• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (C)
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-05 20:59:47 följande:
    Stämmer inte riktigt. Allt är relativt. :)

Visst, 2 barn. Sen finns det gratis glasögon för barn hos vissa optiker. Mediciner ingår.
    Vissa optiker har gratis (eller väldigt billiga) bågar till barn. Glasen kostar fortfarande och för mina barn så har bågarna kostat under 1500kr.

När du påstår att mediciner ingår så misstänker jag att du blandar ihop uh-stöd med uh-bidrag. Om man får uh-stöd via FK så kan man inte kräva något mer från umgängesföräldern. Om man avtalar om uh-bidrag så ingår de saker man avtalar om.

För barn som får uh-stöd, har en fattig boendeförälder och som behöver mediciner så innebär det att barnet får ta smällen genom att äta sämre mat eller ha på sig billigare kläder. För det är inte så att staten lägger till 200kr per månad till alla barn utifall de skulle behöva medicin, utan uh-stödet täcker basbehovet för mindre barn.
  • Anonym (C)
    Brumma skrev 2015-11-05 21:26:30 följande:
    Är era barn under tolv så kanske värt att prova specsavers?
    Du behöver inte oroa dig för våra barn. De har tur nog att dels ha TVÅ ansvarsfulla föräldrar som gärna bidrar ekonomiskt till deras behov och dels ha två föräldrar som har råd/vilja att bidra även till barnens önskemål.

Ingen av oss skaffade barn för att dumpa dem på andra föräldern eller för att smita undan det ekonomiska ansvaret. Tyvärr så har inte ts barn den turen.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 21:27:00 följande:

Vissa optiker har gratis (eller väldigt billiga) bågar till barn. Glasen kostar fortfarande och för mina barn så har bågarna kostat under 1500kr.

När du påstår att mediciner ingår så misstänker jag att du blandar ihop uh-stöd med uh-bidrag. Om man får uh-stöd via FK så kan man inte kräva något mer från umgängesföräldern. Om man avtalar om uh-bidrag så ingår de saker man avtalar om.

För barn som får uh-stöd, har en fattig boendeförälder och som behöver mediciner så innebär det att barnet får ta smällen genom att äta sämre mat eller ha på sig billigare kläder. För det är inte så att staten lägger till 200kr per månad till alla barn utifall de skulle behöva medicin, utan uh-stödet täcker basbehovet för mindre barn.

Uh-stödet täcker basbehovet for mindre barn och även boendeförälderns del av barnets försörjning.

För äldre barn täcker det lite över en tredjedel, precis som det ska. För tonåringar är det nog däremot räknat lite i underkant..

Regeringen har väl föreslagit gratis glasögon till alla barn under 19 nu? Hoppas på att det går igenom..
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 21:31:00 följande:

Du behöver inte oroa dig för våra barn. De har tur nog att dels ha TVÅ ansvarsfulla föräldrar som gärna bidrar ekonomiskt till deras behov och dels ha två föräldrar som har råd/vilja att bidra även till barnens önskemål.

Ingen av oss skaffade barn för att dumpa dem på andra föräldern eller för att smita undan det ekonomiska ansvaret. Tyvärr så har inte ts barn den turen.

Det var ju inte riktigt så jag menade.. Varför drog du de parallellerna?

Även om ni båda tar sitt ansvar kan man ju lägga de pengarna på andra saker till barnen om man har möjlighet till ett fullgott alternativ?
  • Anonym (asta brydd)
    Brumma skrev 2015-11-05 18:32:36 följande:
    Jodå det finns sidor där man kan få gratis juridisk rådgivning.

Både jag och flera andra har tipsat TS om det
    Okej. Bra!
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-05 21:26:30 följande:

Är era barn under tolv så kanske värt att prova specsavers?

Varför tycker du att skilsmässobarn ska kosta så lite som möjligt, i alla fall för den föräldern som betalar underhåll?

Ligger det något personligt bakom denna inställning? För det känns inte som någon normal föräldrainställning. Och därför inte heller någon inställning som man bör beräkna underhållet efter.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-06 08:35:06 följande:
    Varför tycker du att skilsmässobarn ska kosta så lite som möjligt, i alla fall för den föräldern som betalar underhåll?

Ligger det något personligt bakom denna inställning? För det känns inte som någon normal föräldrainställning. Och därför inte heller någon inställning som man bör beräkna underhållet efter.

Jag förstår inte varför man ska betala mer för ett par glasögon än vad man behöver? Speciellt inte till barn, som ju faktiskt byter glasögon oftare än vad man som vuxen gör? Det har väl inte med om det är skilsmässobarn eller inte, utan om ekonomiskt tänkande... 

Mycket märklig reaktion från din sida anser jag.

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-06 08:35:06 följande:

Nej. Jag tycker att om det finns gratis glasögon till barn - om de är likvärdiga dyrare glasögon och fyller funktion och designönskemål från barnet - så är det ett bra alternativ då pengarna kan läggas på annat. Till barnet tex. Oavsett om barnet ifråga är skilsmässobarn eller inte.

