• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Toppentips)
    Anonym (positivt) skrev 2021-08-17 07:02:48 följande:

En gång till: ni har gjort rätt. Ni hade sparpengar.

Ni råkade ut för ett par saker. Sparpengarna gick åt. Ni har använt dessa till precis det som de skulle användas till. Lösa akuta problem.

Allt. Är. Precis. Som. Det. Ska. Vara.

Finns ingen anledning för er att skämmas.

+1
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (positivt) skrev 2021-08-17 07:02:48 följande:

En gång till: ni har gjort rätt. Ni hade sparpengar.

Ni råkade ut för ett par saker. Sparpengarna gick åt. Ni har använt dessa till precis det som de skulle användas till. Lösa akuta problem.

Allt. Är. Precis. Som. Det. Ska. Vara.

Nä, det går inte att ha sparpengar för exakt allt som händer i hela livet. Inte med mindre än att man är mångmiljonär. Om ens då. 

Det faktum att ni har gjort helt rätt har hållit er borta från SMS-lån och andra dumheter som bar gräver gropen djupare. Bra gjort.

Och nu löste ni den akuta situation som uppstod.

Finns ingen anledning för er att skämmas.

Tack snälla för dina ord. Och egentligen vet jag ju själv att det är sant, det du skriver. Och dessutom löste sig ju allt.

Men ord kan ta hårt ibland ändå. Speciellt då de klankar ner på mig som mamma.

Tur såna som du (och ett par andra) här i tråden finns så man återfår tron på mänskligheten!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Toppentips) skrev 2021-08-17 09:30:41 följande:

Jag tycker du har gjort helt rätt och beklagar att folk uppfört sig som idioter mot dig. De försöker bara känna sig något bättre men effekten blir motsatt.

Mvh.Cina

Ja, det är väl så. Man börjar ju undra hur de beter sig mot folk i verkligheten. Om de verkligen hade vågat säga samma sak rakt ut oavsett vem som kunde höra.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-17 09:36:45 följande:

Varför tar du åt dig om folk inte har rätt?

Jag tar inte åt mig av själva grejen. Jag hade inte kunnat hantera saken bättre än jag gjort. Har alltid gjort och kommer alltid göra allt i min makt för att min familj ska ha det bra.

Det är mer att man inte orkar läsa hur mycket nedlåtande kommentarer som helst utan att börja tvivla på allt möjligt. Speciellt då man befinner sig i en känslig stund.
  • Anonym (D)

Ett tips inför framtiden är att alltid ha "krislåda" hemma. Bra att ha om det t.ex. blir ett lite längre strömavbrott, och också om det blir någon annan samhällsstörning.
    Fyll den med mat som lätt kan lagas på t.ex. spritkök eller utan uppvärmning, och helst mat som ni kan tänka er äta annars också. Då kan man rotera maten i lådan efterhand så den inte blir för gammal.

Då har ni nödproviant om det blir ekonomisk eller annan kris.

Lycka till framöver och hoppas maken snart får nytt jobb!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2021-08-17 11:18:26 följande:

Ett tips inför framtiden är att alltid ha "krislåda" hemma. Bra att ha om det t.ex. blir ett lite längre strömavbrott, och också om det blir någon annan samhällsstörning.

Fyll den med mat som lätt kan lagas på t.ex. spritkök eller utan uppvärmning, och helst mat som ni kan tänka er äta annars också. Då kan man rotera maten i lådan efterhand så den inte blir för gammal.

Bra tips!

Vi har länge pratat om att vi ska fixa i ordning en låda, för vi tycker alla bör ha en sådan hemma. Men det har inte blivit av, dumt nog. Ska definitivt ta tag i det nu!
  • Anonym (xx)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-17 11:21:10 följande:
    Bra tips!

Vi har länge pratat om att vi ska fixa i ordning en låda, för vi tycker alla bör ha en sådan hemma. Men det har inte blivit av, dumt nog. Ska definitivt ta tag i det nu!

