• Anonym (Anonym)

Kärlek vid otrohet

Är det vanligt att man lämnar sin partner för den man är otrogen med ?

Jag är den 2 a kvinnan sedan 1 år tillbaka vi har känt varandra i flera år men för ett år sedan tog vi steget att gå vidare. Jag viste innan att relationen till sambon inte va bra och att de slutat ha sex. Han sitter i en jobbig situation med löften å åtaganden som gör att han inte lämnar henne. Han sa från början det kommer ta tid å det måste göras på hans sätt. Jag gråter & önskar det va mig han åkte hem till. Jag trodde jag kunde hantera det men det gör ont att vi inte kommer vidare.

Det är mig han delar tankar å känslor med. Det är vi som talar om allt viktigt och oviktigt i livet. Vi spenderar timmar i telefonen men tyvärr ses vi alldeles för sällan då han inte vågar riskera något. Vi har en otrolig passion till varandra. Vi leker inte med varandra men hur ska jag göra för att klara denna känslomässiga berg och dalbana ?

Hur tänker ni som lever i förhållande kring allt och hur överlever ni andra som är älskare /älskarinna?

Dumma kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden Kärlek vid otrohet
  • EnAnonumius
    Oerhörd skrev 2019-06-09 12:02:11 följande:
    Förlåt, nu var det jag som var ouppmärksam! Du var ju inte Åsa :)
    Ha ha nej jag var inte detta...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Feminina
    Oerhörd skrev 2019-06-09 11:32:28 följande:
    ?Länka gärna? ^^

Jag gör det enkelt av mig och räknar efter hur många jag någonsin träffat som är tillsammans med sin första partner. Två. Sen räknar jag hur många jag träffat som haft ett flertal relationer, vi kan till och med begränsa det till vuxen ålder: en överväldigande majoritet.

Har du en väldigt annorlunda upplevelse?
    Anser du att monogami handlar om att vara tillsammans med samma partner livet ut? Enligt min mening är det inte synonymt med dagens betydelse av ordet. Att ha en sexpartner i taget och att avsluta relationer på ett hederligt vis, låter mer rimligt.

Saxat ur wikipedia:
    Seriell monogami
    kallas en ordning där det inte är acceptabelt att ha mer än en sexualpartner åt gången (otrohet) men accepterat att ha flera partner under sin livstid.https://sv.wikipedia.org/wiki/Monogami
  • Feminina
    Feminina skrev 2019-06-09 17:57:21 följande:
    Anser du att monogami handlar om att vara tillsammans med samma partner livet ut? Enligt min mening är det inte synonymt med dagens betydelse av ordet. Att ha en sexpartner i taget och att avsluta relationer på ett hederligt vis, låter mer rimligt.

Saxat ur wikipedia:
    Seriell monogamikallas en ordning där det inte är acceptabelt att ha mer än en sexualpartner åt gången (otrohet) men accepterat att ha flera partner under sin livstid.https://sv.wikipedia.org/wiki/Monogami

Ursäkta, råkade citera fel trots att det inte blev helt fel. 
    Gör ett nytt försök.

Social monogami alas den vi har i Sverige
    Definitionen av social monogami är att en individ endast har en partner åt gången, där partnern tillhör det motsatta könet.[2] Längden på partnerskapet kan variera. I vissa fall är det livslångt, d.v.s. det pågår tills ena partnern dör. I andra fall kan det vara mer kortvarigt, d.v.s. individen har bara en partner åt gången men kan genomföra partnerbyte en eller flera gånger under sin livstid. Livslånga partnerskap är ovanligt, men förekommer. Seriella partnerskap är desto vanligare, och förekommer ofta bland däggdjur, exempelvis människor, och fåglar. Inom många fågelarter skiljs partnerna åt efter parningssäsongen, för att sedan hitta en ny partner inför nästa säsong.https://sv.wikipedia.org/wiki/Monogami

• Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2019-06-09 12:21:12 följande:
    Om den personen inte har något att vinna på att ljuga för mig, så brukar jag anta att det som säga är ungefärlig sanning, ja.

