• tackforkaffet

    Psykiatri

    Hej! jag läser psykiatri 2 och har helt kört fast på en uppgift, jag tänkte att det kanske finns någon här som har några idéer? 
    Fallbeskrivning:


    1.Linus inkommer idag till psykiatriska akutmottagningen i sällskap med sina föräldrar. Föräldrarna är oroliga då Linus under en period har ett förändrat beteende som senaste dagarna eskalerat.


    Han det senaste halvåret mer och mer isolerat sig på sitt rum. Han går sista året på gymnasiet, en naturvetenskaplig linje med fotbollsinriktning. Han har den sista tiden ofta vägrat att gå i skolan då hon säger att de pratar illa om honom och sprider elaka rykten bakom hans rygg. Han har även slutat gå till sina fotbollsträningar och har misskött sin kosthållning, sitt yttre och sin personliga hygien.


    Föräldrarna berättar att han har hängt tidningspapper för alla fönster därhemma. Linus påstår att det finns en gas i atmosfären som man endast kan skydda sig mot med tidningspapper. Det framkommer att han också har lindat papper runt sin kropp för att skydda sig. Linus är tyst under samtalet och mumlar något obegripligt för sig själv.


    Anledningen till att föräldrarna idag söker vård är att Linus har haft ångest hela natten och varit livrädd för den katastrof som han tror snart skall inträffa. Han har rakat av sig allt hår. Föräldrarna är rädda och oroliga. De förstår inte vad som händer deras son. Linus går med på att frivilligt läggas in på avdelningen.


    Vad tror du att Linus kan har drabbats av? 

  • Svar på tråden Psykiatri
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 22:27:14 följande:
    Han tror att det finns giftig gas som han måste skydda sig mot genom tidningspapper som han täcker fönster och kropp med. Han mumlar för sig själv. Han rakar av sig håret och tror att en framtida katastrof ska hända.. osv..

    Visst kunde de förstnämnda symtomen vara borderline, men de som jag nämnt ovanför tyder ju snarare på vaneföreställningar. Jag vet inte om du mött personer med borderline som har sådana vanföreställning, men jag har det inte och har inte läst om någon borderliner som har det. Den paranoian som personer med borderline kan ha bottnar oftast i dem själva och att de ser sig själva på ett annat sätt än andra ser dem. De är oroliga att bli lämnade, att folk tycker illa om dem, har intensiva känslor som kan pendla från lycka till sorg väldigt snabbt, vågar inte lita på sina känslor då de har en stor sårbarhet och tolkar saker annorlunda än "vanliga" personer. Alla symtom går i relation med andra människor och inte objekt såsom dödlig gas eller domedagen.
    Det är mycket möjligt att dennes beteende skulle kunna tolkas rent religiöst som något helt annat förr i tiden. Fast det är ju o andra sidan inte vad psykiatri handlar om. Men det kan vara bara att korrelera på flera plan, ibland kan det vara ganska intressant a iakttagelser.

    I borderline är ju kännetecknande med just katastroftänk och sedan drag av kontrollfreak som hör till de mer psykotiska dragen t.ex. sedan kan man också leva i nuet och vara fummlig och inse att allt inte är en katastrof, även om det känns så ibland. xD Det är bättre att sådant händer ofta än att något värre händer. Ibland kan man vara fummlig med flit också om man vill arbeta med sig själv.
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-05 04:37:12 följande:
    Hur menar du måste inte vara med? Har du vanföreställningar nu när du tror att jag är överbevisad?
    Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 08:28:02 följande:

    Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.


    Är inte hallucinationer en sorts vaneföreställningar? Rätta mig gärna om jag har fel.

    Jag funderar på om vi alla pratar om samma sak eller inte? Jag pratar exempelvis om psykoser (inte psykossjukdomar utan själva psykosen), jag är osäker men jag tolkar det som att IO också skriver om psykoser. Dig Fia tolkar jag som att du skriver om schizofreni. Då kanske det inte är så konstigt att vi inte håller med varandra då vi skriver om olika saker?

    Förövrigt, när det kommer till schizofreni så har du helt rätt att man inte behöver ha vaneföreställningar. Har man positiva symptom har man bland annat vaneförställningar, men har man negativa symtom så har man det inte.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 08:28:02 följande:
    Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.
    Inkorrekt enl. mig. Men var och en för sig själv.

    Nu är jag klar med den här tråden.
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-05 11:52:01 följande:
    Är inte hallucinationer en sorts vaneföreställningar? Rätta mig gärna om jag har fel.

    Jag funderar på om vi alla pratar om samma sak eller inte? Jag pratar exempelvis om psykoser (inte psykossjukdomar utan själva psykosen), jag är osäker men jag tolkar det som att IO också skriver om psykoser. Dig Fia tolkar jag som att du skriver om schizofreni. Då kanske det inte är så konstigt att vi inte håller med varandra då vi skriver om olika saker?

    Förövrigt, när det kommer till schizofreni så har du helt rätt att man inte behöver ha vaneföreställningar. Har man positiva symptom har man bland annat vaneförställningar, men har man negativa symtom så har man det inte.
    Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.

    Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.

    Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.

    Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 17:26:04 följande:

    Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.

    Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.

    Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.

    Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.


    Okej, intressant :) då har jag lärt mig något nytt
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 17:26:04 följande:
    Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.

    Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.

    Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.

    Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.
    Lycka till att hantera stressmomentet att få hantera ett par dussin inlägg varje gång du är inne.

