• Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-08 11:03:21 följande:
    Då har du missförstått mitt resonemang 
    Ditt resonemang:
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag och flera med mig har nu försökt förklara för dig varför det resonemang du för inte är hållbart.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-08 15:07:51 följande:
    Ditt resonemang:
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:

Jag och flera med mig har nu försökt förklara för dig varför det resonemang du för inte är hållbart.
    Moms kommer in till staten är det felaktigt påstått av mig menar du? Jag vet att företag inte betalar moms men de privata konsumenterna gör det. Även de som har företag måste betala moms i sin privata konsumtion, men pengarna de tjänat genom företaget.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-08 16:17:33 följande:
    Moms kommer in till staten är det felaktigt påstått av mig menar du? Jag vet att företag inte betalar moms men de privata konsumenterna gör det. Även de som har företag måste betala moms i sin privata konsumtion, men pengarna de tjänat genom företaget.
    Du har redan fått svaren i tråden. Om du inte förstår dem så lär du inte förstå bättre genom att jag upprepar svaren.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-08 16:21:58 följande:
    Du har redan fått svaren i tråden. Om du inte förstår dem så lär du inte förstå bättre genom att jag upprepar svaren.
    Nej jag har inte frågat någon annan samma fråga om momsen?
  • Elin pelin

Jag tror att vi kan ge upp, du vill inte förstå. Du har en idé o. Att 50-70% av det vi betalar för en vara är skatt. Vi har på alla sätt försökt få dig att förstå hur det fungerar. Läs en kurs i ekonomi istället, för det här är lönlöst!

• Anonym (ekonomitänk)

Men snälla du, det är bara du kollar med Skatteverket, 20 % är moms sen kan du kolla hur mycket av vinsten man får behålla i plånboken som egen företagare. Det spelar ingen roll hur trög du anser att jag är, det förändrar ju inte reglerna som Skatteverket har.

Elin pelin skrev 2022-03-08 16:37:21 följande:

Jag tror att vi kan ge upp, du vill inte förstå. Du har en idé o. Att 50-70% av det vi betalar för en vara är skatt. Vi har på alla sätt försökt få dig att förstå hur det fungerar. Läs en kurs i ekonomi istället, för det här är lönlöst

• Elin pelin
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-08 17:51:13 följande:

Men snälla du, det är bara du kollar med Skatteverket, 20 % är moms sen kan du kolla hur mycket av vinsten man får behålla i plånboken som egen företagare. Det spelar ingen roll hur trög du anser att jag är, det förändrar ju inte reglerna som Skatteverket har.

Jo, 20% är moms MEN ett företag köper i sin tur in varor, och om företaget sålt varor får de tillbaka moms de redan betalat in. 
    Om de ska betala 1000 kr till Skatteverket för moms på varor de sålt men sedan köpt varor där 900kr utgjort moms så får de tillbaka 900kr. De har alltså betalat 100 kr i moms istället för 1000kr.  Skulle företagen istället ha betalat 1500 kr i moms för varor de köpt men endast sålt varor där momsen motsvarar 1000 kr får de tillbaka pengar. Alltså: bara för det står att du betalar 20% i moms får inte staten in 20%
  • Anonym (ekonomitänk)
    Elin pelin skrev 2022-03-08 19:15:26 följande:
    Jo, 20% är moms MEN ett företag köper i sin tur in varor, och om företaget sålt varor får de tillbaka moms de redan betalat in. 
    Om de ska betala 1000 kr till Skatteverket för moms på varor de sålt men sedan köpt varor där 900kr utgjort moms så får de tillbaka 900kr. De har alltså betalat 100 kr i moms istället för 1000kr.  Skulle företagen istället ha betalat 1500 kr i moms för varor de köpt men endast sålt varor där momsen motsvarar 1000 kr får de tillbaka pengar. Alltså: bara för det står att du betalar 20% i moms får inte staten in 20%
    Men nu pratade vi om en vara som faktiskt blir såld. Sen dessutom pratade jag om massage som är en tjänst.
  • Elin pelin
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-08 19:35:32 följande:
    Men nu pratade vi om en vara som faktiskt blir såld. Sen dessutom pratade jag om massage som är en tjänst.
    Ja, varan blir såld men staten får inte hela momsen! Staten får betala tillbaka momsen som företaget i sin tur betalat in, för alla företag som säljer varor o tjänster med moms. Klart staten får in moms, men inte till 100%. Jämför med att du betalar in skatt på din inkomst, men sen får du tillbaka pengar för räntor du betalat under året, du får dra av resor till och från jobbet osv, du får göra skatteavdrag. Även företagen får dra av för saker, momsavdrag kan alltså enkelt sägas vara företagens skatteavdrag. 
    Du han alltså inte tänka att "det säljs varor och tjänster för 1 000 000 kr vart år, å staten får in 200 000 i moms" för den verkliga momsen som betalas in är lägre!
  • Anonym (ekonomitänk)
    Elin pelin skrev 2022-03-08 20:10:41 följande:
    Ja, varan blir såld men staten får inte hela momsen! Staten får betala tillbaka momsen som företaget i sin tur betalat in, för alla företag som säljer varor o tjänster med moms. Klart staten får in moms, men inte till 100%. Jämför med att du betalar in skatt på din inkomst, men sen får du tillbaka pengar för räntor du betalat under året, du får dra av resor till och från jobbet osv, du får göra skatteavdrag. Även företagen får dra av för saker, momsavdrag kan alltså enkelt sägas vara företagens skatteavdrag. 
    Du han alltså inte tänka att "det säljs varor och tjänster för 1 000 000 kr vart år, å staten får in 200 000 i moms" för den verkliga momsen som betalas in är lägre!
    Nu förstår jag faktiskt inte hur du tänker. För alla varor som ett företag köper in så får de betala moms, som de sedan får tillbaka om den är avdragsgill. Plus minus noll för staten. Men sedan när de säljer en vara till konsument så är 20 % av totalpriset för konsumenten moms som staten får in. Plus för staten. Om företaget sen står med andra osålda varor spelar ju ingen roll.
  • Elin pelin

