• Kaninbunny

    Oetiskt med äggdonation

    Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

    Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

    När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

    Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

    Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

  • Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Embla twopointoh
    Anonym (EricaSsk) skrev 2021-04-15 13:25:51 följande:
    Hemsidan har visst referenser, fakta substans och studier? Under "Resources" länkar de ju till ett antal olika studier kring ämnet, publicerade i erkända forskningstidskrifter, journaler och databaser. 

    Jag säger inget om din familj. Försök att inte ta diskussionen personligt.
    Man måste kunna diskutera etik kring detta, det är högst aktuellt eftersom donatorbarnen nu börjar växa upp i så stor omfattning att man kan samla information om hur de påverkas.

    Statistik och forskning säger att en INTE försumbar del av de som kommer till genom donation påverkas negativt i olika stor uträckning. Och så finns det ju såklart de som inte påverkas alls!

    Men att förneka att ägg/spermie/embryodonation kan ge svåra känslomässiga och även fysiska(iom att ärftliga sjukdomar inte går att kartlägga lika enkelt så man kanske inte får nödvändig vård tillräckligt snabbt) verkningar på barnet man skapar, är ignorant, oansvarigt och framför allt respektlöst mot barnet i fråga.

    Jag är fördömer inte denna delen av fertilitetsvård som så. Varje fall är unikt och det är så otroligt individuellt!
    Men för donatorbarnen måste vi våga diskutera detta och inte bara göra det till en icke-ifrågasatt rutin som kan ha stora konsekvenser för människors hälsa längre fram. Om man är aktuell för ägg/spermiedonation måste man ta med risken för ev. påverkan på barnet i avvägningen!
    Inte bara låtsas som det inte existerar något som helst problematiskt med det! Att inte vara medveten om den kraftfulla känslomässiga effekten metoden kan ha på barnet är ansvarslöst om man väljer att genomgå donationsprocessen.
    Precis. Jag har skrivit tidigare i tråden att jag upplever att barnets väl hela tiden hamnar i skuggan av de vuxnas vilja och önskan, och att många inte ens vill diskutera de etiska aspekter som donation för med sig. Barn ses som en rättighet, i alla fall för de par som verkligen längtar efter ett barn.

    Sedan kan jag tycka att tonen hos vissa (inte du) i denna tråden är lite väl otrevlig. Men diskussionen är viktig.
  • Drottningen1970

    Dumt nog tittade jag in i denna tråd. Kan inte annat än att baxna över den rena elakheten som finns i att på riktigt vända sig till en enskild mamma som skriver i tråden, som fått sitt älskade barn med hjälp av donation och på riktigt hävda ?Det är inte ditt barn på riktigt, det är nån ANNANS barn?

    Bakom ett sådant uttalande döljer sig antingen ren ondska eller en totat skev bild av vad ett föräldraskap är.

    Nästan Vilken jävla apa som helst har gener som på nåt vis kan föras vidare till en avkomma, men FÖRÄLDER blir man inte bara genom att producera genetiska avkomma...

    Usch... vad är det för fel på vissa... blä..,

    Drar igen...

  • Bellmis
    Drottningen1970 skrev 2021-04-15 16:57:26 följande:

    Dumt nog tittade jag in i denna tråd. Kan inte annat än att baxna över den rena elakheten som finns i att på riktigt vända sig till en enskild mamma som skriver i tråden, som fått sitt älskade barn med hjälp av donation och på riktigt hävda ?Det är inte ditt barn på riktigt, det är nån ANNANS barn?

    Bakom ett sådant uttalande döljer sig antingen ren ondska eller en totat skev bild av vad ett föräldraskap är.

    Nästan Vilken jävla apa som helst har gener som på nåt vis kan föras vidare till en avkomma, men FÖRÄLDER blir man inte bara genom att producera genetiska avkomma...

    Usch... vad är det för fel på vissa... blä..,

    Drar igen...


    Nej det är inte riktat mot en specifik mamma, det är riktat mot alla föräldrar som håller på med detta + de kvinnor som donerar. Du struntar ju helt i kontentan av tråden och tycks skita fullständigt i barns rättigheter. Det är mamman det är synd om. Du spårar ff in på att gener inte spelar dig någon roll - alltså bör det inte spela någon annan människa någon roll heller. Din uppfattning är sanningen.
  • Bellmis
    Embla twopointoh skrev 2021-04-15 15:01:10 följande:

    Din punkt 4 gäller ju alla barn, i princip. De flesta som aktivt skaffar sig barn (nu ogillar jag att kalla det "skaffar" eftersom det indikerar att man kan styra processen, vilket man såklart inte kan. Man kan välja när man inte ska ha barn, men man kan inte välja när man ska ha barn) gör det för att de vill ha barn. Det är egoistiska drivkrafter bakom alla planerade barn.