Det verkar ju även regeringen verkar tycka då det ligger som förslag att glasögon skall bli gratis till barn upp till 19 års ålder från o med 1 januari 2016.

Tycker du deras förslag är lika illa som mitt?

Uppfattar du deras förslag som enbart gällande frånskilda barn?

Hur kommer det sig att ett förslag att det finns gratis glasögon fick dig att tolka min åsikt till att skilsmässobarn skall kosta så lite som möjligt?

Som i alla familjer så rättar man väl utgifterna efter plånboken, oavsett om man är separerad eller lever i en kärnfamilj?

Eftersom du reagerade så otroligt långsökt på mitt inlägg får jag väl ställa en motfråga på ämnet - tycker du å din sida att skilsmässobarn kostar mer än barn i kärnfamiljer? Och ligger det ngt personligt bakom den inställningen?

Förklara gärna även varför du tror att jag tycker att skilsmässobarn skall kosta mindre än andra barn. Vad har du för grunder till ditt påstående?
  • Anonym (C)
    Brumma skrev 2015-11-05 21:36:18 följande:
    Det var ju inte riktigt så jag menade.. Varför drog du de parallellerna?

Även om ni båda tar sitt ansvar kan man ju lägga de pengarna på andra saker till barnen om man har möjlighet till ett fullgott alternativ?
    Jag har själv glasögon och har testat de billiga optikerkedjorna. Glasögonen är mycket bräckligare och bågarna blir skeva/går sönder rätt fort. Numera köper jag bara från de normaldyra kedjorna och glasögonen håller utan problem 4-5 år (dvs tills min syn förändrats och jag behöver nya glas).

Relevansen i att mina barn har två föräldrar som både har råd och vilja att låta tonåringarna välja de bågar som de tycker är snygga är att ts barn har en fattig förälder som betalar vad hon kan för glasögonen och en högavlönad förälder som vägrar betala för sitt barns glasögon. Alltså tycker jag att mina barn har tur i livets lotteri och att ts barn har haft extrem otur.
  • Ms H
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 11:17:16 följande:
    Summan var allt som allt. Men spelar det någon roll egentligen? Har inte domstolen schablonbelopp de går efter?

Nej det känns ju lite surt men enligt www.domstol.se kan man få underhållsbidrag fem år tillbaka retroaktivt och sedan ska ju barnet ha underhåll under minst 13 år till så jag förmodar att det ändå är värt det.
    Kommer inte din inkomst att öka under dessa 13 år? För om den gör det, antar jag att pappan (om han nu är en sådan person som inte vill betala mer än han behöver) ansöker om en ändring när din inkomst ökar.
  • Anonym (mamma)
    Ms H skrev 2015-11-06 19:23:58 följande:

Kommer inte din inkomst att öka under dessa 13 år? För om den gör det, antar jag att pappan (om han nu är en sådan person som inte vill betala mer än han behöver) ansöker om en ändring när din inkomst ökar.

Den dagen den sorgen. En sak i taget. Man kan inte tänka på allt på en gång. Jag kan inte låta bli att stämma honom bara för att jag kanske kommer att tjäna pengar om fem år.
  • Ms H
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-06 19:32:54 följande:
    Den dagen den sorgen. En sak i taget. Man kan inte tänka på allt på en gång. Jag kan inte låta bli att stämma honom bara för att jag kanske kommer att tjäna pengar om fem år.
    Nej, du behöver så klart inte låta bli för det, men du räknade på om det var lönt lät det som, och räknade med samma summa 13 år framåt. Tänkte bara att du ville ha så bra underlag som möjligt till ditt beslut.
  • Anonym (AM)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-06 19:32:54 följande:

• Anonym (Parametrar)
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 21:27:00 följande:

Vissa har helt gratis glasögon till barn. OCH det är bestämt att alla barn upp till 19 år i Sverige ska få gratis glasögon från och med nästa år!

Nej jag blandar inte ihop det. Mediciner upp till högkostnadsskyddet ingår i barnets basbehov (vilket är vad man avtalar om i första hand och sen kan man även avtala om en ev. högre standard när man ansöker om högre underhållsbidrag via domstol) oavsett om det är underhållsstöd eller underhållsbidrag som barnet får.

Barnet får och ska inte alls ta smällen om föräldern har överkonsumerat. Varför skulle barnet få sämre mat och vad är det för fel med billiga kläder? Underhållsstödet täcker barnens grundbehov tillsammans med barnbidrag och boendeförälderns egen kostnad ända tills barnen blir vuxna.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

Läkemedel är inräknat i KoV:s beräkningar som jag utgår ifrån. Totalt 2050 kr/månad räknar de med att ett 5:årigt barn som äter glutenfri och mjölkfri kost kostar per månad.
Svar på tråden underhållsbidrag