• SindraLinne

    Lucia i skolan

    Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

  • Svar på tråden Lucia i skolan
  • Kaliente
    yrlas skrev 2017-12-16 23:55:11 följande:

    Men det förekommer väl knappast röstning till lucia längre, i skolorna? De flesta vad jag hört av debatter tidigare inser ju att det är otidsenligt, onödigt och motverkar en massa andra syften som skolorna ska jobba för? Det var väl mest förr, när man inte visste bättre, som röstning förekom?


    Det förekommer, men är väldigt olika beroende på vilken skola det är.

    Många som du skriver har insett att det är otidsenligt och inte fyller någon funktion med röstning, medan vissa som har röstning verkar göra det mest av slentrian, typ vi har alltid gjort så, utan att reflektera över varför.

    Rätt konstigt att just detta fått leva kvar på vissa skolor när man är så (nästan överdrivet) noga med allt annat, typ extremt viktigt att ha hundraelva "likabehandlingsdagar" där man ska dansa runt i ring och klappa händerna tillsammans, men sen nästa dag så ordnar vi en riktig jävla luciamobbardag. Det går inte ihop!

    Sluta med förnedrande aktiviteter (som luciaröstning) i skolan och slopa alla "likabehandlingsdagar" som aldrig gett någonting.
  • Triwe

    Nja, tycker nog hela grejen är helt onödig. Varför ska skolorna lägga tid och energi på något som innebär så mycket negativt (svimning, mobbning, förnedrande strutar för killarna osv).

    Skolan har tillräckligt med att lära alla barn att läsa, räkna, redovisa osv, så lyft bort detta onödiga moment och låt kommunala musikskolan eller kommunen hålla i lussetågen istället. Så blir det garanterat bara de som vill uppträda. Så kan de lussa runt på skolor, ålderdomshem osv.

    Vem är en sån barnplågare att de vill se en massa tvingade barn uppträda, kanske bara för att de riskerar sitt musikbetyg annars?

    Nej, bort med detta otyg från skolorna och låt kommunala musikskolan hålla i alla lussetåg. Så kan de turas om att vara lucia med, eftersom det blir många tåg.

    Win-win för alla, även lärare, skola och föräldrar som slipper denna stress just i december då man ändå går sönder av stress pga allt annat. Framför allt win för alla de barn o ungdomar som kan fokusera på sin spanskaredovisning istället för att tvingas till något komplett onödigt.

  • Chioii

    På nyheterna hörde jag att många kommuner lägger ner luciafirande pga att ingen är intresserad av att delta i tågen.

    Hur kan någon vara förvånad över detta?

    Något som borde vara något bra, att sjunga julmusik, görs istället till en arena för mobbning, uteslutning, manipulation, förträngning på sociala medier och förnedring.

    Hur sjutton kan det komma sig att det varit tillåtet så länge, speciellt i skolorna? I alla andra sammanhang ska det pratas så mycket om att man inte ska behandla varandra illa, inte vända elever emot varandra. Sedan är det just det man gör i dessa vedervärdiga röstningar.

    Det är dessutom så himla onödigt eftersom det är så lätt att ha rollen som lucia, det är lika lätt som att vara tärna. Det krävs inget mer än att bara kunna gå framåt o sjunga, precis samma som krävs för tärnorna.

    Ändå fortsätter det, år efter år, och tillför ännu mer, helt onödig, stress på unga tjejer.

    Det är väl självklart att de inte väljer att ställa upp i detta spektakel när kommunerna anordnat det.

    Fult nog tvingar vissa musiklärare alla tjejer i nian att vara med i dessa hemska röstningar, eller annars får de dåligt musikbetyg. Lagom kul att missa gränsen för intagning på sin drömutbildning för att man vägrade förnedra sig.....

    Nej, jag fattar inte att någon är förvånad över att ingen vill delta i detta på sin fritid.

    Det hade kunnat fara en fin tradition- om man tex lottade fram lucia, som det ofta görs på lågstadiet.

