• nathalie85

    Stödtråd för gravida efter mf/ma

    Hei!
    Jag plussade idag bim-5 på andra försöket efter ma i höst. Hade innan det en kemisk graviditet. Kunde inte låta bli att testa före bim. Kände att en support tråd för andra i samma
    sits kunde sitta bra. Hur skall man kunna hålla sig att inte testa varje dag för att se stegrini, och sluta vara hysterisk?
    Jag vill kunna lita på detta nu. 
    Andra i samma
    sits? Eller nån som försöker efter mf?

  • Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma
  • Maymom
    Kumquat skrev 2022-08-12 10:00:05 följande:
    Jag mådde ganska illa, men det blev bättre om jag åt kolhydrater så käkade frallor flera gånger om dagen i flera veckor. Sedan den allmänna gravid-uppblåstheten på det och fick vänta ytterligare två veckor på att bli skrapad. Kroppen fattade fortfarande nada och ingenting (undrar ibland lite när den liksom skulle ha fattat).

    Spelar iof ingen roll i sammanhanget, men ligga på stranden och se gravid ut men veta att man inte är det, det är ju ingen höjdare alltså. Hade precis köpt gravidshorts (pga frallmagen då), men dem pallade jag inte använda sedan så fick köpa nya vanliga sommarkläder istället fast i en större storlek. Sedan gillar jag att promenera när jag är ledsen så blivit mycket gå, gå, gå och lyssna på musik eller ljudbok. Nu börjar det kännas som att jag är tillbaka ungefär som innan, vilket inte på något sätt är vältränad, men kan i alla fall ha mina vanliga kläder igen.

    Sedan vet jag inte heller hur länge jag kommer orka. Om jag skulle bli gravid igen nu och allt går bra kommer jag ha varit gravid i ett helt år totalt. Med tidigt ul/vul så behöver det förhoppningsvis inte gå så långt om det går snett igen, men många månader blir det ju.

    Skulle faktiskt kunna ligga något i att kroppen är lite bättre rustad efter sommaren, jag tycker hösten är den tid på året när jag oftast har mest energi så vem vet det kanske funkar även för detta, hoppas! Gillar tanken på ett guldägg också, vore himla fint om kroppen kunde langa fram ett sådant nu snart och hoppas statistiken är på vår sida då. Tänker nog beställa hem magnesium nu, känna bra att kanske kunna göra förutsättningarna lite bättre.
    Hur går det för dig?
    jag tror jag fick missfall igen inatt. Kändes som sist, började störtblöda. Nu under dagen har det inte kommit nåt. Hade inte ens misstänkt graviditet pga knappt haft sex och varit inställd på att försöka nästa cykel så blev mest förvånad. 3e missfallet på rad nu...
  • Kumquat
    Maymom skrev 2022-08-21 16:33:33 följande:
    Hur går det för dig?
    jag tror jag fick missfall igen inatt. Kändes som sist, började störtblöda. Nu under dagen har det inte kommit nåt. Hade inte ens misstänkt graviditet pga knappt haft sex och varit inställd på att försöka nästa cykel så blev mest förvånad. 3e missfallet på rad nu...
    Nej nej nej, så ledsen för din skull. Hoppas att den fysiska delen i alla fall går över snabbt. Hur mår du i övrigt? Stor varm kram från mig och hoppas du vill fortsätta kämpa trots allt Hjärta 

    Hade du börjat få någon koll på din cykel så du visste var du var någonstans? Här har jag kört med äl-tester och fått fast gubbe förra veckan. Tempar också den här månaden, men har inte lyckats bekräfta äl ännu. Jag försöker ta ett steg i taget och nästa mål är att få äl och veta att åtminstone det funkar.

    Jag försöker ändå fortsätta tro på våra guldägg.
  • Maymom
    Kumquat skrev 2022-08-22 09:39:32 följande:
    Nej nej nej, så ledsen för din skull. Hoppas att den fysiska delen i alla fall går över snabbt. Hur mår du i övrigt? Stor varm kram från mig och hoppas du vill fortsätta kämpa trots allt Hjärta 

    Hade du börjat få någon koll på din cykel så du visste var du var någonstans? Här har jag kört med äl-tester och fått fast gubbe förra veckan. Tempar också den här månaden, men har inte lyckats bekräfta äl ännu. Jag försöker ta ett steg i taget och nästa mål är att få äl och veta att åtminstone det funkar.

    Jag försöker ändå fortsätta tro på våra guldägg.