Jag tycker inte att otrohet är rakt av fel, och visst tycker jag att det är fel att ljuga, men jag försöker vara snäll mot den som ändå känner att det är ett alternativ.

Mord är av, för mig begripliga, anledningar inte en tillåten handling, det har vi ju också lagar som menar. Vi har inga lagar som bestraffar otrohet. Varför tror du att det är så? Skulle ni som ogillar otrohet föredra att det var straffbart?
    Klart han har något att vinna... din kropp. Alla kvinnor hoppar ju inte i säng med ett ortoget svin, de allra flesta kommer tacka nej. Vad tror du dessa "män" gör då?

Om du tycker otrohet är fel varför tycker du det är ok att delta i det? Brukar du delta i saker du tycker är fel i andra sammanhang? Typ din kompis frågar om du vill hänga på på inbrott...fel tycker du, och så deltar du ändå?

Ja precis, det är lite skillnad på handling och känslor. Hel ok att bli arg men inte ok att sätta en yxa i skallen på någon för det. Känslor... ok, att leva ut sina känslor på ett omoraliskt sätt... inte ok... vad är det som är så komplicerat med det?

Nej jag skulle inte vilja göra otrohet olagligt, men jämförelsen med olagliga saker är liksom ett gansla tydligt exemple på människor inte får bete sig hur de vill mot andra enbart för att de själva tycker det är ok. Om det inte är ok att mörda någon för att man själv tycker det är helt ok, varför skulle otrohet vara ok bara för att man själv tycker det är ok?
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2019-06-09 11:58:24 följande:
    Nej, det är du som väljer att dra det dit hela tiden. Det är ganska befängt att efterlysa nyanser och samtidigt bergfast vägra vara öppen för att de kan existera.

Jag tror inte alls som du, jag tror att de flesta pratar med varandra, och försöker prata med varandra. Det svåra i en relation är inte att prata, det är att lyssna, imo.

Jag tror ju inte heller att särskilt många är otrogna som en första lösning, i stort sett alla relationer har ju inslag av missnöje och arbete med att komma överens på bådas villkor. Vad får dig att tänka att den som är missnöjd i en relation sällan ställer sig frågan vad hen själv kan göra för att förändra?

Det går inte alls ihop med min syn på människor i allmänhet, jag friar alltid hellre än fäller, och söker förklaringar mycket hellre än dömer. Det brukar finnas goda skäl till att någon gör ett val, som faktiskt sällan är ren och skär egoism.

Jag var också nyfiken på varför du inte tror att det är vanligt att folk har försökt i åratal innan de ser otrohet som en ??lösning??, och vad du tror är en vanligare anledning.

Nu, om du fortsätter att undvika mina frågeställningar och ännu en gång drar en harang med onyanserade föreställningar om icke-kommunikation i relationer så är jag färdig här, det blir en sjukt tråkigt samtal om du inte ens läser vad jag skriver :-*
    Ja, men vad för slags nyanser finns det då?
    Litet, mella och stort svek?
    Liten, mellan eller stor lögn?
    I samltiga fall handlar det väl fortfarande om svek och lögner eller?
    Och på vilket sätt är svek och lögner bra?

Oavsett om man pratat eller inte så är det väl fortfarande jävligt fegt att gå bakom ryggen? För det är väl inte så man löser meninsskiljaktiheter i andra sammanhang? Om du och en kompis vill göra något på olika sätt, så pratar ni men om din kompis fortfarande inte vill göra som du vill, gör du som du vill fast bakom ryggen på din kompis? Är det så du anser att man löser meningsskiljaktiheter?

Och bara för att det finns en förklaring så är man friad? Friar man våltäktsmän bara för att de säger att de hade en förklaring? Eller kan det vara så att man skiter i förklaringar och utgår ifrån handlingar?