    Ibland blir barn till spontant och ibland planerat. Oavsett finns massa aspekter att ta hänsyn till.

    Det är ju ibland barn som kommit till på naturlig väg som har någon missbildning där man tvingas ta ställning till om det är etiskt mot barnet att föda det, på samma sätt kan det vara aspekter hos föräldrarna som gör att man behöver ta ställning till om det är lämpligt att få barn just då.

    I dessa fall handlar det om att faktiskt ta någon annans människas ägg och därmed med stor sannolikhet skapa ett lidande för en annan människa. Fortfarande finns också många föräldralösa barn som behöver hjälp.
  • Bellmis
    Embla twopointoh skrev 2021-04-15 15:07:47 följande:

    Precis. Jag har skrivit tidigare i tråden att jag upplever att barnets väl hela tiden hamnar i skuggan av de vuxnas vilja och önskan, och att många inte ens vill diskutera de etiska aspekter som donation för med sig. Barn ses som en rättighet, i alla fall för de par som verkligen längtar efter ett barn.

    Sedan kan jag tycka att tonen hos vissa (inte du) i denna tråden är lite väl otrevlig. Men diskussionen är viktig.


    Håller helt med
  • Bellmis
    Anonym (EricaSsk) skrev 2021-04-15 13:25:51 följande:

    Hemsidan har visst referenser, fakta substans och studier? Under "Resources" länkar de ju till ett antal olika studier kring ämnet, publicerade i erkända forskningstidskrifter, journaler och databaser. 

    Jag säger inget om din familj. Försök att inte ta diskussionen personligt.

    Man måste kunna diskutera etik kring detta, det är högst aktuellt eftersom donatorbarnen nu börjar växa upp i så stor omfattning att man kan samla information om hur de påverkas.

    Statistik och forskning säger att en INTE försumbar del av de som kommer till genom donation påverkas negativt i olika stor uträckning. Och så finns det ju såklart de som inte påverkas alls!

    Men att förneka att ägg/spermie/embryodonation kan ge svåra känslomässiga och även fysiska(iom att ärftliga sjukdomar inte går att kartlägga lika enkelt så man kanske inte får nödvändig vård tillräckligt snabbt) verkningar på barnet man skapar, är ignorant, oansvarigt och framför allt respektlöst mot barnet i fråga.

    Jag är fördömer inte denna delen av fertilitetsvård som så. Varje fall är unikt och det är så otroligt individuellt!

    Men för donatorbarnen måste vi våga diskutera detta och inte bara göra det till en icke-ifrågasatt rutin som kan ha stora konsekvenser för människors hälsa längre fram. Om man är aktuell för ägg/spermiedonation måste man ta med risken för ev. påverkan på barnet i avvägningen!

    Inte bara låtsas som det inte existerar något som helst problematiskt med det! Att inte vara medveten om den kraftfulla känslomässiga effekten metoden kan ha på barnet är ansvarslöst om man väljer att genomgå donationsprocessen.


    Håller med helt och hållet! Förutom att jag helt fördomar äd. Speciellt också mtp de oetiska aspekterna kring förfarandet av de kvinnor som ska ge dessa ägg.

    Det känns oroande att så många påstår att de verkligen reflekterat innan de gjort detta, gått på kuratorsamtal osv men ändå förefaller detta med psykisk ohälsa hos barnen samt tankar på att barnet faktiskt inte alls är dess genetiska barn heelt nytt för dem. Samt att barnet kommer undra om annan kultur osv samt sin bakgrund samt beröras rätten till umgänge med den genetiska mamman. Detta känns beklämmande.
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Drottningen1970 skrev 2021-04-15 16:57:26 följande:

    Dumt nog tittade jag in i denna tråd. Kan inte annat än att baxna över den rena elakheten som finns i att på riktigt vända sig till en enskild mamma som skriver i tråden, som fått sitt älskade barn med hjälp av donation och på riktigt hävda ?Det är inte ditt barn på riktigt, det är nån ANNANS barn?

    Bakom ett sådant uttalande döljer sig antingen ren ondska eller en totat skev bild av vad ett föräldraskap är.