Men det är ju för varan butiken sålt till dig som de får tillbaka momsen för. Vem annars ska de sälja varan till om inte sina konsumenter?

• Elin pelin

Sen är det klart att butiker betalar in mer moms än vad de får tillbaka så staten går plus på moms, men en liten del av momsen som butiken betalat in kan de få tillbaka... Så all moms som betalas in är för varor som butiken sålt till sina konsumenter, som dig och mig...

• Anonym (ekonomitänk)
    Elin pelin skrev 2022-03-09 07:29:38 följande:

Men det är ju för varan butiken sålt till dig som de får tillbaka momsen för. Vem annars ska de sälja varan till om inte sina konsumenter?

Moms är en skatt som företaget ska ta ut av kunden och sedan redovisa vidare till staten.

Så nej, företag får ingen moms tillbaka för varan de sålt till konsument. Den ska in till staten. Så säljer ett företag varor till privata konsumenter för en miljon som du skrev, så ska staten ha 200000 i moms, om momsen är 20 % vilket det är för de flesta varor och tjänster.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Elin pelin skrev 2022-03-09 07:31:50 följande:

Sen är det klart att butiker betalar in mer moms än vad de får tillbaka så staten går plus på moms, men en liten del av momsen som butiken betalat in kan de få tillbaka... Så all moms som betalas in är för varor som butiken sålt till sina konsumenter, som dig och mig...

När företaget köpt en vara och betalat moms för den, kan de få tillbaka momsen.

De får ingen moms tillbaka som rör den moms för varor de sålt.
  • Elin pelin

Helt korrekt, men företaget får tillbaka den moms som har betalats för varor som företaget köpt, alltså får staten betala tillbaka pengar till företaget. Så summa kardemumma, statens inkomster minskar. Du kan således inte räkna med att 50-70% av de pengar du betalar för olika saker går till skatt !som du skrivit i tidigare i lägg) och detta är en av anledningarna. Sen finns det många mer men nu lägger jag ner!

Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-09 07:53:34 följande:
    När företaget köpt en vara och betalat moms för den, kan de få tillbaka momsen.

De får ingen moms tillbaka som rör den moms för varor de
  • Marmor10
    Elin pelin skrev 2022-03-09 11:16:41 följande:

Helt korrekt, men företaget får tillbaka den moms som har betalats för varor som företaget köpt, alltså får staten betala tillbaka pengar till företaget. Så summa kardemumma, statens inkomster minskar. Du kan således inte räkna med att 50-70% av de pengar du betalar för olika saker går till skatt !som du skrivit i tidigare i lägg) och detta är en av anledningarna. Sen finns det många mer men nu lägger jag ner!

Om jag säljer en vara för 1000 kronor så ska jag betala in 200 i moms till staten. Har jag köpt den för 500 kronor så stämmer det att jag får dra av de 100 kronorna som jag betalt vid inköpet så det är bara 100 kronor jag ska betala till staten. MEN de 100 kronorna jag drar av har det företaget jag köpt in från i sin tur betalt till staten så totalt får staten ändå in 200 kronor på försäljningen av 1000 kronor. 
    Detta är anledningen till att företag aldrig räknar med momsen eftersom det inte påverkar något pris utan bara är en likviditetspost för ett företag. Moms står ju för mervärdesomsättning vilket innebär att varje led i en kedja betalar in skatt på mervärdet som uppstått hos dem och eftersom det bara är slutkunden som inte kan dra av den momsen på inköpet så är det först där som staten fått in fulla momsen även om då totalen är uppdelad i fler småposter. 
  • Anonym (ekonomitänk)

Säljer ett företag varor för 1 miljon som du skrev till privata konsumenter så ska staten ha 200000. Det betalas in. Annars är det inget mening men att beskatta alla varor och tjänster med moms. 

Företaget har själv inga momskostnader i slutändan, de får dra av det, men det beror ju på att de en gång har betalat moms när de köpte in sina varor och inte på att staten går miste om sina 200 000.