Vi har gjort en "light" version av det och har ett visst urval som vi alltid har typ 5-10 st. paket av i skåpet (krossade tomater, svarta bönor, torkade linser, pasta, kaffe etc). Några grejer har vi lite färre av, men ändå några stycken hela tiden: oliver, pesto, kapris, som vi ofta har i t.ex. pastasås och så. Alla de grejorna lagar vi med minst en gång i veckan. Vi köper därför nytt som vanligt och ställer bara de nyaste längst in varje gång, och tar den yttersta när vi lagar något. Då får man automatiskt rotation så inget hinner bli gammalt :) 

Men en riktig låda hade också varit bra. Kanske ska fundera på vilka extragrejor man kan ha där! 

Lagret kommer väl till pass om man behöver isolera sig nu under covid, om det blir slut på pengar, eller om man bara är sjuk eller inte orkar gå ut av annat skäl :) Plus att det kan vara skönt om det är slut på något i affären, och vi hade också nytta av det då när Coop plötsligt stängde i somras. Vi har bara Coop närs oss och slapp då ta bilen till någon affär långt bort. 

MVH / Prepper-light :) 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (xx) skrev 2021-08-17 11:37:09 följande:

Vi har gjort en "light" version av det och har ett visst urval som vi alltid har typ 5-10 st. paket av i skåpet (krossade tomater, svarta bönor, torkade linser, pasta, kaffe etc). Några grejer har vi lite färre av, men ändå några stycken hela tiden: oliver, pesto, kapris, som vi ofta har i t.ex. pastasås och så. Alla de grejorna lagar vi med minst en gång i veckan. Vi köper därför nytt som vanligt och ställer bara de nyaste längst in varje gång, och tar den yttersta när vi lagar något. Då får man automatiskt rotation så inget hinner bli gammalt :) 

Men en riktig låda hade också varit bra. Kanske ska fundera på vilka extragrejor man kan ha där! 

Lagret kommer väl till pass om man behöver isolera sig nu under covid, om det blir slut på pengar, eller om man bara är sjuk eller inte orkar gå ut av annat skäl :) Plus att det kan vara skönt om det är slut på något i affären, och vi hade också nytta av det då när Coop plötsligt stängde i somras. Vi har bara Coop närs oss och slapp då ta bilen till någon affär långt bort. 

MVH / Prepper-light :) 

Ja, det är ju väldigt bra även i små stunder av kris eller sjukdomar, helt klart! Ska skriva upp lite extra sådana saker till nästa storhandling. Där fick jag ju lite tips på bra grejer också, tack!
  • Anonym (D)

Vi har inte sakerna i en låda själva, men jag såg till att faktiskt ordna lite av ett "nödlager" hemma förra året. Hade funderat på att ordna någon form av krisberedskap innan dess, men tomma hyllor och insikten om att vi kunde behöva isolera oss ett tag fick mig att ta tag i det.

Numera har vi en rejäl dunk med vatten där jag byter ut vattnet några gånger om året och ett antal 1,5 flaskor vatten (som används på landet på vintern då vattnet ofta inte smakar så gott där. Matvaror som är tänkta att fungera som nödproviant hos oss är bl.a. couscous, tunn pasta, nudlar, tetror med bönor, ölkorv, beef jerkey, knäckebröd, pastasås, pesto, konserverad ananas, torkad frukt, choklad och mjöl som kan användas till pannbröd och pinnbröd. Vi har ett spritkök och en öppen spis samt ved och kol som kan användas till matlagning.

Dessutom lärde man ju sig förra året att bland det viktigaste att köpa inför en kris är toalettpapper

• Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2021-08-18 20:38:25 följande:

Vi har inte sakerna i en låda själva, men jag såg till att faktiskt ordna lite av ett "nödlager" hemma förra året. Hade funderat på att ordna någon form av krisberedskap innan dess, men tomma hyllor och insikten om att vi kunde behöva isolera oss ett tag fick mig att ta tag i det.

Numera har vi en rejäl dunk med vatten där jag byter ut vattnet några gånger om året och ett antal 1,5 flaskor vatten (som används på landet på vintern då vattnet ofta inte smakar så gott där. Matvaror som är tänkta att fungera som nödproviant hos oss är bl.a. couscous, tunn pasta, nudlar, tetror med bönor, ölkorv, beef jerkey, knäckebröd, pastasås, pesto, konserverad ananas, torkad frukt, choklad och mjöl som kan användas till pannbröd och pinnbröd. Vi har ett spritkök och en öppen spis samt ved och kol som kan användas till matlagning.

