• Anonym (Motivation)

Otrogen igen?

Är en kvinna på 30+ som har sambo och två barn. Jobbar på kontor med ca 15 kollegor. För en tid sedan så va vi på AW och där råkade det spåra lite o jag hamnade i säng med en kollega. Trodde aldrig att min moral skulle tillåta mig det.

Grejen nu är att jag ångrar inget och jag vill faktiskt va med honom igen men vet inte om jag vågar, vill inte riskera min relation men ändå njuta av livet hur bör jag göra?

VET ATT JAG ÄR EN SKIT Så det behöver vi inte älta i massor nu

• Svar på tråden Otrogen igen?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-20 15:44:43 följande:

Haha, alltså du bli ju bara mer och mer förvirrad...

Så du menar att om min partner sviker MIG, går bakom ryggen på MIG, ljuger för MIG. Så ska jag inte ta det personligt?.... ja då existerar väl inte personligt öht för ett svek är väl så personligt som det kan bli.

Precis där blir det fel. Din partners otrohet handlar antagligen inte alls om dig. Om din partner slår dig handlar det om något din partner gör mot dig, men om din partner är otrogen handlar det MER om något din partner gör med någon annan, helt och hållet för sin egen skull, du finns inte alls med i tanken, än vad det handlar om sveket mot dig. Sveket är inte syftet med otrohet. Att göra dig illa är syftet med misshandel.
  • Oerhörd
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-19 23:33:43 följande:

Men vad är det du säger då? Det är ju ts som är otrogen !!?

Jag säger att ni inte har absolut rätt.
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-20 22:34:55 följande:
    Jag säger att ni inte har absolut rätt.
    Va...?????
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-20 22:31:36 följande:
    Precis där blir det fel. Din partners otrohet handlar antagligen inte alls om dig. Om din partner slår dig handlar det om något din partner gör mot dig, men om din partner är otrogen handlar det MER om något din partner gör med någon annan, helt och hållet för sin egen skull, du finns inte alls med i tanken, än vad det handlar om sveket mot dig. Sveket är inte syftet med otrohet. Att göra dig illa är syftet med misshandel.
    Man ljuger och sviker och går bakom sin partners rygg.
    Det är väl ändå något man gör mot sin partner.
  • Feminina
    En alkoholist dricker inte för att vara elak mot sin partner. En spelmissbrukare spelar inte för att vara elak mot sin partner. Utfallet blir trots allt att den drabbade i förhållandet tar skada. På samma vis skadar den otrogna sin partner utan att ha detta som huvudsyfte.

Så bör man i motsvarande fall inte ta det personligt i dessa fall, och endast fokusera på deras ljusa sidor? Jag hade föredragit att lämna om X inte sökt hjälp innan X åsamkat för stor skada på förhållandet.
  • Anonym (FYI)

"Oerhörd" måste vara oerhört förvirrad...

• Oerhörd
    molly50 skrev 2020-03-21 12:07:24 följande:

Man ljuger och sviker och går bakom sin partners rygg.

Det är väl ändå något man gör mot sin partner.

Du får känna så om du vill. Det är inte exakt så det alltid går till.
  • Oerhörd
    Feminina skrev 2020-03-21 13:21:59 följande:

En alkoholist dricker inte för att vara elak mot sin partner. En spelmissbrukare spelar inte för att vara elak mot sin partner. Utfallet blir trots allt att den drabbade i förhållandet tar skada. På samma vis skadar den otrogna sin partner utan att ha detta som huvudsyfte.

Så bör man i motsvarande fall inte ta det personligt i dessa fall, och endast fokusera på deras ljusa sidor? Jag hade föredragit att lämna om X inte sökt hjälp innan X åsamkat för stor skada på förhållandet.

Har du egen erfarenhet av livet med missbrukare eller kastar du bara ur dig liknelser som du inte har någon som helst aning om vad de innebär? Ingen har någon skyldighet att stötta en annan människa igenom hennes svårigheter. Den som mår dåligt av livet med en person ska naturligtvis se till sig själv i första hand. Den som inte mår dåligt av livet med en person kanske inte nödvändigtvis måste känna sig så fruktansvärt drabbad. Om din partner har varit otrogen i ett decennium och du under tiden varit väldigt lycklig med denne, hur drabbad är du egentligen av otroheten?
  • EA83

En affär behöver inte vara mer en affär.

Viktigt att man är tydlig och överens om det i början.

Förstår varandras sits.

Ingen behöver såras.

Det kan däremot bringa ny energi till vardag, till dig själv och till förhållandet.

