• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • Anonym (Silver Bell)
    klyban skrev 2015-12-27 15:48:36 följande:

Nackdelarna i en så låg konsumtion, är så låga att ens prata om dom äter sig rätt meningslöst.
    Och en sidodiskussion.

Förnärmadet som jag pratade om, var när flera påtala exakt samma sak.
    Och TS ville absolut inte ta sig till detta.
    Upplever som TS förstår att det är rätt blygsamma mängder som det handlar om.
    Och ge oss en semantikövning i vad förnärmande betyder, får helt stå för dig.

Och givetvis kommer jag bemöta dina anklagelser och påstående, hur tror du en diskussion funkar egentligen?
    Och att jag påtalar dina felaktigheter, kommer givetvis som ett brev på posten också.
    Som i sin tur inte ens liknar det som har diskuterats i tråden.

Inte alls, det visar bara på vilket fånigt argument och bortförklaring det är att hävda nyttigheten i alkohol.
    Stå för att du gillar att dricka istället för att skylla ifrån dig. 

Exakt, du argumenterar emot mig, precis som ts argumenterar mot dig.
    Men att dra slutsatsen att du är precis lika förnärmad som ts, det förmår du inte göra.
    Ni beter er ju likadant, givetvis kommer ts bemöta dina anklagelser och påståenden,
    Hur tror du att en diskussion fungerar egentligen? 

Du är rolig du. Skrattande
  • Anonym (Silver Bell)
    klyban skrev 2015-12-30 01:06:16 följande:

Vi har redan kommit fram till det inte är mycket.
    Att du personligen tycker det är mycket, är faktiskt nått vi kan helt lägga åt sidan.
    Att du startar tråden och frågar, känns som ett klokt val när man som du inte har koll på detta.
    Och nej, alkohol är inte speciellt farligt i dessa mängder, vilket vi också redan kommit framtill.

Nej, Du har kommit fram till det, alltså är det din åsikt, precis lika mycket värd som ts åsikt att det är mycket. 
    Du har inte tolkningsföreträde. 
    Att du inte tycker det är mycket är faktiskt något vi kan helt lägga åt sidan. 
    Att du tycker saker är inte samma sak som att vi har kommit fram till något. 
    Du är bra pompös om du tror dig vara talesman för alla andra.
    Det är du inte. 
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-30 05:12:31 följande:
    Nej, Du har kommit fram till det, alltså är det din åsikt, precis lika mycket värd som ts åsikt att det är mycket. 
    Det är du inte. 
    Jag har inte kommit fram till det nu, varför skriver du så? Jag tyckte det här innan och jag har inte ändrat något under tiden som vi varit aktiva i den här tråden. Sluta anklaga mig för saker som inte stämmer.
  • klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-30 05:09:54 följande:
    Inte alls, det visar bara på vilket fånigt argument och bortförklaring det är att hävda nyttigheten i alkohol.
    Stå för att du gillar att dricka istället för att skylla ifrån dig. 

Exakt, du argumenterar emot mig, precis som ts argumenterar mot dig.
    Men att dra slutsatsen att du är precis lika förnärmad som ts, det förmår du inte göra.
    Ni beter er ju likadant, givetvis kommer ts bemöta dina anklagelser och påståenden,
    Hur tror du att en diskussion fungerar egentligen? 

Du är rolig du. Skrattande

Hävdar inga nyttigheter i detta inlägg du citerar.
    Dock finns det hälsofördelar i en låg konsumtion och viss sorts alkohol.
    Och hälsonackdelar av en så låg konsumtion, kan vara svårt att påvisa överhuvudtaget.
    Har aldrig druckit alkohol för några hälsoeffekter.
    Men nu när du säger det, varför inte sluta dricka nån lörd/fred och gå över till varaktig låg konsumtion.
    Tack för tanken.

Efter som jag inte hamnar i affekt som du och TS en gång gjorde.
    Så är det inte svårt att räkna ut vem som verkligen blev förnärmad.
    Sen varför du säger jag är rolig, när jag vet du hatar mig.
    Det är roligt, inget annat där.

