• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 23:22:42 följande:
    Ok ne jag uppfattade inte det så. Fast då är han ju inte hemlös som du själv skrev, bor han tillfälligt hos sina föräldrar för han inte hittat ngn lägenhet ex så är han ju inte hemlös i den meningen att han inte har någonstans att bo och vara.
    Jag har ingen aning om när och hur och var pappan bor. Jag är i alla fall helt övertygad om att han inte bor i en trappuppgång eller en pappkartong den helg han har umgänge med sonen. TS säger att han inte har någonstans att bo, ska vi låta det förbli där, ok?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Va?) skrev 2016-03-07 23:32:03 följande:

Jo, tyvärr kan man visst få umgänge fast man skadat barnet. Dessutom räknas det som barnmisshandel om man slår den andre föräldern när barnet ser eller skadas av det.

Och nej, mamman är inte olämplig för att lagarna inte alltid ser till barns bästa.

Mår du bättre av att trycka ner ett misshandelsoffer bara för att hon inte släpper iväg sitt barn när hon har bråttom iväg?

Men du hade alltså släppt iväg ditt barn till någon du visste var kapabel att misshandla andra om barnet bad om det? Du undviker den frågan gång på gång.

Vart har du läst att barnet sett misshandeln nu också? Vi tolkar helt klart ts inledning olika. Om jag visste att barnet hade det bra, ja. Annars givetvis inte.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-07 23:36:02 följande:

Jag har ingen aning om när och hur och var pappan bor. Jag är i alla fall helt övertygad om att han inte bor i en trappuppgång eller en pappkartong den helg han har umgänge med sonen. TS säger att han inte har någonstans att bo, ska vi låta det förbli där, ok?

Nej inte jag heller. Det enda vi vet är att det fungerar vh. Och då ser jag inte varför det inte skulle fungera för en natt till? (Ts vill ju heller inte svara på hur vhboendet löses.)
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Va?) skrev 2016-03-07 23:32:03 följande:

Jo, tyvärr kan man visst få umgänge fast man skadat barnet. Dessutom räknas det som barnmisshandel om man slår den andre föräldern när barnet ser eller skadas av det.

Och nej, mamman är inte olämplig för att lagarna inte alltid ser till barns bästa.

Mår du bättre av att trycka ner ett misshandelsoffer bara för att hon inte släpper iväg sitt barn när hon har bråttom iväg?

Men du hade alltså släppt iväg ditt barn till någon du visste var kapabel att misshandla andra om barnet bad om det? Du undviker den frågan gång på gång.

Läs gärna alla mina svar. Jag reagerade på att barnet inte får hälsa på sin pappa. Ts ville inte umgås med sitt ex som hon skrev i son Trådstarten. Och det tycker jag inte heller hon behöver! Hon hade kunnat gå å sätta sig i bilen å låtit sonen prata å umgås i ngr minuter med sin pappa, sedan hade pappan kunnat följt barnet till bilen och sagt hej då. Då hade denna situation troligtvis aldrig uppstått. Och jag tror pappan aldrig fick chansen, det är därför han polisanmält. För att sonen inte fick hälsa på honom när de sprang på varandra på stan. Hade jag också gjort om inte mitt barn hade fått hälsa på mig FAKTISKT! PÅ VILKET SÄTT TRYCKER JAG NER TS DÅ? Hur hade DU reagerat om ditt barn inte fått hälsat på dig när ni sprang på varandra????? Hade inte DU agerat på ngt sätt? Eller hade DU bara skitit i det?
  • Anonym (:))
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 08:11:29 följande:

Pappan vill träffa barnet oftare men är inte tillräckligt engagerad för att genomföra regelbundet och planerat umgänge oftare än varannan helg

Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 05:53:45 följande:

Barnet sprang till sin pappa och ville FÖLJA MED honom istället för mig. JAG vill inte umgås med exet och HADE dessutom BRÅTTOM DEN DAGEN. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. TILL SLUT EFTER MÅNGA OM OCH MEN lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen.

• Anonym (Vienna)

[quote=76417023][quote-nick]Anonym (:)) skrev 2016-03-07 23:57:19 följande:[/quote-nick][/quote]

Jaha ja där framkommer tydligt att dom inte hälsade på varandra utan barnet sprang direkt fram och ville följa med honom. Ts kan ju bara snabbt säga prata ni 5 min sen får du följa honom till bilen för jag har bråttom iväg och sen gå å sätta sig så hade nog pappan löst den situationen!

Anonym (Vienna) skrev 2016-03-08 00:01:21 följande:

[quote=76417023][quote-nick]Anonym (:)) skrev 2016-03-07 23:57:19 följande:[/quote-nick]

Jaha ja där framkommer tydligt att dom inte hälsade på varandra utan barnet sprang direkt fram och ville följa med honom. Ts kan ju bara snabbt säga prata ni 5 min sen får du följa honom till bilen för jag har bråttom iväg och sen gå å sätta sig så hade nog pappan löst den situationen![/quote]

Lol, han fick ju vara med sin pappa en stund, om han sprang fram så kanske han även sa hej pappa eller kramade honom.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (:)) skrev 2016-03-08 00:08:27 följande:

Jaha ja där framkommer tydligt att dom inte hälsade på varandra utan barnet sprang direkt fram och ville följa med honom. Ts kan ju bara snabbt säga prata ni 5 min sen får du följa honom till bilen för jag har bråttom iväg och sen gå å sätta sig så hade nog pappan löst den situationen!