Vet av egen erfarenhet.

Så, ts, prata med din kollega och hitta en diskret sätt att leka ett tag! Men viktigt att du litar på honom så klart.

• molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-21 23:20:34 följande:
    Du får känna så om du vill. Det är inte exakt så det alltid går till.
    Oavsett hur det går till så är det ju något man gör mot sin partner.
    Man är otrogen mot partnern.
  • molly50
    EA83 skrev 2020-03-22 08:51:24 följande:

En affär behöver inte vara mer en affär.

Viktigt att man är tydlig och överens om det i början.

Förstår varandras sits.

Ingen behöver såras.

Det kan däremot bringa ny energi till vardag, till dig själv och till förhållandet.

Vet av egen erfarenhet.

Så, ts, prata med din kollega och hitta en diskret sätt att leka ett tag! Men viktigt att du litar på honom så klart.

Det viktiga är väl ändå att vara överens med sin partner om ifall det är ok att ligga med andra eller inte.
    Är partnern inte ok med det så är det väl ärligare att göra slut.
  • EA83
    molly50 skrev 2020-03-22 12:16:08 följande:

Det viktiga är väl ändå att vara överens med sin partner om ifall det är ok att ligga med andra eller inte.

Är partnern inte ok med det så är det väl ärligare att göra slut.

Så klart är det ärligare att göra som du skriver.

Men vi har olika uppfattning här.

En affär/ons kan leda till många tankeställare och insikter.

Att alltid vara så ärlig som möjligt behöver inte alltid vara det som är bäst ur ens eget perspektiv.

Jag har varit otrogen själv med gifta kvinnor i samma situation. Jag fann en befrielse i att kunna prata om verkligen allt med dem på ett sätt som jag inte kunnat göra med någon. Inte bli dömd och manssvin-förklarad.

Fantastikt att känna sig åtrådd som den jag var/är.

Skulle kunna skriva mycket mer.

Summan av allt blev en gladare man/förälder och även ett utökad åtrå för min fru.

Men i längden fungerar det så klart inte.
  • Anonym (man)
    Jaha, så mao så länge någon inte tänker på dig när hon gör något MOT dig utan bara tänker på sig själv så är det ok och du ska inte ta det personlig. Så mao kan din partner ge dig en smäll och det är ok så länge han inte tänkte på dig utan på att han själv tyckte det skulle vara kul och du ska inte ta det personligt... ja det var ju en intressant teori Drömmer
  • Anonym (man)
    EA83 skrev 2020-03-22 23:08:30 följande:

Att alltid vara så ärlig som möjligt behöver inte alltid vara det som är bäst ur ens eget perspektiv.

Jag har varit otrogen själv med gifta kvinnor i samma situation. Jag fann en befrielse i att kunna prata om verkligen allt med dem på ett sätt som jag inte kunnat göra med någon. Inte bli dömd och manssvin-förklarad.

Summan av allt blev en gladare man/förälder och även ett utökad åtrå för min fru.

Det där resonemanget fungerar jättefint om man enbart tänker på sig själv, DU tyckte det var fantastiskt att känna dig åtrådd. DU kände du blev en mycket bättre partner genom att bedra din partner, och att vara ärlig är inte alltid bäst för DIG. så därför är det ok. Dvs du du och du, allt kretsar kring vad du vill och vad du behöver, det är ett väldigt narcissistiskt sätt att se på relationer.

För människor som inte bara tänker jag jag jag utan mer vi och vad båda vill och känner så funkar inte det resonemanget alls. Och personligen tycker jag en person som inte klarar av att tänka längre än sig själv och sina egna behov inte är mogen för ett förhållande och borde inte vara i ett förhållande öht.
  • molly50
    EA83 skrev 2020-03-22 23:08:30 följande:

Men varför stannar man då kvar i ett förhållande med någon som får en att känna sig som ett manssvin och som inte får en att känna sig åtrådd?
  • EA83
    Anonym (man) skrev 2020-03-23 03:24:02 följande:

Det där resonemanget fungerar jättefint om man enbart tänker på sig själv, DU tyckte det var fantastiskt att känna dig åtrådd. DU kände du blev en mycket bättre partner genom att bedra din partner, och att vara ärlig är inte alltid bäst för DIG. så därför är det ok. Dvs du du och du, allt kretsar kring vad du vill och vad du behöver, det är ett väldigt narcissistiskt sätt att se på relationer.

För människor som inte bara tänker jag jag jag utan mer vi och vad båda vill och känner så funkar inte det resonemanget alls. Och personligen tycker jag en person som inte klarar av att tänka längre än sig själv och sina egna behov inte är mogen för ett förhållande och borde inte vara i ett förhållande öht.