• Anonym (Silver Bell)
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 06:18:47 följande:
    Jag har inte kommit fram till det nu, varför skriver du så? Jag tyckte det här innan och jag har inte ändrat något under tiden som vi varit aktiva i den här tråden. Sluta anklaga mig för saker som inte stämmer.
    Det var inte till dig jag skrev.
    Jag har inte anklagat dig för nånting.
    Jag är på din sida i det här. 
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-30 06:59:08 följande:
    Det var inte till dig jag skrev.
    Jag har inte anklagat dig för nånting.
    Jag är på din sida i det här. 
    Oj, förlåt, såg nu att ni har olika namn.
  • Anonym (Silver Bell)
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 07:05:57 följande:
    Oj, förlåt, såg nu att ni har olika namn.
    Det är lugnt. Glad
  • klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-30 05:12:31 följande:
    Det är du inte. 

Som ett flertal här och även utanför forumet.
    Så ne, inte mycket till tolkning där.

Sen har TS förstått att det inte är några överdrivna mängder, även om h*n personligen tycker det är stora mängder.
    Så ett visst samförstånd finns där, sen är det inte ett totalt samförstånd där vi tycker lika.
    Och det är jag 100% med på.
    Talesman, ja det får stå för dig, dock är vi flera som säger samma sak.
    Det går liksom inte ignorera, och hela din sista kommentar är av obetydlig art.
    Men inser att du verkar gilla mig mycket, jag gillar dig med, vem än du är Solig

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 06:18:47 följande:

Eftersom du har backat från din position, kring mängden och inte är lika på att det är stora/extrema mängder alkohol.
    Så har du faktiskt fått en viss insikt.
    Om du nu inte tar tillbaka detta, i så fall är i alla fall du tillbaka på ruta ett.

• nymedlem

Har inte läst hela tråden!

Men jag undrar varför du köper en stor flaska vodka till en person som du i 10 års tid har oroat dig för att denne dricker för mycket? Låter ju ......... märkligt, minst sagt.... Drömmer

I övrigt tycker jag inte det är mycket nej!

• K med lilla E
    nymedlem skrev 2015-12-30 16:39:05 följande:

Men jag undrar varför du köper en stor flaska vodka till en person som du i 10 års tid har oroat dig för att denne dricker för mycket? Låter ju ......... märkligt, minst sagt.... Drömmer

Ja varför gjorde du det TS? Hur tänkte du där?
  • Zarch
    K med lilla E skrev 2015-12-30 19:42:07 följande:

Ja det kan man fråga sig?

Men mest är jag (fortfarande) lite förundrad över hel och halvnykteristerna i tråden som försöker ge en "objektiv" bedömning på vad som är "normalt" att konsumera i alkoholväg.

Nåja, kanske är så det ska vara?!? Men det är lite som om frivilligt barnlösa hade suttit och redogjort i trådar om den exakta vällingmängd föräldrar årligen bör ge till sina ungar.

Inte riktigt samma sak och dålig jämförelse, men har iallafall lite på "en höft" en halv poäng.
  • Anonym (Angnie)
    K med lilla E skrev 2015-12-30 19:42:07 följande:
    nymedlem skrev 2015-12-30 16:39:05 följande:

Jag har skrivit att det inte kändes bra. 

Anledningen till att jag köpte flaskan var för att det var erbjudande på flyget jag åkte med. Jag  hade ingen tanke på att köpa present från systemet, hade redan köpt present men passade på att köpa flaskan eftersom att det var ett välkänt märke och bra pris.

Men det är väl personens ansvar att inte dricka upp allt, vilket den gjort. Dessutom så är det inget faktum att den mår dåligt endast på grund av drickandet eller att den inte kan hantera drickandet.

Ena halvan av de som hänger i tråden säger att jag inte ska oroa mig, att mängden är liten och andra halvan vill konfrontera mig pga. diverse saker.
  • Anonym (Angnie)
    Zarch skrev 2015-12-30 20:13:14 följande:
    Ja det kan man fråga sig?

Men mest är jag (fortfarande) lite förundrad över hel och halvnykteristerna i tråden som försöker ge en "objektiv" bedömning på vad som är "normalt" att konsumera i alkoholväg.

Nåja, kanske är så det ska vara?!? Men det är lite som om frivilligt barnlösa hade suttit och redogjort i trådar om den exakta vällingmängd föräldrar årligen bör ge till sina ungar.

