08:35:06 följande:
Varför tycker du att skilsmässobarn ska kosta så lite som möjligt, i alla fall för den föräldern som betalar underhåll?
Ligger det något personligt bakom denna inställning? För det känns inte som någon normal föräldrainställning. Och därför inte heller någon inställning som man bör beräkna underhållet efter.
Nej. Jag tycker att om det finns gratis glasögon till barn - om de är likvärdiga dyrare glasögon och fyller funktion och designönskemål från barnet - så är det ett bra alternativ då pengarna kan läggas på annat. Till barnet tex. Oavsett om barnet ifråga är skilsmässobarn eller inte.
Det verkar ju även regeringen verkar tycka då det ligger som förslag att glasögon skall bli gratis till barn upp till 19 års ålder från o med 1 januari 2016.
Tycker du deras förslag är lika illa som mitt?
Uppfattar du deras förslag som enbart gällande frånskilda barn?
Hur kommer det sig att ett förslag att det finns gratis glasögon fick dig att tolka min åsikt till att skilsmässobarn skall kosta så lite som möjligt?
Som i alla familjer så rättar man väl utgifterna efter plånboken, oavsett om man är separerad eller lever i en kärnfamilj?
Eftersom du reagerade så otroligt långsökt på mitt inlägg får jag väl ställa en motfråga på ämnet - tycker du å din sida att skilsmässobarn kostar mer än barn i kärnfamiljer? Och ligger det ngt personligt bakom den inställningen?
Förklara gärna även varför du tror att jag tycker att skilsmässobarn skall kosta mindre än andra barn. Vad har du för grunder till ditt påstående?