Elin pelin skrev 2022-03-09 11:16:41 följande:

• Marmor10
    Elin pelin skrev 2022-03-08 20:10:41 följande:
    Nu blandar du äpplen och påron. Staten får in momsen till 100% och momsen är absolut inget som ett företag räknar med. Säljer jag en tröja för 1000 så har jag i min resultaträkning sålt den för 800 och har samtidigt fått en skuld till staten på 200. 
    Skatten har inget med momsen att göra, skatt är något jag betalar på vinsten i bolaget. När jag som privatperson för dra av räntor så innebär det att ex banken gör en vinst på samma pengar och skattar för den summan. Samma med avdrag på bilkörning även om de summorna inte korrelerar med exakta summor. Det jag tankar bilen för och minskar min inkomst med får macken en vinst på som de beskattar. 

Ett företag gör inte något avdrag. ett företag har kostnader och intäkter och resultatet beskattas,
  • wyhib
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-25 23:31:10 följande:
    Nej, jag är ingen ekonom vad nu det har med någonting att göra. Jag kan ju vara intresserad även om det inte är mitt yrke.

1. Nu skrev jag ju inte att ingen skulle arbeta. Frågan var  hur det kan vara så dyrt som vissa menar med tex försörjningsstöd där allt går till mat bostad uppehälle som i sin tur ger en kedjereaktion av nya skatter som kommer in. Om en person får 10000 eller vad det kan vara så är det ju inte 10000 som försvinner utan en hel del kommer tillbaka till statskassan.
    2. Ja det må vara hänt eller inte att det blir följden men nu undrade jag mest över vart pengarna försvinner som de i dagsläget får bidrag.
    3. Ja men nu frågade jag inte vad pengar kan användas till istället utan hur det kan bli en så stor utgift som vissa tycker när massor kommer att komma tillbaka.
    4. Vilken forskning syftar du på? Vem har forskat det?
    Du väljer ju att aktivt inte försstå.

En negativ faktor leder till flera. Förr så arbetade man, alla arbetade, det var ett stigma att gå på bidrag och socialbidrag (numer ekonimiskt bistånd) utvecklades för att avhjälpa de som hade det svårt pga av ex sjukdom eller arbetslöshet, det var ämnat som ett temporärt skyddsnät och var utarbetat så att man skulle klara sig en eller två månader utan att förlora sin bostad eller ens barn skulle sväla.
    Spola fram till idag, människor lever åratal på bidrag, vissa hela livet. De tillför INGENTING tilllandets BNP eller till skatteintäkter.
    Det innebär att om man får 10'000 i bidrag så är det som mest 25% av det som går tillbaka till staten, dvs varje individ kostar 10000kr per månad och tillför som mest 2500kr, det är alltså en ren förlust av skattemedel på 7500kr varje månad. Gångra det 12månader så har du 90'000kr på ett år. Kostnaden för tex en förlossning är drygt 20'000kr och ett kjesarsnitt 35'000kr, börjar du förstå kopplingen? 3 kvinnor skulle kunna få bättre förlossningsvård, men istället så måste man stänga ned förlossninssjukhus i vissa områden för man har inte pengar att driva dem.... 
    Som avslut så kan du göra lite matematik själv, Malmö stad har 18% av sin vuxna arbetsföra befolkning som lever på bidrag, Malmö har över 350'000 invånare. Kan du själv räkna ut hur mycket pengar som kunde lagts på bättre samhällsinsatser?
  • Anonym (ekonomitänk)
    wyhib skrev 2022-03-21 10:04:36 följande:
    Du väljer ju att aktivt inte försstå.

En negativ faktor leder till flera. Förr så arbetade man, alla arbetade, det var ett stigma att gå på bidrag och socialbidrag (numer ekonimiskt bistånd) utvecklades för att avhjälpa de som hade det svårt pga av ex sjukdom eller arbetslöshet, det var ämnat som ett temporärt skyddsnät och var utarbetat så att man skulle klara sig en eller två månader utan att förlora sin bostad eller ens barn skulle sväla.
    Spola fram till idag, människor lever åratal på bidrag, vissa hela livet. De tillför INGENTING tilllandets BNP eller till skatteintäkter.
    Det innebär att om man får 10'000 i bidrag så är det som mest 25% av det som går tillbaka till staten, dvs varje individ kostar 10000kr per månad och tillför som mest 2500kr, det är alltså en ren förlust av skattemedel på 7500kr varje månad. Gångra det 12månader så har du 90'000kr på ett år. Kostnaden för tex en förlossning är drygt 20'000kr och ett kjesarsnitt 35'000kr, börjar du förstå kopplingen? 3 kvinnor skulle kunna få bättre förlossningsvård, men istället så måste man stänga ned förlossninssjukhus i vissa områden för man har inte pengar att driva dem.... 
    Som avslut så kan du göra lite matematik själv, Malmö stad har 18% av sin vuxna arbetsföra befolkning som lever på bidrag, Malmö har över 350'000 invånare. Kan du själv räkna ut hur mycket pengar som kunde lagts på bättre samhällsinsatser?
    Hur kom du fram till 25 % ?

sen är jag inte så intresserad av vad du anser är bättre att använda skattepengarna till, det är helt OT.
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem