• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Mumie'n) skrev 2016-05-02 12:59:55 följande:
    3. Om man företräder ett parti som har som en målsättning att inte göra skillnad mellan könen, kan man inte företräda det partiet om man gör skillnad mellan könen (oavsett om man åberopar en medeltida föreställningsvärd).
    Word!
  • Anonym (Ugh)
    Rataxes skrev 2016-05-02 14:19:38 följande:
    Tills motsatsen är bevisad väljer jag den tolkningen.
    Jag också!
  • Anonym (Mumie'n)
    Ascendere skrev 2016-05-02 13:01:10 följande:

Intervju med tomten i DN idag: 
    www.dn.se/nyheter/politik/yasri-khan-inte-i-min-vildaste-fantasi-kunde-forestalla-mig-att-bli-utpekad-pa-det-har-sattet/

Väldigt märklig intervju där det framstår som väldigt tydligt att han ser muslimer som en isolerad grupp och inte som att man kan vara svensk i första hand och muslim privat, utan ett väldigt tydligt "vi-och-dom"-tänk genomsyrar hans svar. 

Så här till exempel:

? Jag har den här idén att vi muslimer måste bidra till samhället och att andra människor då kommer att tänka: Wow! Vi behöver dem. De kanske är lite annorlunda och konstiga, men de bidrar.

Min analys av intervjun.

Han har (liksom Fridolin) inte insikt om att hans beteende står i strid mot kampen att minska betydelsen av könstillhörighet. Det är kanske det allvarligaste. Jag undrar hur han egentligen skiljer män och kvinnor åt. Är det kläderna? Är det hur man uppför sig? Är det skillnaden i kromosomer? Kan man utläsa ur en "helig skrift" vem som ska anses vara "man" och vem som ska anses vara "kvinna"?

Han är inte extremist, men han företräder ju helt uppenbart en könsstereotyp bild där mannen är man, och förväntas agera på ett sätt utifrån en viss föreställningsbild, och kvinnan ska vara, agera och behandlas på ett annat sätt (och omvänt). I intervjun säger han att han inte varit en del av "allt det där" och verkar syfta på det förtryck mot kvinnor som jämställdhetskampen kämpat för att avskaffa. Men i strikt mening är han ju en man som bidrar till att förstärka skillnaden mellan könen. "Jag tycker man måste se var makten ligger idag", säger han och jag undrar då om det är hos kvinnorna han menar? Eller menar han kanske att makten ligger hos dem som strävar efter likabehandling och jämställdhet? I så fall hoppas jag att han har rätt! 

Det finns många sekulära muslimer (jag vet, eftersom jag känner en del) och, kanske paradoxalt, intervjuades en anmärkningsvärt tolerant muslimsk lokalpolitiker i KD i P1 härom veckan. Dessa förtjänar att lyftas fram som mycket goda exempel på att det fungerar utomordentligt bra att ha en viss trosinriktning som inte ställer som krav att utövaren gör skillnad på människor utifrån påhittade skillnader. 

Sådana som intervjupersonen, som hotar med att vi ska få se "många förorter brinna" om inte bl.a. den svenska kampen för jämställdhet avskaffas till förmån för en islamsk likriktning, bör emellertid få så litet utrymme som möjligt anser jag.
  • Anonym (Ugh)

Yasri säger i intervjun att han inte är feminist. Han är muslim. Tyckte han inte att det var ett problem att företräda ett uttalat feministiskt parti då? Han vill "kunna vara jag", men det vill vi kvinnor också!!!

• Flash Gordon
    hipsterpappan skrev 2016-05-01 21:58:48 följande:
    Som väntat så anser Alice Bah Kuhnke att det är en rättighet att vägra skaka hand med kvinnor. Och hon säger sig företräda ett feministiskt parti och anser samtidigt att  ett kvinnoförnedrande beteenden är helt OK. Vilket pajasparti MP har blivit när man gör allt för att inte trampa på några ömma tår men hela tiden ändå trampar i klaveret.
    Det är samma Miljöpartiet som redan hade nominerat killen till partistyrelsen, väl medvetna om han särskilde på män och kvinnor. Könsåtskiljandet i sig var aldrig ett problem.

Det var först när det blev till en belastning via en mediastorm om det som de tog tillbaka erbjudandet om en plats i partistyrelsen och kickade honom.
  • Anonym (Totta B)

I Sverige tar man varandra i hand helt enkelt, vill man leva och bo här så får man anpassa sig, så oerhört självklart. Radikal islamism hör överhuvudtaget inte hemma i ett modernt, jämställt och sekulariserat land som Sverige. Punkt slut, end of discussion.....