    Men att, vid en tidpunkt (högstadie/gymnasie) när många tjejer är som svagast, har som mest självförakt och som minst självförtroende samt extremt många andra problem (tex få bra betyg, komma in på gymnasiet, kompisar, olycklig kärlek, dåligt förhållande m pojkvän, bråk m familjen, frigörelse, kroppshat, sociala medier, pengar mm mm mm)- att vid denna tidpunkt i unga tjejers liv lägga på en ytterligare (helt onödig) börda på dem, en sak till att vara orolig över, ett till moment där de lär sig att de inte duger- det är så jäkla elakt. Vem tillåter att detta får fortgå?

    Var är alla med ryggrad, alla hjältar som går in och stoppar detta och säger "Nej, hörrni, från och med nu kör vi lottning bland dem som vill, jag är övertygad om att vem som helst av er klarar detta uppdrag galant!"

  • Tom Araya
    SindraLinne skrev 2017-12-14 10:33:50 följande:

    Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 


    Jag ser inget fel i det.

    Varför ska alla vara Lucia?

    Dagens barn och ungdomar är för lättkränkta och det är för att dagens föräldrar aldrig vågar låta sina barn exponeras för utmaningar och svårigheter, sådant som formar oss till starka människor.

    Lottning är okej som alternativ.
  • Tom Araya
    Chioii skrev 2019-12-10 22:34:34 följande:

    På nyheterna hörde jag att många kommuner lägger ner luciafirande pga att ingen är intresserad av att delta i tågen.

    Hur kan någon vara förvånad över detta?

    Något som borde vara något bra, att sjunga julmusik, görs istället till en arena för mobbning, uteslutning, manipulation, förträngning på sociala medier och förnedring.

    Hur sjutton kan det komma sig att det varit tillåtet så länge, speciellt i skolorna? I alla andra sammanhang ska det pratas så mycket om att man inte ska behandla varandra illa, inte vända elever emot varandra. Sedan är det just det man gör i dessa vedervärdiga röstningar.

    Det är dessutom så himla onödigt eftersom det är så lätt att ha rollen som lucia, det är lika lätt som att vara tärna. Det krävs inget mer än att bara kunna gå framåt o sjunga, precis samma som krävs för tärnorna.

    Ändå fortsätter det, år efter år, och tillför ännu mer, helt onödig, stress på unga tjejer.

    Det är väl självklart att de inte väljer att ställa upp i detta spektakel när kommunerna anordnat det.

    Fult nog tvingar vissa musiklärare alla tjejer i nian att vara med i dessa hemska röstningar, eller annars får de dåligt musikbetyg. Lagom kul att missa gränsen för intagning på sin drömutbildning för att man vägrade förnedra sig.....

    Nej, jag fattar inte att någon är förvånad över att ingen vill delta i detta på sin fritid.

    Det hade kunnat fara en fin tradition- om man tex lottade fram lucia, som det ofta görs på lågstadiet.

    Men att, vid en tidpunkt (högstadie/gymnasie) när många tjejer är som svagast, har som mest självförakt och som minst självförtroende samt extremt många andra problem (tex få bra betyg, komma in på gymnasiet, kompisar, olycklig kärlek, dåligt förhållande m pojkvän, bråk m familjen, frigörelse, kroppshat, sociala medier, pengar mm mm mm)- att vid denna tidpunkt i unga tjejers liv lägga på en ytterligare (helt onödig) börda på dem, en sak till att vara orolig över, ett till moment där de lär sig att de inte duger- det är så jäkla elakt. Vem tillåter att detta får fortgå?

    Var är alla med ryggrad, alla hjältar som går in och stoppar detta och säger "Nej, hörrni, från och med nu kör vi lottning bland dem som vill, jag är övertygad om att vem som helst av er klarar detta uppdrag galant!"


    Det är inte alls lätt för alla att sjunga och stå inför hels skolan och föra fram sångnummer.
  • Håkan på Öland
    Lucia i skolan - Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia?

    Ärligt talat förstår jag inte topic? Varför ska vi nu helt plötsligt förbjuda Lucia? En tradition vi haft åtskilliga år i Sverige? Ska vi förbjuda tomten och julfirande också när vi ändå är i farten?

    Eller är det muslimska krafter som börjar ta över svenska jultraditionerna?
  • Eliennep
    Håkan på Öland skrev 2019-12-11 17:39:31 följande:

    Lucia i skolan - Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia?

    Ärligt talat förstår jag inte topic? Varför ska vi nu helt plötsligt förbjuda Lucia? En tradition vi haft åtskilliga år i Sverige? Ska vi förbjuda tomten och julfirande också när vi ändå är i farten?

    Eller är det muslimska krafter som börjar ta över svenska jultraditionerna?


    Fast det där var väl en ordentlig halmgubbe? Ingen har väl, av det jag läst i tråden, pratat om att lägga ner det hela, tvärtom!

    På nyheterna sa de ju i veckan att de fått ställa in luciafirandet i många kommuner pga att det inte var några tjejer som ville vara med.

    Att de inte vill vara med beror ju säkert på att de har dessa konstiga och onödiga röstningar.

    Hade det varit lottning bland de som vill, hade nog fler ställt upp pga att då hade det varit fokus på sången och inte på vilka luddiga kriterier som ska röstas fram.

    Jag tycker lucia ska vara en tjej ( även om Sveriges första lucior var män, studentkillar), det ska vara en tjej med långt hår som kan sjunga.

    Men det gäller för hela luciatåget! Det ska vara tjejer som är tärnor o lucia. Men vem av tärnorna som blir lucia, det kan lottas fram pga att alla i luciatåget förmodligen gör uppgiften lika bra (alla bör ju kunna sjunga oavsett om man är tärna eller lucia).

    Det är så konstigt att så fort någon tar upp detta med hur man utser lucia, börjar alltid vissa blanda in muslimska män. Vad har de med detta att göra?

    Såklart det ska vara tjejer som är tärnor och lucior. Har faktiskt inte hört någon propagera för att en muslimsk man ska vara lucia, förutom såna som du som spårar ur totalt!

    Nej, tärnor o lucia ska vara tjejer som gillar att sjunga o helst med långt hår.

    Men lottning till själva luciarollen bland dessa, är optimalt. Då blir fokus på sången och inte på varför just en blev vald (som aldrig brukar vara riktigt logiskt utan mer förvirrande). Eftersom tjejer inte vill vara med på detta i många kommuner, måste de ju justera lite så fler vill vara med. Jag tror fler tjejer vill vara med om de lottar.
  • Eliennep
    Tom Araya skrev 2019-12-11 17:28:23 följande:

    Jag ser inget fel i det.

    Varför ska alla vara Lucia?

    Dagens barn och ungdomar är för lättkränkta och det är för att dagens föräldrar aldrig vågar låta sina barn exponeras för utmaningar och svårigheter, sådant som formar oss till starka människor.

    Lottning är okej som alternativ.


    Du verkar själv en aning lättkränkt, eftersom du var tvungen att hugga direkt på detta!

    Att ta bort en onödig detalj är inte att "inte exponeras för utmaningar och svårigheter".

    Det verkar som att du inte har några kvinnor i ditt liv, eftersom du inte inser den uppsjö av "utmaningar och svårigheter" som unga tjejer ställs inför varje dag (och som inte går alls lika lätt att ta bort, som onödiga röstningar)- hört talas om kroppshets/kroppshat, olycklig kärlek, konflikter med vänner, betyg, bråk med familjen, pengar (eller brist på pengar), sociala medier, sexuella övergrepp, hån på Internet, att bli bestulen på värdesaker, riskera att bli attackerad om man är ute sent, mobbning, utfrysning, gymnasieval osv osv osv.

    Ska jag fortsätta?

    Som sagt, det råder ingen brist på "utmaningar och svårigheter " för unga tjejer. Varför skulle man inte kunna underlätta för dem på en enda liten punkt, som är så enkel och helt gratis att åtgärda? Allt jag rabblade upp (de facto svårigheter) är ju näst intill omöjligt att göra något åt.

    Så varför inte underlätta på denna lilla punkt när det faktiskt är en roll som vilken tärna som helst klarar galant!
  • Glinda från Oz

    Alla kan vara Lucia på dagis inte i skolan. jag tycker det bästa vore att lotta bland de som vill. 