Jag har både tänkt ?hon? och ?vi? och har försökt mycket och länge för att göra mig och oss lyckliga.

Eftersom du inte har en aning om hur min partner är, vad vi/jag gått igenom osv - så är jag tacksam om uppläxeriet ovan upphör.

För att få en mer nyanserad bild kan jag dock tillägga att efter en lång period av att tänka på allt annat än mig själv, så satte jag tillslut mig själv i första rummet.

Det bästa som hänt på länge.

Till den andra moralpropageraren ovan: situationen är för komplex för att avgörande beslut ska kunna fattas i dagsläget.
  • Anonym (man)
    EA83 skrev 2020-03-24 19:52:04 följande:
    Jag har både tänkt ?hon? och ?vi? och har försökt mycket och länge för att göra mig och oss lyckliga.

Eftersom du inte har en aning om hur min partner är, vad vi/jag gått igenom osv - så är jag tacksam om uppläxeriet ovan upphör.

För att få en mer nyanserad bild kan jag dock tillägga att efter en lång period av att tänka på allt annat än mig själv, så satte jag tillslut mig själv i första rummet.

Det bästa som hänt på länge.

Till den andra moralpropageraren ovan: situationen är för komplex för att avgörande beslut ska kunna fattas i dagsläget.
    Jaha, de vanliga ursäkterna mao...Har man hör det förutDrömmer 

1) Allt är hennes fel

2) Hon fick dig att göra det

3) Att svika och ljuga och sen sitta och försöka rättfärdiga det är att "nyansera"

4) Alla som tycker du gjort fel är såklart "moralpropagerare"

5) Situationen är så komplex att du bara är tvungen att knulla runt.

6) Du drar ut på ett beslut för att det är såååå komplext inte för att det är bekvämt att äta kakan och ha den kvar.

Svaren är ganska enkla...

1) Nej det var inte hennes fel, det var ditt beslut och ansvaret ligger därmed helt och hållet på dig

2) Nej hon fick inte dig att göra det, du gjorde det för att du ville det

3) Nej det finns inga nyanser i att skylla ifrån sig, det är bara fegt och lågt

4) Tycker du man ska propagera för omoral istället?

5) Livet är komplext för alla men alla är inte otrogna

6) Du drar ut det för att det är bekvämast så för dig, du kan äta kakan och ha den kvar, varför ändra på det...
  • EA83
    Anonym (man) skrev 2020-03-24 20:17:19 följande:

Jaha, de vanliga ursäkterna mao...Har man hör det förut 

1) Allt är hennes fel

2) Hon fick dig att göra det

3) Att svika och ljuga och sen sitta och försöka rättfärdiga det är att "nyansera"

4) Alla som tycker du gjort fel är såklart "moralpropagerare"

5) Situationen är så komplex att du bara är tvungen att knulla runt.

6) Du drar ut på ett beslut för att det är såååå komplext inte för att det är bekvämt att äta kakan och ha den kvar.

Svaren är ganska enkla...

1) Nej det var inte hennes fel, det var ditt beslut och ansvaret ligger därmed helt och hållet på dig

2) Nej hon fick inte dig att göra det, du gjorde det för att du ville det

3) Nej det finns inga nyanser i att skylla ifrån sig, det är bara fegt och lågt

4) Tycker du man ska propagera för omoral istället?

5) Livet är komplext för alla men alla är inte otrogna

6) Du drar ut det för att det är bekvämast så för dig, du kan äta kakan och ha den kvar, varför ändra på det...

Nu förstår jag äntligen fullt ut varför kvinnor hatar mansplainers.????
  • Anonym (man)
    EA83 skrev 2020-03-24 22:37:28 följande:
    Nu förstår jag äntligen fullt ut varför kvinnor hatar mansplainers.????
    Jag tror nog det hatar otrogna män mint lika mycket Flört
  • molly50
    EA83 skrev 2020-03-24 19:52:04 följande:
    Jag vet inte om det är mig du syftar på här.
    Jag är bara ärligt nyfiken på hur man tänker när man väljer att vara otrogen framför att avsluta ett förhållande som inte fungerar.
    Du skriver att ni är olyckliga tillsammans och att du har försökt göra er lyckliga utan att lyckas.
    Sen skriver du att situationen är komplex.
    På vilket sätt är situationen så komplex att du inte kan avsluta förhållandet,men ändå riskera allt genom att vara otrogen?
Svar på tråden Otrogen igen?