    Nästan Vilken jävla apa som helst har gener som på nåt vis kan föras vidare till en avkomma, men FÖRÄLDER blir man inte bara genom att producera genetiska avkomma...

    Usch... vad är det för fel på vissa... blä..,

    Drar igen...


    Fast så kan jag också tänka ibland. T.ex. när något barn har haft underbara fosterföräldrar, men tvingats tillbaka till sina knarkande bioföräldrar. Fallet "Lilla Hjärtat" t.ex.. Var väl ingen tvekan om vem som var hennes mamma i hjärtat.

    ...men tråden handlar ju om något helt annat. Den handlar om att SKAPA problem som inte skulle ha funnits annars.
  • Bellmis
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-16 03:08:44 följande:

    Fast så kan jag också tänka ibland. T.ex. när något barn har haft underbara fosterföräldrar, men tvingats tillbaka till sina knarkande bioföräldrar. Fallet "Lilla Hjärtat" t.ex.. Var väl ingen tvekan om vem som var hennes mamma i hjärtat.

    ...men tråden handlar ju om något helt annat. Den handlar om att SKAPA problem som inte skulle ha funnits annars.


    Exakt! Det är skillnad på barn som redan finns och behöver föräldrar som älskar det och kan ta hand om det. Barnet är ju heller där inte mindre genetiskt någon annans barn än ett barn som kommit till genom äd. Så det är ju fortfarande viktigt för barnet många gånger att känna till sina rötter även om det behöver sin omsorg någon annanstans.

    Exakt, precis som du säger skapar man problem för en annan individ.
  • Anonym (carro)
    Kaninbunny skrev 2021-04-08 12:47:19 följande:
    Oetiskt med äggdonation

    Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

    Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

    När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

    Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

    Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?


    Mina barn kommer aldrig veta att de har kommit till genom äggdonation. Har inte det minsta problem med att barnen inte kommer ha den kunskapen. Eller vem donatorn är.
    Har inte gått över några lik utan det är en procedur som finns här i Sverige men som vi valde utföra i annat land pga köerna som var då. Lika säkert där som här.
    Att du inte skulle klara av den proceduren betyder inget annat än att just du inte kommer genomföra en sådan. 
    Så jag antar att du inte är ofrivilligt barnlös, grattis. Det var en supertuff period i mitt liv.
    Hade inte jag inte blivit gravid genom äggdonation så hade nästa steg varit adoption. Där och då var jag inte beredd på den vägen. Kanske om inte jag blivit gravid när jag blev det.
    Adoption har jag moraliska problem med då det redan är ett barn och man i princip köper en annan människa. Inga problem med själva adoptionen och att man hittar sitt barn från en annan mamma&pappa.

    Allt är ju relativt vad man har för erfarenheter och vart man är på väg i livet.
  • Anonym (ag)
    Anonym (carro) skrev 2022-10-01 21:58:23 följande:
    Mina barn kommer aldrig veta att de har kommit till genom äggdonation. Har inte det minsta problem med att barnen inte kommer ha den kunskapen. Eller vem donatorn är.
    Har inte gått över några lik utan det är en procedur som finns här i Sverige men som vi valde utföra i annat land pga köerna som var då. Lika säkert där som här.
    Att du inte skulle klara av den proceduren betyder inget annat än att just du inte kommer genomföra en sådan. 
    Så jag antar att du inte är ofrivilligt barnlös, grattis. Det var en supertuff period i mitt liv.
    Hade inte jag inte blivit gravid genom äggdonation så hade nästa steg varit adoption. Där och då var jag inte beredd på den vägen. Kanske om inte jag blivit gravid när jag blev det.
    Adoption har jag moraliska problem med då det redan är ett barn och man i princip köper en annan människa. Inga problem med själva adoptionen och att man hittar sitt barn från en annan mamma&pappa.

    Allt är ju relativt vad man har för erfarenheter och vart man är på väg i livet.
    Hur tänker du kring alla de sajter där man kan söka släktingar genom DNA? Har själv ett konto på en sådan sida och får träffar på både min mors och min fars sida. Om det då hade visat sig vara helt andra släktingar hade jag känt mig otroligt sviken av mina föräldrar...
  • Anonym (i)

    Så kom denna tråd på tapeten igen.

    Då ska jag passa på att berätta en sak gällande ÄD jag varit med om i mitt liv.

