• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 06:44:52 följande:

Ja det låter som en klassisk dåligt samvete-pappa. Fy vad tråkigt för dig att det går ut över er vuxna relation (och över dina barn kanske). Pappan har väl använt sig av sin egen mamma för avlastning, inget fel i det egentligen eftersom den biologiska mamman verkar lite svår men det är ju omöjligt att komma in som ny flickvän när man både har ett ex att tampas med OCH en svärmor som har tagit rollen som exet brukar ha. Usch vad tufft. Att du inte kan säga till barnen och att de då börjar gråta och springa till pappa känner jag igen, så är det här också. Och att pappa tröstar och ger en en arg blick. Haha! Det skulle vara komiskt om det inte var så att kärleksrelationen sprack efter några år i sånt här. Men vad tur att ni inte har gemensamma barn! Min svärmor skällde ut mig för flera år sedan, då jag var en skör och nybliven mamma. Jag tig väldigt illa vid mig och tog på mig skulden över det hon sa. Kände mig som en riktig Elak styvmor. Sa förlåt och blev ännu mer tyst och tillbakadragen hemma. Vi har umgåtts som vanligt sedan dess. Så här i efterhand tycker jag att jag borde ha svarat tillbaka och förklarar för svärmor ett och annat om vår familj som hon inte kände till. Men det är lätt att vara efterklok.

Så himla sårande att få en bajsmacka upptryckt i fejset som nybliven mamma. Kan inte din egen mamma ta din karl i örat o läsa lusen av honom o säga nåt om hur illa han behandlat dig eller särbehandlat barnen?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-22 07:14:03 följande:

Så himla sårande att få en bajsmacka upptryckt i fejset som nybliven mamma. Kan inte din egen mamma ta din karl i örat o läsa lusen av honom o säga nåt om hur illa han behandlat dig eller särbehandlat barnen?

Jo det har hon faktiskt börjat göra haha! Både hon och jag säger ifrån mycket mera numera. Just för att vi ser att det gemensamma barnet märker särbehandlingen av de äldsta. Och för att min mamma har märkt att jag får vara ensam med vårt gemensamma barn mycket. Det gillar hon inte såklart. Men svärmor vet ingenting om detta. Hon tror att hennes son är värsta super-pappan :D
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 08:52:58 följande:

Jo det har hon faktiskt börjat göra haha! Både hon och jag säger ifrån mycket mera numera. Just för att vi ser att det gemensamma barnet märker särbehandlingen av de äldsta. Och för att min mamma har märkt att jag får vara ensam med vårt gemensamma barn mycket. Det gillar hon inte såklart. Men svärmor vet ingenting om detta. Hon tror att hennes son är värsta super-pappan :D

Skönt att man har sina mammor faktiskt! Man behöver sina egna försvarsadvokater ibland. Min mamma har inte gjort allt rätt här i världen men om det är nåt hon har varit grymt bra på så är det att på ett konstruktivt sätt sagt åt min man när det har behövts. Han har nog inte alla gånger haft den självinsikten att se själv hur hård han har varit i tonen mot mig eller hur pinsamma de är inför omgivningen. Men har det hjälpt? Nej verkligen inte! Han tror fortfarande att omgivningen tycker att det är sött när hans stora barn beter sig illa.
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-21 23:13:51 följande:

Självklart har du det så det räcker o blir över. Gör inget mer! Svärmödrar kan ibland mena väl men det blir krav som riktas åt fel håll.

Min egen svärmor la också väldigt mycket ansvar över de tidigare barnens välbefinnande i mina händer istället för att lägga det på sin son o det är extremt gammalmodigt o tröttsamt.

Var i processen för flytt är du nånstans?

Söker lägenhet men hittat ett hus som jag lagt ett bud på före visning, problemet är att maken i den familjen inte hittat nytt boende ännu...
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 06:44:52 följande:

Ja det låter som en klassisk dåligt samvete-pappa. Fy vad tråkigt för dig att det går ut över er vuxna relation (och över dina barn kanske). Pappan har väl använt sig av sin egen mamma för avlastning, inget fel i det egentligen eftersom den biologiska mamman verkar lite svår men det är ju omöjligt att komma in som ny flickvän när man både har ett ex att tampas med OCH en svärmor som har tagit rollen som exet brukar ha. Usch vad tufft. Att du inte kan säga till barnen och att de då börjar gråta och springa till pappa känner jag igen, så är det här också. Och att pappa tröstar och ger en en arg blick. Haha! Det skulle vara komiskt om det inte var så att kärleksrelationen sprack efter några år i sånt här. Men vad tur att ni inte har gemensamma barn! Min svärmor skällde ut mig för flera år sedan, då jag var en skör och nybliven mamma. Jag tig väldigt illa vid mig och tog på mig skulden över det hon sa. Kände mig som en riktig Elak styvmor. Sa förlåt och blev ännu mer tyst och tillbakadragen hemma. Vi har umgåtts som vanligt sedan dess. Så här i efterhand tycker jag att jag borde ha svarat tillbaka och förklarar för svärmor ett och annat om vår familj som hon inte kände till. Men det är lätt att vara efterklok.

Men fy vilken hemsk människa....

Här har inte svärmor sagt något direkt till mig utan jag har förstått att mycket pratas med maken bakom ryggen på mig.

Har blivit konflikter ganska många ggr med maken nu där han anklagar mig för att inte tycka om hans barn, dom är rädda för mig osv, vilket bara gör att jag drar mig undan mer.
  • Anonym (V)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 12:48:33 följande:

Här har inte svärmor sagt något direkt till mig utan jag har förstått att mycket pratas med maken bakom ryggen på mig.