Inte riktigt samma sak och dålig jämförelse, men har iallafall lite på "en höft" en halv poäng.

Det handlar inte riktigt om mängder, som jag skrivit flera tusen gånger.

Såhär är det, rent summerat: Jag har läst vad normalkonsumtionen per vecka är för man respektive kvinna men jag har inte räknat ut den totala mängden per år. Anledningen till att jag vill räkna ut per år eller halvår är för att jag är osäker på om personen dricker flera glas en gång i veckan, t.ex. innan det lägger sig (och att det därav inte märks hur berusad/påverkad personen blir) eller om den bara har hög tolerans och dricker flera glas per dag eller om den dricker en halv flaska i veckan och så vidare. Jag har mitt eget liv och varken vill eller hinner kolla den här vuxna människan därför vet jag inte. Jag har bara sett att personen köper in mycket och ett par månader efter är allt slut och jag är säker på att ingen annan dricker det förutom den här personen. Det ger inte bort en enda droppe till någon annan.

Folk här blir lite trötta på att jag har oroat mig eftersom att de anser (kanske i jämförelse med det normala eller deras egna konsumtion) att mängderna personen dricker är lite: ingen fara. Och det jag skrev, som eskalerarade till något helt annat, var något i stil med "ja, okej, om det inte är en mängd som inte resulterat i alkoholism så är det ändå inte hälsosamt att hålla på såhär så jag tycker att jag har rätt till att oroa mig lite oavsett om personen inte ska magpumpas imorgon" typ så.
    Jag skrev att en droppe alkhol kanske inte skadar kroppen (direkt) men det är ändå inte endast positivt att dricka alkohol för att kroppen behöver inte det, tvärtom så mår den dåligt av det. Det är som en halv cigg. Det kanske inte gör något skada att feströka något bloss en gång per halvår men det är totalt onödigt för kroppen, sedan kanske det hjälper till med avslappning, glädje och annat men faktumet kvarstår: alkohol eller cigaretter är farliga saker. Med det sagt har jag aldrig ställt med helt emot att folk brukar vad det nu är... Det är upp till var och en precis som att det är upp till var och en att oroa sig. Sedan behöver man inte konfrontera varje människa som man oroar sig för.

Det jag bemötte var att någon sa att "ja men allt är ju giftigt beroende på vilken mängd man konsumerar" men som jag skrivit tillräckligt många gånger nu, det handlar inte om mängden utan frågan är om kroppen behöver det och svaret är Nej i det här fallet och då tänker inte jag sluta oroa mig bara för att vissa inte bli alkoholister av massa flaskor sprit per halvår. Det är fortfarande inte bra för kroppen och det är inte min personliga åsikt, det är ren fakta.

• Zarch
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 21:49:08 följande:

Det handlar inte riktigt om mängder, som jag skrivit flera tusen gånger.

Såhär är det, rent summerat: Jag har läst vad normalkonsumtionen per vecka är för man respektive kvinna men jag har inte räknat ut den totala mängden per år. Anledningen till att jag vill räkna ut per år eller halvår är för att jag är osäker på om personen dricker flera glas en gång i veckan, t.ex. innan det lägger sig (och att det därav inte märks hur berusad/påverkad personen blir) eller om den bara har hög tolerans och dricker flera glas per dag eller om den dricker en halv flaska i veckan och så vidare. Jag har mitt eget liv och varken vill eller hinner kolla den här vuxna människan därför vet jag inte. Jag har bara sett att personen köper in mycket och ett par månader efter är allt slut och jag är säker på att ingen annan dricker det förutom den här personen. Det ger inte bort en enda droppe till någon annan.

Folk här blir lite trötta på att jag har oroat mig eftersom att de anser (kanske i jämförelse med det normala eller deras egna konsumtion) att mängderna personen dricker är lite: ingen fara. Och det jag skrev, som eskalerarade till något helt annat, var något i stil med "ja, okej, om det inte är en mängd som inte resulterat i alkoholism så är det ändå inte hälsosamt att hålla på såhär så jag tycker att jag har rätt till att oroa mig lite oavsett om personen inte ska magpumpas imorgon" typ så.

