Anonym (Linda) skrev 2015-12-27 21:43:19 följande:
Får man psykisk ohälsa pga att man ville leka av sig som ung och sedan har svårt att få barn som 35 åring och som tex några tom skrivit har självmordstankar är man inte stabil att skaffa barn. Att tro att psykisk ohälsa med självmordstankar bara försvinner av att man får barn är oerhört tragiskt. En bebis tar på krafterna. Det är vaken nätter, en bebis vaknar och äter var tredje timma dygnet runt de första fyra månaderna om man har tur. Vissa bebisar vill ligga vid bröstet eller äta varannan timma. Det tär på psyket det också och är man i psykisk obalans sedan innan blir det inte bättre av en bebis. Bara jag får.......så blir allt bra. Så fick man det men man mår inte bra ändå så drömmer man sig vidare bara jag får......så blir det bra. Så fortsätter hela livet i den banan men i grunden mår man inte bra och borde tagit tag i sig själv långt innan man satte barn till världen när man var deprimerad.
Jag håller med dig om att mår man alltför dåligt psykiskt (eller fysiskt för den delen) så är man inte direkt lämpad för att bli förälder, men i resten så märks din okunskap. Det är endast en bråkdel av alla som är ofrivilligt barnlösa är det för att de startat sin bebisverkstad alltför sent då de, som du skriver först velat leka av sig. Vet du att ca 1/3 av alla fall beror på fel hos kvinnan (varav ålderdom/låg äggreserv är en orsak av flera orsaker), 1/3 på manlig orsak och ungefär i en 1/3 av fallen hittar man ingen orsak.
Exempel på orsaker till barnlöshet är:
Skador och störningar i äggledare och livmoder
Kraftig över- eller undervikt
Testikel- eller bitestikelinflammation
Tillslutna sädesledare
Erektions- eller ejakulationsstörningar
För få eller orörliga spermier, alternativt inga spermier alls
Skador i äggledare och livmoder på grund av sexuellt överförda sjukdomar, t ex klamydia
Miljöföroreningar, rökning och stress kan spela en viss roll för infertilitetsproblem, men betydelsen är än så länge svårvärderad.
Bra info hittar du på
WWW.fertilitetesguiden.com och
fertilitetsguiden.nu