Har blivit konflikter ganska många ggr med maken nu där han anklagar mig för att inte tycka om hans barn, dom är rädda för mig osv, vilket bara gör att jag drar mig undan mer.

Det där är så fult gjort av män att göra så för man blir ju ledsen o sårad. Min man har tryckt ner mig genom att säga att han håller mig som ansvarig för att hans relation till sina äldre barn har blivit sämre, har då kontrat med att han förstörde min första tid som nybliven mamma så då kan vi båda vara besvikna. Har tagit väldigt illa vid mig av den kommentaren men har tänkt igenom det, jag har inte förstört ett skit. Jag har bara varit ärlig o lagt korten på borden över hur sjukt allt har varit, så jag tror mest att han är sur o grinig över att han är avslöjad o inte längre med gott samvete kan fortsätta tramsa som tidigare.
  • Anonym (V)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 12:46:07 följande:

Söker lägenhet men hittat ett hus som jag lagt ett bud på före visning, problemet är att maken i den familjen inte hittat nytt boende ännu...

Jag förstår! Håller tummarna för att köpet ska gå igenom!
  • Ess
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 12:46:07 följande:
    Kan ni inte deala eftersom ni är i samma sits sas. Du köper huset och han hyr in sig tills han hittat nytt boende?
  • Anonym (Skorpan)
    Ess skrev 2020-03-22 14:06:04 följande:

Kan ni inte deala eftersom ni är i samma sits sas. Du köper huset och han hyr in sig tills han hittat nytt boende?

Du menar att jag köper nu och väntar tills han hittat nåt annat?
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-22 13:17:18 följande:

Jag förstår! Håller tummarna för att köpet ska gå igenom!

Tack snälla, jag hoppas verkligen. nu är jag nästan i upplösningstillstånd. Varit hemma hela veckan och tål inte att se ungarna
  • Anonym (V)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 15:26:06 följande:

Tack snälla, jag hoppas verkligen. nu är jag nästan i upplösningstillstånd. Varit hemma hela veckan och tål inte att se ungarna

Jag förstår det, det där är inget liv. Nu har du kanske skrivit det men i vilken ålder är barnen i?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 12:48:33 följande:

Alltså min svärmor är inte hemsk, bryr sig bara om barnbarnen och är väl orolig när sonen skaffar barn med en ny kvinna. Men visst borde jag ha svarat henne ett och annat istället för att tyst ta emot när hon hade åsikter. Din man trycker på dina ömma punkter när han säger att du inte gillar hans barn osv, det är att sätta munkavle på sin flickvän. Inte bra. Om ni ska ha ett liv ihop och låta era barn bo ihop så måste du kunna säga åt även hans barn. Men jag vet hur det kan vara, jag har precis nått den nivån där jag har börjat säga åt mina styvbarn och då har vi bott ihop i flera år...och min sambo gillar fortfarande inte när jag gör det.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 15:26:06 följande:

Åh, förstår precis. Stackars dig! Hoppas att du får komma iväg på något roligt utanför hemmet.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-22 09:28:20 följande:

Skönt att man har sina mammor faktiskt! Man behöver sina egna försvarsadvokater ibland. Min mamma har inte gjort allt rätt här i världen men om det är nåt hon har varit grymt bra på så är det att på ett konstruktivt sätt sagt åt min man när det har behövts. Han har nog inte alla gånger haft den självinsikten att se själv hur hård han har varit i tonen mot mig eller hur pinsamma de är inför omgivningen. Men har det hjälpt? Nej verkligen inte! Han tror fortfarande att omgivningen tycker att det är sött när hans stora barn beter sig illa.

Ja precis, ens mamma ser ju till slut vad som pågår. Även mina nära vänner har reagerat, det är flera som inte gillar min man. Tyvärr.
  • Ess
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-22 15:22:07 följande:
    Du menar att jag köper nu och väntar tills han hittat nåt annat?
    Ha honom som inneboende.
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 17:26:44 följande:

Ja precis, ens mamma ser ju till slut vad som pågår. Även mina nära vänner har reagerat, det är flera som inte gillar min man. Tyvärr.

Vi är ju barn till våra mammor o det kanske våra män borde tänka på en extra gång, det är inte bara de som har sina barn på en piedestal utan det finns fler föräldrar som ser till sina närma bästa. Nu är vi vuxna men du fattar?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-23 14:36:32 följande:

Vi är ju barn till våra mammor o det kanske våra män borde tänka på en extra gång, det är inte bara de som har sina barn på en piedestal utan det finns fler föräldrar som ser till sina närma bästa. Nu är vi vuxna men du fattar?

Ja, de flesta mammor är tigermammor. Det kanske är därför som männen blir så dåliga på att hantera två kullar med barn och två mammor med olika viljor. De lyder den som ryter högst typ...hittills har det varit exet i mitt fall. Men jag kommer i alla fall att ryta ifrån rejält hemma och tänka på Ess och stekspaden m.fl. om jag tvekar.
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-22 16:02:19 följande:

Jag förstår det, det där är inget liv. Nu har du kanske skrivit det men i vilken ålder är barnen i?

De är 6,11 och 13
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 17:26:44 följande:

5:an jag planerade köpa är tillträde efter sommaren....

Nu finns 2 bostadsrätter att köpa i samma område, en 2:a på markplan som jag ska titta på idag och en 3:a på andra våningen...vet inte hur jag ska göra. 2:an får jag direkt om jag vill men 3:an är risk för budgivning. Båda står TOMMA nu vilket är en stor fördel.

Hur hade ni gjort?
Svar på tråden Styvmamma-upproret