Lol, han fick ju vara med sin pappa en stund, om han sprang fram så kanske han även sa hej pappa eller kramade honom.[/quote]

Ja där tycker vi ju helt klart olika hur man skulle hantera detta! Du tycker det är bäst för barnet att bära bort i vild protest å gråt? från sin papp å låsa in honom å jag tycker att barnet kunde få prata lite m son pappa å han sen följde m honom till bilen å löst det hela själv ;) men nu blir ju förhoppningsvis soc inblandade som isf förhoppningsvis reder ut ifall pojken skulle ta skada av ngn förälder etc.
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-08 00:17:01 följande:

Lol, han fick ju vara med sin pappa en stund, om han sprang fram så kanske han även sa hej pappa eller kramade honom.

Ja där tycker vi ju helt klart olika hur man skulle hantera detta! Du tycker det är bäst för barnet att bära bort i vild protest å gråt? från sin papp å låsa in honom å jag tycker att barnet kunde få prata lite m son pappa å han sen följde m honom till bilen å löst det hela själv ;) men nu blir ju förhoppningsvis soc inblandade som isf förhoppningsvis reder ut ifall pojken skulle ta skada av ngn förälder etc.[/quote]

Soc kommer inte att starta en utredning. Har mycket erfarenhet av soc.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (:)) skrev 2016-03-08 00:24:51 följande:
    Ja där tycker vi ju helt klart olika hur man skulle hantera detta! Du tycker det är bäst för barnet att bära bort i vild protest å gråt? från sin papp å låsa in honom å jag tycker att barnet kunde få prata lite m son pappa å han sen följde m honom till bilen å löst det hela själv ;) men nu blir ju förhoppningsvis soc inblandade som isf förhoppningsvis reder ut ifall pojken skulle ta skada av ngn förälder etc.[/quote]

Soc kommer inte att starta en utredning. Har mycket erfarenhet av soc.
    Det vore mycket märkligt om dom inte la sig i. Du tycker heller inte att det skulle vara bra om så gjordes i detta fallet om nu pappan är sådant svin eller barnet måste bo lite var stans vh för att pappan är hemlös som ts säger? Märks att här är ingen tanke om barnet iaf. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-08 07:19:22 följande:
    Det vore mycket märkligt om dom inte la sig i. Du tycker heller inte att det skulle vara bra om så gjordes i detta fallet om nu pappan är sådant svin eller barnet måste bo lite var stans vh för att pappan är hemlös som ts säger? Märks att här är ingen tanke om barnet iaf. 
    OM pappan är ett sådant svin? Han har misshandlat sin partner, och nu polisanmäler han henne, och du bara försvarar honom. Varför? Hur kommer det sig att du väljer att bortse från att mamman har blivit misshandlad? Anser du att misshandlade kvinnor borde bita ihop för barnens skull?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-08 21:59:35 följande:

OM pappan är ett sådant svin? Han har misshandlat sin partner, och nu polisanmäler han henne, och du bara försvarar honom. Varför? Hur kommer det sig att du väljer att bortse från att mamman har blivit misshandlad? Anser du att misshandlade kvinnor borde bita ihop för barnens skull?

bara för att han varit ett svin mot ts finns inget som säger att han är ett svin mot sitt barn!! VART kan du läsa att han är en fara mot sitt barn någonstans? Ne precis INGENSTANS. Vad är det du inte förstår? Jag försvarar väl inte pappan, jag försvarar barnet. Barnets rätt till båda sina föräldrar, att få rätten att hälsa på sina föräldrar när de ses på stan, barnets rätt att få bli lyssnad på om den saknar sin andra förälder osv. Men barnet tänker DU inte alls på utan enbart på ts. Men just det han är ju bara 5 år och då ska han banne mig inte lyssnas på!
  • terfje

Lugna ner eran ton. Ts kunde hanterat situationen annorlunda,men samtidigt då jag själv har varit utsatt för misshandel så förstår jag henne. Jag är dock glad att jag inte har barn med den mannen.

• Anonym (Mia)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-07 21:00:13 följande:

Tack för alla svar. Känner mig lite mindre orolig. Men kan såklart inte släppa den helt. Det som oroar mig mest är vad jag ska säga till polisen. Om jag bara håller med om anklagelserna kan jag inte se hur jag inte skulle åka dit. Antar därför att det bästa och smartaste är att neka. Men det känns inte bra att ljuga. Ska fundera på hur jag ska göra.

Hur har det gått ts? Har polisen ens hört av sig?
Svar på tråden polisanmäld av fd man