Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-10-05 11:31:15 följande:
Jag är inte helt säker på att det är fel att ha den kontakt han har även om jag inte gillar den. Det som jag är säker på är helt oacceptabelt i detta är att han inte visar mig respekt och medkänsla när jag tar upp det och tar ansvar för att få mig att känna mig mer trygg i detta utan skyller allt på mina "hjärnspöken" och att ansvaret att lösa det därför är 100 % mitt eget.
Min man uttryckte då jag tog upp detta att jag inte kan ställa krav på honom att sluta prata med någon bara för att jag själv har problem med det. Han kommer alltså inte sluta oavsett så jag behöver hitta en annan väg att leva med detta där följande alternativ finns:
1) Acceptera att det är som det är och hitta ett sätt att känna mig ok med det genom att han är transparent och att vi pratar om det öppet när jag har ett behov av det.
2) Separera, vilket jag absolut inte kommer göra enbart pga. detta.
Jag kommer alltså att satsa på alternativ 1. Jag har en skräck för att bli övergiven från jag var barn och även om jag aldrig varit svartsjuk på detta vis innan i mitt liv inser jag att jag pga. min barndom blir extremt triggad av detta i detta läge och att jag behöver göra en hel del jobb med mig själv i denna situation.
Angående anledning till varför han fortsätter? Jag tror att han vill fortsätta med kontakten eftersom att den ger honom något han behöver. Sen är han också "dumsnäll" och fortsätter väl prata med henne därför att hon fortsätter och är för snäll för att inte svara när hon hela tiden hör av sig (jag vet att hon är den som driver på mest i deras kontakt).
Jag tror det är rätt att du inte har visat honom tråden.
Det hade nog bara fått honom att vända sig mot dig ännu mer.
Men jag tror det är en bra ide att sätta er ner och verkligen prata igenom det här ordentligt och försöka få honom att förstå hur dåligt det här får dig att må.
Och kräva att han ska vara transparent.
För det är faktiskt inte bara du som ska jobba med dina sk "hjärnspöken" utan han måste hjälpa dig genom att visa att han respekterar dig och är öppen med vad han gör.
Du kan ju även föreslå parterapi.
Då får du även hjälp av terapeuten.
Fortsätter han ändå på samma sätt så är det kanske ändå separation som återstår.
Då kanske han förstår vad det är han förlorar.