  • Eliennep
    Glinda från Oz skrev 2019-12-12 00:37:24 följande:

    Alla kan vara Lucia på dagis inte i skolan. jag tycker det bästa vore att lotta bland de som vill. 


    Ja, det är ju det mest logiska och vettiga, att lotta bland de som vill!

    Tror att traditionen skulle vara mer uppskattad (och inte som nu, att en massa kommuner får ställa in för ingen vill vara med) om fokus är på sången och man bara lottade bland de tärnor som vill.

    Älskar julmusik, men har hört så mycket negativt om dessa röstningar så det påverkar lite synen på tågen, men med lottning kan ju allt fokus vara på de fina sångerna och den fina traditionen!
  • Eliennep
    Glinda från Oz skrev 2019-12-12 00:37:24 följande:

    Alla kan vara Lucia på dagis inte i skolan. jag tycker det bästa vore att lotta bland de som vill. 


    Ja, det är ju det mest logiska och vettiga, att lotta bland de som vill!

    Tror att traditionen skulle vara mer uppskattad (och inte som nu, att en massa kommuner får ställa in för ingen vill vara med) om fokus är på sången och man bara lottade bland de tärnor som vill.

    Älskar julmusik, men har hört så mycket negativt om dessa röstningar så det påverkar lite synen på tågen, men med lottning kan ju allt fokus vara på de fina sångerna och den fina traditionen!
  • Konservativ

    Problemet är inte att man har omröstningar om Lucia. det är bra att ungarna lär sig tävla och misslyckas. om man inte lär sig det som barn kommer man att duka under vid minsta motgång som vuxen. man blir vek helt enkelt.

    Problemet är istället att det finns alldeles för lite av tävling och utmärkelser. Jag minns en ganska tjock och stor tjej i sexan. hon hade inte så mycket att skryta med, men när det var friidrottstävling i kommunen vann hon kulstötning. det var hennes grej.

  • Kariiinn
    Konservativ skrev 2019-12-12 09:17:30 följande:

    Problemet är inte att man har omröstningar om Lucia. det är bra att ungarna lär sig tävla och misslyckas. om man inte lär sig det som barn kommer man att duka under vid minsta motgång som vuxen. man blir vek helt enkelt.

    Problemet är istället att det finns alldeles för lite av tävling och utmärkelser. Jag minns en ganska tjock och stor tjej i sexan. hon hade inte så mycket att skryta med, men när det var friidrottstävling i kommunen vann hon kulstötning. det var hennes grej.


    Men nu blandar du ju ihop saker på ett ganska ohederligt sätt! Självklart är tävlingar där prestation bedöms, som tex friidrott och annat, positivt och borde verkligen uppmuntras i skolan. Man kan däremot inte "tävla" i att vara lucia, det är faktiskt en roll som alla tärnor klarar lika bra (så länge de kan sjunga och gå på led, som vilken tärna som helst)  Eftersom luciarollen inte baseras alls på prestation, är det som upplagt för manipulation, övertalning, mutor osv, "rösta på meeej" och den som lyckas manipulera flest "vinner". Det är ju själva motsatsen mot prestationsbaserade tävlingar! Att elever ska springa och manipulera till sig röster, är ju en jättemärklig sak att hålla på med i skolan, skulle det inte finnas skulle det aldrig gå att genomföra eftersom det helt enkelt är så knäppt! Men nu finns det, och många vågar inte förändra till det bättre. 

    Nej, fler riktiga, prestationsbaserade tävlingar som tex det du nämnde med friidrott och annat, det är bara positivt, för det kan ju eleverna träna sig bättre på. Tex träna styrketräning, kondition och annat för att komma bra till i nästa tävling. Men kan ju inte träna på att vara lucia heller! Hur gör man det? Det är bara knäppt! Så det är ju alltså ingen bra "tävling" eftersom det inte baseras på prestation. Däremot  -  fram för fler tävlingar i tex olika idrotter, språk och annat så eleverna blir motiverade till att träna på viktiga saker! 
Svar på tråden Lucia i skolan