• Anonym (Ugh)
    Anonym (Totta B) skrev 2016-05-02 19:09:53 följande:

I Sverige tar man varandra i hand helt enkelt, vill man leva och bo här så får man anpassa sig, så oerhört självklart. Radikal islamism hör överhuvudtaget inte hemma i ett modernt, jämställt och sekulariserat land som Sverige. Punkt slut, end of discussion.....

Möjligtvis skulle jag kunna sträcka mig till att tycka att det är OK om man bugar istället för att ta i hand - MEN då ska man göra så mot både män och kvinnor! Om man gillar könsapartheid kan man flytta till Saudiarabien. Där smälter man in bra.
  • Rikard

Tycker att handskakningsdebatten rör ihop saker och ting. 

Det handlar väl inte om hur och på vem folk måste hälsa i största allmänhet i Sverige, utan om lämpligheten i att representera ett parti vars värderingar om jämställdhet man uppenbarligen inte delar.

• Anonym (Eguin)
    Ascendere skrev 2016-05-02 13:01:10 följande:

Intervju med tomten i DN idag: 
    www.dn.se/nyheter/politik/yasri-khan-inte-i-min-vildaste-fantasi-kunde-forestalla-mig-att-bli-utpekad-pa-det-har-sattet/

Väldigt märklig intervju där det framstår som väldigt tydligt att han ser muslimer som en isolerad grupp och inte som att man kan vara svensk i första hand och muslim privat, utan ett väldigt tydligt "vi-och-dom"-tänk genomsyrar hans svar. 

Så här till exempel:

? Jag har den här idén att vi muslimer måste bidra till samhället och att andra människor då kommer att tänka: Wow! Vi behöver dem. De kanske är lite annorlunda och konstiga, men de bidrar.

Har genom hela livet stött på uppfattningen hos muslimer att de ser sig själva som en isolerad grupp. Finns undantag, men de är tyvärr få och jag har träffat och träffar många muslimer i vardagen. 

Tittar man på statistik så kan givetvis påståendet "... men de bidrar" ifrågasättas starkt om det syftar till just arbetsmarknaden. Hur de bidrar till brottsstatistiken eller kulturellt låter jag bli att kommentera här. 
  • Ascendere
    Anonym (Eguin) skrev 2016-05-03 09:42:18 följande:
    Har genom hela livet stött på uppfattningen hos muslimer att de ser sig själva som en isolerad grupp. Finns undantag, men de är tyvärr få och jag har träffat och träffar många muslimer i vardagen. 

Tittar man på statistik så kan givetvis påståendet "... men de bidrar" ifrågasättas starkt om det syftar till just arbetsmarknaden. Hur de bidrar till brottsstatistiken eller kulturellt låter jag bli att kommentera här. 
    Det blir väldigt dubbelt det där. Om man själv ser sig som en isolerad grupp gentemot majoritetsbefolkningen så ökar ju naturligtvis risken att man ska uppfattas så också enormt. 
    Om man däremot, som många iranier och bosnier gör, ser sig som svensk-iranier eller svensk-bosnier i första hand och muslim i andra hand uppfattas man i allmänhet som vilken svensk som helst, låt vara med släkt utomlands. 
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Eguin) skrev 2016-05-03 09:42:18 följande:

Det finns betydligt fler muslimer än svenskar i världen så få är de knappast.
  • Kawthar
    Vinterankan skrev 2016-04-22 12:01:40 följande:
    För att det hör till vanligt hyfs. Beroende på relation så kan jag säga att jag inte gillar att kramas och vissa personer funkar det alldeles utmärkt att krama utan problem.