    Enklaste lösningen är att ignorera diskussionsforum om man inte är ute efter ett specifikt svar, och då kan man oftast söka på andras svar dessutom.  
  • tackforkaffet

    Tack så mycket för alla svar, kul att så många är så hjälpsamma! 

    Sen tänkte jag bara säga att jag hade egna funderingar och så, men var inte säker, eftersom det är så lite information. Därför behövde jag reflektioner. (Det var någon som tyckte att ni inte skulle hjälpa en gymnasieelev, för då lär jag mig ingenting) Sen är jag ingen gymnasieelev heller för den delen. Flört

    Sen var den frågan jag ställde till er, bara en av mååånga i uppgiften. 

    Nu vet ni, och jag kan meddela lärarens svar här sen när hon har rättat inlämningen. 

    Tack igen! Kyss

  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-05 21:21:20 följande:
    Lycka till att hantera stressmomentet att få hantera ett par dussin inlägg varje gång du är inne.

    Enklaste lösningen är att ignorera diskussionsforum om man inte är ute efter ett specifikt svar, och då kan man oftast söka på andras svar dessutom.  
    Stressmomentet?!

    Tror du att jag sitter på FL och bluddar i trådar om det stressar mig och är tråkigt? Hur tänkte du där?
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-06 14:51:45 följande:
    Stressmomentet?!

    Tror du att jag sitter på FL och bluddar i trådar om det stressar mig och är tråkigt? Hur tänkte du där?
    Jag talar om ett fenomen som det är lätt att fastna i utan att man märker det. Men var och en för sig själv.
  • Anonym (..)
    tackforkaffet skrev 2017-02-06 14:17:10 följande:

    Tack så mycket för alla svar, kul att så många är så hjälpsamma! 

    Sen tänkte jag bara säga att jag hade egna funderingar och så, men var inte säker, eftersom det är så lite information. Därför behövde jag reflektioner. (Det var någon som tyckte att ni inte skulle hjälpa en gymnasieelev, för då lär jag mig ingenting) Sen är jag ingen gymnasieelev heller för den delen. 

    Sen var den frågan jag ställde till er, bara en av mååånga i uppgiften. 

    Nu vet ni, och jag kan meddela lärarens svar här sen när hon har rättat inlämningen. 

    Tack igen! 


    Varsågod :) kul om våra diskussioner kunde vara till någon hjälp :)

    Det hade varit jätteintressant om du publicerat svaret från din lärare här! Vet du hur lång tid det kommer ta tills du vet svaret?
  • tackforkaffet
    Hej igen! 

    Jag tror att Linus har drabbats schizofren psykos eftersom att det finns sjukdomstecken sen ett halvår tillbaka, då Linus började isolera sig. Det är vanligt att sjukdomen ?byggs upp? under en tid, för att personen sen skall få en eller fler psykoser.




    Sen skrev jag massor om hur symtom stämde in osv. 

    Svaret från läraren blev; Hej! Du förstår Linus och Bengts problematik och vad det skulle kunna stämma in på för diagnoser. Du motiverar detta och ger bra förslag på insatser!

    Fick alltså inte ett tydligt svar, men uppgiften fick betyget B. 
  • boken

    Omgiven av psykopater, Omgiven av idioter av Thomas Eriksson bra läsning för alla/mvh/dyslexiGlad

  • boken

    skinad mellan kvinnlig och manlig psykopati ?


    Så här känner du igen en kvinnlig psykopat.


    Manliga psykopater är vanligast men de kvinnliga är betydligt mer manipulativa och diskreta än sina manliga motparter. Och därmed till och med vara farligare.


    Den kvinnliga psykopaten är ofta bortglömd, men det finns all anledning att vara uppmärksam på henne. En manlig psykopat kännetecknas speciellt av att vara charmerande, impulsiv, ha stort självförtroende och sakna förmåga till ånger och empati. En amerikansk och en norsk studie framhäver följande egenskaper som typiska för just kvinnliga psykopater:


    ? Flirtiga
    ? Manipulativa
    ? Stjäl och ljuger
    ? Verbalt aggressiva
    ? Exkluderar sina offer från sociala nätverk
    ? Använder sex för att uppnå ekonomisk och social vinning
    ? Känslomässigt labila
    ? Svartsjuka
    ? Kan uppvisa självskadebeteende


    Kvinnliga psykopater är sällan våldsamma och de är oftast inte heller lika charmerande eller har samma extrema självförtroende som manliga psykopater. Kvinnliga psykopater är mycket mer diskreta i till exempel sitt manipulerande beteende än män. Och det är just den tendensen som gör att den amerikanske psykologen Seth Meyers menar att den kvinnliga psykopaten kan vara farligare än den manliga, eftersom samhället i stort inte är vant att betrakta kvinnor som psykopater.


    Seth Meyers nämner som exempel den utåt sett omtänksamma kvinnliga sjuksköterskan, som i sitt vårdande yrke sällan ses som en psykopat. Men där kan hon diskret leva ut sitt destruktiva beteende ? som i slutändan kan vålla lika stor skada som männens våld.


    Så, slutsatsen är ? kvinnliga psykopater är kanske lika vanliga som manliga. De är bara (ännu) bättre på att gömma sitt sjuka beteende. Kvinnan på bilden ser förvisso skum ut, och det är hon också. Hon är Karla Homolka, dömd för kidnappning, våldtäkt och seriemord. En riktig mys-tjej med andra ord.
     :O


Svar på tråden Psykiatri