Jag skrev att en droppe alkhol kanske inte skadar kroppen (direkt) men det är ändå inte endast positivt att dricka alkohol för att kroppen behöver inte det, tvärtom så mår den dåligt av det. Det är som en halv cigg. Det kanske inte gör något skada att feströka något bloss en gång per halvår men det är totalt onödigt för kroppen, sedan kanske det hjälper till med avslappning, glädje och annat men faktumet kvarstår: alkohol eller cigaretter är farliga saker. Med det sagt har jag aldrig ställt med helt emot att folk brukar vad det nu är... Det är upp till var och en precis som att det är upp till var och en att oroa sig. Sedan behöver man inte konfrontera varje människa som man oroar sig för.

Det jag bemötte var att någon sa att "ja men allt är ju giftigt beroende på vilken mängd man konsumerar" men som jag skrivit tillräckligt många gånger nu, det handlar inte om mängden utan frågan är om kroppen behöver det och svaret är Nej i det här fallet och då tänker inte jag sluta oroa mig bara för att vissa inte bli alkoholister av massa flaskor sprit per halvår. Det är fortfarande inte bra för kroppen och det är inte min personliga åsikt, det är ren fakta.

Jag säger inte emot din fakta. Du har säkert rätt och egentligen så har jag ingen lust att föra någon pro-alkoholkampanj heller.

Däremot så tror jag att vi människor är knepiga (och lätta) i vår natur. Tror någonstans att det blir platt fall när "Askungen" ska gå in och råda "Svullo" om rätt eller fel. Tror att det behövs mer "tyngd","udd" och erfarenhet i bagaget för att lämna avtryck hos den med problematiken.

Nog om det, är du genuint oroad och står personen nära så tycker jag personligen att du ska prata med denne. Hur man tar det därifrån är beroende på reaktion. Däremot så får du inget bra svar här på FL, inte heller från mig.
  • Anonym (Angnie)
    Zarch skrev 2015-12-30 22:20:47 följande:
    Jag säger inte emot din fakta. Du har säkert rätt och egentligen så har jag ingen lust att föra någon pro-alkoholkampanj heller.

Däremot så tror jag att vi människor är knepiga (och lätta) i vår natur. Tror någonstans att det blir platt fall när "Askungen" ska gå in och råda "Svullo" om rätt eller fel. Tror att det behövs mer "tyngd","udd" och erfarenhet i bagaget för att lämna avtryck hos den med problematiken.

Nog om det, är du genuint oroad och står personen nära så tycker jag personligen att du ska prata med denne. Hur man tar det därifrån är beroende på reaktion. Däremot så får du inget bra svar här på FL, inte heller från mig.
    Tack för ditt svarGlad
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 21:39:56 följande:
    Jag har skrivit att det inte kändes bra. 

Anledningen till att jag köpte flaskan var för att det var erbjudande på flyget jag åkte med. Jag  hade ingen tanke på att köpa present från systemet, hade redan köpt present men passade på att köpa flaskan eftersom att det var ett välkänt märke och bra pris.

Men det är väl personens ansvar att inte dricka upp allt, vilket den gjort. Dessutom så är det inget faktum att den mår dåligt endast på grund av drickandet eller att den inte kan hantera drickandet.

Ena halvan av de som hänger i tråden säger att jag inte ska oroa mig, att mängden är liten och andra halvan vill konfrontera mig pga. diverse saker.

Nu pratar dom inte om samma sak längre.
    Om det dricks i de mängderna du nämner, så är det inget att oroa sig över.

Men jag hade missat denna att du hade oroat dig över detta innan.
    Så blev rätt förvånad över att du gav en sådan present, nu när du redan hade haft tankar om detta.
    Men du var tanklös en gång, och den tanklösheten i sig ändrar inte nått.
    Även om personen ifråga skulle vara en fullfjädrad alkoholist.
    Då det bara är en flaska.
    Och jag bara antar att du inte kommer ge någon mer flaska.
    Så glöm bara.

Hade en släkting, som började krångla och hade små "teater föreställningar" vid kalasen.
    Där man där paret dividerade om vem som skulle dricka,  och sambon drack aldrig mer än ett glas vin och knappt det men skulle alltid dricka efter "föreställningen".
    Kalaset var långt, så köra bil efter var inga problem då allt skulle ha gått ur.
    Den personen slutade jag ge alkohol i present, då jag anade ugglor i mossen.

Svar på tråden Alkohol per år