Är det andra som inte förstår dina frågeställningar eller är det du som genast anklagar andra för att vara onyanserade så fort de inte håller med dig? Och är inte det precis lika onynaserat?
  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-06-09 12:21:12 följande:
    Mord är av, för mig begripliga, anledningar inte en tillåten handling, det har vi ju också lagar som menar. Vi har inga lagar som bestraffar otrohet. Varför tror du att det är så? Skulle ni som ogillar otrohet föredra att det var straffbart?
    Man behöver inte tycka att otrohet ska vara straffbart för att man tycker det är fel.
    Däremot kan man tycka att den som är otrogen ska ha konsekvenser för sina handlingar. Att det ska kännas när man behandlar sin partner så illa.
    Trots allt så förstör man en stor del av en annan människas liv.
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-06-10 09:34:28 följande:

Man behöver inte tycka att otrohet ska vara straffbart för att man tycker det är fel.

Däremot kan man tycka att den som är otrogen ska ha konsekvenser för sina handlingar. Att det ska kännas när man behandlar sin partner så illa.

Är det alltid så?

Om partnern inte vet/inte får veta. Om partnern blir sedd och uppvaktad i vardagen. Om partnern känner sig i centrum av världen, delvis pga den otrogna hittar lust och kraft vid sidan av och tar med sig det positiva hem i förhållandet.

Förstör man fortfarande partnerns liv? Blir partnern alltid illa behandlad även om affären leder till att partnern får en gladare och mer omtänksam livskamrat?

Jag förstår ditt resonemang om affären avslöjas eller om personen ignorerar partnern och lägger all kraft på älskaren/älskarinnan.

Men är det alltid svart eller vitt även när affären hålls hemlig och den positiva energin affären medför, kanaliseras på partner?

Krasst är det väl bara typ 20% av all otrohet som faktiskt avslöjas?

Låt säga att din man har en affär som pågått under senaste 5 åren. Du vet inte om det (än). Mår du idag särskilt dåligt över att han har en affär?
  • molly50
    Sgtwolf skrev 2019-06-10 10:01:38 följande:
    Är det alltid så?

Om partnern inte vet/inte får veta. Om partnern blir sedd och uppvaktad i vardagen. Om partnern känner sig i centrum av världen, delvis pga den otrogna hittar lust och kraft vid sidan av och tar med sig det positiva hem i förhållandet.

Förstör man fortfarande partnerns liv? Blir partnern alltid illa behandlad även om affären leder till att partnern får en gladare och mer omtänksam livskamrat?

Jag förstår ditt resonemang om affären avslöjas eller om personen ignorerar partnern och lägger all kraft på älskaren/älskarinnan.

Men är det alltid svart eller vitt även när affären hålls hemlig och den positiva energin affären medför, kanaliseras på partner?

Krasst är det väl bara typ 20% av all otrohet som faktiskt avslöjas?

Låt säga att din man har en affär som pågått under senaste 5 åren. Du vet inte om det (än). Mår du idag särskilt dåligt över att han har en affär?
    Jag blev bedragen i mitt förra förhållande. Och jag hade hela tiden en magkänsla av att något pågick bakom min rygg.
    Och när sen mina farhågor besannades så var jag totalt knäckt under en lång tid.
    Jag fick en stor del av mitt liv förstört.
    Så även fast jag inte visste om det från början så hade jag ändå mina aningar om att något inte stämde.
    Och sanningen brukar ha en tendens att komma fram. Så man ska aldrig vara säker.
    För mig finns det inga ursäkter för att vara otrogen.
    Har man problem i förhållandet så pratar man om det alt göt slut om det inte går att lösas på annat sätt.
    Jag undrar också hur många förhållanden som egentligen blir bättre av en otrohet?
  • Anonym (Tråkigt)
    molly50 skrev 2019-06-10 11:46:27 följande:

Jag blev bedragen i mitt förra förhållande. Och jag hade hela tiden en magkänsla av att något pågick bakom min rygg.

Och när sen mina farhågor besannades så var jag totalt knäckt under en lång tid.

Så även fast jag inte visste om det från början så hade jag ändå mina aningar om att något inte stämde.

Och sanningen brukar ha en tendens att komma fram. Så man ska aldrig vara säker.

Har man problem i förhållandet så pratar man om det alt göt slut om det inte går att lösas på annat sätt.

Jag undrar också hur många förhållanden som egentligen blir bättre av en otrohet?