    Tack så mycket.:)

    jag är Inte helt hundra, antingen hade jag sen äl för jag hade fertilt sekret och temphöjning förra måndagen, isåfall var det ju inget nytt missfall utan en rest från det förra.  eller så skulle mensen ha kommit förra måndagen och var sen och ev missfall då.
    störtflod i 4 timmar och sen inget mer så vet inte vad jag ska tro riktigt.
    får tempà framåt och se om jag får koll på det.


    I bim sept tråden pratas det mycket om d-vitamin boost för att hjälpa äl. Jag kan det inte så mycket om det, men om jag förstått rätt så verkar det vara bra för att få till att ägg släpps, det kanske kan vara ett bra verktyg i jakten på guldäggen.. :)

  • Kumquat
    Maymom skrev 2022-08-22 20:48:06 följande:

    Tack så mycket.:)

    jag är Inte helt hundra, antingen hade jag sen äl för jag hade fertilt sekret och temphöjning förra måndagen, isåfall var det ju inget nytt missfall utan en rest från det förra.  eller så skulle mensen ha kommit förra måndagen och var sen och ev missfall då.
    störtflod i 4 timmar och sen inget mer så vet inte vad jag ska tro riktigt.
    får tempà framåt och se om jag får koll på det.


    I bim sept tråden pratas det mycket om d-vitamin boost för att hjälpa äl. Jag kan det inte så mycket om det, men om jag förstått rätt så verkar det vara bra för att få till att ägg släpps, det kanske kan vara ett bra verktyg i jakten på guldäggen.. :)


    Som jag förstått det är det inte ovanligt att kroppen (hormonerna) strular lite efter mf/ma så tycker själv det är allmänt svårt att tolka vad den egentligen håller på med. Jag hade till exempel bara mens i tre dagar nu senast (hade 5-7 dagar före graviditeten i våras). Men det kanske iof berodde på att jag gjort en skrapning och det därav inte fanns så mycket att blöda ut.

    Jag har ju tempat den här månaden och planerar att fortsätta med det (samt kommer köra äl-test även nästa cykel), känns som det bästa sättet att få lite koll i alla fall. Nu satte appen också ut äl, vilket kändes jätteskönt. Sedan är det klart jag hoppas lite på att något fastnat, men försöker intala mig att äl var målet den här månaden.

    Men nästa månad blir det kanske till att läsa på om den där boosten då, whatever helps the guldägg så att säga :)
  • 81718171

    Hej! 


    3 MA i bagaget och hade helt gett upp fler barn (har 3 sedan innan) men så fick jag en liten liten liten blödning typ bara rosa på papperet i lördags o de visade sig att de va exakt 9 dygn sedan förra sexet (hinner inte så ofta ????🤓) 
    iaf... fick av någon anledning för mig i måndags att göra ett grav test samma dag som jag egentligen väntade min mens. Oh ja där va de ett plus... 😅 tog ett till dagen efter o där stod de gravid så då antar jag att jag e det då. MEN jag har någon försvars aktivitet i kroppen som säger att detta skiter vi i.... jag vågar liksom inte ens tänka tanken för orkar fan inte en ända vända till... har tvingats skrapa i v.12,11 och 15 senaste gångerna.... 😭 ah iaf.... 

  • 81718171

    Ja då sitter man åter i situationen missfall 🥺 tror jag iaf... får inte plus på rsfu testa ofta o bara på testa tidigt... lite brunaktiga flytningar sen igår.... jag o maken pratade om att åka till Danmark på ivf men problemet e ju inte att bli gravida... problemet är att få kroppen att behålla... hr går era tankar?

  • Maymom
    81718171 skrev 2022-09-16 07:54:21 följande:

    Ja då sitter man åter i situationen missfall 🥺 tror jag iaf... får inte plus på rsfu testa ofta o bara på testa tidigt... lite brunaktiga flytningar sen igår.... jag o maken pratade om att åka till Danmark på ivf men problemet e ju inte att bli gravida... problemet är att få kroppen att behålla... hr går era tankar?


    Jag är lite i samma sits som du, lätt att bli gravid men 2 ma i år. Senaste i juni och kroppen verkar inte återhämtat sig än då jag fick som en missfallsblödning till 20/8, mens 30/8 och nu lätt blödning igen.... just nu vill jag bara få normal cykel. Får se sen om vi orkar försöka mer. Jag vill ha ett syskon till mitt barn men är mycket i övrigt i livet också nu med höjda priser, fundering på jobb-byte, funderingar kring hur vi bor, om jag orkar dra hela lasset med ett barn till eller om det är bättre att bli själv med ett barn. Så ja just nu är tankarna överallt...
  • Kallamakka

    Halloj!

