• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-18 15:38:06 följande:

Intressant att du vägrar svara på om du anser att ts nej väger tyngre än pappans ja.

Sen har man såklart egna pengar helt enligt lagen oavsett gemensam ekonomi eller ej. Vill en förälder köpa något till sitt barn för sin egen lön kan inte en bonusförälder hindra det så länge resterande pengar räcker till de utgifter man har.

När fick jag den frågan?
  • Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2019-12-18 18:06:54 följande:

När fick jag den frågan?

Den var med i mitt inlägg som du citerade.
  • Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-18 18:16:31 följande:

Den var med i mitt inlägg som du citerade.

Ja, fast den var ju inte ställd till mig utan nån annan som du diskuterade med.

Jag kommenterade bara att gemensam ekonomi inte behöver innebära att man bestämmer över hälften av pengarna per person.
  • MotorcycleEmptiness
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 17:41:29 följande:

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

Häst är ju trots allt ett djur och inte dyra smycken. Älskar hon hästar så varför ska hon inte få en häst för 70 k eller 250 k.
    Tycker kanske att samma summa ska reserveras till ditt barn, dvs 70 k.

Sedan kostar det ju en herrans massa stålar att äga häst.
    Det där får ni ta och prata igenom. Känns inte rätt att ena barnet har en pengaslukande hobby medan den andre simmar en gång i veckan för lite rummelpengar.
  • Anonym (@)

Självklart är detta okej! Herregud vad avundsjuk du låter. Det enda felet är att kalla hästen för julklapp, det är något som ingår i hennes hobby, som han uppenbarligen har råd med. Hade hon haft fotbollsintresse och skrockade köpts förbundsmötet hade du förmodligen inte tyckt någonting om detta och inte heller gett dessa som julklapp.

Vi är fyra syskon var det näst yngsta tävlingsred sedan ung ålder. I takt med att hon utvecklades köptes dyrare hästar (ofta hade hon tjänat in mellan skillnaden för den nya hästen genom utbildning och utveckling av den tidigare som ökat i värde iga hennes träning). Hebbes sista häst mina föräldrar köpte kostade 150 000kr och kostade flertalet tusenlappar i uppställning och underhåll varje månad. Om vi andra syskon tyckte detta var orättvist? Absolut inte. Det var hennes hobby och föräldrarna hade råd att låta oss alla utöva de intressen som vi var intresserade av. Hennes var dyr men det var inte det som var fokus, utan fokus var på allas olika intressen och välmående.

Det var dessutom inte hennes 150 000kr hon fick av våra föräldrar, utan endast häst hon nyttjade. Våra föräldrar ägde hästen och därmed satsat kapital.

Hur kan du inte se det så? Hur kan du se det som att hon får en 70 000kr gåva? Sälja hästen får hon väl inte in den summan på sitt kort? Hon nyttjar bara en häst hennes pappa har de ekonomiska förutsättningarna att äga åt sin dotters vägnar.

Såhär skulle du aldrig tänka eller resonera om ni hade dessa döttrar gemensamt, upplever att bonusfamiljer får många sådana här rättviseproblem.

Inget fel med inköp av hästen, för avdramatiseringens skull så kalla inte den för julklapp.

• Anonym (@)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:55:13 följande:

Jag ser det problematiskt att det blir ojömt mellan flickorna. Vi båda vill att det ska vara jämt men min styvdotter har dyrare intressen osv. Jag vill kompensera min flicka, men att köpa kläder till 70 000 känns orimligt? Känns respektlös av min man att inte meddela mig innan köp då det rör sig så mycket pengar, och då diskutera hur vi kan göra jämt med min dotter. Nu har jag köpt fonder till henne för 70 000. Men detta är inget som en 13 -åring uppskattar som sagt.

