• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • ulliiz
    Tow2Mater skrev 2015-11-09 00:45:22 följande:

Var har du hört det? Vad står det förresten på bruksanvisningen?

Klart man kan ha färdigblandat i kylen och värma i micro. Men man ska inte ha det blandat för länge, och risken med just micro är att det kan bli hett i delar av flaskan och man inte känner det innan man ger barnet som då kan bränna sig.

Det är annars bra att ta reda på varför man "inte ska" olika saker, och inte bara blint göra som man hör man "inte ska" eller "ska" utan att ens veta varför.

Läste de någonstans, kommer inte ihåg vart. Man är ju så rädd att göra fel i början :p

Men då vet jag att man kan göra så :D

Ska träffa bm imorgon så ska prata med dom om att börja ge ersättning istället / också
  • Kattflickan

Jag har också hört att man inte ska ha i pulvret innan man värmer vattnet. Hörde det från en barnmorska, men det var ca 2,5 år sen.

• Monkii
    ulliiz skrev 2015-11-09 09:41:45 följande:
    Läste de någonstans, kommer inte ihåg vart. Man är ju så rädd att göra fel i början :p

Men då vet jag att man kan göra så :D

Ska träffa bm imorgon så ska prata med dom om att börja ge ersättning istället / också
    Det bästa är väl att du läser på just den förpackning du köper hur man gör.

Sen ska du såklart göra som DU vill, inte som din bm vill. Börja redan nu med att göra det som känns bäst för dig med ditt barn annars kommer du bli överkörd av alla möjliga människor i alla möjliga situationer.
  • isolande
    ulliiz skrev 2015-11-08 19:09:04 följande:

Någon som använt bröstpump? Kanske de kan va en idé för att få lite avlastning och slippa amningen iallafall nån gång ibland?

Fast att pumpa är ju som att amma liksom. Tar en massa tid att pumpa ur t.ex. Det rubbar dessutom den naturliga rytmen som barnet jobbat in i brösten.

Om du ska ha avlastning så ge ersättning ist, tar 2 min och din man kan göra det. Istället för att du ska sitta en halvtimme med pumpen, då är du ju lika "upptagen" som du skulle varit om du ammat den stunden ist.
  • annasv1980

Det framgår exakt på förpackningen hur tillredningen ska gå till. Man behöver inte gissa. Är man ängslig kan man köpa färdiga tetror men det blir väldans dyrt.

Kattflickan skrev 2015-11-09 14:33:41 följande:

Jag har också hört att man inte ska ha i pulvret innan man värmer vattnet. Hörde det från en barnmorska, men det var ca 2,5 år sen.

• Rani
    isolande skrev 2015-11-09 15:45:14 följande:

Fast att pumpa är ju som att amma liksom. Tar en massa tid att pumpa ur t.ex. Det rubbar dessutom den naturliga rytmen som barnet jobbat in i brösten.

Om du ska ha avlastning så ge ersättning ist, tar 2 min och din man kan göra det. Istället för att du ska sitta en halvtimme med pumpen, då är du ju lika "upptagen" som du skulle varit om du ammat den stunden ist.

Är beredd att hålla med här. Jag pumpade ett tag med mitt första barn. Jag var fast framför TV hela dagarna med pumpen kändes det som. Men då försökte jag föda mitt barn på endast detta och då tar det ju tid. Om det bara är någon gång ibland kan det ju vara värt det. MEN då kan man ju faktiskt ge ersättning då det är tusen gånger smidigare. Båda att tillreda och värma. Man slipper vattenbad och annat.
  • ulliiz

Nu när jag läst vad ni skriver har jag börjat tänka om, så skippar nog att pumpa,

• Kattflickan
    annasv1980 skrev 2015-11-09 16:44:49 följande:

Det framgår exakt på förpackningen hur tillredningen ska gå till. Man behöver inte gissa. Är man ängslig kan man köpa färdiga tetror men det blir väldans dyrt.

Tack men jag vill inte använda ersättning så det behövs inte. Vidareförmedlade bara den info jag fick på BB för 2,5 år sen.

Med min son använde jag bara ersättning på BB och tetror de första dagarna jag kom hem, sen fasade jag ut ersättningen.
  • Rani
    ulliiz skrev 2015-11-09 17:06:27 följande:

Nu när jag läst vad ni skriver har jag börjat tänka om, så skippar nog att pumpa,

Hut gick det hos BVC?
  • Mammatillelise

Jag testade amning endast på bb sen när vi kom hem tyckte jag det både var bekvämaste och gick bättre att ge flaska eftersom amningen inte fungerade alls. Jag tycker det är så mycket smidigare och det finns så bra saker i ersättningen nu så det nästan är lika bra som amning. Jag tänkte inte ens försöka amma nästa barn, jag tänker flaskmata direkt för att jag känner mig mer Bekväm med det helt enkelt. Min dotter har för övrigt aldrig vart sjuk eller haft ont i magen av ersättning. Jag tycker det är super bra att flaskmata.