    Nu har jag inte varit aktiv här i tråden på väldigt många månader.

    Men jag ser att ni ramlat in flera nya, med samma tråkiga erfarenheter. Jag lider med alla som gång på gång behöver kastas ner i skit igen och använda styrka för att orka lite till. Styrkan som man ibland undrar om man ens har kvar. 

    Ser att ni är fler med tre missfall, inte blivit erbjuden en missfall utredning? Kanske man inte blir om man har barn sedan innan? Blev nyfiken. 

    Vi gjorde en som inte gav något svar. I vårt fall har vi sex missfall i bagaget i allt mellan vecka 5-20 så vi har upplevt lite av varje, kemiska missfall, MA och en liten ängel. Det har varit tufft men vi valde tillslut att gå vidare med donator, vilket verkar ha fungerat för oss. Som snart blir föräldrar efter 6,5 år av försök. 

  • Maymom
    Nån kvar här eller någon ny som också behöver prata av sig?

    Jag hade 2 ma förra året och är nu gravid igen, plussade i fredags men har inte alls tagit in det.
    förra graviditeten steg inte testen som de borde ha men visst måste detta vara godkänd stegring från ÄL+11 till ÄL+15?

    tempen är fortsatt hög och ingen mens i sikte så jag hoppas jag kan inse att jag är gravid snart. 😅
  • Anonym (Graviditet nr 2)
    Maymom skrev 2023-03-14 07:53:56 följande:
    Nån kvar här eller någon ny som också behöver prata av sig?

    Jag hade 2 ma förra året och är nu gravid igen, plussade i fredags men har inte alls tagit in det.
    förra graviditeten steg inte testen som de borde ha men visst måste detta vara godkänd stegring från ÄL+11 till ÄL+15?

    tempen är fortsatt hög och ingen mens i sikte så jag hoppas jag kan inse att jag är gravid snart. 😅
    Hej och grattis!
    Jag hade ett MA i höstas, allt såg bra ut på VUL i v 8 men vid NIPT i v 11 hade den dött (de sa att den dog i v 8+6). Blev lite krångel med att få ut graviditeten, blev tång och vaccuumsug till slut och två dagar på sjukhus. 
    Nu är jag gravid igen (ivf pga ensam) i v 6+1 nu. Kan inte slappna av och var tvekan till att skriva här egentligen. Känns som att det ökar oron att läsa om andras ma. Vill typ låtsas som att jag inte är gravid och att det blir en kul överraskning om det ser bra ut på VUL sen. Det som gör mig något lugnare är att jag är toktrött. Jag hade reagerat själv på att jag varit mycket piggare sen en vecka när jag gjorde mitt andra ultraljud och det visade sig stämma med ungefär när fostret dött. Dock var jag fortfarande väldigt öm i bröst och så där även lite efter att fostret kom ut. 

    Vi ligger liknande i graviditeten. Jag har bf 15 november och du en vecka senare?  :)
  • Maymom
    Anonym (Graviditet nr 2) skrev 2023-03-23 01:08:00 följande:
    Hej och grattis!
    Jag hade ett MA i höstas, allt såg bra ut på VUL i v 8 men vid NIPT i v 11 hade den dött (de sa att den dog i v 8+6). Blev lite krångel med att få ut graviditeten, blev tång och vaccuumsug till slut och två dagar på sjukhus. 
    Nu är jag gravid igen (ivf pga ensam) i v 6+1 nu. Kan inte slappna av och var tvekan till att skriva här egentligen. Känns som att det ökar oron att läsa om andras ma. Vill typ låtsas som att jag inte är gravid och att det blir en kul överraskning om det ser bra ut på VUL sen. Det som gör mig något lugnare är att jag är toktrött. Jag hade reagerat själv på att jag varit mycket piggare sen en vecka när jag gjorde mitt andra ultraljud och det visade sig stämma med ungefär när fostret dött. Dock var jag fortfarande väldigt öm i bröst och så där även lite efter att fostret kom ut. 

    Vi ligger liknande i graviditeten. Jag har bf 15 november och du en vecka senare?  :)

    Hej!
    beklagar ditt ma. Jag blev inlagd ett dygn med mitt senaste ma, fick blod och tabletter för att få ut det sista, plus att de plockade ut lite med tång också. Fick också reda på det v11 då, det hade avstannat i v7.


