• Anonym (4barnsmamma)

    Spara barnbidraget?

    Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

  • Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Xenia
    Anonym (Mi) skrev 2022-08-03 00:07:02 följande:

    Detta är en av anledningarna till att barnbidragen ska omprövas.
    Syftet med barnbidraget från början var att hemmafruarna skulle få eget tillskott till hushållskassan.
    Inte att folk som lever i överflöd ska kunna spara miljoner till sina barn med hjälp av bidrag,  eller att familjer ska skaffa 10 barn och få massa pengar för det. 


    Var har du fått det ifrån?

    Syftet var att folk skulle skaffa fler barn. Dvs unga par som bägge arbetade men inte hade några höga inkomster (ännu) skulle få råd att skaffa barn istf att vänta tills tiderna och deras ekonomi blev bättre. Väntade de så riskerade de att bli barnlösa eller bara få ett barn. Det var kris i befolkningsfrågan. Födelsetalen hade sjunkit till en katastrofalt låg nivå, ansågs det.

    Barnbidraget räckte inte för att alla unga män skulle ha råd att försörja hemmafruar. Därför kom också förslag om subventionerade daghem men de genomfördes långt senare. Annat som genomfördes var gratis skolluncher och barnrikehus.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-08 11:52:10 följande:
    Men menar du att det är synd om dig för att du har så mycket i lön att det är större hopp till vad du får i bidrag? Det var ett nytt sätt att skryta över sin lön.
    Ingenstans skriver jag att jag tycker det är synd om mig, snarare tvärtom. Varken synd om mig, eller de som valt andra vägar i livet. Men det är knappast agendan i diskussionen heller. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (S) skrev 2022-08-08 11:48:33 följande:
    Snyft då! 

    Stackars arma låginkomsttagare som inte klarar av att planera sina liv. Buhu. 

    Nej du, den fungerar inte här. 
    Funkar hur bra som helst, det ser man ju på din reaktion. Tungan ute
  • Anonym (wow)

    jag har väl aldrig varit med om så många bittra avundsamma Karen på ett och samma ställe!

  • Anonym (Oxå 4)
    Anonym (wow) skrev 2022-08-09 02:06:38 följande:

    jag har väl aldrig varit med om så många bittra avundsamma Karen på ett och samma ställe!


    Karen? Jag tror det fungerar bättre med ett uttryck som är känt i Sverige om du vill vara putslustig. 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-08 11:31:50 följande:

    Finns fler tips på hur man ökar sparandet till sina barn.
    Jag som är företagare har rätt att ta ut lägstanivå dagar lör-sön, samt jul, påsk o under semester.
    Dessa 180 kr per dag kan man sedan skicka in på konto som sedan går till barnen, annars är det många som låter lägstanivå frysa inne, men några kronor extra här och var får stora effekter på 15 år.


    Vi har gjort samma sak här.
  • Xenia
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-08 11:25:35 följande:

    Det är inte säkert att det skulle bli billigare för staten att inkomstpröva barnbidraget. Det är ändå en relativt liten summa. 

    Jag är en av de som sparar hela barnbidraget och lite till åt mitt barn. Vi är inte rika, men vi har bara ett barn så vi lägger ganska stora pengar på honom och hans framtid. Självklart kommer han ha det bättre förspänt än någon som har 4 barn på egen hand exempelvis. Det är ju ett val man gör. 


    Det är ju inte något fel att välja att spara till sitt barn.

    Det känns bara fel att skattepengar ska gå till det.

    Det är också dumt att ge sitt 18-åriga barn en jättesumma att spendera. Bättre att spara på eget konto för att skänka summan när den behövs till något viktigt (körkort, bostad).

    Och jag gillar inte inställningen att det är det normala att lägga hela barnbidraget på hög och se det som enbart barnets privata pengar, att det är så man ska göra.

    Framför allt gillar jag inte inställningen att fattigare par är sämre föräldrar och de ska vänta med barn tills de blivit rikare. Det var just för att undvika detta som barnbidraget en gång infördes.
  • villervaller

    Sparar 500 kr / barn nu medans vi är föräldralediga, sedan blir det hela barnbidraget när vi båda jobbar fulltid igen. Pengarna sparas i fonder i kapitalförsäkring för vi föräldrar själva skall ha kontroll på dom.

    Pengarna skall gå till att ge barnen en bra start i livet såsom körkort, moped/bil (vi bor på landet utan kollektivtrafik), språkresa, läromedel (dator, böcker etc) om dom vill plugga vidare efter gymnasiet. Kommer säkert bli en del pengar över och vad vi gör med dom bestämmer vi då beroende på situation. Kanske går vi in med andel i första bostaden.

  • Anonym (Anononoo)
    Xenia skrev 2022-08-08 11:21:58 följande:
    Jag håller med i princip. Men det kan bli besvärliga marginaleffekter annars. Typ "om jag skaffar ett mer högavlönat jobb förlorar jag barnbidragen och då lönar det sig inte".
    Inkomstbaserat är värsta typen av bidrag då det öppnar upp för fiffel.
    Ett exempel är bostadstillägg för pensionärer, kan ge ett antal exempel bara i min bekantskapskrets där ett äldre par eller änka/änkling sålt den sedan länge avbetalade villan för mångmiljonbelopp, flyttat till hyreslägenhet eller ålderdomshemmet. Sedan skrivit över alla kontanta medel på barnen och därefter ansökt om bostadstillägg. Man får max ha 100 tusen på kontot för att vara berättigad. Sen låter dom bara barnen betala deras utlägg istället.
  • Anonym (H)

    Jag tycker barnbidraget ska vara inkomstbeprövat och jag tycker även att dagisavgift inte ska ha något tak,  utan alla betalar procent efter lön.  Däremot röstar jag för samma skatt för alla (kanske inte pensionärer och sjuka).  

  • Anonym (Signe)
    Anonym (H) skrev 2022-08-23 23:38:18 följande:

    Jag tycker barnbidraget ska vara inkomstbeprövat och jag tycker även att dagisavgift inte ska ha något tak,  utan alla betalar procent efter lön.  Däremot röstar jag för samma skatt för alla (kanske inte pensionärer och sjuka).  


    Tror inte du har rätt, det skulle vara som att inkomstpröva elpriskompensation som utgick i år, där bara högförbrukare som villa ägare fick ta del av.
    Barnbidrag är en del av välfärdsystemet och en stämpel på den Svenska välfärden utåt sett.
    Börja gå in och göra skillnader på människor rätt till att ta del av välfärden kan bara hänga ihop med ett eget missnöje, den egna bitterheten, där man tycker pengar är en fördel o leder till ett bättre liv för vissa grupper är ingen väg vi ska gå, alla har liknande förutsättningar till att utbilda sig, byta arbete osv.
  • Anonym (Fonder)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-30 21:39:56 följande:
    Spara barnbidraget?

    Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 


    Vi sparar i fonder. Vi har ett och samma konto till båda barnen. när de ska köpa lägenhet Så kommer de få en lika stor summa var som bidrag till kontantinsats. Alternativt så köper vi en lägenhet som de båda kan Bo I när de pluggar, och så får de sen dela på försäljningssumman.
Svar på tråden Spara barnbidraget?