På samma sätt skulle jag acceptera kindpussar om jag flyttade till Frankrike, det handlar helt enkelt om att uppföra sig enligt de sociala koder som finns i det samhälle men lever i.
    Vanligt hyfs att kramas??? Låter mig aldrig kramas på ,om jag inte vill det , och det är vanligt hyfs att respektera varandras integritet. 
    Jag kramar inte för kramandets skull, gillar jag inte krama personen respekterar jag mig själv tillräckligt för att hitta ett annat sätt att hälsa på , än att bjuda på en intim kroppskontakt.  Det finns liksom andra sätt att vara trevlig på , tex handen på hjärtat, ett leende och ett hälsning!  Kan inte personen respektera min integritet ,så är han liksom inte värd att kramas på i alla fall.
    Som sagt, önskar att du för detta vidare till din dotter , att hon lär sig respektera sin kropp och sina egna gränser, och inte gör något som går emot hennes egen integritet , för att någon säger till henne att vara lite trevlig och bjuda på sig själv.
    BTW så är kramar ett väldigt nytt påfynd här i Sverige, så jag gissar att din uppfattning av vad som är hyfs , är ganska trångsynt.
  • Kawthar
    Johan70 skrev 2016-04-23 02:02:52 följande:
    Jag antar att du i så fall över huvud taget undviker köer, kollektivtrafik, barer och annan trängsel där man alltid brukar råka stöta till folk? Kan du ens leva i samhället med oss andra när du har en sådan fobi mot beröring?
    behöver inte anta någoning, ser att du är den extrema typen , så att göra antaganden från din sida kan uppfattas aningen idiotiskt.
    Barer undviker jag av andra orsaker än att stöta in i folk . Ja det går alldeles utmärkt att leva i samhället med , ER andra trångsinta människor. Ni är som tur är en minoritet :)
  • Anonym (Ugh)

En människa som Yasri, som vägrar ta kvinnor i hand, lär vara för könsseparation på diverse områden. I extrema fall, som i Saudiarabien, leder detta till skilda ingångar på bussen för män och kvinnor, skilda vårdenheter (gissa vilka som får de bästa?) mm. I Sverige finns det könsseparatistiska krafter som vill ha separata badtider för män och kvinnor. Allt detta får man tycka, till och med som politiker, men inte för ett parti som är ett uttalat feministiskt parti.

Jag har tidigare röstat på MP (inte i senaste valet dock), men jag har noll förtroende för ett kulturrelativistiskt parti som låter mörkermän som Yasri Kahn och Memet Kaplan få ledande poster!!!

• Anonym (Ugh)
    Kawthar skrev 2016-04-22 06:45:18 följande:

Kroppskontakt mellan motsatta könet är förbjuden i islam , så män bör inte röra kvinnor och kvinnor bör inte rör män. Men gissar att kvinnor är mer lättkränkta o skriker kvinnoförakt , för deras förutfattade meningar om hur islam är en kvinnoförnedrande religion.

Att beröra min kropp är ingen rättighet , och jag har rätt att bestämma vem eller vad som får beröra mig , oavsett anledning.

Islam är en kvinnoförnedrande religion, det är alla religioner mer eller mindre.
  • Decx
    Anonym (Ugh) skrev 2016-05-02 15:42:28 följande:

Yasri säger i intervjun att han inte är feminist. Han är muslim. Tyckte han inte att det var ett problem att företräda ett uttalat feministiskt parti då? Han vill "kunna vara jag", men det vill vi kvinnor också!!!

På vilket sätt får kvinnor inte vara sej själva? Någon stor inre önskan om att skaka denne mans hand tror jag inte är så utbredd. Om någon FI representant skulle vägra ta i hand på män skulle jag inte heller reagera.

Sedan med facit i hand får man väl betänka att ett parti som stödjer ett sådant beteende verkligen är värt att lägga sin röst på.
  • ljuslykta
    Physalis skrev 2016-04-20 11:55:39 följande:

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

Jag har inte läst svaren i tråden, bara din TS.
    Detta är en diskussion som brukar dyka upp lite då och då. 

Mina tankar då i samband med ditt inlägg. 
    Jag håller med att man måste få utgå från personlig integritet och vad som är okej eller inte för en själv. Det ser jag som en mänsklig rättighet. 

Inte heller okej att vara respektlös eller bete sig illa.
    Här måste jag dock inflika att jag därför inte kan utgå från att inte ta någon i hand skulle baseras på viljan att vara respektlös eller en önskan om att bete sig illa. 

Det finns dock ingen princip eller ens lag som säger att man är tvungen att ta andra i handen, det är snarare en norm som anses vara tvingande i det samhälle  vi lever Man gör det bara för man ska. Man ska ta i handen, inte hälsa genom att le eller lägga handen på hjärtat eller niga eller vad det nu är. 

Att avstå från en handskakning skulle grunda sig på en tanke av ojämställdhet och att människor inte har samma värde väcker tankar. Menar du att det är själva tanken bakom att inte ta i hand, att man inte ser andras värde som likvärdigt ens eget?

De här tankarna som du framför hade lika väl kunnat handla om en kvinna som inte tagit en man i handen, jag undrar hade du då skrivit samma inlägg som du gjort nu? Bara nyfiken och undrande eftersom du skriver ''betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen''. Menar du även att de som inte anses tillhöra ''den moderna världen'' (vilka är det?) inte kan bete sig respektfullt? Eller missförstår jag det du skriver? 

Du menar att det är bättre att ljuga än att säga som det är? Jag håller inte med dig i så fall. Jag tycker det är mycket bättre att säga, ''jag tar inte kvinnor i handen av religiösa skäl'', likväl som en kvinna kan säga ''jag tar inte män i handen av religiösa skäl''. Jag menar, kan man inte ta hänsyn till andras integritet så blir det istället tvång det handlar om, ''du måste göra så här!'' och är det bättre än det fria valet? De flesta som tar sig tid att lyssna på svaret till ''jag gör så här för att...'' slipper ju att förutsätta att det handlar om värderingar eller nedsättande behandling. 

Så nej, jag tycker inte man med krav kan tvinga människor att göra sådant som de inte är kapabla till eller som undangräver människans integritet. Det är något som var och en måste få avgöra själv var gränserna går och det är inte något som ska påtvingas bara för att det ska vara så.
  • Rikard
    ljuslykta skrev 2016-06-11 15:05:45 följande:
    Jag har inte läst svaren i tråden, bara din TS.
    Detta är en diskussion som brukar dyka upp lite då och då. 

Mina tankar då i samband med ditt inlägg. 
    Jag håller med att man måste få utgå från personlig integritet och vad som är okej eller inte för en själv. Det ser jag som en mänsklig rättighet. 

Inte heller okej att vara respektlös eller bete sig illa.
    Här måste jag dock inflika att jag därför inte kan utgå från att inte ta någon i hand skulle baseras på viljan att vara respektlös eller en önskan om att bete sig illa. 

Det finns dock ingen princip eller ens lag som säger att man är tvungen att ta andra i handen, det är snarare en norm som anses vara tvingande i det samhälle  vi lever Man gör det bara för man ska. Man ska ta i handen, inte hälsa genom att le eller lägga handen på hjärtat eller niga eller vad det nu är. 

Att avstå från en handskakning skulle grunda sig på en tanke av ojämställdhet och att människor inte har samma värde väcker tankar. Menar du att det är själva tanken bakom att inte ta i hand, att man inte ser andras värde som likvärdigt ens eget?

De här tankarna som du framför hade lika väl kunnat handla om en kvinna som inte tagit en man i handen, jag undrar hade du då skrivit samma inlägg som du gjort nu? Bara nyfiken och undrande eftersom du skriver ''betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen''. Menar du även att de som inte anses tillhöra ''den moderna världen'' (vilka är det?) inte kan bete sig respektfullt? Eller missförstår jag det du skriver? 

Du menar att det är bättre att ljuga än att säga som det är? Jag håller inte med dig i så fall. Jag tycker det är mycket bättre att säga, ''jag tar inte kvinnor i handen av religiösa skäl'', likväl som en kvinna kan säga ''jag tar inte män i handen av religiösa skäl''. Jag menar, kan man inte ta hänsyn till andras integritet så blir det istället tvång det handlar om, ''du måste göra så här!'' och är det bättre än det fria valet? De flesta som tar sig tid att lyssna på svaret till ''jag gör så här för att...'' slipper ju att förutsätta att det handlar om värderingar eller nedsättande behandling. 

Så nej, jag tycker inte man med krav kan tvinga människor att göra sådant som de inte är kapabla till eller som undangräver människans integritet. Det är något som var och en måste få avgöra själv var gränserna går och det är inte något som ska påtvingas bara för att det ska vara så.
    Det finns ingen lag som säger att man måste ta någon i hand.
    Det finns heller ingen lag som tvingar någon att hälsa på män och kvinnor på samma sätt.
    Men om man behandlar kvinnor och män olika ska man inte sitta som representant för ett parti som har jämställdhet och likabehandling som mål.

Det stora problemet med Yasri Khan är dock inte hans hälsningsvanor, utan hans förvirrade uppfattning om vad patriarkat är och hans oförmåga att ta ställning mot dödsstraff för dem som lämnar islam.
    De åsikterna passar ännu sämre in i Miljöpartiets program.

Om personer som Khan och Kaplan vill sitta i riksdagen borde de spela med öppna kort och bilda ett eget parti och inte nästla sig in i ett parti vars åsikter de inte delar.

Även andra partier har haft "påhälsningar" av liknande art, så problemet är inte begränsat till Miljöpartiet.
Svar på tråden Vägra ta i hand.