    Jag har bf 21/11. ☺️


    jag förstår dig helt, jag har typ förnekat att jag är gravid för att inte bli besviken om det inte blir nåt nu heller.

    när har du ditt Vul?
    jag har blivit lovad att få ett tidigt denna gången också iom mina två ma. Men har inte ringt och bokat ännu.

    Är det andra försöket för dig då eller har du testat insemination innan också? Är så fantastiskt att den möjligheten finns när man är självstående. Ibland undrar jag om inte det hade varit lättare att ha barn själv än att dessutom ha en partner och ta hand om.😅
    (jag stod själv i kö till insemination innan jag träffade min sambo)

  • Anonym (Graviditet nr 2)
    Maymom skrev 2023-03-23 07:07:04 följande:

    Hej!
    beklagar ditt ma. Jag blev inlagd ett dygn med mitt senaste ma, fick blod och tabletter för att få ut det sista, plus att de plockade ut lite med tång också. Fick också reda på det v11 då, det hade avstannat i v7.


    Jag har bf 21/11. ☺️


    jag förstår dig helt, jag har typ förnekat att jag är gravid för att inte bli besviken om det inte blir nåt nu heller.

    när har du ditt Vul?
    jag har blivit lovad att få ett tidigt denna gången också iom mina två ma. Men har inte ringt och bokat ännu.

    Är det andra försöket för dig då eller har du testat insemination innan också? Är så fantastiskt att den möjligheten finns när man är självstående. Ibland undrar jag om inte det hade varit lättare att ha barn själv än att dessutom ha en partner och ta hand om.😅
    (jag stod själv i kö till insemination innan jag träffade min sambo)


    Så tungt det måste vara med två ma bakom sig... Hoppas verkligen att det går vägen den här gången! :)

    Jag har varit på gång att skaffa barn med två partners men tack och lov blev det inget. Och nu är jag snart 40 så att stressa in i en relation och skaffa barn innan man känner varandra ordentligt känns som en dålig idé. 😁

    Jag gjorde en insemination men jag kände själv att den var alldeles för sen, jag känner nämligen när jag har ägglossning. Sen hade jag nån ett par avbrutna cykler där ägglossning uteblev och det var inte konstigt för jag var väldigt stressad över tajmingen för insemination. Upptinade spermier lever inte lika länge som färska tyvärr så det blir inte bra om det blir mer än ett dygn innan ägglossning heller. Så då gick jag över på ivf. Blev gravid på första insättningen, som blev ma då ju. Andra insättningen tog sig inte och insättning nummer tre ligger förhoppningsvis kvar och gottar sig därinne nu. :) Jag förstod det som att du har relativt lätt att bli gravid?

    Jag förstår dig, det finns nackdelar och fördelar med allt. Jag saknar definitivt en partner men så ibland tittar jag på folk i relationer och inser att de kämpar mycket med relationen också, utöver det här att ha barn. Och kompisar som gått isär har det väldigt kämpigt emellanåt så det är en tröst att jag aldrig behöver ta konflikter med ett ex och en ny partner i alla fall. Men som sagt, jag hade gärna haft en partner men de jag blivit förälskad i var helt enkelt inte lämpliga i slutänden 😄

    Eftersom jag gör på klinik får man alltid tidigt VUL. Förra gången hade jag i v 7+2 och då såg allt bra ut. Den här gången har jag bokat in i v 8+1. Men jag tycker tyvärr att det inte hjälper jättemycket eftersom allt såg optimalt ut sist också och det ändå gick dåligt sen. Kommer att vara helt panikslagen när jag går in på ultraljudet, orkar liksom inte höra sådana där besked igen. Hur gör du för att orka?
    Hur mår du annars med symtom och så? :)
  • Maymom
    Anonym (Graviditet nr 2) skrev 2023-03-23 08:55:12 följande:
    Så tungt det måste vara med två ma bakom sig... Hoppas verkligen att det går vägen den här gången! :)

    Jag har varit på gång att skaffa barn med två partners men tack och lov blev det inget. Och nu är jag snart 40 så att stressa in i en relation och skaffa barn innan man känner varandra ordentligt känns som en dålig idé. 😁

    Jag gjorde en insemination men jag kände själv att den var alldeles för sen, jag känner nämligen när jag har ägglossning. Sen hade jag nån ett par avbrutna cykler där ägglossning uteblev och det var inte konstigt för jag var väldigt stressad över tajmingen för insemination. Upptinade spermier lever inte lika länge som färska tyvärr så det blir inte bra om det blir mer än ett dygn innan ägglossning heller. Så då gick jag över på ivf. Blev gravid på första insättningen, som blev ma då ju. Andra insättningen tog sig inte och insättning nummer tre ligger förhoppningsvis kvar och gottar sig därinne nu. :) Jag förstod det som att du har relativt lätt att bli gravid?