• ulliiz

Hej alla, nu e hon 3 månader och jag ammar fortfarande, försöker ge flaska då och då men hon förstår inte riktigt hur hon ska göra biter istället för super så hon får inte i sig så mycket. Men vi kämpar på. Amningen känns bättre nu e de bara borta som de fortfarande känns lite jobbigt

• Kalle69

JÄVLA MANSHATARE! Jag är en ensamstående man med två spädbarn efter att min fru stuckit för en rik italienare. Jag förlitar mig på flaskmatning 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.. Hur ska jag klara mig utan flaskmatning? Odla ett par bröst och klämma ut några skvättar av illaluktande hormonmjölk? FY FAN FÖR ER FEMINISTER... Flaskmatning skapar inte kuksugande flickor....  Tack för mig. /Kalle -33

Vill ni att mina barn ska svälta?!
  • gbgumman

Lägger ingen värdering i hur andra gör men tycker att för egen del var det viktigt att hålla ungarna borta från sådant av tre skäl
    1 dyrt
    2 onödigt jobb
    3 hålla barnen borta processad kost så länge som möjligt.

Hade tur som hade gott om mjölk och barn som ville amma. Men vet hur det känns att inte kunna. Min son vägra amning första två veckorna innan vi fick rätsida på det. Var nära att ge upp. Koppa med pumpad mjölk den tiden. Fick fint stöd med amningen av en bra sjuksköterska från förlossningen.

• Mammatillelise
    Kalle69 skrev 2016-02-09 13:14:17 följande:

JÄVLA MANSHATARE! Jag är en ensamstående man med två spädbarn efter att min fru stuckit för en rik italienare. Jag förlitar mig på flaskmatning 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.. Hur ska jag klara mig utan flaskmatning? Odla ett par bröst och klämma ut några skvättar av illaluktande hormonmjölk? FY FAN FÖR ER FEMINISTER... Flaskmatning skapar inte kuksugande flickor....  Tack för mig. /Kalle -33

Vill ni att mina barn ska svälta?!
    Bra där! Tummen upp för dig!
  • Lowika

Tillredningen är olika beroende på fabrikat. Minns inte vilken som var vilken, men den ena kan man blanda med varmt vatten och en ena med kallt och sen värma. Så läs på förpackningen! Så har vi rett ut det.....

Hur jag ser på det? Jag tycker det är meckigt. Och tycker nog således lite synd om den som tvingas ta till det. Det var sjukt praktiskt att ha med maten utan att behöva tänka där första månaderna.

För mig funkade inte amningen mer än 4-5 månader, och fick då börja med ersättning och upplevde det dyrt och jobbigt. Flaskor, pulver, disk, planering.

Hade jag haft valet att amma hade jag gjort det. Så att välja bort det för man tror det är lättare med flaska tror jag är fel.

TS din lilla är EN vecka gammal. Ge amningen en chans! Och funkar det inte så ta flaskan. Men ge inte upp så lätt!

• Mammatillelise
    Lowika skrev 2016-02-09 14:34:46 följande:

Tillredningen är olika beroende på fabrikat. Minns inte vilken som var vilken, men den ena kan man blanda med varmt vatten och en ena med kallt och sen värma. Så läs på förpackningen! Så har vi rett ut det.....

Hur jag ser på det? Jag tycker det är meckigt. Och tycker nog således lite synd om den som tvingas ta till det. Det var sjukt praktiskt att ha med maten utan att behöva tänka där första månaderna.

För mig funkade inte amningen mer än 4-5 månader, och fick då börja med ersättning och upplevde det dyrt och jobbigt. Flaskor, pulver, disk, planering.

Hade jag haft valet att amma hade jag gjort det. Så att välja bort det för man tror det är lättare med flaska tror jag är fel.

TS din lilla är EN vecka gammal. Ge amningen en chans! Och funkar det inte så ta flaskan. Men ge inte upp så lätt!

Alla tycker olika. Amning hade säkert fungerat om jag försökt längre tid. Men jag jag hade problem från början och istället för att försöka och bli besviken arg, frustrerad sä valde vi ersättning. Vi tyckte det var smidigt att även min sambo kunde byta av och mata när jag var trött. Jag försökte inte ens en vecka för jag kände från början att det inte fungerade. Jag valde att ge den tiden jag hade lagt ner på att försöka på att lära känna mitt barn och njuta av den första tiden istället för att känna stress och oro att mitt barn inte ska bli mätt. För det är också ett plus med ersättning, att man vet säkert att barnet blir mätt. Mitt barn mår jättebra idag sex månader och har aldrig vart sjuk. Peppar Peppar. Hon är och har alltid vart lugn, skriker aldrig och har sovit hela nätter nästan hela tiden. Så det är så olika från person till person. TS om du känner att amning inte fungerar och om du vill börja med ersättning så är det helt upp till dig, gör det som känns bäst för dig och din bebis! Lycka till!
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?