Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-25 23:31:10 följande:
Nej, jag är ingen ekonom vad nu det har med någonting att göra. Jag kan ju vara intresserad även om det inte är mitt yrke.
1. Nu skrev jag ju inte att ingen skulle arbeta. Frågan var hur det kan vara så dyrt som vissa menar med tex försörjningsstöd där allt går till mat bostad uppehälle som i sin tur ger en kedjereaktion av nya skatter som kommer in. Om en person får 10000 eller vad det kan vara så är det ju inte 10000 som försvinner utan en hel del kommer tillbaka till statskassan.
2. Ja det må vara hänt eller inte att det blir följden men nu undrade jag mest över vart pengarna försvinner som de i dagsläget får bidrag.
3. Ja men nu frågade jag inte vad pengar kan användas till istället utan hur det kan bli en så stor utgift som vissa tycker när massor kommer att komma tillbaka.
4. Vilken forskning syftar du på? Vem har forskat det?
Du väljer ju att aktivt inte försstå.
En negativ faktor leder till flera. Förr så arbetade man, alla arbetade, det var ett stigma att gå på bidrag och socialbidrag (numer ekonimiskt bistånd) utvecklades för att avhjälpa de som hade det svårt pga av ex sjukdom eller arbetslöshet, det var ämnat som ett temporärt skyddsnät och var utarbetat så att man skulle klara sig en eller två månader utan att förlora sin bostad eller ens barn skulle sväla.
Spola fram till idag, människor lever åratal på bidrag, vissa hela livet. De tillför INGENTING tilllandets BNP eller till skatteintäkter.
Det innebär att om man får 10'000 i bidrag så är det som mest 25% av det som går tillbaka till staten, dvs varje individ kostar 10000kr per månad och tillför som mest 2500kr, det är alltså en ren förlust av skattemedel på 7500kr varje månad. Gångra det 12månader så har du 90'000kr på ett år. Kostnaden för tex en förlossning är drygt 20'000kr och ett kjesarsnitt 35'000kr, börjar du förstå kopplingen? 3 kvinnor skulle kunna få bättre förlossningsvård, men istället så måste man stänga ned förlossninssjukhus i vissa områden för man har inte pengar att driva dem....
Som avslut så kan du göra lite matematik själv, Malmö stad har 18% av sin vuxna arbetsföra befolkning som lever på bidrag, Malmö har över 350'000 invånare. Kan du själv räkna ut hur mycket pengar som kunde lagts på bättre samhällsinsatser?