    Jag förstår dig, det finns nackdelar och fördelar med allt. Jag saknar definitivt en partner men så ibland tittar jag på folk i relationer och inser att de kämpar mycket med relationen också, utöver det här att ha barn. Och kompisar som gått isär har det väldigt kämpigt emellanåt så det är en tröst att jag aldrig behöver ta konflikter med ett ex och en ny partner i alla fall. Men som sagt, jag hade gärna haft en partner men de jag blivit förälskad i var helt enkelt inte lämpliga i slutänden 😄

    Eftersom jag gör på klinik får man alltid tidigt VUL. Förra gången hade jag i v 7+2 och då såg allt bra ut. Den här gången har jag bokat in i v 8+1. Men jag tycker tyvärr att det inte hjälper jättemycket eftersom allt såg optimalt ut sist också och det ändå gick dåligt sen. Kommer att vara helt panikslagen när jag går in på ultraljudet, orkar liksom inte höra sådana där besked igen. Hur gör du för att orka?
    Hur mår du annars med symtom och så? :)

    Jag tänker att statistiskt sett är det ovanligt med tre missfall på raken, så denna gång bör oddsen vara betydligt bättre än första gången. Jag är ju 40 fyllda dessutom. Men som du sa så verkar jag fortfarande ha lätt att bli gravid. 


    Med mitt första barn så blev det lite oväntat, och jag kände nog egentligen inte min sambo tillräckligt då, men det har ändå funkat bra och nu när det inte gått lika enkelt är jag så glad att det bara gick då och att vi behöll.

    En stor fördel med att göra det själv tänker jag också är att man alltid kommer ha vårdnaden själv, man riskerar inte att tappa barnet på halvtid om man separerar med sin partner.

    åh jag vet, jag har också lite den känslan med Vul. Sist bokade vi in det v11 eftersom första gången stannade det av 9+6 och jag kände att jag vill passera det för att kunna andas ut. Senast stannade det ju i 7, så tror jag att jag gärna tar ett för att se att hjärtat kommer igång, men som du skrev så kommer jag ändå inte kunna andas ut efter det då jag varit med om att det stannat senare också. Men det ger ändå trygghet att hjärtat kommer igång plus att jag vill få reda på så tidigt som möjligt om det stannar, så man dels slipper tro man är gravid när man inte är det och så man tidigare kan börja om och inte går miste om fler ägglossningar.😆

    jag har ju typ stängt ute tanken på att jag är gravid denna gången, har inte berättat för nån ännu, senaste gångerna har 2 vänner vetat samtidigt eller tom innan min sambo.😆
    Men jag tog ett till graviditetstest för att se stegringen. Förra gången så ökade inte styrkan ordentligt och jag hade inga symptom så då var jag ju rätt inställd på ma.

    Har inte så mycket symptom ännu, lite stick där nere nån gång och om det går långt mellan måltiderna suger det lite mer i magen än vanligt. Illamåendet räknar jag med kommer om ca 2 veckor för det gjorde det med sonen. Sen vet jag inte om jag har fått extra lågt blodtryck eller bara vätskebrist, för har haft yrsel sedan igår.
    Hur mår du? Har du nån du känner som gått igenom ivf som du kan prata med?

  • fluffycookie

    Åh vad jag känner igen mig! Fick också kemisk i oktober och har nu plussat. Dock trodde min BM att jag var i v 8 pga längden på min cykel men på ultraljudet idag sade de att det var alldeles för tidigt att se något klart men hon kunde se en tjock hinna och några små riskorn som kan vara foster (v.4+6) så jag trillade såklart ned i hålet igen av missfallsstatistik och jobbiga tankar.

    MEN! Denna sida har hjälpt mig så mycket när jag blir manisk och att se att det minskar dag för dag får mig att kunna slappna av lite iallafall

    Miscarriage Odds Reassurer (datayze.com)

    Stor kram till er alla, det kommer att bli bra denna gång <3 

Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma