• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:19:18 följande:
    Och då var vi där igen. En KOPPLING är inte samma sak som att något BETYDER något. Rödlök har en KOPPLING till färgen röd, men det BETYDER inte röd. Capisce?

Såklart det inte finns någon koppling till röd
    Visste du inte att samma ord kan ha en eller flera betydelser, även vid samma tillfälle?
    Ett ord kan ha ett ursprung ur en betydelse, för sen få en annan, visste du inte detta heller?
    Du försöker jämställa detta med vanlig matte som 1+1, så enkelt är det inte.
    Och det är därför det blir helt fel för dig, även om du har dina poänger.
    pga detta blir dina "poänger" poänglösa.

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-20 17:27:08 följande:

Såklart det inte finns någon koppling till röd
    Visste du inte att samma ord kan ha en eller flera betydelser, även vid samma tillfälle?
    Ett ord kan ha ett ursprung ur en betydelse, för sen få en annan, visste du inte detta heller?
    Du försöker jämställa detta med vanlig matte som 1+1, så enkelt är det inte.
    Och det är därför det blir helt fel för dig, även om du har dina poänger.
    pga detta blir dina "poänger" poänglösa.

Okey, det är bara att inse, du trollar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:29:41 följande:
    Okey, det är bara att inse, du trollar.
    Nä, varför skulle jag göra detta?
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-20 17:42:25 följande:
    Nä, varför skulle jag göra detta?
    För att när ett tjog personer försökt förklara samma sak för dig dussintalet gånger, och du fortfarande kör på med samma dumheter som i början av tråden, så, tja...
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:48:08 följande:
    För att när ett tjog personer försökt förklara samma sak för dig dussintalet gånger, och du fortfarande kör på med samma dumheter som i början av tråden, så, tja...

Detsamma tillbaka, verkar som information  bara flödar ett håll för dig.
    Jag inser det finns fler teorier, du tar det som en sanning, och den enda som är tillåten att existera.
    Och även om det var skapat enbart för rasistiska anledningar, så har ordet ändrat betydelse och varit utan rasism och laddning.

• Världsmedborgare

Att ni orakar.
    Själv är jag uppväxt med "neger", och kan för mitt liv inte känna ett enda skit kring det ordet, det är helt enkelt som vilkat annat ord som helst som syftar till att peka ut svarta.
    Alltså, för mig innehåller det inte minst form av laddning, det bara finns där, och jag reagerar inte, om det inte görs på ett sätt som är nedvarderande, det måste alltså finnas ett sammanhang.

Men ni ska få ett förslag på ett annat ord, ett som för mig enbart är skapat för att få folk att känna sig dåliga och utpekade i negativt syfte, nämligen det vidriga "utanförskap".

Jag är själv våra kära politikers värsta mardröm, en sån där besvärlig djävel som vägrar gå på led, och som uppfyller alla idiotiska påståenden och krav, för vad som kan ses som att leva i utanförskap.
    Men själv känner jag mig minst av allt utanför, jag bara vägrar att lyda, och väljer att leva mitt liv som jag finner bäst för mig.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • klyban
    Världsmedborgare skrev 2016-10-21 10:42:54 följande:
    Att ni orakar. smile2.gif
    Själv är jag uppväxt med "neger", och kan för mitt liv inte känna ett enda skit kring det ordet, det är helt enkelt som vilkat annat ord som helst som syftar till att peka ut svarta.
    Alltså, för mig innehåller det inte minst form av laddning, det bara finns där, och jag reagerar inte, om det inte görs på ett sätt som är nedvarderande, det måste alltså finnas ett sammanhang.

Men ni ska få ett förslag på ett annat ord, ett som för mig enbart är skapat för att få folk att känna sig dåliga och utpekade i negativt syfte, nämligen det vidriga "utanförskap".

Jag är själv våra kära politikers värsta mardröm, en sån där besvärlig djävel som vägrar gå på led, och som uppfyller alla idiotiska påståenden och krav, för vad som kan ses som att leva i utanförskap.
    Men själv känner jag mig minst av allt utanför, jag bara vägrar att lyda, och väljer att leva mitt liv som jag finner bäst för mig.
    Det kan jag verkligen hålla med om, och speciellt hur det börjat att användas de senaste 10 åren.
    Och i hur man använder det för att hantera de som inte håller med.
  • MiasMamma
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 10:32:48 följande:
    Det finns inget språk i världen där "neger" betyder svart.
    Nej, men det finns en massa människor i världen som associerar dess koppling till något icke-positivt. Nu förstår jag absolut att ett inzenstfolk på 9 milj. invånare har lika svårt att förstå innebörden lika mycket som de har svårt att förstå att inte alla handlar på ICA trots redan mormormormorsfar gjorde ju detta.
  • Dorian Ertymexx
    MiasMamma skrev 2016-10-22 11:00:48 följande:
    Nej, men det finns en massa människor i världen som associerar dess koppling till något icke-positivt. Nu förstår jag absolut att ett inzenstfolk på 9 milj. invånare har lika svårt att förstå innebörden lika mycket som de har svårt att förstå att inte alla handlar på ICA trots redan mormormormorsfar gjorde ju detta.
    Hur menar du?
  • MiasMamma
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-22 11:47:25 följande:
    Hur menar du?
    Har jag varit otydlig?
  • klyban
    MiasMamma skrev 2016-10-22 12:04:30 följande:
    Har jag varit otydlig?
    Ja, jag är även jag förvirrad i vad du försöker säger.
Svar på tråden Ordet "Neger"