Det är helt sant. Man ska alltid lita på sin magkänsla. Även om det verkar motsägesefullt eller det här kan/borde ju inte stämma.
  • molly50
    Anonym (Tråkigt) skrev 2019-06-10 12:49:10 följande:
    Det är helt sant. Man ska alltid lita på sin magkänsla. Även om det verkar motsägesefullt eller det här kan/borde ju inte stämma.
    Precis. Det brukar sällan slå fel.
  • Anonym (M36)
    molly50 skrev 2019-06-10 11:46:27 följande:

Jag tror faktiskt att det är ganska många. Speciellt dom där det inte uppdagas.

F.ö är det ju jobbigt att gå runt under lång tid och må dåligt över en magkänsla. Jag har dock haft jävligt fel många gånger pga svartsjuka. Jag har fantiserat ihop både det ena och det andra scenariot tyvärr.

• molly50
    Anonym (M36) skrev 2019-06-10 17:36:35 följande:

F.ö är det ju jobbigt att gå runt under lång tid och må dåligt över en magkänsla. Jag har dock haft jävligt fel många gånger pga svartsjuka. Jag har fantiserat ihop både det ena och det andra scenariot tyvärr.

Jag tror nog att det är rätt många som avslöjas ändå.

Min magkänsla visade sig ju stämma i alla fall. Så det var ju inte pga svartsjuka.
    Men det var riktigt jobbigt ändå.
  • Anonym (Gift med min älskare!)
    molly50 skrev 2019-06-10 09:34:28 följande:
    Vilka slags konsekvenser då menar du? "Ska kännas"? Låter som det är straff du pratar om = du tycker det ska vara straffbart
  • Anonym (man)
    Anonym (Gift med min älskare!) skrev 2019-06-12 14:17:29 följande:
    Vilka slags konsekvenser då menar du? "Ska kännas"? Låter som det är straff du pratar om = du tycker det ska vara straffbart
    Ja för när man "starffar" barn för att de bettet sig illa så menar man såklart att sätta dem i finkan.... självkart är det så.

När man säger "att göra fel ska kännas" så menar man självklart att personen ska spöstraffas offentligt vid närmsta torg för att sen spendera resten av sitt liv i en gulag.

Eller så slutar vi spela dumma och argumenterar som vuxna.Cool
  • molly50
    Anonym (Gift med min älskare!) skrev 2019-06-12 14:17:29 följande:
    Straff och konsekvenser är inte riktigt samma sak,tycker jag.
    Det jag menar är att jag tycker att man ska avslöjas så att partnern får en chans att dumpa om h*n vill och chansen att själv bestämma hur h*n vill leva sitt liv.
  • Anonym (man)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-10 17:36:35 följande:

Det beror kanske på hurdan man är i vanliga fall, är man en person som aldrig varit svartsjuk men får helt plötsligt en känsla över att något inte stämmer så är det förmodligen inte falskt larm. Är man däremot en person som vanligtvis är svartsjuk så är oddsen större att det är inbillning.

Men otrogna människor vill ju oftast få det att framstå som att precis allt är irrationell svartsjuka och försöka få den man bedrar att tvivla på sig själv. Alla som öht ifrågasätter deras agerande är kroniskt kontrollerande och svartsjuka. Men det är nog mest skuldkänslorna och egennytta som talar.
  • Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2019-06-12 14:36:47 följande:
    Ja för när man "starffar" barn för att de bettet sig illa så menar man såklart att sätta dem i finkan.... självkart är det så.

När man säger "att göra fel ska kännas" så menar man självklart att personen ska spöstraffas offentligt vid närmsta torg för att sen spendera resten av sitt liv i en gulag.

Eller så slutar vi spela dumma och argumenterar som vuxna.Cool
    Påtalar att det är precis vad som händer i vissa länder. Spelar de dumma och agerar som barn?
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-06-12 16:21:24 följande:
    Påtalar att det är precis vad som händer i vissa länder. Spelar de dumma och agerar som barn?
    Talar de svenska i dessa länder?
    Bor personerna som vi diskuterar med i dessa länder?

Nä, precis, så vad man gör i andra länder är ganska irrelevant, eller hur?
Svar på tråden Kärlek vid otrohet