Dessutom lärde man ju sig förra året att bland det viktigaste att köpa inför en kris är toalettpapper

Bra tips!

Försöker skriva en lista på vad man kan bunkra utan att det blir dåligt. Men som andra också skrivit så kan man ju försöka bunkra mycket av det man använder normalt oxå, så det blir lite rotation på det. Smart!

Ja, toapapper får jag nog ta å köpa hem lite extra. Uppenbarligen är det det man ska ha om det krisar sig. Haha!
  • Anonym (Ej fullpris)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-23 15:19:25 följande:

Bra tips!

Försöker skriva en lista på vad man kan bunkra utan att det blir dåligt. Men som andra också skrivit så kan man ju försöka bunkra mycket av det man använder normalt oxå, så det blir lite rotation på det. Smart!

Ja, toapapper får jag nog ta å köpa hem lite extra. Uppenbarligen är det det man ska ha om det krisar sig. Haha!

Det är ju oxo så att Toa/hushållspapper behövs alltid. Har inte köpt det eller kaffe till fullpris på minst 5år. Räknar att jag sparat ca. 5000kr/år.
  • Anonym (....)

Med tanke på att du skriver "en katt" blev sjuk låter det som att ni har flera.

Det känns inte som en utgift ni har råd med, då ni inte hade kapital för oförutsedda veterinärkostnader.

Ni gör ju såklart som ni vill, men jag hade övervägt huruvida jag kunde behålla djuren eller inte med tanke på var ni hamnade denna månad.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ej fullpris) skrev 2021-08-23 17:02:20 följande:

Det är ju oxo så att Toa/hushållspapper behövs alltid. Har inte köpt det eller kaffe till fullpris på minst 5år. Räknar att jag sparat ca. 5000kr/år.

Visst är det så. Vi köper också på oss sådant när det är billigt! Man sparar mer än man tror på det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2021-08-23 18:37:32 följande:

Med tanke på att du skriver "en katt" blev sjuk låter det som att ni har flera.

Det känns inte som en utgift ni har råd med, då ni inte hade kapital för oförutsedda veterinärkostnader.

Ni gör ju såklart som ni vill, men jag hade övervägt huruvida jag kunde behålla djuren eller inte med tanke på var ni hamnade denna månad.

Vi har två katter till. Och det är inga problem, det var bara det att det blev sådär ?allt-på-en-gång? och att mannen inte hade jobb under en längre tid som ställde till det. Nu har han fått ett nytt jobb och sparandet är igång igen.

Som skrivet tidigare har vi inte haft problem förut, det var bara det att buffert och annat sparande hade gått åt till att ?leva? varje månad. Och sen blev katten sjuk och diverse annat jobbigt hände.

Våra katter är våra bebisar så det är inget vi tänker göra oss av med. Men förstår din tanke, och självklart hade vi omplacerat dem om det vore så att vi visste att vi inte skulle kunna ge dem det de behöver!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (D) skrev 2021-08-17 11:18:26 följande:

Bra tips
  • Anonym (Marie AFOL Antoniette)

Jag förstår inte riktigt ditt problem - det är väl bara att sälja något du har hemma..

• Anonym (*-*)
    Anonym (Ej fullpris) skrev 2021-08-23 17:02:20 följande:

Ja, så gör vi också.

Samma med svensk köttfärs på kampanj och annat.

Vi har oftast mycket i frysen, men roterar och äter det såklart.
    Skulle vi "fastna" inne som i början av pandemin då man inte skulle ut så har vi mat för minst 2 veckor med alla konserver, torrvaror och allt i frysen.

Skulle bli lite trist utan färska varor, men skulle helt klart klara oss utan att svälta ett tag.

• Anonym (:) 8)

Jag har haft några tuffa månader och beställt mat på nätet på faktura. Klarna har generösa tidsfrister på 30 dgr.

Svar på tråden Hur gör jag nu?