    Läste i gamla pappers-Metro om att man kunde få 3000 kr per ägg man donerade från Karolinska. Jag som var ung men ändå sjukskriven och fattig utan framtidshopp om ändring hoppade högt av glädje för 3000 var en enorm summa för mig. Skulle det bli fler ägg skulle summan kanske bli ännu högre! Hade ju inga medvetna sjukdomar i livmodern eller äggledarna så jag tänkte att jag ansöker direkt.

    Blev ingen ÄD för min del. Personalen på KS förstod att jag inte på något sätt visste vad jag gav mig in på, att jag bara var i behov av pengar. Men även för att jag inte hade egna barn.
    Kan idag se utifrån de minnen jag har av samtalet hur omogen jag var och hur lite jag förstod. Tänkte det som att jag i princip ger bort en mens jag ändå bara blött ut, ville någon ha den och dessutom betala för den, varför inte?
    Hade inte en tanke på att ett barn någonstans skulle växa upp och ha 50% av mina gener. Att någon väldigt lik mig kunde söka upp mig 18 år senare och de känslor som ev kunde väckas då.

    Är väldigt tacksam idag att de stoppade mig efter ett enda telefonsamtal.
    Tror inte att folk i alla länder är så nogräknade gällande det moraliska i att välja donatorer som vet vad de ger sig in på.

  • Anonym (DNA)
    Anonym (carro) skrev 2022-10-01 21:58:23 följande:
    Mina barn kommer aldrig veta att de har kommit till genom äggdonation. Har inte det minsta problem med att barnen inte kommer ha den kunskapen. Eller vem donatorn är.
    Har inte gått över några lik utan det är en procedur som finns här i Sverige men som vi valde utföra i annat land pga köerna som var då. Lika säkert där som här.
    Att du inte skulle klara av den proceduren betyder inget annat än att just du inte kommer genomföra en sådan. 
    Så jag antar att du inte är ofrivilligt barnlös, grattis. Det var en supertuff period i mitt liv.
    Hade inte jag inte blivit gravid genom äggdonation så hade nästa steg varit adoption. Där och då var jag inte beredd på den vägen. Kanske om inte jag blivit gravid när jag blev det.
    Adoption har jag moraliska problem med då det redan är ett barn och man i princip köper en annan människa. Inga problem med själva adoptionen och att man hittar sitt barn från en annan mamma&pappa.

    Allt är ju relativt vad man har för erfarenheter och vart man är på väg i livet.

    Även om DU inte har några problem med att barnen inte får reda på hur de kom till så är det väll ändå viktigt att fundera över vad barnen kan komma att tänka och känna om de ändå får reda på hur de kom till.

    Det är av allt att döma en mycket dålig idé att inte berätta för sina barn hur de kom till (med donerade könsceller).
    Risken är hyfsat stor att de någongång får reda på det. Antingen genom att ni är alltför olika varandra som vuxna, att blodgrupperna inte stämmer överens eller den absolut mest troliga anledningen - att något utav barnen gör ett DNA test (finns tillgängligt för vem som helst på nätet på olika släktforskningssidor). När DNA testet inte matchar den där kusinen eller morbrorn som man vet också skickat in sitt DNA så vänds hela livet uppochned.

    Ni kanske lever fortfarande då, eller är döda. Oavsett kommer barnen troligtvis känna sig lurade, förda bakom ljuset och svikna av sina föräldrar. Det kan man se hos nu vuxna i Storbritannien som kommit till med hjälp av donerade spermier för över 40-50 år sedan, som fått reda på i vuxen ålder att deras far inte är/var deras genetiska/biologiska far. Att själv behöva upptäcka det har haft väldigt negativ inverkan på dessa individer.
    Föräldrarna trodde att de gjorde barnen en tjänst som inte berättade, de trodde att barnen skulle bli ledsna av vetskapen. Men det blev precis tvärt om.

    Däremot ser man att de vuxna vars föräldrar tidigt i livet berättat om hur de kom till inte har mått dåligt eller varit ledsna över det i alls samma utsträckning.

    Det står t.o.m. i föräldrabalken att föräldrar som fått barn med hjälp av donerade könsceller är skyldiga att upplysa barnen om detta så snart det är möjligt.


    Jag är precis som du förälder till ett barn som kom till med hjälp av donerat ägg. Det absolut sista jag vill är att hon ska känna sig sviken och lurad av mig som förälder när hon blir vuxen. Jag anser mig inte äga informationen om hur hon kom till bara för att jag är hennes förälder. Det är hennes historia, hennes information. Självklart äger HON den. Jag har ingen rätt att bestämma vad hon ska och inte ska få veta om sig själv.

Svar på tråden Oetiskt med äggdonation