Detta var ju helt sjukt, du har köpt något till din dotter för 70 000kr för att hans dotter har ett fritidsintresse som kräver en större investering. Det är ju numera du son köpt en dyr gåva u julklapp. Han har köpt något havs dotter är i behov av för att på ett optimalt vis utföra sitt fritidsintresse. Du har köpt något som för alltid kommer tillfalla din dotter nu. Hans dotters gåva kommer sjunka i värde intakt med att den blir äldre, alt öka i värde om hon utvecklar den. Vilket som är det ju din man som äger hästen och summan. Han har bara omsatt lite av era likvida medel till en materiell tillgång för er. Bundit upp kapital under tiden hon brinner för sitt intresse, medens du gett din dotter en avsatt summa. Hur tänker du? Riktiga issues alltså. Upplever dig som ett kränkt litet barn som inte kan se till ett annat barns glädje och behov. Stackars din man som måste betala det dubbla priset för sin dotters hästintresse pga dig. Ska du spara 5000kr i mån till din dotter också eller? motsvarande hästens uppställningsplats och foderkostnad.
  • Andreaaaa
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 22:10:29 följande:
    Jag har inte problem med att hon får en häst utav oss. Hon tycker om att rida och det är ett vettigt intresse som hon mår bra av. Men det är just nu på julafton och runt jul, jag finner att det blir känsligt och jag vill att man diskuterar detta. Då det kan bli känsligt för min dotter. I övrigt behövs ingen milimeter rättvisa. Jag kan köpa en dyr dator till dottern, eller kamera utan att kompensera hans tjej . Lika väl med henne och hennes intressen eller om hon behöver något. Men nu blir det en så stor summa runt jul där båda ska få något samtidigt, och något som inte jämnar ut sig mellan dom.

Min sambo är helt ok med att jag sätter av pengar till min dotter och summan nu.

Vi avsätter dock vanligtvis även till hans flicka, lika mycket till båda två.Men nu när det blir så enorma skillnader, känns det fair att min dotter får mer sparat.

Vad tycker ni om upplägget?

Borde han inte diskuterat julklappar med.mig innan?

Han borde ha diskuterat det med dig eller åtminstone kommit med ett förslag för hur ni ska lösa det så att det inte känns oerhört snopet för din dotter, klart att det kommer att göra det även om hon förstår att det är en lite speciell situation. Men nu tänkte han inte på det och är helt fine med att ni avsätter motsvarande summa till din dotter så jag skulle tycka att all is good... Sedan var det en fin idé du hade att du och dottern kan hitta på något roligt ihop eftersom att fonder kanske inte är så "kul" för en ung tonåring. Förpacka en badbomb i fin ask och ge ihop med ett presentkort på "Spadag med mamma" på något trevligt ställe, tex. Ni kan ju vara helt öppna med tjejerna om att vi vill att det ska kännas fair.

Och så kan du ju be din man att tänka till lite extra kring rättviseaspekten nästa gång, och byta några ord med dig innan stora beslut av just den anledningen. No biggie!
  • Anonym (Bill)

Ja, det är Ok. Så länge han använder sin inkomst att betala det med.
    Ts är ju i sin fulla rätt att sätta av motsvarande belopp på sin egen dotters bankkonto.

Enda förbehållet skulle kunna vara att han inte får råd att bidra till gemensamma kostnader för boende o mat. Men annars är han fri att använda sin inkomst hur han vill.  Att man har gemensam ekonomi är inget juridiskt begrepp - i grunden har du i juridisk mening egen bestämmanderätt över det som du tjänar och det du förvärvar. Det är först vid skiljsmässa eller dödsfall som man ser det som en gemensam ekonomi. 

• Anonym (Albina)

Ett djur är inget man ger bort i present. Ett djur är en levande varelse. Ett åtagande man tar på sig och diskuterar igenom. Och ser till att alla involverade är med på vad det innebär. Så på det sättet hade jag aldrig varit ok med det. Ekonomi eller inte.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Albina) skrev 2019-12-22 13:45:06 följande:
    Ett djur är inget man ger bort i present. Ett djur är en levande varelse. Ett åtagande man tar på sig och diskuterar igenom. Och ser till att alla involverade är med på vad det innebär. Så på det sättet hade jag aldrig varit ok med det. Ekonomi eller inte.
    Japp
  • Anonym (Julklapp_styvförälder)

Så surt att aktiekursen gick ner så pass mycket i och med Corona! Det är aldrig lätt att veta om man gör rätt eller fel som förälder. Man kämpar ständigt!

• Anonym (F)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2020-06-06 17:50:05 följande:

Så surt att aktiekursen gick ner så pass mycket i och med Corona! Det är aldrig lätt att veta om man gör rätt eller fel som förälder. Man kämpar ständigt!

Börsen ner 2,3% i år. Det är ingen katastrof, sålde du i botten?
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Det är inte ok med så stora inköp bakom ens partners rygg, än mer olämpligt när det handlar om ett levande djur.

Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?